Olen kolmessakymmenissä oleva nainen, puolison kanssa yhteiseloa takana piakkoin kymmenisen vuotta. Suhteemme on pitänyt monenlaisia vaiheita sisällään, mutta ongelmallista puolison alkoholinkäyttö on ollut alusta alkaen. Useita vuosia eri palveluista avun hakua, selvempiä kausia, kunnes taas romahduksia syystä y ja x, jonka myötä alkoholi on astunut kuvaan. Hän vetää pään täyteen että sammuu, ei tissuttelua.
Muutama vuosi sitten erosimme, kun mittani tuli täyteen hänen alkoholinkäyttöä ja pyrkimyksiä kohtuukäyttöön, mikä ei ollut selkeästi mahdollista. Muutimme erilleen, otimme aikaa lisää. Hän kuitenkin lähestyi minua ja kertoi toiveesta palata yhteen ja hakeutua hoitoon päihdeongelman. Hän tunnistaa ongelmansa. Tämän myötä keskustelut päihdetyöntekijän kanssa sekä A-killan ryhmä tulivat mukaan kuvioihin. Välillä yksittäisiä ryyppyiltoja tuli, ehkä kerran puolessa vuodessa, mutta suunta muuttui. Tätä kesti noin kolmisen vuotta.
Muutimme syksyllä uudelle paikkakunnalle yhteisestä toiveesta. Muutoksen myötä puolison tuttu A-kilta ryhmä loppui, mukaan astui uudet työt stressaavammassa ympäristössä. Tämän myötä alkoholi on taas astunut kuvioon ja juomisia on ollut n. 1 krt kk. Olen ollut toiveikas ja ajatellut, että muutos on mahdollinen. Tiedän puolisoni tunnistavan ongelman ja pyrkineen muutokseen ja tehneen tekoja muuttaakseen elämää. Huomaan vain olevani kovin väsynyt tähän tilanteeseen. Koen, että olen palannut niihin samoihin vanhoihin tunnetiloihin, pettymykseen, suruun ja vihaan. Tiedän että en voi puolisoani raitistaa, se on hänen käsissään. Vaatimuksenani suhteen jatkumiselle on ollut että hän hoitaa itseään, mitä aiemmin tapahtui ryhmämuotoisesti. Nyt vaan kaikki on päättynyt muuton myötä ja pohdin, miten tässä kaikessa käy. Lisäksi olemme pohtineet lapsen yrittämistä, mutta tuo haave tuntuu hyvin epärealistiselta tässä hetkessä, kun hän ei hoida itseään. Kyseinen haave on itselleni sen verta tärkeä, että asetaan sen etusijalle ennen parisuhdetta, vaikka sitten itsellisenä.
Minulla ei taida olla mitään kysyttävää. Tarvitsin vain paikan avautua surusta, pettymyksestä, vihasta, toivottomuudesta. Toivottavasti kevään mittaan asiat ratkeavat johonkin suuntaan.