Vanhentunut Rivatril

Huomasin tänään että minulla on vanhentuneita 2 mg:n Rivatrileja. Viimeinen käyttöpäivä lukee rasian pohjassa “09 2014”.

Olen näitä rivatrileja käyttänyt 6 kuukauden ajan silloin tällöin, 100 kpl purkista jäljellä noin puolet. En ole huomannut mitään haittoja tai että lääke olisi laimeampaa. En ole mikään bentsojen suurkuluttaja, joten ehkä kokeneempi rivakäyttäjä voisi huomata jotain eroa tuoreen ja vanhan välillä. Mietin vaan, että onko 3 vuotta 9 kuukautta vanha Rivatril turvallista käyttää? Onko mahdollista, että tässä ajassa Rivatril muuttuisi myrkylliseksi? Aika hurjasti liian vanhaa tuo on. Ostin purkin tutulta, enkä sen tarkemmin katsonut purkkia tai pahvipakkausta. Nyt kun rupesin vähän tutkimaan, huomasin että purkista on reseptitarran lisäksi revitty etiketistä se kohta pois, jossa näkyy viimeinen käyttöpäivä. Pahvipaketin pohjassa päiväys kuitenkin näkyy. Valmistuserän numero näkyy sekä purkin etiketissä että pahvirasian pohjassa, ja ne ovat samoja. Joten näin on varmaa että purkki ja laatikko kuuluvat yhteen ja lääke on vanhaa.No sainkin tämän ns.kaverihintaan, enkä osannut epäillä mitään vilppiä kun tuttu henkilö kyseessä. Ja on noi bentsot vaikuttaneet ihan riittävän hyvin. Ei ole kokemusta kuin 0,5mg rivatrilista joten en osaa sanoa miten 2mg:n pitäisi tuoreena toimia.

Mutta kysymykseni siis on: Onko näin vanha suomen apteekista ostettu aito Rochen Rivatril turvallista käyttää? Onko klonatsepaamin pitoisuuden tippuminen ainoa asia mitä vanhetessa tapahtuu, vai muuttuuko lääke muutenkin? Olisi harmi jos nämä pitäisi hävittää, mutta jos ne on myrkyllisiä niin en uskalla enää enempää näitä ottaa.

Mitä lääkäri kerran minulle tokaisi “lääkehän ei koskaan myrkyksi muutu.”

Kuitenkin apteekkarit varoittaa siksi olla käyttämättä vanhentuneita lääkkeitä, koska jos vaikuttavia aineita tai sidosaineet on erilaisia, voi niiden erilainen pitoisuus muuttaa lääkkeet vaikutustapaa jonkun verran.

Tuossahan lääkkeessä on yksi vaikuttava aine, ja sidosaineet, joten ainoastaan se teho ei ole enää optimaalinen.

Suositellahan en voi, mutta en kyllä usko että ainakaan haittaa ja teho tuskin pahemmin laimentunut jos ovat olleet esim kaapissa ja purkissa, itse söisin kyllä empimättä. :wink: