Alkoholi on kuulunut mieheni elämään aina. Olemme olleet yhdessä 23 vuotta ja olen huomannut, että tilanne kuin tilanne, niin alkoholi on se jota käytetään iloon, suruun, ahdistukseen, masennukseen, kun halutaan juhlia, kun on sosiaalisen tilanteen pelkoa, kun pitää mennä epämukavuus alueelle, kun ei kyetä puhumaan, niin alkoholi rohkaisee.
Olisi pitänyt jo 13 vuotta sitten havahtua, kun tuli ensimmäisiä ambulanssi keikkoja baarista päivystykseen, että alkoholin käyttö ei ole enää “normaalia”. Näitä keikkoja on tullut senkin jälkeen ja viimeiset neljä vuotta onkin mennyt niin, ettei yhtään päivää ole ollut juomatta. Kaverisuhteet perustuu juomiseen ja illat menee omassa huoneessa juoden ja puhelimen kanssa oleskellen. Meillä ei ole enää minkäänlaista sosiaalista kanssa käymistä saati muutakaan. En halua olla miehen kanssa tekemisissä, kun hän juo, mielummin pysyn kaukana.
Monihan miettii, että miksi sitten olemme vielä yhdessä. Mieheni on diabeetikko ja ei kykene alkoholin vaikutuksen alaisena huolehtimaan itsestään. Monet kerrat olen pelastanut pahalta hypoglykemialta. Meillä on kaksi ala-aste ikäistä lasta, joilla molemmilla on sairauksia. Tunnen itseni siis lähinnä perheeni omaishoitajaksi. Tosin sitä titteliä minulla ei ole, kun ovat katsoneet, ettei lasteni sairaudet sido minua tarpeeksi.
Nyt mieheni on tammikuussa ajautunut myös pelivelkoihin, kun alkoholin vaikutuksen alaisena on viikonloppuisin pelannut myös nettipelejä. Viimeinen kuukausi on jouduttu kituuttamaan minun palkallani, kun mies oli pelannut omansa. Hakeutui nyt kuitenkin vihdoin ja viimein A-klinikalle ja on siellä muutaman kerran käynytkin, mutta eihän hän minulle puhu mitä ovat siellä tehneet tai puhuneet. Eniten ihmetyttää, että verikokeissa kaikki arvot oli täysin normaalit, vaikka arkisin alkoholia kuluu 6-8 tölkkiä illassa ja viikonloppuisin vielä enemmän.
Nyt alkaa tuntua, että olen itse aivan poikki, enkä jaksa muuta tehdä kuin nukkua ja käydä töissä, kun on pakko. Päätä särkee koko ajan, väsyttää, en kykene ajattelemaan kunnolla. En saa puhua tästä kenellekään, kun mies ei halua, että asia tulee ilmi tutuille vaan tämä pitää salata. En tiedä mistä hakisin apua itselleni. Hirvittää, että milloin romahdan ja menetän mielenterveyteni. Se on ollut muutenkin jo monta vuotta koetuksella lasten ja miehen takia. Tuntuu, että omaa elämää ei ole vaan elän täysin muiden hyvinvoinnille.