Vallankaappaus

Lopetin kuningas alkoholin käytön 20.7 klo. 10.00. Tarkoitus on olla hamaan hautaan saakka koskematta siihen ja varmasti tulee olemaan takkuinen polku. Tämä kun ei ole ensimmäinen kerta tätä päätöstä tehdessä, mutta ensimmäinen kerta siinä suhteessa, että nyt uskon itseeni.

Monesti lopetuspäätös on tehty jonkun muun ihmisen takia. Syvällä itsessä ne ovat olleet jonkinlaista ajanpeluuta, eivät todellisia päätöksiä. Parempia toki nekin, kuin ei mitään. Olen niilläkin saanut kuukauden, kahdenkin mittaisia raittiusjaksoja.

Olen tissuttelijatyyppi. Aloitan aamulla ja lopetan nukkumaan mennessä, jos siihen on ollut mahdollisuus. Pakottavissa tilanteissa olen vielä kyennyt lähtemään liikenteeseenkin ja hoitamaan asiat pian alta ja palata korjaamaan oloa. Seurassa en ole kovin humalassa ollut, enkä käy baareissa juuri koskaan.

Viitenä vuotena olen ollut tipattomalla tammikuulla antabuksen avulla. Tänä vuonna tipattomasti on mennyt tammi- ja toukokuu ja juhannuksesta pari viikkoa. Viikoa ja paria tiuhempaankin sitten välissä. Vastapainoksi sitten on kaikki loppuaika mennytkin tissutellessa.

Käytännössä viitisen vuotta kaikki vapaa-aika on tullut maisteltua ja kierre on ollut paheneva laadullisesti. Enää ei riitä 5-6 tölkkiä, tai pullo punkkua, vaan määrät ovat triplaantuneet. Tuollaisilla määrillä krapulat ovat niin kamalia, että niihin on kehittynyt pakon omainen tarve ottaa loiventavaa. 10 neloskaljaa krapulan korjuuseen ja 5 sitten uuden luomiseen. :confused:

Tosiasia on se, että vaikka voisinkin joissain juhlissa ottaa kohtuudella, niin kotona en siihen sitten enää kykenisi. Olen hyvin yksinäinen mies ja on voinut mennä reilusti viikkokin, ettei ole muita kavereita, kuin pullot ja netti. Olen päättänyt tehdä täydellisen muutoksen.

En aio edes yrittää tehdä muutosta salassa. Jokainen lähipiiriläinen on saanut tietää homman nimen ja mahdoton häpeän taakka tipahti sillä hetkellä. Ystävä haki kotoa ja vei omaansa ja pakotti seuraavana päivänä töihin. Töissä tajusin, että on muutakin elämää, kuin keksiä tekosyitä ottaa vielä päivä hapanta.

Toisen työpäivän jälkeen oli hieno fiilis mennä terassille syömään ja istuskelemaan. Ei ollut sellaista kiirettä, kuin ennen töistä kotiin viinilasilliselle ja niin päin pois.

Apuna on antabus, joka toimii minulla hyvin ja sisareni, joka soittaa päivittäin, että onko se aamudrinkki otettu. Suurin auttaja on kuitenkin se krapulaton aamu. Fiilis paranee päivä päivältä ja noista pienistä voitoista kertyy iso potti.

Moron janottaja. Elämäsi paras päätös on tuo juomisen lopettaminen, tervetuloa joukkioon! :slight_smile:

Hei janottaja ja tervetuloa joukkoon. Meitä on täällä kaikenlaisia, taustat ja kokemukset vaihtelevat paljon. Yhteistä meille kaikille kuitenkin on, että alkoholinkäyttömme on lähtenyt omille teilleen ja siitä on aiheutunut sekä itsellemme että tyypillisesti myös lähipiirillemme ongelmia. Tarinaasi ja tilanteeseesi riittää siis asiantuntijoita.

Kirjoittamasi tarina voisi olla kuin omasta kynästäni. Olen myös erinomaisesti omissa oloissani viihtyvä sekä netin että alkoholin suurkuluttaja. Lopettamispäätöstä en ole itse vielä tehnyt mutta vähentämisprojektilla lähdetään liikkeelle. Minulle on erittäin tuttua tuo mainintasi monista lupauksista, vaikka tietää niiden olevan vain ajanpeluuta. Itse olen monesti antanut vain pahimman kohun laskeutua ja jatkanut hetken kuluttua vanhaan malliin. Sen verran eroa meillä on, etten kovin usein lääkitse krapuloitani oluella vaan otan kärsijän roolin - ja sitten ollaankin hetken päästä jo masennuksen puolella. Tuttua tämäkin monille alkoholisteille.

Lopettamispäätöksesi on hyvä asia. Täältä lopettajien puolelta voit lukea monta tarinaa niin onnistumisista kuin epäonnistumisistakin. Niissä ainakin omasta mielestäni erikoisimpia luettavia ovat raitistuneiden tai pidemmän aikaa ilman viinaa olleiden kertomukset raittiuden euforiasta, siitä, kun huomaa, ettei siihen kovasti havittelemaansa onnelliseen ja tasapainoiseen elämään tarvitsekaan päihteitä - pikemminkin päinvastoin. Eihän ilman viinaa pitänyt olla mitään - sosiaalista elämää, naisia/miehiä, hauskaa yhdessäoloa… - vai olisiko sittenkin?

Tiedostat edessä olevan polun kivikkoisuuden, mikä myös on hyvä asia. Älä epäröi hakea tarvittaessa apua ammattiauttajilta tai lähipiiriltäsi. Alkoholistia voivat totta kai myös ulkopuoliset auttaa, tähän ainoa edellytys on, että alkoholisti itse haluaa tätä apua aidosti vastaanottaa. Apua voi olla monenlaista, Antabus on vain yksi, itse juomisen syihin tehoamaton, toki hetkellisesti hyvä, keino.

Sinulle tullaan varmasti kertomaan myös asioita joita et halua kuulla. Älä lannistu niistä, sekin on vain yksi vertaistuen muoto jota täällä kutsutan “herättelyksi” tai realismiksi. Muista, että taustoja ja toipumistarinoita on yhtä monta kuin kirjoittajiakin, ja monilla on erilaiset lähtökohdat asioiden käsittelemiselle kuin itselläsi. Tästä voi johtua että käytetty kieli tuntuu välillä karskilta.

Tässä vaiheessa on merkitystä vain sillä, että tänään olet selvinpäin. Toivon sinulle tuloksellista matkaa raittiuteen.

TowerBridge kirjoitti ihan hyvin. Kommentoin vain noita paria kohtaa kymmenien vuosien kokemuksella.

On täysin selvää, että alkoholi aiheuttaa masennusta jos siihen vähänkin on taipumusta. Monia ihan turhia masennusdiagnooseja tehdään ja lääkitään, koska ihmiset valehtelevat lääkäreille alkoholinkäytöstään ts eivät muka juuri käytä. Monissa tapauksissa paras konsti on vain lopettaa, toki on sitten aitoakin masennusta, jota pitää hoitaa.

Sosiaalista elämää on vaikka kuinka ilman alkoholia. Minun parhaat hetkeni, suhteeni ja huimimmat temppuni on juomattomalta ajalta.

Tervetuloa mukaan lopettaneiden joukkoon!

Saattaa alkuun tuntua olo oudolta kun on joka päivä tottunut ottamaan. Minulla oli muutaman ensimmäisen päivän pikkuisen hukassa oleva olotila. Että mitäs tässä nyt sitten tekee kun ei kaljaakaan ota.
Päivä päivältä kuitenkin alkoi tuntumaan luonnolliselta se selvä olotila, ja ottamatta oleminen.

Sisältöä tilalle, usein tarvitaan just sitä. Toisaalta se sisällönhankkiminen on itseäänkasvattava juttu, eli alkuun päästyään sitä sisältöä sitten vaan jostain ihmeestä alkaa kertymään.

Siitä se lähtee, tsemppiä!

Terve Janottaja, tervetuloa joukkoon! Niinpä se on: juoppo kuvittelee, että kaikki ihmiset juovat ja kaikissa tilaisuuksissa on juotava. On suorastaa hämmästyttävää huomata, kuinka vähän on tilaisuuksia, joissa on oikeasti juomapakko!

Kiitos näin monesta tsemppauksesta.

Tuohon alkoholin aiheuttamaan masennukseen minäkin söin yli vuoden Zoloftia ihan turhaan. Seurauksena oli yli kahdenkymmenen kilon kertyminen ja siitä seurannut masennus ja tietenkin kova läträyskierre päälle. Olin riittävän mammanpoika, etten kertonut lääkärille tosiasioita.

Sen verran sain stoppia elämään, että justiinsa sain töissä käytyä kärähtämättä, vaikka kerran tuli Illodiinillakin töihin lähdettyä. Jälkeen ajateltuna siinä meni vuosi ihan järjettömässä morkkiskierteessä, paljon kovemmassa kuin nyt on ollut.

Nyt ei omatunto juuri soimaa, kun pöytä on puhdas. Salaisuuksia ei enää mihinkään ole. Nyt mulla on mahdollisuus elää raitista elämää, eikä vain olla esittävinäni sellaista. En halua hiekkalaatikolle punaviinia cokistölkissä esittämään kunnon isää.

Olen yrittänyt psyykata sen niin päin, etten ole saanut mahdollisuutta, vaan rakennan tulevaisuuden alkoholivapauteen perustuen itse itselleni ja jos joku muukin siitä hyötyy, niin hienoa.

[quote=“janottaja”]
Tervetuloa!

Mielestäni olet oivaltanut tärkeän asian ja omaat myös tarpeeksi rohkeutta toteuttaaksesi sen oikealla asenteella:

En aio edes yrittää tehdä muutosta salassa. Jokainen lähipiiriläinen on saanut tietää homman nimen ja mahdoton häpeän taakka tipahti sillä hetkellä.

Kortit pöytään ja housut nilkkoihin! :laughing: ! Useilla meillä - myös minulla-oli fantastinen taito kuvitella, että ympäristö ei muka rekisteröisi ryyppäystämme. Harhaluulo. “Tietävät” Sinusta enemmän kuin Sinä itse!

“Tietäkööt” näinollen myös uudesta suunnastasikin!

Vielä kerran tervetuloa matkalle ja pidä mielessä, että et ole yksin liikenteessä! :smiley:

Lähden tänään reilun viikon ulkomaanreissulle. Se on jonkinlainen koitinkivi ja olin suunnitellut siellä istuskelevani terassilla päivittäin. Nyt keksin jotain hienompaa ja kaljarahoilla meinaan vuokrata rantakirpun ja ajella muuallekin, kuin lähirannan juottolaan. Ei pelota yhtään. Odotukset ovat paljon korkeammalla nyt, kuin vielä muutama viikko sitten.

Tsemppiä kaikille. Palaan sitten taas.

Hyvää lomaa, Janottaja. Pidä lippu korkealla.

Se meni suunnitelmien mukaan. Jumaliste, että on hyvä fiilis. En edes miettinyt kahta sekuntia pitempään juomisen petaamista, vaan nautin jokaisesta sekunnista. Meni välillä tunteja, ettei viina käynyt edes mielessä.

Kuukausi sitten olin suunnitellut kaiken niín, että vähintään kolmelta olisin päässyt kuppilaan parille ja siitä sitten iltaan asti kaljaa ja viiniä latkien ja aamulla ankeana sitten pakollisille lomatoimille. Nyt heräilin pirteästi paljon ennen muita ja istuin patiolla kuuntelemassa lintuja ja katselemassa auringon nousuja kahvin kanssa.

Toimin porukalle kuskina ja takuulla sain reissusta enemmän irti, kuin muut. Vittuilu ja kaljan tyrkytys ei tuntunut pahalta. Kerroin, että olen kaatanut enempi rinnuksille, kuin tyrkyttäjä on juonut ja mulla on kiintiö täynnä. Eipä niillä siihen mitään sanomista enää ollut.

Kyllä siinä joka ehtoo mun kävi aluksi kateeksi niitä, jotka ottivat ja saivat mukavan nousukännin, mutta äkkiä ne osat siitä vaihtuivat iltojen edetessä. Loppuillasta poikkeuksetta ottavilla meni juominen laskukännin torjumiseen ja jutut sen myötä heikkenivät. Hitaat tanssin minä :laughing:

Vielä on tekemistä, että mielen saa irti alkoholista. Kyllä totta puhuakseni on vielä sellainen fiilis, että en saa juoda, kun mielen pitäisi olla välinpitämätön koko asiasta. Siihen pyrin. Viinavastaiseksi en itseäni saa millään. On liikaa ystäviä, joille alkoholi ei ole ongelma.

Hienoa Janottaja!

Erityisesti arvostan avoimuuttasi, kerroit totuuden lähipiirillesi. Kunpa itse pystyisin samaan, mutta vielä en ole valmis. Tiedän, että teen sen kuitenkin joku päivä.

Jatka samaan malliin, olet onnistuja! :slight_smile:

Kuukausi krapulattomia aamuja takana. :smiley: Helppoa on ollut ja motivaatio sen kun vaan kasvaa. Mieli on kevyt, elämä hymyilee ja jaksaminen on ihan toista maata, kuin vielä muutama viikko sitten.

On hienoa, että voi lähteä extempore mihin vaan, eikä tarvitse ensin innostua ja sitten alkaa miettimään, että millä ja miten ja jaksaisko huomenna sen verran skarpata. Nyt jos joku kysyy vaikka iltakymmeneltä kahville, niin ei muuta kun menoksi vaan.

Kerran kävin yökerhossa. Ei ollut mitään propleemeja olla vissyllä, eikä sitä kukaan edes huomannut. Mä kun olen tarkkailijaluonne, niin siellä oli itseasiassa aika paljon vissyilijöitä, sitä vaan ei ole kummemmin noteerannut kun etukumarassa, puna naamalla ja housut puolitangossa laahustaen on paikalla pyörinyt, vaikken juuri ole käynyt kuppiloissa.

Sellaisenkin havainnon tein, että ennen kun olen pitänyt tipatonta tammikuuta ja muitakin kuita, niin silloin on ollut aina kova odotus, että se loppuu. Nyt sitä ei ole. On jonkunlainen onnellisuus siitä, että se hyvä olo jatkuu. Pieni repsahduksen pelko on astunut kuvaan, enkä usko siitä olevan haittaa. Kyllä kylmän kaljan maku käy välillä suussa, etenkin lenkin päälle, mutta se on melko lyhyt häivähdys ja vielä on sen verran muistissa krapulat, ettei siitä ole vaaraa.

Antabus jatkuu kyllä. Tsemppiä kaikille ja uskallusta harkitseville.

Kahden kuukauden rajapyykki meni huomaamatta todella helposti.

Nyt on ollut sellainen jakso, ettei juominen ole käynyt juurikaan mielessä ja siitä olen hyvilläni. Monesti olen huomannut ajattelutavassa muutosta. Ennen kun suunnitteli jotain menoa ja sopi niitä, piti aikatauluttaa menot siten, että ehtii vetää kännit, mutta nyt voi vapaasti sopia menoja. Välillä oikein naurattaa buukata kalenteria ja miettiä, että näinkö helposti tämä käykin :laughing:

Antabusta otan joka toinen päivä yhden napin, jos muistan. Ei pelota vaikka en ottaisikaan.

Tää on kyllä pirun hyvä juttu! Oon huomioinut samaa. Tuntuu ihan uskomattomalta että jos joku kysyy vaikka alkuviikosta että lähdenkö lauantaiaamuna jonnekin, voin sanoa että lähden. Sitä on tullut hämmästeltyä. Että niin vaan voin lähteä! Tai voin vastata puhelimeen myöhäänkin viikonloppuiltana jos soittaja on sellainen, jonka en halua kuulevan minun olevan humalassa. Tai voin illalla lähteä jonnekin tai vaikka yöajelulle. Aikaa ja päivää katsomatta. Menee varmaan pitkään, että tuon oikeasti oivaltaa. Minä kun olen pahimmat kaatamiset tehnyt viikonloppuisin, ei aivot meinaa millään ymmärtää, että nyt ei tartte miettiä. Voi sopia menoja tai lähteä extempore, kun ei krapulat ja kännit estä menoja. Aika hienoa, eikö :slight_smile:

Onnea hienosta ajasta raittiina! Perästä tullaan :slight_smile:

Upeaa janottaja! Kaksi kuukautta on vallan hieno aika. Minulla on tänään “hehkutan raittiutta”-päivä. Toivottavasti elämä!