Niin, tuon väitettä on toistettu niin paljon että siihen uskotaan kovin yleisesti.
Että perintötekijät , geenit, määräävät yhtäläisesti sen onko ihminen vasenkätinen tai alkoholisti. Tai molempia tai ei kumpaakaan.
Kysymyksessä on kuitenkin kaksi aivan erilaista asiaa.
Jommankumman käden parempi hallinta, motoriikka ja luontainen yhteys käskyjä antaviin aivotoimintoihin on todellakin fyysinen ominaisuus joka on synnynnäinen.
Juopottelun käytön kehittyminen elämäntavaksi sitten taas vaatii ensinnäkin harjoittelua, toistuvaa juomista, ja sen lisäksi asiaan vaikuttavat ympäristötekijät, niidenkin täytyy ainakin jossain määrin mahdollistaa juominen ennenkuin se voi elämään kovasti vaikuttavaksi kehittyä. Ja tarvittaneen siihen muutakin, siellä omissa aivoissa tapahtuvaa ajattelua, omaa halua mielialan ja mielentilojen manipulointiin kyseisen aineen avulla nyt ainakin.
Ja ehkäpä sitten, ennenkuin kaikki hallinta omien elämäntapojen suhteen on mennyttä, täytyy myös jollain tasolla itse itselleen myöntää olevansa voimaton tämän elämänhallinnan menettämisen, juomisen, suhteen. Hyväksyä ajattelutapa jonka mukaan “en minä tälle mitään voi, tämä nyt on minun kohtaloni, tämä tällainen”.
Tottakai, kuten Lomapuistokin huomautti, minunkin on ollut pakko tähän ikään mennessä tutustua myös ihmisiin jotka ovat tuon elämäntapojensa hallinnan menettäneet, ulkopuolisen harrastelijaihmistenmäärittelijän silmäyksen mukaan jopa toivottomasti ja lopullisesti voimattomiksi muuttuneisiin.
Onhan niitä, tuttavapiirissä, edelleen. Enemmänkin on ollut, mutta oman ikäluokkani kavereista jotka voimattomiksi tulivat, on kovin moni siihen voimattomuuteen tai siihen läheisesti liittyneisiin tekijöihin jo kuollut.
Se ei kuitenkaan todista sitä etteikö ihminen voisi myös voimaantua, palauttaa oman elämänhallintansa ihan kohtuulliselle ja suhtkoht mukavaa elämää ylläpitävälle tasolle. Niitäkin sentään tuttavissani on, joten en ole aivan kyyniseksi ja mielessäni kuolemantuomioita tai elinikäisen taudin ennusteita kavereille luettelevaksi tullut.
Ja toivon, ettei minusta niin synkkää tulekaan.
Herravarjele, niin. Semmoisesta ennustajaäijän kohtalosta. Johan siinä omakin hymy hyytyisi.