Onpa harmi kyllä tuo, ettei raittius kantanut tämän pitemmälle hoitojenkaan jälkeen. Jäin miettimään tuota asumiskuviota ihan yleisestä mielenkiinnosta… Jos toinen muuttaa ja ko osoite on sitten hänenkin vakinainen osoitteensa, miten hankala homma ulos heittäminen on, jos ei suostu lähtemään. Enkä usko, että juomistakaan pystyy estämään sen aikaa kun siinä on…
minilex.fi/a/avoliitto-ja-h … %A4t%C3%B6
Elatusvelvollisuutta avoliitossa ei ole, mutta toisaalta jos toinen juo rahansa, ei pysty käymään töissä ja hänen sosiaalituissaan huomioidaan sitten toisen tulot, miten estät tai haluatko estää toisen luisumista elätiksi? Pitää jääkaapin tyhjänä?
minilex.fi/a/avoliitto-ja-e … lvollisuus
Yksin omistamastaan asunnosta voi kyllä ulos saada, viimeistään hakemalla häädön, mutta olettaisin, että se kestää jonkun aikaa. Eihän sikailevaa ja vuokranmaksun laiminlyövää vuokralaistakaan saa vuokranantaja heitettyä ulos kuin useamman kuukauden jälkeen. Millaista siinä sitten on asua, jos toinen kännää, ei suostu lähtemään, eikä hänellä ole asuntoa välittömästi käytettävissä. Emäntäsikin jos vuokraa kämppänsä, niin ei siitä sitä vuokralaista voi ilman irtisanomisaikaa pihalle heittää. Vuokranantajan puolelta sekin on kai 3-6kk vuokralaisen asumisajasta riippuen.
Nalkuttava akka, eikö teillä muuten ollut niinpäin, että juova avopuolisosi omistaa ssuntonne ja humalassa uhkailee joskus heittävänsä sinut pihalle? Selvititkö siinä kohtaa omia oikeuksiasi esim lähdön aikataulun suhteen? Tuskin tosiaankaan juovaakaan pystyy käskemään samantien ulos, jos hän on asunnossa kirjoilla.
En mullakaan ollut mitään valtaa yhteisessä vuokra-asunnossa estää ex-puolisoa dokaamasta. Sen tietysti kun omalta osaltaa irtisanoo, pääsee muuttamaan pois kuukauden päästä tai siis oma vuokranmaksuvelvoite loppuu siihen… En siis itse välttämättä muuttaisi yhteen juomaan ratkenneen kanssa vuokralle, enkä ottaisi omaankaan asuntooni… Mulla on nytkin juovia läheisiä ja olen tosi onnellinen, että asun yksin ja mulla on paikka, jonne kellään ei ole mitään asiaa ilman lupaa, kännissäkään. Rumaksi menee joskus erohommat ja kostoksi juova voi tehdä elämän kohtuullisen raskaaksi useammaksi kuukaudeksi…
Mua harmittaa kyllä emäntäsi ja niin monet muut, jotka avusta huolimatta eivät saa kiinni raittiudssta. Läheiset elää epävarmuudessa ja surettaa katsella terveyden tuhoutumista… Huoh. Mutta hyvä, että olet itse pysynyt suht hyvässä kunnossa ja mielentilassa. Mulla tahtoo ihan liikaa vaikuttaa itseeni, mielentilaani ja vointiini läheisten ongelmat, vaikka asun yksin… Harmittaa, että vaikka kuinka koitan suhteuttaa lupaukset siihen, ettei ne ole likikään aina pitäneet ennenkään, lasken josksu tyhmyyttäni asioita sen varaan, että ne nyt pitäisi… No välillä pitää, mutta aika usein käy niinkin, että viina vie voiton. Aika rankasti aikaisemmin itsekin dokanneena, muistan kyllä hyvin, että jos juotatti, join vaikkei siihen olisi mitään lupaa ollut tai sopivaa paikkaa. Luuletko miner, että emäntäsi nyt tässä pitää sanansa vai alkaako teillä itsemurhalla uhkailu ja muu paskamainen sirkus jos yhdessä asutte? Toisaalta oma elämäni on ollut lapsesta saakka täynnä ongelmallisia ihmisiä, joten saatan olla liian kyyninen ja jotenkin odotan mielelläni kunnon näytöt ryhdistäytymisestä enenkuin teen isompia ratkaisuja, joissa itse saatan ajautua hankaluuksiin. Eiköhän aika moni juova mieskin ole lupaillut vaikka lopettavansa juomisen, kun siihen on sitten motivaatiota, kun on muutettu yhteen ja hankittu lapsi… Eikä sekään taida ihan aina toteutua. Alkoholiriippuvuus ja pirullinen vaiva… Pirullinen ja äärimmäisen surullinen.
Hauskaa, raitista vappua ja voimia tilanteeseesi!