Vanha foorumilainen ja vanha lopettaja lopettaa jälleen

Päätin lopettaa viinanjuonnin. Tällä kertaa kokonaan.

Uskomatonta mutta totta.

Aika kova päätös. Saattaa onnistuakin. Jos et ota viinaa selvään päähän.

Että miten niin “saattaa?” Mie lopetin monta sataa kertaa kokonaan. Jonkin ajan kuluttua huomasin hämmästyksekseni olevani humalassa. Kuinkas siinä niin pääsi käymään? Yksinkertaista. Olin lopettanut omin voimin. Ilman livenä vastaanotettua apua ja tukea.

Tämmöstä kokemusta.

Hienoa garde!

Paarma, sama juttu, monta kertaa olen lopettanut omin voimin.

En kyllä ihan ymmärrä miten oma juomattomuus voisi erota käydessään AA:ssa.

Silti joutuu ihan itse olemaan juomatta. Se työ lähtee itsestä, uskoisin. AA sopii varmasti
monelle. Minä en halua mennä AA:han siksi, koska en viihdy ryhmissä, enkä halua enää
mitään ryhmädynamiikkaa. Olen sitä saanut aikoinaan aivan tarpeeksi. Käytän paljon
erilaisia keinoja saattaakseni jo hyvällä alulla olevan juomattomuuden vauhtiin!
Esim. A-klinikka, lääkkeet, AA-kirjallisuuden lukeminen, Päihdelinkki… onhan näitä! :smiley:

Moro ja Tervetuloa ! Jos ollaan lopettamassa uudemman kerran, täähän on tuttua. Tuo Paarman ehdoton ohje on lyömätön. Itsekin taisin “pari-kolme” kertaa noina aktiivivuosina lopettaa. Vain todellinen halu puuttui. Siis kaikki. :confused: Oma tahtotila. “Kyllä joskus voi raitistua ihan vahingossakin” sanoi mulle eräs a-kilta pomo vuosia sitten. En tajunnut, äijä oli kuitenkin nähnyt kaikki mahdolliset juomisen lieveilmiöt. Se ainakin auttaa, kun oma kuppi on jo täynnä, kiintiö on nielastu. Tympii koko aine, pelkkää pahaa vaan tarjoaaa. Itsekin siis lopettamassa -hitaasti se käy- vaan ei ajankulua voi hoputtaa tai säätää… Tsemppiä tähän taistoon !! :smiley:

Yksi pikkujuttu, garde. :smiley: Tuossa minun tekstinpätkässä ei ole mainintaa AA:sta.
Live-apu tarkoittaa avun hakemista livenä. :unamused: (Olipa taas kerran fiksu ilmaisu minulta, mutta kun en parempaan pysty… :blush:)
Kokemusta; lääkärit, psykiatrit, psykiatriset sairaanhoitajat, papit, saarnaajat, jopa poliisit, uskonnollinen yhteisö (lue lahko). Tuossa muutamia mitä kokeilin. Sitten kun mitta oli täysi, hakeuduin hoitoon. Ihan virallista tietä terveydenhoitojärjestelmän kautta. Hoitomestassa vasta kuulin AA:sta. Jouduin AA-palavereihin. Vitutti ja meinasin lähteä pois hoidosta. Ei tartuttu olkapäästä, että “hei älä lähde.” Sanottiin että ovet eivät ole lukossa, tämä on vapaaehtoista. Lähde jos haluat. Taas vitutti, mutta jäin hoitoon. Nyt kirjoittelen tässä. En kirjoittelisi jos olisin lähtenyt.
Ei sinun pidä vastahakoisesti mennä mihinkään erityiseen juttuun mukaan. Mutta sanonpa kokemuksesta, että johonkin kannattaa mennä, jopa joutua. Vain aniharvat selviytyvät omin voimin. Jokunen selviytyy ja loput eivät ole kertomassa kokemustaan siitä, etteivät selviytyneet.

Sivumennen sanoen, meinasin kirjoittaa 12 pykälän ohjelman kokonaan uusiksi kun se tuntui mieleestäni olevan ihan ahterista. En kuitenkaan kirjoittanut. Jätin silleen ja saa ollakin. Kaiken varalta, jos joku muukin saisi sitä kautta kiinni raittiudesta. Siis sitä kautta, vaikkapa kipinän itämaisiin filosofioihin, joogaan, pitsin nypläykseen tai vaikka kalastukseen. Sama se, kunhan vain jotenkin raitistuu. Vaikkapa lueskelemalla De Melloa ja soveltamalla ajatuksia omaan muuttumiseensa. Toisia emme voi muuttaa, emmekä juuri olosuhteitakaan, mutta itseämme voimme. Hyvä alku on se, ettei ota viinaa selvään päähän. Muille muutoksillehan on aikaa koko loppu elämä. :smiley:
Itseään on hiukan hankala muuttaa yksin kun ei ole objektiivista tarkkailijaa…voi joutua itsensä kusettamaksi… :unamused:

Intiaanien viisautta: “Ei minun tule pyrkiä olemaan veljeäni vahvempi. Minun tulee pyrkiä voittamaan se pahin. Oma itseni.”

Garde kirjoitti ( Esim. A-klinikka, lääkkeet, AA-kirjallisuuden lukeminen, Päihdelinkki… onhan näitä!

Kevyt heitto vakavaan asiaan sulta :neutral_face:
Ei se vaan mene noin et sinkoillaan paikasta apaikkaan pee josta dee , gee ,kuu jne,
Ei niitä paikkoja oikeessa elämässä ole . prosyyreissä on !

Luota myönteisen ajattelun voimaan äläkkä ala kertoileen mikä nyt ei ainakaan sovi minulle .
Kerro meille mikä sinulle sopii ja Tee Se :slight_smile: Sitten aika kertoo kerrottavansa !

Toivottaa Kanthoona

Tervetuloa mukaan, ilmeisesti siis uudemman kerran! Itse olen uusi jäsen, vaikka ongelmien ja lopettamisyritysten kanssa on kyllä painiskeltu pitkään.

Koen, että se on hyvin paljon yksilöstä kiinni, mikä sopii kenellekin. Olen ihan varma, että kaikille eivät sovi ryhmät yms tai edes lääkärit. Mä kyllä käytän lääkäreitä jne apuna, mutta osaan kuvitella, että siitä ei ole joillekin apua - sillä itselläkin on lukuisia huonoja kokemuksia ja melkoinen epäluottamus lääkäreitä kohtaan. Painotan, että juominen lähtee aina omasta itsestä… mutta joskus lääkärikontakti on ollut niin epämiellyttävä, että heti olen kaljalle lähtenyt. Toinen äärilaita ovat nämä lääkärit/hoitavat henkilöt jotka sanovat “sinähän pärjäät ihan hyvin, ethän edes näytä juopolta”. No mutta joo, menee taas vähän sivuun aiheesta.

Tarkoitus oli kai sanoa, että uskon, että itsekin pystyy lopettamaan. Mutta se vaatii varmasti vielä enemmän kuin “valmiiseen” järjestelmään heittäytyminen.

Kuis garde hurisee?

Nyt ollahan oltu jo 18 päivää ilman viinaa!

Ollahan hyvää pataa raittiuten kans!