Vanhemman päihteidenkäyttö lapsen seurassa

Tilanne on se, että ollaan molemmat vanhemmat päihdekuntoutujia, minä pidemmällä kuin toinen.

Suhtaudun kannabikseen myönteisemmin kuin moni muu, enkä halua juuri sanella mitenkä omalla vapaa-ajalla pitäisi toimia, mutta… olemme eronneet, lapsi on arjet minulla ja viikonloput toisella. Kävipä eräs päivä niin, että hain lapsen. Näin tämän toisen olemuksesta, että jotain on otettu. En sitä siinä hetkessä ottanut puheeksi, sillä välimme ovat olleet melko tulenarat viimeisen vuoden ajan.

Selvisi kuitenkin näin myöhemmin, että toinen oli kuin olikin jonkun muun, kuin lääkärin määräämän lääkkeen vaikutuksen alaisena. Hän itse kertoi, että oli pienet sauhut polttanut, kun saa niin paremman yhteyden lapseen ja lapsessa ei näy merkkejä, että asia häiritsisi tai ahdistaisi. Lapsi on 4v.

Totta kai järkytyin ja vanhemman vaistoni terävöityi, että eihän tämä ole ok. Kerrottakoon tähän väliin, että tämä toinen on äärettömän hyvä puhumaan ja on aikojen saatossa saannut minut tuntemaan syyllisyyttä asioista, jotka todellisuudessa ovat omaa syytään. Tässä näkyy jälleen merkkejä, kuinka minua pyritään manipuloimaan omaa moraalia vastaan ja hyväksymään päihtymys lapsen läsnäollessa. Ripottain sain selville, että tämä näkemäni kerta ei ollut ainoa vaan pilveä oli poltettu edellisenäkin päivänä. Ja vielä tämän jälkeen sain tietää, että näin on toimittu useamminkin.

Ensimmäisellä kerralla, kun toinen vanhempi oli polttanut lapsen päiväunien aikaan, oli lapsi säikähtänyt, kun käytös oli muuttunut. Sen jälkeen asia on kuullemma ollut ok, eikä lapsen käytöksessä ole näkynyt merkkejä, että asia haittaisi. Keskustelin tämän vanhemman läheisen kanssa. Tämän vanhemman lapsuudessa on ollut päihdekäyttöä oman canhemman osalta. Tämä ei kuitenkaan muka mitenkään vaikuttanut tähän nyt samaa kaavaa toistavaan vanhempaan ja minun tulisi vain ajatella että, kumpi on pahempi, puoli pulloa vodkaa vai savut.

Jos nuo ovat todella ainoat vaihtoehdot, niin sanoisin savut, mutta en tässä tilanteessa pidä kumpaakaan hyvänä vaihtoehtona enkä pidä näitä kahta ainoina vaihtoehtoina. Jos lasta ei jaksa selvinpäin, tulisi pyytää apua. Tämähän ei ilmeisemmin ole vaihtoehto.

Yritän pohtia päätäni puhki, kuinka ilmaisen huoleni niin, että toinenkin ymmärtää, mutta pahoin pelkään, että joudun loppupeleissä kääntymään sosiaaliviranomaisten puoleen. Tämä toinen ei ole nähnyt pienemmissäkään huoli-asioissa, että pyrin ratkomaan ongelmat niin, että lapsen ja toisen vanhemman yhteyssäilyy. Kerta toisensa jälkeen minua vaaditaan hyväksymään ja ymmärtämään erinnäisiä käyttäytymismalleja ja kasvatustapoja, joita pidän ongelmallisina. Kun tuon huoleni esiin ja päädytään riitaan, olen usein todennut, että tarvitaan ulkopuolista apua. Jos väläytän vähääkään lastensuojelusta, olen pelkkää pahaa haluava kiusantekijä, joka haluaa aiheuttaa vain lisää ahdistusta.

Joskus jopa uskoin tuohon sontaan, mutta oman kuntoutumisen myötä olen ymmärtänyt, että en minä voi aina olla syypää, jos aikuinen ihminen käyttäytyy sopimattomasti. Johonkin mun on vedettävä raja hyväksymisenkin suhteen, paljon katson läpi sormien, mutta minunkin havaittavaa päihtymystilaa lapsen seurassa en kykene hyväksymään vaikka kuinka yritän käännellä tilannetta positiiviseksi päässäni.

Mulla on ongelmia itsetunnon kanssa ja olen (tai olen ollut) sen takia helposti manipuloitavissa… mutta onhan mulla oikeus, tai siis - velvollisuus -, vaatia päihteetöntä lapsuutta omalle lapselle?

Heippa perhesoppa.

Lyhyestä virsi kaunis eli niinkuin tiesitkin kyllä sinulla on oikeus ja velvollisuus huolehtia oman lapsesi lapsuuden päihteettömyydestä. Se on sauhuttelevien ihmisten mielipide ettei se näy ulospäin eikä ahdistaisi lasta. Niin tekee vodka mutta niin tekee myös sauhut. Itsellä aikuinen tytär joka sauhuttelee säännöllisesti ja käyttää ajoittain bentsoja, kun on rahaa. Minäkin ahdistun siitä, kun muuttuu koko ihminen. Bentsojen käytän aikana en halua nähdä lainkaan, mutta koska sauhuttelu päivittäistä en siltä voi välttyä, kun tytärtä vielä haluan nähdä. Aina kutsun kaikkiin perhejuhliin ,mutta koen huonoa omaatuntoa siitä, että olen helpottunut jos ei tule. Haluaisin tyttäreni, mutta kun ei varmuutta millainen päivä on, lisäksi kannabis haisee kamalalta.

Jos näin ajattelee aikuinen, miltä se 4-vuotiaasta tuntuu. Itse olen alkoholisti äidin kanssa elänyt ja aina jännittänyt viikonloppuja johon juominen enimmäkseen ajoittui. Yritin kaikin keinoin miellyttää ettei äidin tarvitsisi juoda. Se on raskasta et halua sitä lapsellesi. Jatkuvaa huolta. Voimia.

Tirppana

Kiitos vastauksestasi, Tirppana!

Vaikka kuinka haluaisin välttää lastensuojelun puuttumista tilanteeseen, en näe enää muuta vaihtoehtoa. En voi luottaa, etteikö pilveä olisi poltettu, vaikka näin väitettäisiin. En voi luottaa seulatuloksiin, koska tiedän hänen käyttävän keinoja, joilla peitellä jälkiään tai jättää menemättä seuloihin.

Olen jo kerran kantanut vastuun, että minun arviointi kykyyn luotetaan voinko antaa lapsen isälleen vai en (meillä on ollut asiakkuus, lasu ei saannut yhteyttä isään ja jättivät arvioinnin vastuulleni). Tätä vastuuta en vain pysty enää kantamaan, koska minulle ei olla rehellisiä. Sotahan tästä syttyy ja niskaani halutaan kaataa hirveä määrä sontaa, mutta lapsen oikeudesta päihteettömään lapsuuteen, tulen kestämään sen. Vaikealta ja pelottavalta tämä tuntuu, mutta…

Hei taas.

Sinä et tee mitään väärin vaatiessasi toistakin vanhempaa kantamaan vastuuta lapsestaan. Et sinä olet erottamassa ketään jos elämä olisi lapselle sopivaa niin ethän joutuisi silloin puuttumaan asiaa . Oma tyttäreni ,kun huonoa vointiaan ja oloaan mulle valittaa ja saan oman osani todella siitä kuinka elämä on sieltä ja syvältä yritän silloin olla se aikuinen ja ajatella ettei tuo ole se minun lapseni vaan ne mömmöt siellä ulvovat. Yritän olla antamatta rahaa, vaikka nälkäänsä valittaa ei se ruokaan menisi. Yritän olla se kehen tytär voi luottaa, että olen olemassa ja ajattelen hänen parastaan. Samalla tavalla voit ajatella haluaisiko kukaan vanhempi lapselleen oikeasti huonoja lähtökohtia vai haluaisiko että joku puuttuu, kun siihen ei itse pysty. Paskamyrsky varmasti tulee, mutta jos isä joskus eroon pääsisi ja saisi elämänsä lapselle sopivaksi, kiittäisi hän sinua. Jos ei niin silloin ainakin taistelet lapsesi parhaan puolesta kaikin keinoin. Mikäli oikein ymmärsin on sinullakin päihdetausta ja olet selvinnyt siitä kiirastulesta hoidon piiriin. Se on mieletön saavutus ja uskon, että kestät mitä vaan kun siitäkin olet selvinnyt. Tiedän oman äidinkin tehneen parhaansa, mutta oli Sairas. Onneksi oli isäkin jota näimme säännöllisesti se toi normaaliutta elämään. Itse niin toivon että oma tytärkin joskus haluaisi apua, tällä hetkellä mikään laitoksessa tapahtuva kuntoutus ei kiinnosta. Kotoa lähtö ja meneminen johonkin on liikaa. A-klinikka ei van riitä. Odotan ja toivon suojelusenkeleitä matkalle siihen asti.

Voimia, pidä itsestäsi huolta. Sulla oikeus hyvään elämään lapsesi kanssa.

Tirppana

Kiitos.

Paskamyrskyhän siitä tuli. Isän läheisten sairastumisia myöten kaikki on minun syytäni. Kyse on kuitenkin “vain” lupauksesta päihteettömään arkeen lapsen kanssa. Sitä ei luvattu, kun ei pidetä sitä ongelmana. Olen järkyttynyt kuinka ihminen, lapsen vanhempi tai isovanhempi voi pitää hyväksyttynä lapsen hoitoa päihtyneenä.

Se pieni itsetunnoton ääni huutelee edelleen takaraivossa, että “nyt menit liian pitkälle”. Se ääni, jonka avulla minua on manipuloitu uskomaan, että on normaalia turvautua päihteisiin, jos lapsen hoito käy raskaaksi tai “halutaan parempi yhteys lapseen”. Olen saannut itseluottamukseni takaisin, kaikkien näiden vuosien jälkeen enkä anna enää itsesyytösten peittää moraaliani.

Ja kyllä, olen myös itse päihdekuntoutuja. Olin lastensuojelun silmätikkuna, osoitin heille haluni olla äiti ja nyt viimeisimmästä kertaluonteisesta retkahduksesta on reilu 1,5v. Suojelin lapsen isää, kun meillä oli lastensuojelun asiakkuus lapsen synnyttyä. Kerroin tavallaan tilanteen olevan vakava, mutta kuitenkin kaunistellen. Kävin samalla omia taistojani ja aidosti kadun, etten silloin pontevammin vaatinut lastensuojelua kääntämään katsetta lapsen isään. Jälkiviisaus, paras viisaus ja niin edelleen…

En ole ennen tätä viikkoa tajunnutkaan, kuinka syvälle lapsen isä oli ujuttanut manipuloivat lonkeronsa. Olen vuoden verran tehnyt töitä irrottaakseni niitä yksi kerrallaan ja asettanut rajoja, joka kerta on samat syytökset kuultu kuin nyt, nyt kun asetan ehtoja lapsen tapaamisiin. Itekseen kun on, voi elää kuin elopellossa, mutta kun kuvioon liittyy joku toinen (eritoten lapsen kohdalla), on sääntöjä noudatettava.

Niistähän lapsen isä ei ole koskaan pitänyt, säännöistä.

Toivon todella myös tyttärellesi viisautta ymmärtää oman parhaansa mukaan. Ja erityisesti voimia sinulle, Tirppana, se avuttomuus toisen vierellä on raastavaa. Teet oikein, kun asetat rajoja mm. taloudellisessa tuessa. Sitä kun jatkaa ja jatkaa, lopulta toimiikin mahdollistajana. Valitettavasti lapseni isän läheinen tekee tätä. Mahdollistaa kaiken, hoitaa lapsen vaihdot, kun isä ei ole saannut siivottua sovittuihin vaihtoaikoihin mennessä, kustantaa ruoat, yksityiset lääkärit jne.

Ja kaikki tämä vain pitkittyy, kun läheinen tasoittelee kuoppia hänen tieltään. Toimit täysin oikein vaikka varmasti päätöksesi aiheuttavat ristiriitaisia tunteita sinulle itsellesi.

Voi meitö, kun täällä yöllä kirjoittelemme.

Tytär tuli poikaystävän kanssa aamulla isänpäivä aamiaiselle ja näin jo silloin, että bentsoja otettu. Saimme kuitenkin vietettyä kivan hetken. Nyt illalla poikaystävä kertoi tyttäreni sekavasta tilanteesta, milloin lähdössä myymään vaatteitaan milloin mitäkin. Ulos oli päästävä. Rahaakin jostain velaksi saatu. Nyt minua alkanut pelottamaan nuo velat, en tiedä summia enkä ihmisiä keneltä nuo velat on. Meillä kaksi muuta alaikäistä lasta. Pitääkö tässä osoitetietoja laittaa salaisiksi vai mitä? Nyt siis valvomme ja odotamme viimeistä juonen käännettä, tuleeko kotiin? Vai mihin menee? Toivon suojelusenkeliä matkaan. Miten kestää tätä. Tunnen pelkoa, huolta surua. Näinä hetkinä, kun tuntuu ettei ulos tuosta elämästä pääse ajattelen miksi ei sitten pääse pois kokonaan tästä maanpäälisestä helvetistä. Minulla on niin ikävä tytärtäni, mutta jos tämä kaikki loppuisi ei olisi enää pelkoa, että joku tekisi hänelle pahaa, ei tarvitsisi miettiä onko hänellä nälkä, pelkääkö hän eikä sitä missä yönsä viettää. Kuulostaa kamalalta, todellisuudessa haluaisin tyttäreni vain palaavan.

Hienoa, teit mitä pitikin. Kyllä ne huutelut hiljenee, kun huomaavat sun olevan ehdoton asiassa. Lapsi ei voi päättää millaisissa oloissa elää vanhemman täytyy pitää huoli lapsesta ja elinolosuhteista. Voi kuinka surullista , vaikkakin ymmärrän läheisiäkin. Tämä on vaikea paikka, ain on tottunut omaa läheistään auttamaan ja yhtäkkiä se auttaminen muuttuukin myrkylliseksi . Kestää, että sen ymmärtää. Olet ottanut ison askeleen. Onko sinulla itselläsi tukiverkkoa, jotka voivat olla tukenasi? Saanko kysyä mikä sai sinut lähtemään hoitoon?

Tirppana

Huumevelat on pahoja… omasta kokemuksesta voin sanoa vain, että silloin kun velkojen perijä oli niitä, jotka repii velat selkänahasta jos muualta ei irtoa, niin silloin ei käyty sukulaisilla vierailulla. En toki tiedä nykyään, itse olen kerran ollut velkaa “pahemmalle jantterille” ja silloin maksoin velkani kiltisti pois ennen sovittua eräpäivää.

Olen ollut kyllä itsekin paljon lähellä vaaratilanteita, eivät liity omaan, mutta taas läheisen velkaantumiseen. On pelätty hengen puolesta, vältelty tiettyjä osotteita… aika pitkälle kuitenkin ennen sai mennä, että perintä tapahtui rankemman kautta. Ja yksi perussääntöjähän on, että perheeseen ei kosketa. Sitä pidetään raukkamaisena, jos pikkunilkit pikkuvelkojensa takia sekaantuu velallisen perheeseen. Puhutaan todella isoista summista, jos perhettä uhataan. Usein edes raha ei riitä syyksi sellaiseen vaan on täytynyt vasikoida tms. siheuttaa suurempaa pahaa, että alettaisiin uhkailemaan perheellä.

Tämä oma kokemukseni, päihdenaailmaan mahtuu kuitenkin yhtä sun toista sekopäätä, että ikinä ei voi olla varma.

Mun päässä on muhinut jo pitkään ajatus päihteettömyydestä. Eroon stressistä, mistä rahat, mistä huumeet. Oikea diagnoosi ja oikeanlainen tuki avitti paljon. Lopullisen sysäyksen antoi tämä pikku-ihminen. Kävin terveyskeskuksen miepä-hoitajan juttusilla aikanaan juuri lasun vaatimana. “Liian terve pääsemään psyk.polille”, valitettavasti. Kyllä tässä hetki piti taistella, että pääsi sitten psykoterapiaan.

En tarkalleen muista, mikä johti mihinkin, mutta jokaisen kuntoutumisen seuraavalle tasolle nousun muistan. Kuin naksahdus päässä, ahaa-elämys. Se toki vaatii tahtoa ja ensimakua päihteettömyyden tunteesta.

Monella kuntoutus kariutuu siihen, kun hyvän olon tunne ilman päihteitä on vieras, uusi ja pelottava asia. Vaikein kynnys, jonka yli könyämiseen tarvitaan hienovaraista tukea.

Ja tukiverkkoa on ydinperheeni. Tosin vasta päihteettömyyden myötä olen lähestynyt heitä uudelleen, kuntoutumiseni alkuaskeleet oli pitkälti yksin otettuja, rajallisen terveyden- ja sosiaalihuollon tuella.

Kiitos perhesoppa.

Yöllä, kun aloin näitä miettimään, kaikki möröt pääsi esiin. Kyllä oon niin kypsä tähän touhuun, en kertakaikkiaan halua noita päihteitä elämääni. Tyttäreni haluan,mutta en päihteitä. Tytär tästä keskustelusta sano aina että luuletko, että on itsellä kivaa ja haluaisi tuota elämää. Ei varmaan ole kivaa, näkeehän sen. Kuitenkin ainut joka voi asiaan vaikuttaa on hän itse. Hienoa kuulla, että.välit sinulla läheisiin ovat palautuneet tervehtymisen myötä. Heistäkin varmasti saat tukea tähän hetkeen ja vaikeisiin ratkaisuihin. Yritetään jaksaa.

Tirppana

Varmasti, toivottavasti kokemukseni kertominen ei aiheuttanut hirveästi lisää pelkoja. Saatoin tuoda asiaa hieman töksäyttäen esille. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pääsääntönä huumemaailmassakin on, että perhe on asia, johon ei kajota.

Tyttäresi kuullostaa kovin nuorelta vielä. Tuo “no luuletko että mulla on helppoa” -tyyppinen tokaisu on päihderiippuvaiselle tyypillistä. Oman elämän stressi on niin suurta, että sinne ei mahdu enää mitään muuta. Siitä muodostuu myös se yleinen käyttäytymismalli “minä minä minä”. Päihteet saa fyysisesti elimistön stressitilaan, sen lisäksi psyyke stressaa seuraavaa satsia, velkoja, ruokaa, rahaa, päihteettömyyttä. Parempaa elämää, mutta avuttomuudessaan ei kyetä nousemaan ylös.

Onko hän kokeillut koskaan hoitoja? Mikä hänellä on varsinainen substanssi, johon on jäännyt koukkuun? Näistä ei tarvitse kertoa, jos ei halua. Vertaistuen tapaaminen (mm. jalkautuneet päihdetyöntekijät, kokemusasiantuntija tms.) olisi ehkä ensiaskel hänellekin, mutta toki ensin hänen on itse haluttava sitä.

Riippuvuuksissa usein kuitenkin paranemisprosessiin päästään vasta, kun ihminen käy tarpeeksi pohjalla. Toisille riittää kahden vuoden pudotus, itselleni reilu kymmenen vuoden pudotus oli matka pohjalle. Toisille pohjaa ei tule vastaan. Läheisen rooli tuntuu näin jälkikäteen pohdittuna astetta pahemmalta, epävarmuus, toiveikkuus… ja useamman läheisen tiedän sanoneen valmistelleen surutyötäkin. Uskon tämän olevan sinulle raskasta luettavaa, mutta läheisen on myös käsitettävä päihdemaailman raadollisuus.

Itse olen myös kokemusasiantuntijana ja kuulisin mielelläni, kuinka tilanteenne etenee.

Kiitos taas viestistäsi perhesoppa.

Tytär on 19. Käytökseltään kuin teini ainakin osittain. Alkokokeilut alkoivat n. 14-vuotiaana.Psyk.polilla käyty, ainakin adhd löytyi, muitakin epäilyksiä oli, mutta päihteet. 17-vuotiaana kannabis ja bentsot, 18-vuotiaana kokeiltiin opioidit, ekstaasi ja amfetamiini. Piikittänyt ei omien sanojensa mukaan ole. Haluan uskoa sen, vaikka luottamusta ei muuten kauheasti ole. Tällä hetkellä mun tietojen mukaan kannabis ja bentsot silloin kun jostain saa rahaa. Jostain sitä aina saa, koska itse ei anneta. Turhauttaa vaan ostaa mitään, kun aina saa miettiä meneekö myyntiin. On raskasta katsoa, kun oma Tytär elää kuin laitapuolen kullkija. Asunto aivan kamala, elämänhallinta ihan olematon. Välillä yrityksiä a-klinikkaan, nytkin käy siellä . Kuinka usein niin en tiedä. Ulosotossa on jo mojova summa noin reilussa vuodessa saanut itselle hankittua. Ensimmäisen puolivuotta maksoimme laskut, mutta sitten laskujen määrä nousi ja nousi, eikä mitään opittu oli lopetettava. Vuokria, ovenavauksia, sähköjä, verkkokauppojen laskuja, ambulanssikyytejä, sairaalamaksuja jne. Aina, kun rahaa tulee Kelasta maksetaan velkoja ihan muille kuin laskuttajille.

Aiemminkin sanoin, että tyttärelle ajatuksena jo vaikea lähteä kodista hoitoon. Hänellä mielestäni sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ahdistuu, kun ei tiedä miten missäkin toimitaan. Toisaalta on hyvä puhumaan ja sanoittamaan itseään. Meidän perheessä on rehellisyyttä pidetty aina tärkeänä vaikeassakin asiassa. Valitettavasti päihteet tuo mukanaan sen etten aina pysty luottamaan aika useinkin. Tuo rahan pyyntö on yksi.

Omat voimat alkaa olla koetuksella, jaksan töissä, kaupan ja tehdä ruoat. Emme jaksa nähdä paljon ihmisiä, omaa ympyrää pienentää . Toisten elämien vastoinkäymiset tuntuvat olemattomilta, tekisi mieli huutaa. Kuitenkin tiedän, että heidän elämänsä on normaalia niin se kuuluukin mennä. Ei kukaan normaalia elämää elävä voi tajuta, miltä tuntuu illalla laittaa silmät kiinni ja toivoa, että yö menisi turvallisesti ettei poliisit tulisi ovelle, miltä tuntuu siivota asuntoja vuodessa kolme, joissa vesivahinkoja, uunit säpäleinä, lukkoja vaihdettu ja eletty kuin kaatopaikalla. Lääkelevyjä siellä täällä, polttovälineitä. Autoja kolaroitu, vaikka ei ole edes korttia. Sitä jatkuvaa huolta mielenterveydestä, aineista ja siitä ketä ihmisiä tuolla kohtaa . Tytär on pahoinpidelty, saanut sakkoja .Toiset toivoo, että pääsisi unelmien jatko-opintoihin. Itse toivoo kun saisi selvän elämän ja siivottua itse oman kodin.

Tiedän ettei Tytär tee tätä ilkeyttään, se on sairaus. Ikävä kyllä ajoittain tuntuu, että se viemukanaan myös meidät. Tyttärellä ei olisi enää kotia jos ei olisi poikaystävää. Eikä sellaista saisi, koska ulosotossa niin paljon. Sitä tietysti myös pelkään, jos ero tulisi. Paljon asiaa, mutta arvelin sun tietävän nää kuviot aika tarkkaan. Ja kyllä olen tyttäreni hautajaisia suunnitellut päässäni ja mikä kauheinta pahimpien pelkojen jyllätessä päässäni jopa ajatellut, että kuolema olisi helpotus. Jatkuva huoli ja pelko tyttärestä olisi pois. Pohjaton Suru ja ikävä jäisi, mutta ei tarvitsisi nähdä hänen tuskaa jota ei voi helpottaa eikä pelätä jonkun satuttavan häntä enää.
Kiitos, että tulit kirjoittelemaan, tekee hyvää kirjoittaa.

Tirppana

Heippa, mitä teille perhesoppa kuuluu? Oletko saanut olla rauhassa ex-miehesi osalta? Vai vieläkö olet saanut olla vähemmän kauniiden sanojen kohteena. Kyllä olen ajatellut, että nuo päihteet on yksi kirous ja tuovat niinmonen ihmisen elämään pelkkää kuraa.

Tirppana

Hei Tirppana ja pahoittelut, etten ole ollut aktiivinen. Meidän tilanne on repinyt omat vanhat haavat auki ja tämä koko viikko on ollut yhtä tunne mylläystä. Eksään en ole ollut yhteydessä vasta kuin tänään. Pyysin kahville, kahvilaan. Pitäisi keskustella, saa nähdä mitä tulee jos ja kun suostuu siihen. Tunnen eniten katkeruutta lapsen ensimmäisistä vuosista. Katkeruus muuttuu vihaksi ja lopulta pettymykseksi. Luottamus on mennyt.

Mikä helvetti siinä on, että pään pitäisi saada olla päihtynyt edes jostain, kun lapsi on paikalla? “Parempi viina kuin pilvi, ei siitä haittaaole”, mitä helvettiä ne on kertomaan lapsen puolesta, tuleeko pään kanssa ongelmia, kun isi on ollut pilvessä tai ties missä lapsen ollessa paikalla. Jotain hämärää on, jos ei pysty edes muutamaa päivää viikosta vain nauttimaan ainoan lapsensa seurasta…

Tyttäresi tilanne kuullostaa kaoottiselta. Jos ei piikittele, se on positiivista. Itse en tässä olisi, jos iv käyttöön olisin lähtenyt. Voi kun pääsisin keskustelemaan tyttärellesi, raskasta jatkuvaa kaatuamista reilu kymmenen vuoden edestä. Nyt vihdoin nousemassa pystyyn. Itselläni on myös keskittymishärö -diagnoosi ja siihen toimiva lääkitys. Ennen kaikkea, olisi tärkeä saada yhteys lääkäriin, joka ymmärtää nepsy -oireilevista ja nepsyn tuomista lieveilmiöistä (kuten päihdeongelma kun itsenäistymisen partaalla ei hallitakaan elämää). A-klinikka on ok alku, edes joku kontakti. Suomen päihdehuolto on vain siitä hanurista, että tulisi ensin olla selvinpäin 3kk, että pääsee hoitamaan oireilun syytä, eli mielenterveyttä. Ymmärtävä sosiaalityöntekijä saisi varmasti myös aikaan nepsy -osaamisella olevan ammatillisen tukihenkilön, mutta sitäkin ennen päihdeongelma olisi saatava edes jonkinlaiseen hallintaan…

Ymmärrän tuskaasi, vaikken voi tietää kuitenkaan miltä se tuntuu. Pystyn vain kuvitelmissa luomaan oloa, mitä se jatkuva pelko oman lapsen puolesta on. Olen vasta hiljattain myöntänyt itselleni ja sanonut perheelleni ääneen sen, että on varmasti ollut käsittämättömän raskasta seurata tilannettani, nähdä selkeät virheeni ja viisaista opastuksista huolimatta olen kuunnellut mieluummin jonkun “ystävän” neuvoja. Toistanut virheet yhä uudelleen ja uudelleen.

Yksi oppii kerrasta, toinen kymmenestä. Jotkut eivät opi koskaan. Näin jälkeenpäin tunnen syyllisyyttä siitä, mitä huolta aiheutin vanhemmilleni, sisaruksille. Tunnen olevani velkaa ja minun pitäisi hyvittää aiheuttamani huoli ja stressi jotenkin. Syvällä sisällä tiedostan samalla, että perheeni ei vaadi hyvityksiä, he eivät halua velantunnetta minulle. Heille riittää, että pidän itseäni arvossa ja huolehdin itsestäni. Heille riittää, että voin hyvin. Ei ole vaatimuksia.

Silti se pieni omantunnon tuska kuiskuttelee. En vieläkään puhu kaikista ongelmistani heille vaikkakin olen nyt vuoden psykoterapian jälkeen paljon avoimempi kuin vuosi sitten. Päihde-elämä jättää omat jälkensä ja kulkee tietyllä tapaa mukana läpi elämän. Ajatuksena “en halua olla heille häiriöksi, he ovat saaneet murehtia minusta jo tarpeeksi.” Terapeuttini kiteytti ajatusmaailmani ongelman hyvin, joka sai silmiäni avautumaan:

“Ajatteleppa miltä tuntuisi sinusta äitinä, jos lapsesi ajattelisi näin, ettei voisi tulla puhumaan mistä tahansa asiasta, koska ei halua olla häiriöksi sinulle, äidille.”

Hän korosti vielä, että itse äitinä hänestä tuntuisi kauhealta, jos lapsensa eivät voisi puhua hänelle ongelmistaan. Tällaisia asioita ei paljon huumehuuruissa miettinyt. Ajatus oli vain, ettei halua näyttäytyä vanhemmilleen niin paskassa kunnossa. Se edesauttoi erkaantumista perheestä. En syytä vanhempiani mistään, mutta jos jälkikäteen voisi ohjeistaa, ohjeistasin tavalla tai toisella pitämään aktiivisesti yhteyttä. Olkoonkin yhteydenpito viesti iltaisin “hyvää yötä, pysy turvassa” tai aamuisin huomenen toivotus…

Mutta korostan, en syytä vanhempiani, ettei näin toimittu. He tekivät kaikkensa ja onnistuivat hiljaisestikin tukemaan mut takaisin jaloilleni.

Jaksamista teille taistossa huumeen voimaa vastaan, toivon voimaa tyttärellesi siirtää ajatukset tekoihin ja irtautua siitä maailmasta vielä kun voi. Toivon teille viisautta toimia parhaalla kokemallanne tavalla tukiessa tytärtänne.

Muista pitää myös itsestäsi huolta, Tirppana, sillä jos sinä et pysy pystyssä, ei sinusta ole pilaria tyttärellesikään. Terve itsekkyys ei ole lapsen hylkäämistä, vaikka riippuvaiselle se niin näyttäytyy. Jokainen vastaa lopulta itse omasta elämästään.

Huomenta perhesoppa.

Ei haittaa mitään, kirjoittelet kun pystyt oman jaksamisen ja ajan mukaan. Kyllä sen ymmärtää, kun elämässä myllertää niin ei millään rahkeet riitä.kaikkeen. Ehkä se on sinulle ainakin hyvä, että pyysit kahville ja johonkin kahvilaan. Ettei mene huutopuolustamiseksi ex-mieheltäsi. Olen tätä nyt sen verran aikaa seurannut, että saattaapi mies vain edelleen puolustaa kannabista eikä oikeasti nähdä tilannetta. Kysy ihmeessä haluaisiko lapsensa lähtevän samalle polulle, jos antaa tuon mallin, että se on sallittua. Lapsi ei ole tyhmä. Anteeksi, mun tunteet kuumenee tän vanhemman kuvitelman ettei lapselle ole haittaa minkä vain päihteen käytöstä . Niin oma äitinikin varmasti ajatteli, olisipa tiennyt paremmin. Mitkä jäljet se on jättänyt joita tänä päivänäkin kannan mukanani. Myös ne kokemukset ohjaa mun toimintaa tyttäreni kanssa. Olen taas vastuussa toisen aikuisen hengestä vaikken mitään voi tehdä. Halu saada tytär sellaiseksi jonka kanssa voisi tehdä normaaleja asioita on niin kova, että uskottelen itselleni asioita vaikka tiedän raadollisen totuuden.
Olet vahva, kun pystyt keskustelemaan asiasta, jospa saisit tyhjennettyä omaa kiormaasi. On siitä sitten hyötyä tai ei.

Oman tyttäreni kanssa oli viime viikolla nuorisopsykiatrisella lääkärinaika. Kauhea homma vaihdella omaa työvuoroa, että pääsen taas mukaan, tottakai kun pääsen odotushuoneeseen, mitä näenkään jo silmistä, että on ottanut opioideja. Mikä Suru ja pettymys. Lääkäri aloitti kaksisuuntaisen ja epävakaan tutkimukset, seulat psykoterapiaa varten. En usko, ettäsiihen kykenee. Perjantai oli perheilta jossa näin että oli myös jonkun ainakin kannabiksen alaisena. Eilen laittoi viestiä, ettätarvitsisi vaalennusvärin ja shampoon. Halusin taas usko, tyhmä minä. Ja laitoin rahan pyysin kuittia jota ei enää sit tullutkaan. Haluaisin pitää kiinni tuosta hyvää yötä ja Huomenta viesteistä, mutta tytärkäyttääheti tilanteen. Tuntuu, että aistii mun rakkauden ja tietää haluni uskoa häntä ja käyttää sitä hyväkseen. Siksi välillä ajattelen, että sekin lopetettava. Mun tekisi mieli irrottautua koko tosta paskan puhumisen maailmasta, ei ihmisellä ole siinä mitään arvoa. Samalla pelkään jos niin teen saanko halata sitä omaa tulista pikkumyytö jolla kultainen sydän enää ikinä. Toisaalta vaikka olisi mukana niin mahdanko silloinkaan saada, ei hän nyt ole lapseni. Valitettavasti, muuttuu niin paljon aineiden myötä, että on ihan vieras. Ehkä oman käytöksen takana on sesama kuin aikanaan käytydyun äitinikin kanssa. Kun yritän rimpuilla tässä mukana niin jos pahin sattuu, oma pää kestää sen jotenkin. Nuo opioidit pelottaa jos siihen vielä yhdistää bentsoja, Alkoa. Välillä mietin heräisikö jos sanon että tämä on oikeasti tässä. Emme voi olla enää mukana tässä rallissa. Mitä mieltä olet? Pyysitkö sinä vanhemmilta rahaa, valehtelitko? Miten vanhempasi pärjäsi tilanteen kanssa.

Haluan edelleen sanoa, että sun ja kaikkien päihteistä eroon päässeiden saavutus on huikeampi kuin yksikään koulutus. Se, että jaksaa nousta sieltä suosta on käsittämätöntä. Vaikka matka jatkuukin ja riippuvuus kulkee vierellä, sinä hallitset sitä ei toisinpäin.

Pelkään, että jos annan tyttäreni pyörittää itseäni tässä mukana, emme saa koskaan toisiamme takaisin. Pelkään, että katkeroidun hänelle niin etten voi tukea häntä jos ja kun haluaisikin löhteä hoitoon. Paljon asiaa ja pomppivaa niin on päänikin sisällä…ihan myrsky menossa.

Voimia kahvitteluun ja alkavaan viikkoon. Halit. TIRPPANA