Olen käyttänyt jo monta vuotta Venlaflaxinia (150 mg/1 päivässä). Nyt mulle määrättiin lisää 75 mg/1 päivässä. Aloitin perjantaina. Olin terapiassa ja ihmettelin, kun olin ihan poikki kun lähdin sieltä. Matka jatkui kauppaan ja kotiin siivoomaan. Enkä niin kuulostellut oloani.
Mutta lauantaina kun aloin laittaa makuuhuonetta päiväkuntoon, multahan meni jalat alta. Olin ihan vetelä ja puhekin oli niin sekavaa, etten saanut sanottua miehelleni mitään järkevää. Sitten vietinkin puoli päivää sängyssä juoden vettä, että lääkkeen vaikutus häviäisi.
Olikohan tää annos mulle liikaa, kun on muutenkin verenpaine- ja diabeteslääkkeet ynnä nuo oxaminit Vai olisiko pitänyt ottaa normaali annos aamulla ja tuo lisäannos illalla.
Kannattaa jättää soittopyyntö tolle lääkärille joka ton annoksen noston määräs ja kun lääkäri soittaa niin kerro miten kävi. Lääkäri voi sitten päättää mitä teette, siihen asti kunnes lääkäri soittaa niin jättäisin itse ottamatta sen ylimääräisen 75 mg kapselin.
Venlafaxin otetaan yleensä kerran päivässä ja aamuisin (ihan 300 mg vrk/asti). Joka tapauksessa alussa se ainakin mua väsytti ja vaikka mulla oli ihanne verenpaine 120/80 niin pelkkä 150 mg vrk:ssa pisti verenpaineet törkeän korkeille, että se oli pakko lopettaa aikanaan. Ei se sovi kaikille ja isommilla annoksilla haittavaikutuksetkin lisääntyy.
Onpa jännä. Minulla Venlafaxin 75mg (niinkin pieni annos) aiheutti aivan jäätävän manian. Silmän mustuaisetkin laajenivat ja sanoin aina avokille, että jaahas, manialääkkeen aika. Myöhemmin tajusin että olin aivan jäätävissä manioissa ja laukkasin silmät laajentuneina kuukausia putkeen kaupungilla ritsailemassa.
Kun lopetin lääkkeen loppui tuo maniakin ja varastelu. Ihan kreisiä kamaa. Jännä että teillä muilla aiheuttaa väsymystä. Mulla päin vastoin. Jostain kuulin et mania olis merkki biposta jos esiintyy Venlafaksiinin yhteydessä. Tiedä sitten.
No, joo mullahan on ongelmana toi vaikee verenpainetauti. En hokannut mitata verenpainetta. No, mut lisäkapseli jää nyt kuiteskin ottamatta siihen asti kunnes meen taas lääkärille.
Mullekin venlafaksiini aiheutti manian ja saatanallisen motorisen levottomuuden, eikä se olo ollut lainkaan hyvä, vaan päinvastoin . Mulla tosin onkin bipo. En nyt voi muistaa, olisiko mun pitänyt kombottaa venlaa jonkin tasaavan lääkkeen kanssa, ja jos olisi pitänytkin, niin teinkö taaskaan, kuten lääkäri käski :mrgreen: . Mulla on hiton alhainen verenpaine ja se noiden SNRI- ja SSRI-lääkkeiden hyviksi puoliksi pitää sanoa, että ne monesti nostivat verenpaineeni edes suht lähelle “normia”, eli mua ei huimannut kaiken aikaa, siis ainakaan alhaisen verenpaineen tähden. Lääkkeet itsessään kyllä aiheuttivat vaikka mitä huonoja oloja ja noiden lääkeryhmien lääkkeet ovatkin pelkkää paskaa IMO. Mua eivät siis ole auttaneet, vaikka toki monet muut ovat niistä apua saaneetkin.
Kati, jätä tosiaan ottamatta se lisätty annos, kunnes olet keskustellut lääkärin kanssa, eikä sun senkään jälkeen kannata sitä ottaa, vaikka lääkäri sanoisi mitä, jos se aiheuttaa sulle tuota huonoa oloa. Tuo sun tapauksesi kuulosti mielestäni hieman huolestuttavalta . Aivoverenkierron häiriöissä saattaa olla juuri tuollaisia oireita . En tahdo pelotella, mutta ota nyt äärimmäisen varovasti, kun sulla kerran on se verenpainetautikin. Ota myös selvää, miten muut lääkityksesi sopivat yhteen venlafaksiinin kanssa. Lääkärit eivät todellakaan ota aina tuollaisia “pikkujuttuja” huomioon .
Edittiä vielä: Saattaahan toki olla, ettei tuolla sinun huonovointisuudellasi ja kohtauksellasi ollut mitään tekemistä venlan kanssa, Kati, mutta jätä siltikin varan vuoksi se lisäys ottamatta, ainakin toistaiseksi.
Kiitti Winston
juu en kyllä ota tuota lääkettä, kyllä mä pärjään miedollakin lääkkeillä. Paitti nää kurjat päivät. Nyt taas tuntuu siltä ettei jaksa. Kummallista ja eilen oli niin ihana päivä. Niin ne kai mielialat meillä vaihtelee.
Aloitanko aamun en jaksa, en jaksa tai sitten tulee kiire johonkin labraan tai lääkärille. Nämä päivät jolloin on pakko ja kiire menee paremmin. Mutta jos jään kotiin, pitää oikein pinnistellä, että jaksaa ja voi tehdä jotain. Ei sen kummempaa kuin suihkuun meneminen.
Nautin yksinolosta - hiukan aikaa - mut jos joudun oleen päivän ja yön yksin sitten tulee hirvee olo. Mieheni lähtee kesäkuun toisella viikolla Lappiin ja olen luvannut ottaa nuoremman tyttärentyttären mun luo, koska vanhemmat on töissä. Se auttaa jaksamaan kun on joku josta pitää huolta.
Nimittäin alan ryypätä jos olen yksin ja se ei ole hyvä asia, silloin mennään taas ambulanssilla hoitoon lääkkeitten yliannostuksen vuoksi.