Hei vain kaikille!
Olen jo jonkin aikaa satunnaisesti seurannut keskusteluja täällä. Nyt päätin, että on aika myöntää itselle omat ongelmani ja sitä myöden myös luoda oma ketju tänne. Tässä päivittelen tarpeen mukaan kuulumisia, mutta kaikki ovat tietysti tervetulleita osallistumaan keskusteluun.
Lyhyesti ilmaistuna olen alkoholia toisinaan käyttävä, jolla ei pysy kontrolli juomisen kanssa. Olen alkanut vähintäänkin viimeisen vuoden aikana kiinnittämään huomiota siihen, että en osaa lopettaa juomista kun sen aloitan. En ikinä juo useiden päivien putkia, mutta usein viikonloppuna yhtenä iltana juon kaiken mitä käsiini saan ja seuraavat päivät poden krapulaa.
Olen aiemmin miettinyt märän illan jälkeen, että voivoi kun pitäisi vähentää. Vasta viime aikoina olen tajunnut, että ongelmani on siinä, etten halua ikinä jättää juomista siihen 2-3 juomaan. Tiedostan vielä siinä vaiheessa, että enemmän juomisesta ei seuraa mitään hyvää, mutta alkoholin tarjoama nautinto ja alentunut itsehillintä ajavat siihen, että juon lisää. Viimeksi näin kävi perjantaina työpaikan juhlissa.
Useamman kerran olen onnistunut pysymään siinä muutaman juomisessa, mutta se on aina edellyttänyt sitä, että seurassani olevat henkilöt päättävät juomisen enkä halua yksinkään juoda. Olen ihmetellyt sitä miten muutama tuttavani tuohon pystyy ja ajatellut, että täytyyhän minunkin sitten pystyä. No se ei kyllä kokemuksen perusteella vaan pidä paikkaansa.
Tänä vuonna olen juonut myös omasta mielestäni liian useasti ja alkoholi on alkanut muodostua liian suureksi osaksi vapaa-aikaani. Olen jo maanantaina tai tiistaina alkanut suunnittelemaan viikonlopun juomisia. Samoin olen odottanut innolla ravintolaillallisia, koska saa hyvän syyn juoda ”muutaman”.
Nyt olen päättänyt, että ajatusmaailmani ”pitäisi vähentää” on liian epämääräinen noudatettavaksi. Tulin siihen tulokseen, että toistaiseksi minun on parempi olla juomatta ollenkaan. Parasta olisi, jos en joisi enää ikinä. En tiedä haluanko kuitenkaan vielä tässä vaiheessa lyödä lukkoon mitään niin lopullista. Tällä hetkellä päätin, että olen seuraavat kaksi kuukautta juomatta, mutta hienoa olisi jos voisin olla koko loppuvuoden.
Suurimmaksi ongelmakseni koen sen, etten tiedä miten ilmoittaa asiasta muille. En halua vetää huomiota juomattomuuteeni ja leimaantua. Tiedän, että kerran tai pari selitykseksi riittää, että olen autolla tai vastaavaa. Jossain vaiheessa odotettavissa on kuitenkin tenttausta, johon en osaa vastata. Sen osalta ottaisin mielelläni käytännön vinkkejä vastaan. Monia lauseita olen täältä ja muualta netistä löytänyt, mutta mitä enemmän niin sitä parempi.
Toivottavasti voitte hyvin.