Hei kaikki! Paljon olen tässä juttuja lueskellut ja halunnut jotain kirjoittaakin. Josko viimein uskaltaisin.
Olen siis alkoholistiperheen lapsi, se huolehtiva esikoinen jonka niskaan “kaikki kaatuu”. Minulla ei ollut elämässäni yhtään turvallista aikuista, ja vastuuta ja pelättävää oli liikaa pienen ihmisen harteilla. Se selittää aika paljon ongelmistani, minulla on ollut useita eri ahdistus- ja masennusdiagnooseja ja pitkä hoitohistoria mt-puolella. Lisäksi mulla epäillään olevan add tai adhd mutta tutkimuksiin en ole ainakaan vielä päässyt. Monta asiaa on saatu pitkäjänteisen hoidon (minä olen ollut pitkäjänteinen, vaikka hoitopaikat ja työntekijät vaihtuu ja systeemi on sekava ) myötä kuntoon, mutta edelleen on monta asiaa jotka varjostavat elämää.
Tänne kirjauduin, koska haluan puhua jollekin suhteestani päihteisiin. Mt-puolella en uskalla sanoa mitään, koska pelkään että menetän hoidot ja lääkkeeni. Monelle on käynyt niin.
Aloin 15-vuotiaana seurustelemaan parikymppisen kundin kanssa, joka poltteli pilveä lähes päivittäin. Vuoden verran kai katselin sitä menoa osallistumatta, kunnes mies kavereineen vei minut autolla metsään, iskivät bongin käteen ja sanoivat että nyt ei ole vaihtoehtoa sä poltat. Siitä alkoi vuosikausien nihkeä meno tuon miehen kanssa. Poltettiin paskaa lätkää, säädettiin tyyppien kanssa joiden seurassa en muuten olisi halunnut viettää hetkeäkään. Masennukseni paheni ja mulla puhkesi paniikkihäiriö. Kerran meidät haettiin sängystä keskellä yötä putkaan miehen kotikasvatusprojektin takia. En täysin tuomitse kannabista mutta voin suoraan sanoa että se meidän meno oli haitallista ja kaikin puolin hanurista. Nyt siitä on jo vuosia kun erottiin ja olen poltellut harvakseltaan, ehkä muutaman kerran vuodessa jos joku tarjoaa. Mutta tämäkään ei minulle kovin hyvin sovi, koska olen ollut niin addiktoitunut poltteluun että vieläkin paukuissa olo ahdistaa ja silti jää mieliteot pitkäksi aikaa, se tulee uniin, ja siedän sellaista seuraa jota en muuten haluaisi katsella.
Alkoholia olen joskus juonut enemmän, ei kai mitään kauhean vakavaa mutta oli vaihe jossa olin hyvin lähellä alkoholisoitumista. Sitä on läheiset sanoneet ja sen tiedän itsekin. Nykyään ei juomishaluja juuri ole, ehkä puolen vuoden välein humaltunut mutta siitäkään ei ole ollut iloa. Saan laskuhumalassa kiukkukohtauksia, en pysty huolehtimaan itsestäni ja jälkeenpäin ahdistaa.
Ekstaasia ja mdma:ta oon joskus testannut, sekä dissosiatiiveja. Yritin itsemurhaa vakavissani pikkasen tuon mdma-kokeilun jälkeen.
Lääkkeinä mulla menee (pahaan jatkuvaan ahdistukseen ja unettomuuteen) lyrica 2x300mg, opamox 4x15mg, imovane 2x7,5mg plus tarvittaessa melatoniinia ja ataraxia. Mulla on kokeiltu vaikka mitä, oisko 7 eri masennuslääkettä, useita neuroleptejä, epilepsialääkkeitä ja niin edelleen. Niistä hirveet sivuvaikutukset enkä enää suostu niitä syömään.
Nykyinen lääkitykseni auttaa ahdistukseen jonkin verran, mikä on suuri helpotus. Sen takia ei enää niin paljoa tee mieli päihteilläkään. Silti usein ahdistaa lujaa ja pitkään eikä nuo lääkeet tunnu oikein auttavan siihen, sekä unettomuudesta kärsin edelleen. Saan kyllä unen päästä kiinni illalla mutta sitten saatan herätä jo parin tunnin päästä enkä saa enää unta ollenkaan, tai sitten nukun toodella katkonaisesti eikä uni virkistä. Välillä tulee syötyä tupla-annoksia noita lääkkeitä kun tuntuu että mikään ei auta ja sitten lääkkeet loppuu kesken. En todellakaan uskalla sanoa tästä mitään psykapolilla koska pelkään että sitten en enää noita lääkkeitä saa.
Mun tämän vuoden tavoitteena olisi miettiä miten saan loppumaan kaikki vihonviimeisetkin sekoilut päihteiden kanssa. Huumeille nollatoleranssia ja alkoholin lopettamista kokonaan olen pohtinut. Lääkityksestä en tiedä pitäisikö sitä keventää vai lisätä, vai pitäisikö vaan hyväksyä nykytilanne kun se on kuitenkin jotenkuten siedettävä vaikkei hyvä olekaan.
Haluaisin kanssa saada ahdistukseni lievittymään ilman lääkkeitä, mutta se on tosi vaikeaa. Lukeminen, kirjoittaminen, jooga ja meditaatio yms. mitä teen auttavat vähän mutta eivät vie ahdistusta pois tai estä pahoja kohtauksia joiden aikana dissosioin, suunnittelen itsemurhaa yms.
Ihan liikaa oon käyttänyt aikaa sen miettimiseen millä saisi pään sekaisin yms. Luojan kiitos en mitään vahvempia aineita ole saanut käsiini ja koko ajan vähenemään päin on päihteily.
Mutta tän ongelman kanssa eläminen yksin on rankkaa. Sen myöntäminen että mulla ylipäätänsä on päihdeongelmaa ja addiktikäytöstä on tosi vaikeeta. Mua itkettää.