Vertaistukea ja avunpyyntö

Hei kaikki! Olen neljännellä vuosikymmenelläni oleva nainen. Olen itse lopettanut alkoholin juomisen noin 12 vuotta sitten, sillä olin menettää silloisen puolisoni käytökseni takia ja siitä alkoi minun raitistumiseni pitkä mutta onnistunut polku. En ole juonut päätöksen jälkeen yhtäkään kertaa. Ennen sitä join, ja ihan raskaastikin. Olin jo juonut vuosikymmenen ja alkoholin käyttöni oli todella ongelmallista, kuten myös siihen liittyvä käytökseni. Olen sittemmin perustanut perheen ja elelen melko normaalia elämää. Minua silti riivaa alkoholismi toiselta suunnalta, johon tarvitsisin vertaistuellista mietintätukea.

Minulla on veli, joka on nykyään vaikeasti alkoholisoitunut mutta ei tästä ota vastuuta. Meidän vanhat melkein 80-vuotiaat vanhempamme kantavat suurta huolta veljestäni. He lähes viikottain soittavat hädissään minulle, veljestäni. Veljeni yleensä on pyytänyt rahaa suuria summia heiltä jollain verukkeella, tai sitten hänen avopuolisonsa on soittanut vanhemmilleni ja kertonut veljeni olevan jossakin teillä tietämättömillä tai sairaalassa. Isäni terveys on jo pahasti kärsinyt vuosikausien huolehtimisesta. Äidilläni on nyt todettu myös monien sairauksien lisäksi lisäsairaus.

Minulla on oma elämä, jonka pyörittämiseen minulta menee suurin osa energiasta. Vanhempani asuvat suhteellisen kaukana minusta joten en oikein pääse heitä tapaamaan tai auttamaan niin paljon kun haluaisin. Nyt veljeni, kun hänelle lopulta viimeisimmän sairaalareissun jälkeen sanoin, että ei voi jatkaa enää juomista samaan tapaan, syyllisti minua aivan eri asiasta eli siitä, etten ole halunnut ottaa vanhemmistani vastuuta, joka ei siis tietenkään myös pidä paikkaansa.

olen ymmälläni tilanteesta. Olen jo vuosia kantanut suurta huolta veljestäni. Nyt samaan aikaan vanhempieni tilanne on romahtamassa ja veljeni alkoholismi ja terveys on myös. Kaikki heistä ovat minulle erittäin vihaisia ja agressiivisia kun yritän puhua asioista suoraan.

en tiedä miten kestän ja jaksan tätä. Olen kiitollinen ajatuksista. Ja pahoillani etten saa oikein järkevästi tätä kirjoitettua tähän. Tilanne on ollut läsnä koko aikuisen elämäni. Alunperin isäni on ollut alkoholin liikakäyttäjä.

pakko sanoa tähän loppuun, että minusta tämä on ihan järkyttävän epäreilua. Olen kaikista huolissani; minulle vaan huudetaan ja syytetään. Olen vaan aivan loppu ja ymmälläni, mitä tässä tapahtuu. En voi veljeäni hylätä.

2 tykkäystä

Alkoholisti sairastuttaa itsekkäällä asenteellaan kaikki ympärillä olevat ihmiset. Alkoholistissa ei ole koskaan mitään vikaa, muiden syytä kaikki.

Läheisriippuvuudesta kärsii alkoholistin läheiset, jotka ovat valmiita tekemään kaikkensa, jotta juoppo saisi jatkaa mellastustaan.

Rahaa juopolla ei ole koskaan, eikä kellään ole niin paljoa rahaa, ettei juoppo saisi niitä käytettyä.

Asun itse alkoholistin kanssa ja tiedän aiheesta paljon. Olen pitkään ajatellut, etten voi vaimoa jättää, koska olen häntä joskus rakastanut. Alkoholi on tehnyt hänestä kuitenkin täysin eri ihmisen ja nykyään tuntuu sille, että talossa asuu vieras henkilö.

Voimia taisteluun lähes ylivoimaista vihollista vastaan. Olen hyväksynyt jo senkin faktan, että harva raitistuu, alkoholismi istuu niin sitkeässä.

Joku sanoi, että pitää pelastaa itsensä.

4 tykkäystä

Kiitokset vastauksestasi ja voimia sinnekin ylivoimaista vastusta vastaan. Aina on kai toivoa siitä, että joskus saisi olla rauhassa tältä aiheelta alkoholi. Ehkä se on niin, että ne päätökset, ja ratkaisut joita voi itseä suojatakseen tehdä, on tehtävä: muuta ei voi.

3 tykkäystä