Velat vs tulot

Hei!

Millaisia pelivelkoja teillä on ja miten nämä on suhteessa tuloihin? Millaista kuukausierää makselette?

Itsellä on pelivelkaa 55.000€, vuositulot 100.000. Järkyttävä summa! Toki varmasti jotain muutakin noilla veloilla maksettu, mutta todella iso osa mennyt peleihin.

Pyrin maksamaan velkoja pois 500€/vko ja aina isomman summan, jos talous antaa periksi, myös hyvään elämiseen haluan sijoittaa, mutta en enää peleihin!

Velkaa on jotakuinkin saman verran, mutta tulot ovat hieman alle puolet sinun summastasi.

On tämä saatana työmaa päästä tästä eroon, mutta pikkuhiljaa.

Moi
Mulla on 22.000e ulosottovelat (vuosi sitten oli 31.000e en tiedä miten olen noin paljon onnistunut lyhentämään).
10.000e opintolaina (toivottavasti tuo ei päädy ulosottoon).
Velkojan takaisinsaantihakemuksella käräjillä joku 3.000e velka puoli vielä ollut siellä.
Vähän yli 1.000e velat jossakin perinnässä eivät ole laittaneet käräjille en ole noita maksanut eikä ole maksuhaluakaan.

→ 37.000e velkaa suunnilleen yhteensä.

Tulot on joku 25.000e/vuodessa yritän hankkia itselleni lisää hommia.

Mutta on tämä kyllä saatanan työmaa youtube.com/watch?v=5ZfWHfLimkc&t=6s .

Lopeta pelaaminen, hyvä ihminen. Vaikka tulot on hyvät, niin saat kyllä itsesi pelattua sellaiseen suohon, että ei mitään rajaa. Katsoin tuota historiaasi ja olet ilmeisesti pelannut lisää velkaa muutamassa kuukaudessa 15 tuhatta. Noilla tuloilla se tarkoittaa, että olet pelannut vähintään kaksinkertaisen määrän.

Tulojen ja menojen kertaamista ja laskemisesta ei ole mitään hyötyä, kun pelit vielä vievät syvemmälle. Hae apua. Peliongelmaan.

Tulot tällä hetkellä n 2250/kk, lainoja yksi ja luottokortti tapissa asuntolainan (45t) lisäksi yht 26,5t . Puskuria nolla. Ei toivoa siitä miten selviän. Olen miettinyt :
As.lainalyh 600e jos saisi pariksi vuodeksi porrastettua —-> maksaisi mahd vähän sitä. Nyt lyhennysvapaalla tämän talven.
Nyt lyhennän tuota 400e/kk tuota yhtälainaa (20t)plus mitä ylimääräistä jääkään. Luottokorttilainaa (6t)tässä kuussa 600e, ensi kuussa toiv 800. Mietin jo hetken, että ottaisin pitkän laina-ajan lainan ja maksaisin sillä pois luottokortin eli noin satasen kuussa. Luottokortin korko 20%, lainan saisin 12,5 %. Niin jäisi rahaa elämiseenkin, mutta… en voi tietää jatkuuko tulotaso niin montaa vuotta mitä laina-aika olisi.
Pahinta on, että tähän menee seuraavat viisi vuotta, ja sen jälkeen voikin sitten odotella sairaseläkettä. Ikää lähemmäs jo 50v…ja sairaushistoria pitkä. Minulla on neljä lasta, joista kaksi asuu jo poissa, mutta kaksi (ala-ikäinen ja tuloton täysi-ikäinen) kotona, ja vanha rötiskö talo. Ja toisaalta halvempi asua tässä kuin vuokralla.
Elämänlaatua tässä mietin. En keksi mitään odotettavaa tulevaisuudessa. Siksi varmaan pelit kiehtovat, tunteehetken edes jotain, ja olen myös hoitanut sillä yksinäisyyttä. Päädyin hakemaan mielialalääkkeet eilen, jospa alkaisi näkymään valoa tunnelin päässä. Voisin harkita myös kakkostyötä, mutta eipä niitä löydy ?

Ulosotossa vielä 5k… Nettotulot 2500-2700e
maalis-huhtikuussa kuivilla. Ensi vuonna taidan saada mahdolliset veronpalautukset itselleni.
Viimeset 15-vuotta ne on napannut ulosotto :mrgreen:

Yhteensä lainaa n. 45 ooo € (josta opintolainaa 10 000 €). Tarkkaa summaa en ole uskaltanut laskea, tosin nyt alan kirjaamaan summia ylös… Kaikki ei ole pelivelkaa, mutta ilman pelaamista rahaa olisi toki jäänyt enemmän käyttöön, eikä olisi tarvinnut ottaa velkaa elämiseen. Vaikka toki jokaisesta lainasta on osa mennyt myös pelaamiseen.

Nettotulot tällä hetkellä 2100 €/kk. Suunnilleen reilu puolet palkasta menee lainanlyhennyksiin ja osamaksuihin. Nyt olisi tarkoitus lopettaa osamaksulla maksaminen (ja pelaaminen tietty) yksi osamaksutili kerrallaan. Hyvä juttu on, että mitään ei ole perinnässä/ulosotossa, mutta olisi se kiva, jos joskus rahaa olisi koko kuukaudeksi eikä tarvisi mieheltä pyytää rahaa ruokaan ja lapsen vaippoihin ym…

Pelivelkaa ehkä noin 14 000 euroa + opintolainaa 12 000. Ulosottoprosessissa todettu varattomaksi, ja osa veloista siirty takas perintäfirmoille, ja osa passiiviperintään ulosottoon. Oon siis opiskelija, ja Kelan tuet ainoa tulonlähde.

Tietäiskö muuten joku, että mitä noille veloille, jotka päätyny takas perintäfirmoille pitäis tehdä?

Niin ja ainoat mun lyhennykset on veronpalautuksista, kun ei mulla jää Kelan tuista yhtään ylimääräistä :smiley: tai toki ois jäänyt ehkä jonkin verran, jos en olisi aina pelannut niitä… :unamused:

Ne jälkiperintö velat pitäisi maksaa. Mutta jos et pysty maksamaan kannattaa ilmoittaa, vaikka sähköpostilla en pysty maksamaan lopettakaa perintäkulujen kasvattaminen.

Vanhentuvat kuitenkin 15 vuodessa tuomion antamispäivästä voi olla pitkä aika odotettavaksi.

Veloista ja tuloista on täysin turha puhua, ennenkuin ongelmaan ollaan puututtu. Summat ovat yhdentekeviä, lopputulos on sama. Elämä pystytään pilaamaan, huolimatta tuloista.

Se, että on jo velkaantunut pelaamisesta, pitäisi olla tarpeeksi hälyyttävää. Puheet, kuten aloituspostauksessa, ovat vain itsensä huijaamista. Vertaamalla omaa tilannetta muiden tilanteisiin, varsinkin numeroissa, tässä etsitään vain itselleen hyväksyntää jatkaa tilannetta.

Tein tätä itsekin, kauan sitten, ensimmäisen kerran ehkä 12 vuotta sitten. ”Miksi joku ottaisi pikavippejä, en minä ainakaan…” ”Vastahan minulla on velkaa muutama tuhat… myöhemmin kymmenen tuhatta… vielä myöhemmin kymmeniä tuhansia…”

Samaa itselleen valehtelua.

Kiitos paljon vastauksesta! Täytyy nyt vain odottaa näiden perintäfirmojen kirjeitä, ja sitten ottaa yhteyttä heihin :slight_smile: saa nähä millaset laskukasat ilmestyy nyt postin lakon jälkeen :smiley:

Tänään meni taas 420€ tilistä ulosottoon. Velkaa jäljellä vielä 4,5k.

Loppu häämöttää.
Passiiviperinnässä ei ole mitään.
Ulosotossa jos jossain laskussa on merkintä suppea ulosotto, niin se merkintä poistuu luottotiedoista heti kun se on maksettu.

Marssijärjestys ulosmittauksessa on sitten opintolaina, verovelat, sakot, sairaalamaksut plus muut julkisen sektorin velat. Valtio ottaa omansa.

Eli pääosa lyhennyksistä ohjataan noille asioille. Sitten vasta muut saa rahansa. Todellisuudessa se maksamaton opintolaina on pienikorkoinen verrattuna pikavippi yms lainoihin. Tarkoitin, että ulosotto päättää mikä lyhenee ja miten paljon, vaikka velallisen kannalta olisi järkevin hoitaa ensin sieltä pois ne joista koituu kovimmat kustannukset.

Vittumaisia makseltavia kaikki. Voimia teille, joilla on maksutaivalta vielä paljon jäljellä.

Niinpä, ensin menee rahat johonkin, josta pääasiassa saa vain pahaa mieltä, huonosti nukuttuja öitä ja muuta ikävää ja sitten pelatut rahat maksaa moninkertaisesti ensin hävittynä rahana ja sitten velkana asiasta, mistä ei jää mitään käteen, korkoina, ulosotto- ja muina kuluina.