vaihto metadonista xoneen+masennus

Heippa. Minulta vaihdettiin siis reilu pari viikkoa sitten korvaushoidossa metadonilta suboxoneen. Vaihdon syynä olivat sivuoireet, hengenahdistus jne. Vaihto päätettiin toteuttaa nopeasti, yhden päivän olin ilman metskua ja seuraavana aamuna sain suboxonen. Aikamoiset viekkarithan siitä tuli ja pari viikkoa olin kipeänä, nyt viime päivinä olo alkanut helpottaa :cry: . Ongelmana on kuitenkin se että tunnen itseni todella tarmottomaksi ja masentuneeksi. Metadonin kanssa asia oli päinvastoin, olin pirteä ja reipas, jaksoin nähdä ystäviä jne, nyt en todellakaan jaksaisi nähdä ketään enkä jutella kenenkään kanssa. :neutral_face: Lisäksi hermot on kireällä jatkuvasti, äksyilen puolisolle turhista asioista jne. Mielialat ailahtelevat. Mistä tämä voisi johtua?

Olen siis ennen korvaushoitoa käyttänyt buprea vuosia, mutta itse aineesta ei tuolloin ole koskaan tullut mitään tämän tyyppistä masennusta tai oloa ettei jaksaisi tehdä mitään, olen muutenkin luonteeltani sosiaalinen. Voiko johtua metadonista/metadonin vieroitusoireista? Viimeisimmästä annoksesta on tänään kulunut 16 päivää. Jostain luin että vieroitusoireet voisivat kestää lievä asteisina viikkojakin, ehdin olla metadonilla vain n. 2kk,60 mg/vrk. Onko muita joilla vaihdettu metadoni suboxoneen? Toivon todella että menisi nämä oireet ohi, inhottaa vain maata sohvalla päivät pitkät… Pelkona on että oireet vain jatkuisivat ja joutuisin palaamaan metkuun.

Apua ku luin tota sun tekstiä…oon miettinyt et miten tapahtuu vaihto metadonista xoneen. Mulla on ollut ihan kauhea vuosi ku tuo metadoni ei sovi mulle. Eka oli vappu v2020 40mg- nyt on 60mg ja tää elämä on kauheaa mulle tulee nuita hapetuskohtauksii ja sydän hakkaa niin et melkein tulee rinnasta ulos koko sydän ja kävin lekuris ja hän meinas et sydänperäseltä vaikuttaa ku rasitukses pahenee . Nyt primaspan ja bisoprolol (tossa lukee että sepelvaltimotautiin aamulla ja nitro-suihke (tarvittaessa) johon oon iltasin joutunut turvautuun ku puristaa rintaa&kuristaa kurkkuu ja ei voi makoilla ja kauhea ahdistus (sain nää lääkkeet 2pv sitten siis) tuli melkoisen puskista koko homma seukiksi tulossa rasituskoe. Lisäks vatsaoireiden (pahentunu annosnoston myötä) ja selkävaivojen kans taistelu mikä on alkuperänen vaiva mihin opiaatit ollut) mulla tuntuu nyt et on hermot riekaleina ja hermostun helposti ja ukko kärsii. Eka teen/raivoon jottain tyhmää ja kadun sit. Vaikka mulla on ADHD nii en voi sen piikkiin pistää vaan selkäkipu ja nää sivuoireet ??
Oon haittojavähentäväs- kun olin eka 8mg xones 4kk ja se kuntouttava ei onnistunut ku turvauduin välillä benzo,lyrica,amfetamiini ym. siks tipahin haittikseen. Nyt oon benzo tiputuksessa. Oon kysynyt sitä xone hommaa ja sen saa vaan jos vakavii terveyshaittoja ja nyt tosiaan nuo edellä kertomani lääkkeet nii ei oo tarpeex painava syy…mut joo oon tosiaan miettinyt että ku sais xonen nii hyvä kun kerroit kokemuksiasi- paljonko sulla on annos ? millä annoxella alotettiin ja millainen nosto ohjelma oli?? Pitikö olla kuin kauan laitoksessa?? Ja millaset ne olot oli?
Hitto kun oon näitä asioita miettinyt ku metadoni on paljon vahvempi kuin xone et onnistuuko se ees lujan tahdon kaa ? kerrohan kuulumisia tässä syksyn päälle. Tsemppiä kovasti tohon sun tilanteeseen ja toivotaan nyt että tuo ois vaan alkuoireita ja rauhottuu se olo ku kroppa unohtaa sen metadonin ja tottuu tohon xoneen.