Koja ketjussa meni jo vellit sekasin, ja ajattelin, että vertaistuki ansaitsee omaan otsakkeen.
Koska puhun vain omasta puolestani, ja tunnetusti hieman dissaan aa liikeen ajatusta… jos puhutaan vertaistuesta.
Koska samaa ajatusta käytää muutkin kun juopot, on syytä asiaa pohtia.
AA miiteissä mennään päydän ääreen, kerrataan juopottelua. Minä en sitä siedä yhtään, eikä kiinnosta.
Panikkihäröset (tms.)
AA on nähty, ja kaikki taitaa tiedää.
No, millaista on muu ns. vertaistuki?
Minäpä kerron teille. Itse olen ollut masis/ahdistut ja erityisesti paniikkihärstön kanssa tekee samaa, eli vertaistukea. Monilla on myös alkon kanssa ongelmaa.
Porukka tapaa suurimmin osin ihan livenä, kahden kesken, tai kahviffitellen muutaman kanssa. Väliiin pidetään isompaa tapaamista.
No se ero. Me emme jankkaa masiksesta, alkosta, paniikista, emme mistään. Aiheesta kyllä puhutaan, kun sen aika on, pakko ei ole. Idea on, että tehdään muuta kun piehtaroidaan siinä ongelmassa perse kurtulla. Homma toimii erinomaisesti.
Menenne suomenlinnaan, keilailemaan ihan mitä vaan. Vaan mitä tekee vertaistuki aa, jankkaa loputtomiin sitä dokaamista.
Ei me panikoijat esim. jakseta sitä panikointia jauhaa ja jauhaa, mielummin otamme vertaistuelle uudet suunnat.
Emme jankkaakaan siitä asiasta, vaan rakaudellisessa ympäristössä syitä, mitä johtaa johonkin. Pakko ei ole sitäkään, vaan lopulta se, et on kivaa yhdessä.
Kukaan ei vedä viinaa ilman syytä, ja kukaan juoppo ei ole ole mentaalisesti tasapainoinen.
Jos jotkut haluaa aina palata asiaan aa kerhoissa, go on Mut on rutosti ihmisiä, jotka kaipaa vertaistuelta aivan muuta. Empatiaa, toimintaa… kaikkea, mikä on pois entisestä. Ja se, et juunnaa ja muistelee dokaamisia aa kehossa ei ole sitä.
Seison sanojeni takana, ja jopa vähän on kokemusta.
Mitä muiden mielestä on vertaistuki