Verikokeiden tuloksista (ALAT JA GT)

Olen käynyt läpi todella hankalaa elämäntilannetta nyt jo neljättä vuotta. Viime vuonna koin avioeron ja sen mukana tuomat tunnemyrskyt, iltaisin (ei joka ilta) nautin silloin tällöin viiniä “turruttaakseni” pahan oloni. Tänä vuonna olen huomannut alkoholin käytön lisääntyneeni uusien stressitekijöiden ilmaannuttua. Olen lääkinnyt pahaa henkistä oloani viinin juomisella. Kävin juttelemassa raskaasta elämäntilanteestani, masennuksestani ja uupumustilastani työterveyslääkärillä, joka laittoi lähetteet minulle labrakokeisiin. Tulokset sain eilen ja olen itkenyt, että maksa-arvoni ovat hiukan koholla. GT-arvo oli 56, ALAT oli 34, eli viiterajojen sisällä aivan loppupäässä.

Nyt lähti minulla korkki kiinni, sillä pelkään työterveyslääkärini moralisoivan minua tästä ja kertovan työnantajalleni. Pitäisikö näistä arvoista olla huolissaan? Pelästyin itse todella pahasti.

Moi,
Vastaan sinulle kun ei täällä nyt muitakaan ole kuulolla.
Älä suotta hätäile noiden arvojen takia. Ei ne ole vielä mitenkään erityisen korkealla.
Suotta myös pelkäät että lääkäri tietojasi työnantajalle kertoisi. Ei taida kuulua edes lääkärin valtuuksiin tuollainen ilmoittelu.
Hyvä sinänsä että olet saanut “pienen” herätyksen alkoholin käytöstäsi.
Yritäpä keksiä jokin muu stressin poisto kuin alkoholi. Olen joskus kuullut kun “kaverit” ovat stressiä alkoholilla poistaneet ja sitten elämä on mennyt aivan pilalle.
Nuo Alat ja Gt… Itse join todella paljon vielä kuusi vuotta sitten, silloin minulla arvot jotain 200-400…
Mutta toivon Sinulle ihan älyttömän mukavaa kesää.
Putkis ?

Hei Putkis ja kiitos vastauksestasi, tämä toi paljon lohtua! Vaikka arvoni eivät vielä olleet kovin korkealla, sai se minut kyllä pysähtymään ja miettimään alkon käyttöäni. Päätin nyt olla tämän kuukauden täysin raittiina ja katsoa, miten elämäni jatkuu tästä eteenpäin. Jos hyviä asioita etsitään, niin krapulapäiviä ei tule olemaan ja rahaa säästyy. Olen aiemmin tykännyt liikkua paljon mm. metsälenkeillä ja salilla ja täytyy nämä taas ottaa ohjelmistoon. Luin myös, että noin kahden viikon tipattoman jälkeen gt-arvot saattavat puolittua ja kuukauden jälkeen palata täysin normaaliksi.

1 tykkäys

Hyvä että helpotti.
Metsälenkit on ihan parhaita mahdollisia vaihtoehtoja stressin hallintaan.

Putkis,
Repoveden kansallispuisto, teltassa järven rannalla.

Läheiselläni GT oli 1500.

1 tykkäys

Moi,
1500 lukuna on aika hurja. En tosin tiedä mitä se käytännössä merkitsee. Arvot voi olla ilmeisesti korkeita myös ilman alkoholia.
Mennään me matalin arvoin alkoholin suhteen.

Kuten jo ylempänä sanottu, työterveys- ja muillakin lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, eikä mitään oikeutta raportoida potilaan terveystietoja työnantajalle tai kenellekään. Asia saattaa olla eri, jos potilas on niin heikossa hapessa syystä tai toisesta, että se vaarantaa hänen työkykynsä, mutta lievästi koholla olevat maksa-arvot eivät tietenkään tee kenestäkään työkyvytöntä/kykenemätöntä hoitamaan hommiaan.

Tuossa tilanteessa ei tarvitse ryhtyä vielä kuolemaa tekemään, kun ALAT on viitteissä, joskin siellä ylärajalla, ja GT:kin vain lievästi koholla. Arvot laskenevat ihan parissa-kolmessa viikossa, kunhan vain pidät korkin kiinni. Tokikaan jatkossa ei kannata suhtautua kovin huolettomasti viinalla läträämiseen, jos maksa on jo kertaalleen alkanut ilmoitella itsestään.

1 tykkäys