Valontaika esittäytyy ja kaipaa tsemppiä

Sitten en voi suositella kuin paljon liikuntaa, ulkoilua tai jotain mielekästä työtä, jos keksii.

En oikeastaan osaa suositella, kuin luonnontuotteita, koska minulla ei ole juuri muista kokemusta ja vaikken lepteistäkään mitään tiedä, niin arvelisin, ettet ehkä pidä myöskään hulluruohoista. Jos sinulla ei satu olemaan jotain “rottakammon” tapaista kammoa kärpässieniin, niin ne ainakin voivat olla spirituaalinen ja hyvinkin itsetuntoa nostattavia (punakärpässienet).

Sitten ihan lääkkeenäkin unikkotee on loistava. Näissä kuitenkin saattaa tulla saatavuus ongelmaksi, vaikka melko helposti netistä saakin tilattua tai Suomen luonnosta (unikot ja hulluruohot villeinä kuitenkin harvemmassa), muttei tietenkään tähän aikaan vuodesta. Vielä yksi synteettinen spirituaaliseen kokemukseen sopiva voisi olla DXM, mutta siitä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Psykedeelit sitten tietysti yksi melko turvallinen vaihtoehto. Pakko mainita myös Salvia, joka onkin aivan omaa luokkaansa.

Sitten yksi aliarvostettu mahdollinen, kenties yksittäisempiin kokemuksiin, sen hirveän maun, sekä siitä olevan vähemmän tiedon vuoksi, muskottipähkinä. Se on kuin psykedeelihköä vauhtipilveä ja kaupanpäälle seuraavan päivän jumitus.

Muskottipähkinä on tosiaan aliarvostettu, ja pistää kyllä jumiin seuraavana päivänä. Ehkä siihen auttaa voxra joka piristää :stuck_out_tongue:

Mutta se ja dxm lienevät nyt listalla aika korkeella helpon saatavuutensa takia.

Tänään partiparti, istun tuopilla tylsässä baarissa ja jos ei meno kohta piristy lähen varmaan kotiin mietiskelemään.

Siis mikä sun ongelma nyt on, se et haluat pään sekaisin vai se, ettet saa nukuttua? Voin olla väärässäkin, mutta nyt tuntuu, että kalastelet lähinnä vinkkejä nappeihin. Korjaa toki, jos se ei ole tarkoituksesi. Pisti vaan hieman ihmetyttämään, että sanot kärsiväsi uniongelmista, mutta samalla kuitenkin juhlit ja juot ja mietit jotain deelejä? Ei se ole ihmekään, jos uni ei tule tuolla menolla. Jos sä oikeasti tahdot nukkua, niin jätä tommoset hommat tuonnemmaksi.

Ei oo tarkoitus kalastella, vaan olen ekaa kertaa myöntänyt itselleni että mulla on ongelma (addiktiotaipumis) ja yritän sitä hahmottaa kirjoittamalla. Esim. tässä ku on mietitty nii oon alkanu kelaan sitä et nukkusiko sitä paremmin ilman nappeja. Trippejä eri substansseilla oon pitkään tehnyt sen pari vuodessa ja sitä voi toki kans miettiä onko se osa ongelmaa vai ei.

Ei oo tarkoitus kalastella, vaan olen ekaa kertaa myöntänyt itselleni että mulla on ongelma (addiktiotaipumis) ja yritän sitä hahmottaa kirjoittamalla. Esim. tässä ku on mietitty nii oon alkanu kelaan sitä et nukkusiko sitä paremmin ilman nappeja. Trippejä eri substansseilla oon pitkään tehnyt sen pari vuodessa ja sitä voi toki kans miettiä onko se osa ongelmaa vai ei.

Kyllähen se, jos hiukan jotain elämääkin on, voi auttaa uniongelmiin.

Ehkä. Itselleni se olo on itsessäänkin silti jo miellyttävä. Tai on ollut. Sopiva chillaamiseen.

Mikäs tuossa nyt niin ihmeellistä on? Allekirjoittanut on ainakin juhlinut ja juonut, vaikka olisi samaan aikaan ollut hyvinkin uneton, ahdistunut jne. Ei se tietenkään kovin hyvä ratkaisu ole, jos mielii saada jotakin oikeaakin apua uni- ym. ongelmiinsa, mutta eivät unettomuus-ahdistus ja halu saada päänsä sekaisin ole mitään toisiaan poissulkevia juttuja, ja jos muutenkin vituttaa, niin kai sitä voi yrittää piristää itseään pienellä päänsekoituksella, vaikka sen piristävä vaikutus voikin olla aika vitun kyseenalainen :unamused: .

Winston kirjoittelimme samaan aikaan. Joo en tosiaan unettomuutta tällä tempauksella yrittänyt ratkaista ja unettomuus ja suhde päihteisiin nyt vaan on kaksi erillistä asiaa mihin tässä ketjussa on tartuttu.

Join yhen tuopin baarissa ja lähdin kotiin.

Toteutin dxm-suunnitelman. Vähän tuli huono olo annos oli ehkä liian iso varsinkin ton lyrican kanssa. En saanut suuria oivalluksia kunhan kelasin sitä samaa mitä ennenkin eli mikä saisi jatkuvan ahdistuksen loppumaan ja mistä löytyisi elämään se jokin joka kantaisi. Joo silmät kiinni oli jänniä visuaaleja mutta niitä tietoisen unennäön harrastajana näen aika paljon muutenkin. Ja monia ihan miellyttäviä tilojakin koin mitä on vähän hankala sanallistaa. Menin sit aikasin nukkumaan.

Musta tulee huono päihdeongelmainen kun lähes kaikki päihtymystilat on mielestäni tylsiä. :mrgreen: Mua kiinnostaisi kyllä voisiko joku yksittäinen trippi avata mun sisäisiä lukkoja ja auttaa oivaltamaan sen mikä mun paikka tässä maailmassa on, mutta ehkä sitä sit pitäisi lähteä ulkomaille jonkun noitatohtorin hoidettavaksi.

Mulla on siis elämässä moni asia hyvin, on ystäviä ja hyvät välit perheeseen. On koulu mihin voi palata sairaslomalta (tai voisin mutta en tiedä onko se minun paikkani…) on edellinen koulutus alalta josta saa helposti töitä. Mulla on kaunis koti ja harrastuksia jne.

Mutta jokin mun sisällä vaan ei ole kohdallaan. Ahdistaa kaikki, en saa nukutuksi, uuvun tosi nopeasti työ/opiskeluelämässä enkä siksi pärjää siellä vaikka kuinka yritän. Mulla on hirveesti hyviä syitä elää kun järjellä ajattelee, mutta mulla ei oikein ole elämänhalua.

Juu, olen mäkin ahdistuneena/unettomana juhlinut ja tehnyt ties mitä. Mut kummastutti vain, että ensin haetaan sairaalasta apua unettomuuteen ja sit suoraan baanalle. :confused: Kun kerta kysellään vinkkejä hyviin uninappeihin ja sit ollaankin menossa sekoittamaan päätä, niin pisti hieman kummastuttamaan, et mikä se perimmäinen tarkoitus olikaan. Myönnän, et en lukihäiriöni takia ymmärtänyt aivan täysin noita Valontaian kaikkia viestejä, niin en saanut selvää, että mikä se perimmäinen ongelma oli edes. Mutta se vika on sitten minussa. Nyt ilmeisesti kuitenkin oli kyseessä useampi ongelma.

Nnaana ei kenessäkään vikaa ole, kirjoittamalla on joskus vaikea selittää asioita kaikenkattavasti ja kukin sitten tulkitsee niitä omalla tavallaan.

Musta oli väärin että mut pistettiin sairaalasta ulos yhden vuorokauden jälkeen vaikken saanut siellä edes nukuttua. Heti kun pääsin himaan huomasin etten ole kunnossa muutenkaan. Tottakai oli pettymys ettei edes se tenox tuonut sitä kaivattua unta.

Ehkä tuo “baanalle lähtö” oli sitten vähän myös vastareaktio siihen, tiedä häntä…

Enkä mä voi tosiaan väittää etteikö mun toiminta olisi kyseenalaista, vaikka siihen olisikin inhimilliset syyt.

^ Ymmärrän kyllä täysin tuon ns. vastareaktion, itsekin olen joskus mielestäni uloskirjoitettu sairaalaasta liian aikaisin ja sit siinä epätoivossa olen ajatellut, et ihan vitun sama sitten ja lähtenyt jonnekin sekoilemaan.

Kiitos ymmärryksestä. Mun tilanne on sen verta moniongelmainen ja pitkittynyt että ehkä enempi kuin spesifejä neuvoja kaipaankin ylipäätänsä sitä että saa puhua asioista muiden ihmisten kanssa.

Mietittyäni tätä asiaa nyt paljon olen tullut siihen tulokseen, että unettomuuteni ei välttämättä ratkea lääkkeillä. Tai ei ainakaan tällä linjalla että kun masennuslääkkeet ja neuroleptit ei auta niin tuupataan pikkasen bentsoja ja todetaan että nou kän duu. On käynyt mielessä sekin että voisiko ongelman syy olla neurologinen tai hormonaalinen, koska nukun huonosti silloinkin kun mieliala muuten on hyvä.

Ei oo ihan paras fiilis kyllä tänään. Kun nyt vaan ei uuteen sairaalareissuun eskaloituisi, mä en jaksa sitä päivystysrumbaa uudestaan.

Onks kellään muuten ilmennyt rauhoittavien välipäivinä/lopetettaessa aivan järjetöntä itkuisuutta?

Sanotaan et itku puhdistaa ja rauhoittaa mut rajansa kaikella…

Siis mä en tiedä mikä helvetti mua riivaa mutta pelkään että kuolen tähän.

Pientä yhteenvetoa mulla on siis traumataustaa, ahdistuneisuushäiriö, vakavia masennuskausia, ehkä adhd/add/aspergerpiirteitä/hahmotushäiriötä/aistiyliherkkyyksiä, ajoittain pahoja dissosisaatoita (poissaolokohtauksia, epätodellista oloa). Mulla on myös epävakaa persoonallisuushäiriö diagnosoitu 10v. sitten mutta siitä ei diagnostiset kriteerit ihan täyty. (niihin kuuluu olennaisena jäykät ja vaikeasti muutettavat käyttäytymismallit, ohut minäkuva yms. mitä mulla ei ole…) Adhd ja traumatausta tekee kyllä about saman oirekuvan kuin epävakaa, tästä onneksi on lisätutkimusta tulossa. Voihan toki olla molemmatkin. Kaksisuuntainen on suljettu pois ihan perusteellisissa tutkimuksissa.

Lievä syömishäiriökin löytyy. (ongelmia ruumiikuvan kanssa ja paastoilutaipumus joka pahentaa kaikki muut oireeni potenssiin sata. silti oon lievästi ylipainoinen ja paino nousee herkästi varmaan just epäsäännöllisen syömisen takia- Ahdistuneena en pysty syömään kun on niin paha olo, saan ruokaa alas lähinnä silloin kun on hyvä päivä tai rauhoittavat alkaa vaikuttaa.

Mulla on myös vakavaa ja pahenemaan päin olevaa unettomuutta joka painottuu aamuyön valvomiseen ja heräilyyn. Kuitenkin erilaisia oireita on siis tosi paljon ja lääkitystä on koitettu säätää kohdilleen jo 12v ja viimesen vuoden aikana kokeiltu ainakin 10 eri valmistetta joten alkaa olemaan tosi vaikea sanoa mistä mikäkin johtuu.

Lääkkeistä neuroleptit ja masennuslääkkeet on kohta kaikki kokeiltu, hirveesti sivuvaikutuksia ja olemattomat hyödyt. Joitain on kokeiltu siitä huolimatta sinnikkäästi pitkäänkin. Kaikki muut oireeni handlaan jotenkuten pitkällisen hoidon ja tsemppauksen ansiosta mutta aivan jatkuvaa ahdistusta ei pääni kestä ilman lääkitystä ja adhd-oireilu vaikeuttaa elämänhallintaa jatkuvasti vaikka hidasta petrausta siinä koko ajan tapahtuu. Nykyinen lääkitys jeesaa jotenkuten ees ja hyvä niin mutta ei ole vieläkään ehkä aivan kohdillaan.

eli nyt menee: Lyrica 2300mg, oxamin 415mg ja imovane 2*7,5mg vuorokaudessa. Noi määrät ei aina pysy ihan lapasessa lähinnä koska tehot ei riitä mutta en kiellä etteikö ainakin lievää addiktiotaipumustakin olis ja sen takia annostelu on välistä ehkä turhan huoletonta, oxaminit loppuu yleensä 2 päivää ennen kuin saan hakea uudet ja kahden viikon imovanet menee viikossa (se on kyllä lääkkeistäni ehkä vihonviimeisin ja turhin sotkee muistia ja maistuu pahalta ja oon tavallaan tosi helpottunut aina kun ne loppuu ja koitan lykätä uuden paketin hakemista) Lyrica tuntuisi auttavan jonkin verran eikä sivuvaikutukset ole liian pahoja mutta en aina muista ottaa sitä ja kellonajat on mitä sattuu. Joskus saatan sit ottaa kerralla 150-300mg isomman annoksen mutta silti noita tuntuu kertyvän kaappiin eli vissiin en sitten vaan muista ottaa sitä säännöllisesti. Vittumaisinta tossa lääkkeessä on se että paino nousee ja vieroitusoireet on ihan helvettiä jos tota yrittää tiputtaa.

Ensisijainen syyni kirjoittaa on yritys hahmottaa tätä kaaottiselta tuntuvaa tilannetta ja koittaa jäsentää sitä jotenkin ja miettiä sitä miten saan itseni pysymään kasassa/hengissä/ ehkä jopa oikeesti kuntoutumaankin joskus.

Olen sitoutunut hoitoon psykapolilla ja muutenkin yritän kovasti elää järkevästi. Menen illalla petiin ja nousen aamulla ylös, saan enimmäkseen perusjutut hoidettua koitan pitää kämpän siedettävässä kunnossa vaikka se on mulle vaikeeta, pidän yhteyttä perheeseen ja ystäviin ja koitan tehdä mukavia juttuja kuten käydä leffassa, kahvilla ja uimassa silloin tällöin. Luen paljon uutisia ja tiedeartikkeleita ja kirjoitan usein päiväkirjaa, sekä runoja ja novelleja silloin harvoin kun pystyn. Laulan lähes päivittäin, mindfullnessia teen jatkuvasti arjessa ja joogaan edes vähän silloin kun vointi vaan sallii ja teen kyykkyjä/vatsoja/punnerruksia yms. Taas nykyään kun onnistuin selättämään yhden pahan masennuskauden jolloin olin melko toimintakyvytön. Liikun melko paljon ympäri kaupunkia ja tykkään kävellä rivakassa tahdissa paikasta toiseen. Katselen puita ja taivaan värejä, yritän hyväksyä muut ihmiset sellaisina kuin he ovat ja pyrin kohtelemaan muita ystävällisesti ja kunnioittavasti. Haluaisin auttaa muita vaikeassa tilanteessa olevia tai vaikkapa yksinäisiä vanhuksia mutta omat voimat ei ihan siihen riitä.

Alkoholia juon välillä mutta sen kanssa ei aina mene hommat ihan putkeen ja juomisen jälkeen on yllättävän pitkän aikaa ärtyisyyttä, alakuloa ja mielialanvaihteluita. Deelejä yms. kokeilen silloin tällöin ehkä pari kertaa vuodessa ja enimmäkseen kokemukset on olleet hyviä mutta toi viimenen dxm-sekoilu oli kyllä kohdallani ihan vikatikki eikä tee mieli kokeilla uudelleen.

Juuri nyt tilanne on akuutisti hyvinkin huono, viime viikolla mut kiikutettiin lanssilla yöksi auroraan ja kun siitä ei ollut apua olen hölmöillyt tavallista enemmän. Tää päivä oli ihan helvettiä, itkin yhden palaverin alusta loppuun, kävin itkien psykapolilla ja sain hoitajalle ajan huomiseksi. En meinannut pystyä lähtemään sieltä mutta lopulta sain itseni kasattua ja kävin itkien syömässä. Menin itkien kauppaan ja kotona sain pahat dissot, huomasin et mun muisti on alkanut pätkiä ja ajantaju katoaa välillä. On ollut ihan pelkotiloja pelkään että mun iho kuoriutuu irti, että joku paha ihminen tunkeutuu mun asuntoon tai että seinät kaatuu. Tajuan järjellä että noin ei voi käydä mutta silti on pelkoja. Oudossa ja sekavassa mielentilassa virittelin hirttoköyden ja aloin kiristää sitä kaulaan mutten pystynyt ja kyyhötin pitkään nurkassa yksin itkien. Ois ehkä pitänyt soittaa jollekin kaverille tms. mutta en vaan jotenkin pystynyt. Lopulta sain itseni rauhoittumaan ja hain apteekista opamoxit vaikka olin ajatellut pitkittää taukoa niistä tällä kertaa.

Näin niin hirveitä ja elävän tuntuisia painajaisia että oli pakko nousta ylös kirjoittamaan. Haluaisin satuttaa itseäni mutten kuitenkaan tee niin. Yritän oikeesti selvitä huomenna sinne psykapolin akuuttiajalle, 30min aikaa selittää tämä tilanne ja miettiä mitä tehdään.

Tuntuu että muutettavaa on liikaa, että olen ihan paska ja huono ja surkea ja säälittävä ja etten selviä tästä.

Opiskelua ja töitä oon tehnyt pikku pätkissä vaikka mitä ja vähän aikaa yleensä jaksan mutta sitten seuraa uupumus ja romahdus ja saatan olla pitkään sen jälkeen täysin työkyvytön. On kokeiltu työkokeilua, lyhempää viikkoa yms. mutta ei. Tämä on itselleni kova pala niellä mutta oon saattanut vaan pahentaa vointiani sillä että painostuksen alaisena pakotan itseni töihin ja kouluun vaikka se tarkoittaisi sitä etten jännityksen takia pysty nukkumaan juuri lainkaan ja oksennan aamuisin silkasta pelosta kun pitäisi lähteä jonnekin missä en usko pärjääväni.

En nyt paljoa osaa sanoa tähän, mutta tiedät kai, ettet ole mikään poikkeus, että koko ihmiskunta elää vaikeaa murrosaikaa. Jotkut ovat päästäneet enemmän irti ja selviävät ehkä hiukan helpommin, mutta sinä vaikutat melko vaativalta itsellesi.

Kysy vaan kuinka paljon. Kuuluu oireenkuvaan ainakin mulla. Mä olin myös ennen “vahva” ulospäin, viimeiset pari vuotta olen itkenyt varmaan meren.

Musta tuntuu, että nyt on ollut tosi vaikeaa monella täällä. Se on niin surullista luettavaa, itsekin olen siinä samassa junassa. Tuntuu melkein mahdottomalta auttaa mitenkään sanoin, mutta toivotan ainakin voimia ja juuri helpottavaa voi olla että kirjotat asiat ulos. Hyvä, että saat jonkunlaista hoitoa tossa tilanteessa, ettet ole täysin yksin ongelmiesi kanssa. Voimia <3

Kiitos teille kommenteista ja voimia kaikille keillä on vaikeaa. Absoluuttisia totuuksia ja oikeita vastauksia ei kai olekaan olemassa mutta kuitenkin lohduttaa ettei ole ihan yksin kipuilujensa kanssa.

Mä onnistuin tänään ja halusin tulla kertomaan siitä. Sekoilemisen sijaan sain hommattua akuuttiajan omahoitajalle ja kerrottua siellä mikä mun mieltäni tällä hetkellä painaa, tulin kuulluksi ja ymmärretyksi ja ainakin hetkeksi aikaa tuli sellainen olo etten olekaan niin paha ja huono kuin mitä olen tuskieni keskellä ajatellut.

Tämän kunniaksi tilasin pizzan ja taidan koittaa katsoa netflixistä jonkin itselleni mieluisan leffan. :sunglasses:

Tuli tässä taas viikko oltua ihmisiksi. Sitten marssin lähibaariin ja siitä kukkapaukuille johonkin random kämppään missä iski sit ihan saatananmoinen ahdistus ja turvaton olo. Käyn aika vähän missään mutta tajusin että tällä alueella liikkuu huumeita todella paljon ja ei paljoo tarttis nähä vaivaa kun ois “uusia kavereita”.

Keskellä yötä siellä kämpässä lähin sit menemään mietittyäni mitä helvettiä olen tekemässä ja että haluanko muka olla osa sitä maailmaa mistä pitkästä aikaa vilauksen näin.

Vaikkei mulla olekaan päällä riippuvuutta mihinkään tiettyyn aineeseen niin tähän elämäntilanteeseen ei ainakaan oikein mitkään päihteet sovi. Kaikki pahentaa ahdistusta. Ennen saattoi alkoholi, pilvi, dissosiatiivit, deelit tms. hetkeksi helpottaa tai tuoda uutta näkökulmaa mutta nyt kaikki on ollut lähinnä hanurista.

“Järkevinä päivinä” on tullu harrastettua liikuntaa ja meditaatiota, tuntuu että niillä sais ihmeitä aikaan kun vaan jaksaisi säännöllisesti tehdä.

Kun vaan vittu osais olla ihmisiksi sillai enimmän osan ajasta ettei henkiset ja fyysiset krapulat ja yleinen urpoilu varjostaisi elämää liiaksi…

Lyrica auttaa aika hyvin moneen asiaan nyt kun oon melkeen jopa muistanut syödä sitä oikein. Siitäkin vaan tuntuu ajan saatossa tehot hiipuvan ja paino nousee. Aurorassa kyllä sanoivat että annosta voisi vielä nostaa vaikka pharmacia fennican mukaan raja ois toi 600mg mikä nyt menee.

Tänään taukopäivä bentsoista, mennyt kaikin puolin ihan yllättävän hyvin. Huominen vielä taukoa. Sitten maanantaina sais taas hakea opamoxit ja imovanet mutta varsinkin ne imovanet tekis mieli heittää mäkeen ihan tyystin, tympii se maku ja muistin pätkiminen eikä ne ees pidä unessa. Silti mä varmaan haen ne ja syön taas kahen viikon lääkkeet viikossa huooh… Moksit on silloin tällöin ihan tarpeen kun on ahdistus ja ylivirittyneisyys jota ei saa millään poikki.

Helou, kuulumisia taasen. Tässä on tullut kuukausi otettua suht iisisti, ei mitään aivan tolkutonta sekoilua. Lääkäri kirjoitti sit sitä tenoxia uneen ja siitä onkin ainakin vähän ollut apua. Ois vaan pitäny pyytää lekurilta jotku järkevät iteroinnit siihenkin koska mulla on muutenkin vaikeuksia saada lääkkeeni riittämään. En oo överöinyt mutta annokset tuppaa nouseen salakavalasti vähän kerrallaan.

Sinänsä oon voinut paremmin ja tasaisemmin kun oon puuhaillut kaikkee, laittanut ruokaa ja ulkoillut jne. mihin oon sit pystynyt kun oon vaan koittanu muistaa ottaa lääkkeet tasaseen. Tosin tää jatkuva pöhnä ja tunteiden latteuskin tökkii, en vaan osaa laskea sitä annosta hitaasti ja välipäivät tietää sit totaali toimintakyvyttömyyttä ja valvomista aiankin jonkun aikaa…

Täällä taas yksinäni höpisen… :mrgreen:

Nyt oon parisen kuukautta kohta “ollut
ihmisiksi” omalla mittapuullani eli tullut ulkoiltua, ei sekoilua ja lääkkeet kohtalaisen tasaseen, muutama välipäivä tulee bentsoihin parin viikon välein ja ei se ihan leppoisasti mene mutta palautuuhan tehot ni ei annokset ihan älyttömiksi nouse.

Ahdistus ehkä lievittymään päin tällä menolla mutta tohon uneen ei kyllä prkl mikään tunnu kunnolla auttavan… :confused:

Ja hemmetti ton lyrican kanssa, paino nousee kun sitä syö ja viekkarit ihan helvettiä jos koittaa pudottaa annosta. Outoa että se lääke kuitenkin korjaa mulla mielialaa mutta apu ahdistukseen on aika vähäistä isoillakin annoksilla.

Muthei elämää kohti kuitenkin meno selkeesti, en istu enää päiväkausia yksin kotona hautoen itsemurhaa. Kevät tekee tuloaan ja toivon hartaasti että pitkästä aikaa voisin nauttia kesästä kun ei ole enää se pahin masennussumu päällä.