Vahinko

Mulle sattui juhannuksena vahinko. En oo voinut uskoa et noin voisi käydä, mut kävipä vain. Kerron.

Olen ollut yli yhdeksän vuotta raittiina ja ajatus on ollut jatkaa samalla linjalla myös eteenpäin. Monen monta vuotta välttelin kaikkea mahdollista alkoholiin liittyvää. Sitten otettiin joskus juhlan kunniaksi alkoholitonta siideriä tai olutta ja homma toimi. Ei tehnyt mieli alkoholillista eikä tullut muutoinkaan mitään himoja mihinkään suuntaan. Viime vuonna minut kutsuttiin ekaa kertaa kaikkien näiden vuosien aikana bileisiin ja viihdyin siellä tosi hyvin selvinpäin ja sen kokemuksen perusteella uskaltauduin lähtemään tänä vuonna juhannustapaamiseen uusien tuttavien kanssa.

Ostimme tapaamiseen juomia alkoholittomien hyllystä niinkuin aina. Se on meidän lähikaupassa täysin erillään alkoholijuomien hyllyistä. Otin neljä siideriä ja neljä olutta. Lähdimme ajamaan Helvetinjärven kansallispuistoon, jossa tapaaminen oli. Siellä oli lämmintä ja ihana tunnelma ja avasin siiderin. Ehdin juoda sen hieman yli puolilleen ja aloin jutella vieressäni istuvalle naiselle et onpa jännä et kun on lämmintä ja kiva tunnelma ja musiikkia, ni tuntuu aivan kuin olisi itekkin ottanut jotain…ja siinä vaiheessa vilkaisin kädessäni olevaa pulloa, enkä uskonut silmiäni. Siinä luki 4,5%. Voi perkele!!! Tuijotin pulloa varmasti pitkään tietämättä mitä tekisin!! Minua suututti aivan hirveästi! Koko ilta meinas mennä täysin pilalle. Nousin seisomaan ja tunsin päässäni lievänä alkoholin vaikutuksen ja voi miten se tuntui vastenmieliseltä! Kaadoin kesken olleen siiderin pois ja tarjosin avaamatonta toisille ja se ken sen otti, ilmoitti et se olikin sit nollaprosenttista. Kaksi pulloa oli jäänyt autoon ja niissä sama. Toinen oli alkoholitonta ja toinen 4,5%. En tiedä onko hyllyttäjä kämmännyt vai oliko tuo jonkin vatipään mielestä hauskakin käytännön pila… :unamused:

Suututti kyllä ja harmittaa edelleen mokoma tapahtuma ja kummeksuttaa ettei edes maku paljastanut mulle asiaa!! Mutta ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin! Ystäväni lohdutti, et täähän nyt vain näytti mulle miten vahva miun raittius on ja sen mitä haluan jatkaa! Ja toden totta. Ei tehnyt sitä oloa yhtään enempää mieli ja on aivan käsittämätöntä ajatella että vielä 10-11 vuotta sitten se oli ainut asia mitä elämältä halusin.

Vaikka teknisesti ottaen en nyt sit enää ole ollut tipatta kaikkia näitä vuosia, aion silti tammikuussa juhlistaa kymmenvuotiasta raittiuttani, koska vahingoista ei pidetä. Jos pullot eivät olis olleet kaupassa väärässä paikassa, tuota ei olisi tapahtunut.

Ja toisaalta, jos haluaisin juoda, joisin. En tekis sitä noin. Mut se miksi halusin tämän tarinan kertoa tänne, on se että olkaa tarkkana jos ostatte “alkoholittomia alkoholijuomia”, että ne todella ovat sitä mitä haluatte. Jos joku olis mulle joskus sanonut et saatan juoda alkoholia huomaamattani, olisin väittänyt paskanpuhujaksi. Mut kaikkea näemmä voi sattua.

Mut no harm done. Selvisin tuosta koetuksesta voittajana ja ilman mitään himoja juomiseen, päinvastoin! Joten Mustikkametsässä kaikki hyvin. Tsemppiä kaikille ja yrittäkää selviytyä tulevasta helteestä! :heart:

Hei Mirtillo!
Tuollaisia vahinkoryyppyjä on sattunut yhdelle jos toisellekin. Olen itse pohtinut noiden alkoholittomien juomien vaarallisuutta, siis itselleni. En ole vielä juonut edes kotikaljaa, yli kolmen vuoden raittiuden aikana. En tietenkään tuomitse enkä paheksu niitä jotka alkoholittomia haluaa käyttää. Itselleni, korostan, itselleni ne edustavat yhä sitä riippuvuutta jossa olin kiinni.
Tänään tullessani lempipaikkaani järvelle löysin kaksi tyhjää tölkkiä polun varrelta :open_mouth:. Ne olivat vuodelta 2017. Siis niitä viimeisiä kaljoja joita olen juonut. :open_mouth:

Mutta me jatkamme matkaa raittiina.
Putkis

Minulle sattui pari viikkoa sitten samanlainen vahinko saunajuomien kanssa. Kirjoitin siitä ketjuuni ja täällä yksi vatipää ei uskonut sen olleen vahinko, vaan tarkoituksella tehty. :cry:
Jos olisin sen tarkoituksella tehnyt, en olisi tullut tänne valehtelemaan vahingosta vaan olisin pysynyt ihan hiljaa. Tai olisin kertonut suoraan retkahduksesta.

Meidän kaupassa, kuten monessa muussakin kaupassa, on 0%set ja 4,5%set vierekkäin hyllyllä. Olen aiemminkin ihmetellyt miksi noin. Hyllytyksen asiatuntijalle pitäisi pitää puhuttelu.

Sitä en juo minäkään, enkä myöskään simaa, koska niihin käsittääkseni kehittyy käymisen myötä aina pieniä määriä alkoholia. Valitsen aina täysin 0,0% juomia, sellaisia mehuista ja lisäaineista sekoitettuja. Epäterveellistä sekin, mut mulle kahdesta pahasta pienempi. Olin kans ite ekat vuodet täysin ilman näitä “korvikkeita”, mut sit teki mieli vaihtelua. Minä kun en juo limsoja, en juuri teetä, en vissyä, en energiajuomia, en maitoa… Lähinnä vain mustaa kahvia ja vettä. Kaipasin rentoihin sauna-, porukkahetkiin jotain käsissäpidettävää ja uskaltauduin maistamaan alkoholitonta olutta. Huomasin et se on ihan hyvää, tölkki tai pari riittää pitkäänkin iltaan ja että se ei mulle aiheuta minkäänlaisia juomishimoja, joten niitä on tullut sitten ostettua tyyliin kolme kertaa kesässä. Alkottoman oluen mausta tulee joskus kyllä pienoisia flashbackeja ja siksi tykkään alkottomasta siideristä enemmän.

No kuka hitto tällei tahallaan tekisi ja tulisi sen vielä kertomaan tänne!?? :unamused:

Mut onpa hölmö systeemi tuo et ne on ihan vierekkäin. Meillä tosiaan molemmissa vakkarikaupoissa on alkoholittomille muista erillään omat pienet hyllyt ja nuo kaikki juhannukseksi ostamani pullot olivat niillä pienillä hyllyillä. Suosittelen kyllä että ehdotat samaa myös omassa kaupassasi. Vaikka toisaalta, eipä se minuakaan suojellut… :unamused:

Mut joo. Opinpa tuosta tosiaan ainakin sen, et en edelleenkään halua juoda.

Yksi Vatipää ilmoittautuu.
Anteeksi vielä väärä epäilykseni JuuliaS, kirjoittamastasi sai silloin sen käsityksen, että olit juonut ensin kaksi ‘oikeaa’ olutta ja kolmannen kohdalla aloit ihmettelemään. Siltä se näytti, eikä sellaista kukaan juoppo usko vahingoksi. Tarkensit ja asia kirkastui.

JuuliaS kirjoitti 5.6.:
“Anteeksipyyntöni MTT64.
Sait minut lukemaan aiemman kirjoitukseni uudelleen ja nyt ymmärrän mikä aiheutti väärinkäsityksen. Oikaisu on omassa ketjussani, Hajatelmissa.
Anteeksi että räjähdin sinulle.
JuuliaS”

^^Itsekin myönsit kirjoittaneesi epäselvästi ja luulin asian olleen pois päiväjärjestyksestä oikaisujen ja pahoittelujen kanssa. Silti kehtaat haukkua minua vieraalle ihmiselle yhdeksi vatipääksi. Se joka toista sanoo, on itse. Vanha suomalainen sananlasku.

Pitäisi muuten kysyä ylläpidolta voisiko vaihtaa nimimerkkiä :bulb:
Yksi Vatipää olisi kyllä aika hyvä :laughing:

Uskoakseni hyllytyksen asiantuntija ei tiedä että joku voisi saada ostostensa joukkoon vahingollista ainetta erehdyksessä. Päättelen siitä että minä ainakaan en tiennyt kun puutarhajuhlia reilut 30 vuotta sitten järjestelin. Luulin että tottahan kuka tahansa voi juoda jokusen keppanan ja rommia kyytipojaksi, mikä ettei. Joten ehkä riittäisi kun hyllytyksen asiantuntijalle vain kertoisi tuon asian.

Olen pannut merkille tämän juomien hyllytyksen S-kaupoissa. Niillähän on kaikilla sama sapluuna kaikissa tuotejärjestyksissä, joten jostain “ylhäältä” tämä ohje on tullut. Pitääkin tehdä S-ryhmälle reklamaatio tuosta.
Yritin miettiä miten on K-kaupassa, mutta käyn siellä niin harvoin, kun tuo ässä on ihan nurkan takana.

Ja sinä yksi vatipää, äläpäs nyt ole niin huumorintajuton. Minä tykkäsin tuosta sanasta ihan yhtä paljon kuin sinäkin näköjään tykkäät. Nimimerkin vaihto ei taida onnistua muuten kuin tekemällä uuden profiilin. Asia selvitettiin, joo, mutta jos tarkistat tekstejäsi niin huomaat että itsekin mutisit siitä vielä anteeksipyyntöjen ja -antojen jälkeen. Nyt ollaan tasoissa, eiks je?

Vatipäiden valtakuntaan alkotonta kesää! :smiley: :sunglasses: :mrgreen:

Meidän kylällä on kyl myös S-kaupassa alkottomat omissa pienemmissä hyllyissään, eli ei ne ihan identtisiä taida hyllytyksiltään kuitenkaan olla. Mut juhannusjuomat ostettiin K-marketista. Edelleen kyl ihmetyttää et miten tommonen voi olla mahdollista, et siihen hyllyyn on laitettu prosenttijuomia… Mut kaipa kaikkea saattaa sattua kun on kiire.

Sketsissä “PikkuPojat - AA-kerho” he istuvat "kuivinsuin, evätkä juo vettäkään sillä “silloin ei tuu vahingossa juotua viinaakaan”
“näin se kävi juuuri Turmiolan Tommilekin, senkin kaverit sanoivat…tätä saa juoda ja tätä kanssa, ja sittenkn se vetäskin vahingossa pullon viinaa… kaikki oli menetetty”

Taitavat lähteä kaupoissa siitä oletuksesta, että asiakkaat ovat lukutaitoisia. Ja jos eivät ole heillä on mukana joku, joka laittaa halutut ostokset kärryyn. Mutta reklamaatio on hyvä ajatus, piristää kaupan väen mieliä tukalina aikoina. Hyvät naurut ovat aina paikallaan.
Sama kuin alkaisi moittia lihavuudestaan kauppiaita, kun myyvät grillimakkaraa ja jäätelöä. Ihan laittavat sinne näkyville, vaikka tietävät minun laihduttavan.

Täällä avautuu uusia käsityksiä huumorista ja huumorintajuttomuudesta. Voin siis kirjoittaa, jollekin henkilölle x toisesta ryhmässä olevasta henkilö y:stä, että tyyppi y on typerä, tyhmä. Sitten kun tämä typeräksi mainittu y asian huomaan, sanon että se on vain huumoria, älä ole tosikko. Hymiöitä perään.
Just.

Eipä tuossa mitään ja pääasiahan on se, että et jatkanut tuosta. Tuo kertoo minusta vain sen, että olet saanut hommat hyvälle mallille, jos prosentit huomattuasi reaktiosi oli kuvaamasi kaltainen. Olet kymppijuhlasi tammikuussa ansainnut.

Jos oikein tarkkoja ollaan, niin itse olen jopa ihan tietoisesti rikkonut raittiuttani. Kaupan vappusimoissa on se joku pieni määrä alkoholia, ja olen niitä ihan hyvillä mielin itse ainakin vappuisin ostellut. Ne maistuu paremmalta, kuin nollaprosenttiset, ja mitään pahaa ei niiden juomisesta ole seurannut. :slight_smile:

Moikka Ikzu! :slight_smile: Näinhän se on. Vaikka sillä hetkellä harmitti ihan hirveästi, tajusin kuitenkin pian et ei tuossa mitään tapahtunut. Ja se ilahdutti valtavasti, kun tajusin että alkoholin vaikutus tuntui vastenmieliseltä. Seisoin ja kävelin pitkän aikaa, et sain sen pienenkin tunteen pois päästäni. Joten kuten sanoit, hommat on mulla melkoisen hyvällä mallilla. Ja aion todellakin viettää kymppijuhlani ihan hyvillä mielin! Jos näistä helteistä nyt sinne hengissä selvitään… :sunglasses: :laughing: