Vapaaksi viinikoukusta -verkkokurssi - ostaisitko vaiko et?

Olisitko valmis maksamaan verkkokurssista, jonka avulla voit anonyymisti vapautua alkoholista?

• Kyllä
  • En

0 voters

Hei

Olen vapauttanut itseni alkoholista vuonna 2015 ja kirjoitin huikeista kokemuksistani kirjan Vapaa viinistä, miten elämä muuttuu, kun pistää korkin kiinni (Viisas elämä 2016).

kodinkuvalehti.fi/artikkeli … la-helppoa
yle.fi/uutiset/3-9267098

Kirja on ollut kirjastoissa kovin varattu ja olen saanut paljon palautetta lukijoilta, jotka kertovat saaneensa siitä voimaa isoon päätökseen ja raitistumiseen. Jokin aika sitten minulle tuli vahva tunne, että aiheesta täytyisi tehdä verkkokurssi, jonka kohderyhmä on sama kuin kirjankin: menestyvät suorittajat, henkisesti vahvat spontaanit raitistujat, joiden kulissit ovat yhä pystyssä mutta henkinen riippuvuus on kova. He ovat vahvoja kaikessa muussa paitsi alkoholin suhteen.
Tämä ryhmä ei yleensä halua osallistua vertaistukiryhmiin tms. vaan käyttää apuna ennemmin verkon vertaistukea, kuten itsekin tein.

Kurssia voi käyttää apuna kohtuuden opetteluun tai lopulliseen raitistumiseen.

Lyhyesti verkkokurssini idea: osallistuja saa heti kaikki kurssimateriaalit (videot, tekstiesitykset, vinkit), pääsyn suljettuun FB-ryhmään ja tsemppausviestejä säännöllisesti sähköpostiin. Jokainen saa yhden henkilöhtaisen puhelin- tai sähköpostikonsultoinnin (he voivat soittaa, minulla ei ole puhelinnumeroita) ja lisäksi vastaan kysymyksiin sähköpostitse ja FB:ssa. Kerran kuussa pidän netissä “luennon” jossa osallistujat voivat esittää kysymyksiä.

FB-vertaistukiryhmä on salainen ja sinne voi osallistua nimimerkillä. Annan ohjeet miten tehdään sähköposti nimimerkille ja saadaan sitä kautta anonyymi FB-tili. Kaikki kuitenkin tietävät että nimimerkkien takana on todelliset ihmiset koska:

a) he ovat maksaneet kurssista
b) minulla on toki heidän tietonsa, joita en luovuta kenellekään eteenpäin ja sitoudun pitämään heidän tietonsa salassa

En esiinny missään nimessä päihdeterapeuttina ja teen selväksi kurssin ilmoittautumisvaiheessa, että jos ongelma on sen asteinen etteivät omat voimavarat riitä, suosittelen kääntymään virallisen päihdeavun piiriin. Tarjoan linkit ja vinkit myös niihin. Kurssille osallistunut voi myös perua ostoksensa ja saada rahat takaisin 15 päivän päästä kurssille ilmoittaumisesta eli kynnys kokeilemiseen ei ole paha.

Mitä mieltä olette? Luuletteko että kurssilla voisi olla tilausta vai onko hölmöä edes kuvitella, että kukaan maksaisi kurssista? Riittävätkö verkon vertaiskertomukset ja tämä päihdelinkin keskustelualue? Eli jatkanko työstämistä vai pistänkö pillit pussiin?

Olisin todella kiitollinen, jos täällä joku kokee olevansa kohderyhmää ja vastaisi tuohon kyselyyn.

Ystävällisin terveisin

Ira Koivu

Moi.
Onnea yrityksellesi. Alkoholista vapautumiseen kanattaa käyttää kaikkia keinoja. Lähes kaikkia.
Itse en olisi halukas maksamaan kun maksutonta ja hyvätasoista apua on tarjolla. Mutta jospa jotkut tarvitsevat tämänlaista apua.

Hei Ira!

Itse olisin saattanu aikoinaan olla kiinnostunut verkossa käytävästä “pienryhmäterapiasta”, syystä etten fyysisesti halua olla läsnä ko.tilaisuuksissa… olisin mahdollisesti voinut moisesta jopa maksaakin… toki juurikin samankaltaista apua ja terapiaa koin saavani täältä päihdelinkistä,omista harrastuksista sekä uppiniskaisesta ja itsepäisestä luonteestani, joka on ollut omalla kohdallani myös osa syy etten ole liiemmin apuja hakenut.

…mutta sinun esittämäsi kaltaista ryhmää jopa hieman etsinkin tuolloin yli vuosi sitten kun lopullisen päätöksen lopettamisen suhteen tein…uskon tuon kaltaiselle ryhmäterapialle olevan hyötyä ja tarvetta monien muiden saatavilla olevien apujen lisäksi…

Ehdottoman Tärkeää on mielestäni myös, että tuollaista terapiaa tarjoavalla henkilöllä on itsellään tietoa ja kokemusta aiheesta mistä puhuu… ja tämäkin sinulta löytyy… olisin hyvin mieluusti purkanut mieltäni raittiuden ensimmäisten kuukausien aikana jonkun kanssa puhelimen välityksellä, koska siihen olisin “kovana jätkänä” uskaltanut, sen sijaan että olisin joutunut menemään johonkin paikkaan tekemään saman fyysisenä raunioituneena itsenäni… hienoa että tämä palvelu kuuluisi “terapiaan” myös.

Mielestäni sinun kannattaa sitkeästi jatkaa tämänkaltaisen avun tarjoamista!

Tsemppiä ja hyvä, teet ja olet tehnyt arvokasta työtä!

P.s.olen myös lukenut kirjasi " vapaa viinistä" ja se oli mielestäni hyvä ( taitaa myös löytyä vaimoni yöpöydältä ihan omana versiona tuo). Toki ehkä hieman enemmän naisen näkökulmaan sopiva ko. Ongelmaa lähestyttäessä ja sitä pohtiessa… mutta erittäin hyödyllinen…vaimoni muuten piti tuosta kirjasta todella paljon(hän lopetti alkoholin käytön minun raitistumisen ohella myös).

Vuos sitten olis verkkokurssi varmasti kiinnostanu, mutta olisin mahdollisen “ostopäätöksen” tehnyt kirjaasi tutustumisen perusteella. Kuitenkin raitistelussa niin monta “suuntausta”, että vaikea sanoa tuntuisiko omalta vai ei.

Mä muuten ottaisin henk.koht. konsultaation ehdottomasti mieluummin tsättinä kuin soittona. Ja ehkä mä haluaisin myös “ihan oikean” päihdeteran kurssin taustalle.

Enivei, täytyy lukea kirjasi jossain vaiheessa.

Kirjasi on hyvä. Verkkokurssi mahdollisesti kiinnostava, kuulun kohderyhmään. Jos se on maksullinen, niin odottaisin, että siellä olisi taustalla myös joku alan asiantuntija, joka voisi tuottaa sisältöjä/ kommentoida keskusteluja/ vastata kysymyksiin. Eli ihan tuosta esittelemästäsi konseptista en maksaisi, koska esim nämä sivut tarjoavat valtavasti asiantuntevaa tietoa ja tukea ilmaiseksi.

Kiitos teille, sain tästä hyviä vinkkejä ja kehitysideoita!

Sovimme juuri muutosvalmentaja, ratkaisukeskeinen terapeutti Piia Sumpuun kanssa, että hän on vastaamassa kurssilaisten kysymyksiin kerran kuussa ja tarvittaessa useamminkin :slight_smile:

Kyllä minä tämän kurssin teen. Jos se vapauttaa yhdenkin ihmisen riippuvuudesta, se on ollut sen arvoista. Kaikkea ei voi mitata rahassa <3

Ira

Hieno Juttu!

Ehkäpä isoimpana ongelmana ko.kurssin onnistumisesta itse näen, että kuinka saatte tuon kurssin sitä tarvitsevien tietoon…eli siis markkinointi? …toki varmaan sosiaalinen media on tässä oiva apuväline ja olette ko. Asiaa jo pohtineetkin.

Pia sumupuun haastatteluja kuuntelin useampaan kertaan raittiuteni alkuvaiheessa… löytyi YLE areenasta, YouTubesta ja muistaakseni "Minnesotahoito kotisivustolta " …hyvä, asiallinen, fiksu ja kannustava ihminen!

Itseäni kiinnostaa haitko ja saitko sinä Ira raittiutesi suhteen tukea täältä päihdelinkistä?