Tervehdys ja keväinen tuulahdus täältä Tukholmasta!Mulla ois 23 v.veli joka asuu äitini naapurissa perheineen suomessa.mä siis asun ruotsissa.meidän perheessä ongelmana on veljen paha väärinkäyttö.alkanut pilvenpoltolla teini-iässä ja sen hetken oltiin ilmankin kaikkea että sai tyttöystävän hommattua,ja ralli jatkui pahempana vain kun pelkällä pilvenpoltolla,lääkkeitten sekakäyttö kunnes löyty oma kuningatar subutex.sitä nenään aj ties mitä muuta paskaa,kunne nyt n.puoli vuotta ehkä enemmänki piikittänyt itteensä ja tilanne senkun pahenee vaan ensin oli subua nyt jo kaikkiea mitä irtoo.silmissä on ihminen mennyt tosiaan lapset asuu mun äidin luona ja vaimo vetelee rallia ees takasin kotona ja mun äidillä…veljeni on tippunu kiloja n.20 on ja on kuin ranka siitä mitä oli.ruoan syönnin on lopettanu n 2kk sitten mileti kokonaan,ainut mitä menee alas on pullat karkit ja limpsat.valjoo n3-4 yötä putkeen ja sit nukahtaa jossain vaiheessa kesken lauseen niin niin syvään uneen ettei reagoi mihinkään.nyt ollan tehty päätös että seuraavan kerran kun tossa kunnossa on soitettava ambulanssi…a-klinikalla on asiaakaana ja odottelee korvaushoitoa alkavaksi joka on mun mielestä pelkää paskapuhetta.se ei edes menisi siihen jos se haluis tosissaan sen ottaa.hoitolaitoksessa on ollut kaks kertaa kummallakin kerrallaa n.14h.ja sit lähteny lätkii…siis tää on niin toivoton tilanne meille kaikille!!mitä me voidaan tehdä??muuta kuin kattoa siinä vaan vierestä kun se kuihtuu ja kuolee meijän käsii!!!noh vanhempieni tilanteen voitte varmaan arvata,nyt rupee tuntumaan että kailta hupenee voimat pikkuhiljaa…no niin jatkoja kaikille ja kevään jatkoja! p.s unohin laittaa että nyt menee tai on mennyt jo jonkun aikaa enenmmin ja vähemmin se joku MDPV huume…siis voisko joku selventää mitä tää on ??
Hei!
Tilanteenne vaikuttaa todella hankalalta ja huolestuttavalta. Ainakin kannattaa perehtyä eri auttaviin tahoihin esimerkiksi täältä: apua.info/
Päihdelinkin tietopankista löytyy MDPV:tä koskeva tietoisku: paihdelinkki.fi/tietoiskut/3 … ssihuumeet
Edellä mainittu tietoisku odottaa parhaillaan tuoreempaa päivitystä mm. aineeseen liittyvien raportoitujen vakavien haittojen osalta, mutta toivottavasti tästäkin löytyy jotain apua.
Terveisin,
Päihdelinkin toimitus
Kuullostaa kovin tutulta. Toi subutex on helvetillinen aine. Se ei paljoa jää kuningas heroiinille koukuttavuudessaan. Aluksi se nuokuttaa, sitten piristää ja lopulta ihmisellä ei ole enää muuta kuin se. Se pitää "terveenä ja toiminnassa. Toisilla riippuvuuden kehittymiseen menee pitkä aika, toisilla tilanne kehittyy pahaksi todella nopeasti. Omalle miehelleni kävi näin.
Kun on aineen vaikutuksen alaisena, ei mikään järki puhe mene läpi, joten sitä on turha yrittää. Aivot on niin myrkytys tilassa, että ihminen luulee käytön olevan parasta hänelle. Subutex on herra. Kun aine on loppu, tulee suuri epätoivo. Kaikki keinot käytetään tilanteen korjaamiseksi. Se aineen hankkiminen täyttää mielen täysin. Kun sitä on murehtii käyttäjä koska se loppuu ja kun se on loppu, muuttuu ihminen todella epätoivoiseksi.
Ette voi valitettavasti auttaa mitenkään. Älkää antako rahaa, älkää edes ruokaa, jos siihen pystytte. Kaikki raha, minkä hän säästää, käyttää hän aineisiin.
Mieheni lopetti, kun oli niin pohjalla ja kyllästynyt siihen säätämiseen. Jotain riippuvuuden vahvuudesta kertonee se, että hän kaatoi kuumaa vettä jalalleen, jotta ei olisi lähtenyt ulos ainetta hommaamaan. Jalkaan tuli suuri palovamma, joka ei kuitenkaan ollut niin kipeä kuin hänen selkänsä vieroitus oireista oli. Viimeisen lopetuksen hän teki yksin kotona ilman mitään särkylääkkeitä annosta vähitellen pienentäen. Aikaisemmin oli hän itkenyt ja kiemurrellut ja tehnyt kaikkensa lieventääkseen oireita, mutta nyt makasi vain hiljaa ja odotti. Niin se sitten loppui, mutta siitä alkoi taistelu subutexin aiheuttamaa masennusta vastaan. Sitä kesti sitten kaiken kaikkiaan 4 vuotta ennen kuin hän palautui “ennalleen”. No nyt kun kaikki pitäisi olla hyvin, on hän aloittanut käytön uudellee. Tietenkään omasta mielestään entiseen paluu ei ole mahdollista. Silloin tällöin voi turvallisesti ottaa.
Aika surkealta tämä kuullostaa. Oma elämäni on kuitenkin kunnossa ja aion jatkaa sitä ilman miestäni. Suosittelen teille myös samaa. Pitäkää oma elämänne. On vaikea päästää irti huonossa kunnossa olevasta. Varsinkin kun tietää miten mahtava tyyppi hän olisi selvin päin. Muuta ette voi kuitenkaan tehdä.
Voimia
Heissan!
kiitos sinulle kirjoitusesta se on niiin lohduttavaa kuulla ettei olla yksin tässä maailmassa tän asian kanssa painiskelevia.ja toi mitä kirjotit ettei voida tehdä mitää ei saa antaa rahaa ei mitään mä tiedän kaiken tään ja hyvä että kirjotit sen taas ikäänkuin muistutit ettei me voida oikeesti mitään sille tehdä!mähän en juurikaan täältä käsin sille mitään annakkaan eikä olla ees juuri puheväleissä kun mä oon se joka sille sanoo ette mitään saa ja mun luokse ei saa tulla , mutta sillä on edelleen tyttöystävä ja äiti jotka valitettavasti tekee paljonkin sen etee,oon tästä yrittäny puhua perheelle ettei sais mahdollistaa sitä sen käyttöä,mutta vaikeetahan se niille on.Kait me sitten vaan ootellaan että mitä tässä tapahtuu…Kurjaa kuulla sun miehes kohtalosta,ja mix niillä on aina toi sama helvetin lause että ei tässä mitään joskus voi käyttää!!ensin kovalla työllä saanu ittensä ees joten kuten selville vesille…mutta niinku snaottu eipä sille minkään voi.Ja just tota samaa vejenikin jankkaa “et pysyy terveenä” et pysyy terveenä…se on aivan ku hypnotisoitu tähän kaikkeen.no mutta hienoa kuitenkin että sä oot pöäättänyt jatkaa sun elämää ilman tätä paskaa,toivotan sulle kaikkea hyvää ja voimia tiellesi!
Hei!
Tuo mitä sanoit, että käyttäjä on kuin hypnotisoitu, on todella kuvaavaa. Ihminen on kuin tyhjä kuori, jonka ainoa ajatus on kuinka, mistä, mitä ja millä rahalla/vaihtareilla. Kun ihminen on siinä tilassa, ei hän kykene järkeviin päätöksiin. On varsin ymmärrettävää, että veljesi tyttöystävä ja äiti yrittävät kaikin keinoin saada häntä pois tästä suosta. Rakkaasta ihmisestä ei ole helppo päästää irti. Itse en myöskään pystynyt siihen mieheni ollessa todella huonossa kunnossa. Halusin itseni takia yrittää auttaa. Pelkäsin, miten oman mielenterveyteni kävisi, jos hän vaikka kuolisi. Olisin ainakin yrittänyt kaikkeni.
Silloin ajattelin, että jos saisin hänet olemaan riittävän kauan selvin päin, hän tajuaisi oman tilanteensa ja muuttuisi taas omaksi itsekseen. No tavallaan näin kävikin, mutta ei koska minä autoin. Mieheni halusi itse lopettaa ja sanoi myöhemmin, että olisi luultavasti loppettanut jo aikaisemmin, jos olisin jättänyt hänet. Se oli tietenkin kiva kuulla.
Et kirjoittanut kauan veljesi on päihteitä kaiken kaikkiaan harrastanut, mutta menon perusteella ilmeisesti ensi kokeilut on tehty jo nuorella iällä? Näitä todella päihde hakuisia ihmisiä on vaikea auttaa. Olen usein ihmetellyt, miksi miehelleni ei riitä se, että hänellä on selvin päin hyvä mieli ja meillä mukavaa yhdessä. Siihen hän vastasi, että hän tykkää olla selvinpäin, mutta valitettavasti pitää myös päihteistä. Hän ei ole valmis olemaan täysin absolutisti, jota tilanne tietysti vaatisi.
Toivottavasti saat tyttöystävän ja äidin hakemaan itselleen apua. Sitä todella tarvitaan. Esim.täältä löytyy monia saman kohtalon kokeneita. Koittakaa jaksaa.