Vertaistuki

Koja ketjussa meni jo vellit sekasin, ja ajattelin, että vertaistuki ansaitsee omaan otsakkeen.

Koska puhun vain omasta puolestani, ja tunnetusti hieman dissaan aa liikeen ajatusta… jos puhutaan vertaistuesta.

Koska samaa ajatusta käytää muutkin kun juopot, on syytä asiaa pohtia.

AA miiteissä mennään päydän ääreen, kerrataan juopottelua. Minä en sitä siedä yhtään, eikä kiinnosta.

Panikkihäröset (tms.)

AA on nähty, ja kaikki taitaa tiedää.
No, millaista on muu ns. vertaistuki?

Minäpä kerron teille. Itse olen ollut masis/ahdistut ja erityisesti paniikkihärstön kanssa tekee samaa, eli vertaistukea. Monilla on myös alkon kanssa ongelmaa.

Porukka tapaa suurimmin osin ihan livenä, kahden kesken, tai kahviffitellen muutaman kanssa. Väliiin pidetään isompaa tapaamista.

No se ero. Me emme jankkaa masiksesta, alkosta, paniikista, emme mistään. Aiheesta kyllä puhutaan, kun sen aika on, pakko ei ole. Idea on, että tehdään muuta kun piehtaroidaan siinä ongelmassa perse kurtulla. Homma toimii erinomaisesti.

Menenne suomenlinnaan, keilailemaan ihan mitä vaan. Vaan mitä tekee vertaistuki aa, jankkaa loputtomiin sitä dokaamista.

Ei me panikoijat esim. jakseta sitä panikointia jauhaa ja jauhaa, mielummin otamme vertaistuelle uudet suunnat.
Emme jankkaakaan siitä asiasta, vaan rakaudellisessa ympäristössä syitä, mitä johtaa johonkin. Pakko ei ole sitäkään, vaan lopulta se, et on kivaa yhdessä.

Kukaan ei vedä viinaa ilman syytä, ja kukaan juoppo ei ole ole mentaalisesti tasapainoinen.

Jos jotkut haluaa aina palata asiaan aa kerhoissa, go on :slight_smile: Mut on rutosti ihmisiä, jotka kaipaa vertaistuelta aivan muuta. Empatiaa, toimintaa… kaikkea, mikä on pois entisestä. Ja se, et juunnaa ja muistelee dokaamisia aa kehossa ei ole sitä.

Seison sanojeni takana, ja jopa vähän on kokemusta.

Mitä muiden mielestä on vertaistuki

Galdur, ymmärrän täysin pointtisi ja tuollaista vertaistuen pitääkin olla. Mutta sitä en ymmärrä, miksi kirjoitat siitä täällä? Jos saat hyvää vertaistukea muualla, miksi valitat, kun et saa sitä täältä?

Älä ymmärrä väärin, tarkoitan vain sitä, että miksi roikkua täällä, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Minunkin oikeat voimajoukkoni ovat ihan muualla, mutta tämä on tähän yhteen ongelmaan sopiva foorumi, tosin en odota täältä mitään ihmeitä. Mutta silti tuntuu, että on aika siirtyä eteenpäin.

Voimia sinulle,

Julia

Julia, miksi sinä kirjoitat täällä?

En oikeen saa ideastasi kiini.

Erittäin hyvä kysymys! Ja itse asiassa aionkin lopetella täällä. Ero meidän välillämme on se, että sinä valitat täällä, ettet saa täältä tukea, minä sen sijaan olen kyllä saanut…

Ja menit Julia pieleen. Minä tarvitsen erilaista tukea kuin sinä. Miksi minä en ole kelvollinen?

Ja Julia, toivon, että jatkossa luet ketjut, en ole tältä tukea edes koskaan hakenut :open_mouth:

Galdur, eihän nyt mistään kelvollisuudesta ole kyse, vaan omista odotuksista! Jos et ole hakenut tukea, niin mikä on kirjoittamisesi motiivi?

En minä mitenkään halua kritisoida tai tuottaa pahaa mieltä. Ehkä on paras, että unohdamme koko jutun, varmastikin ymmärsimme väärin jotenkin.

Julia, kysyn uudelleen?

Miten sinun motiivi on parempi kuin muiden. Lähes insinöörinä käännän asian.

Miksi minun motiivi raitustimseen on sinusta, Julia, epäkelpo, toimimaton? Ja miksi sinun on parempi, kuin minun?

Kerro ihmeessä, en osaa edes suuttua, lähinnä olen hämmästynyt :unamused:

Saanko edes puhua asiasta? Vai onko sekin jo liikaa?

Galdur, minä olen nyt ihan pihalla, enhän minä ole mitään tuollaista väittänyt missään vaiheessa? Kiusaatko vain huviksesi?

Ja oikeasti olen nyt hyvin heikoilla oman jaksamiseni kanssa, joten en ala vääntöön. Olen pahoillani, jos jotenkin aiheutin mielipahaa, ei ollut tarkoitus. Minä liukenen täältä oman mielenrauhani takia, kaikea hyvää sinulle,

Julia

“Ero meidän välillämme on se, että sinä valitat täällä, ettet saa täältä tukea, minä sen sijaan olen kyllä saanut…”

Mitä kohtaa omassa sanomisessasi et ymmärrä :unamused:

Julia, ihan sinulle tämän nyt omistan, kun et taida ymmärtää :confused:

En hae täältä tukea, en ole koskaan hakenut, enkä koskaan tule hakemaan.

Olen kertonut, että tukea haen ja saan, muualta, ei täälä, yllätys?
En edes kaipaa virtuaalisia olkapäitä, koska se on minusta kohtuu koomista.

Vertaistukea saan muuaalta.

Ärsyttääkö sua julia se, että pärjään ilman aa ja plinkki tukea? Vai mikä ihme? Onko minun onni sinulta pois? En tajua?

Mik ihme mättää? Ja jos voisi nyt palata aiheeseen, eli vertaistukeen :confused: Pistä vihaposti vaikka privana, jos täällä sellasta on, ei taida olla, kun huumehörhöt senkin pilas.

Sinä et ole hyväksynyt etkä ottanut vastaan sinulle tarjottua apua, minä olen, enimmäkseen, siinä ero.

Sinä enimmäkseen kritisoit. terve piirre, mutta äärimmilleen vietynä sillä ei kauheasti apua voi saada.

Voi hyvänen aika, miten minua nyt kenenkään onni ärsyttäisi? mutta kun et sinä sitä täällä ole väläytellyt, lähinnä päinvastoin… Jos olet onnellinen. siihen on hyvä lopettaa :smiley:

Julia, joko et osaa lukea, tai olet typerä, viimesen kerran selvennän.

Otan apua vastaan, olen ottanut ja siitä kertonut. En aa apua, kaikkea muuta kyllä.

Kerro nyt mitä kohtaa et ymmärrä, lähden hakee rautatiekiskoa :sunglasses:

Olen typerä, hae se kisko. Päästään tästä vääntämisestä.

Aivan sama mulle, mulla on muutakin tehtävää kun väännellä ratakiskoo :smiley: Jos olisi lapsia, ostasin jopa piltille lahjaksi metrin kiskoa. Kunnon lelu, mikään lapsi ei saisi sitä rikki :smiley:

Mietin, et poistaakko koko paska vertaistuki. Joha tässä itsensä nolaa kun yrittää :cry: Tämä oli sitä vertaistukea… no ehkä :sunglasses:

rutistus Julialle

ilman muuta.