Vähentäjien Possuketju 2019

nyt vähän lapsettaakin, joten päätin perustaa Possuketjun vuodelle 2019 :stuck_out_tongue:

ideani lähti liikkeelle Myyn kertomasta omasta sadan päivän kampanjastaan säästää rahaa juomattomuudella.
ehdotan, että jokainen vähentäjä hankkii itselleen säästöpossun- tai lippaan tai mitä nyt kukin haluaa.

sitten, jokaisen alkoholin mielitekopäivän/illan päätteeksi, minkä siis kykenee selättämään juomatta, possuun kilahtaisi vähintään sen suuruinen summa säästöön, mikä olisi mennyt kurkusta alas jos tsemppi ei olisi riittänyt.

tietysti idea toimisi myös toisinpäin. eli possuun ajaisi samat rahat, mitkä on kertaalleen jo tuhlannut, juomalla.
mutta tää tuntuu vähän rangaistuksenomaiselta. ite kannatan tuota vuoden lopussa palkitaan-systeemiä.

kuten Myyn ketjussa jo ideoinkin, niin vuoden 2019 loppupuolella jokainen avaa sitten possunsa, ja on raportoinnin aika.
paljonko kertyi itse kullekin jouluraha-extraa?

joten mars säästöpossu-kauppaan!

perusidean kehittelyehdotuksia otetaan vastaan.

okei, nyt mieleeni juolahti että mihin sitten aiheeseen liittyvää ketjua tarvitaan? :laughing:
pääasia kun on se että fyrkat talteen.
no, voihan tänne aina välillä rustailla esim että tänään possu sai parin kympin verran murkinaa.

Hieno idea!!
Mulla on ollut jo toistakymmentä vuotta säästöpossu (ihan on vaaleanpunainen porsas :laughing: ) jonne olen tunkenut kolikoita, se on mun matkakassa se possu :slight_smile: sitten kun se on täynnä niin tyhjennän sen mun matkatilille ja siellä samalla tilillä on mun kauppabonuksetkin.
Sitten mä yleensä käytän ne rahat joihinkin lippuihin.
Minun pitää siis nyt jotenkin aktivoitua sen syöttämisen kanssa :laughing:

:laughing:

Liityn possukerhoon! Toi koko vuoden saldo kuulostaa hyvälle. Taidan tehdä possulle välitilintarkastuksen päivinä 100, 200, 300 ja sitte loppukirin jälkeen joulun alla. :laughing:

Mulla on erillinen possu, iso vihreä sika :mrgreen:, johon tyrkkäsen aina pullopalautuksesta tulleet rahat. En ees kehtaa sanoa, kuin paljon, onneksi kuitenkin enemmän isännän uurastamana, sinne kertyy joka viikko :blush:

Mutta se pysyköön edelleen erillään tästä possuilusta!

Mun “säästörahat” meni jo :smiley: siitä riemusta, että olen ajokunnossa vein naapuruston muksut Maija Poppaseen. Mutta hyvään meni!

Pitää varmaan tehdä sinne Possuun kertavienti automaatin kautta.
Ei varmaan ole vielä possuja, joissa on aukko pankkikortin höyläykseen :laughing:
Käteinen on tässä huushollissa kattelussa.

Mulla ei mene juurikaan rahaa alkoholiin, mikä on tietysti vähän outoa kun paljon juon. Mutta meillä mies hoitaa suurimman osan ostoksista. Lomilla minä käyn Alkossa, muuten pääasiassa hän. Mutta ehkä tähän tulee muutos kun hän vaihtaa työn pienempi tuloiseen, saattaa olla että alkaa vaatimaan minun panostusta. No, ei kuitenkaan ole tarvetta asettaa mitään rahallista säästötavoitetta tähän kun muutenkin säästän aika paljon per kuukausi.

Mutta voisin säästää kuvaannollisesti päiviä ja elimistöäni. Eli lähden tähän mukaan tallettamalla kaikki juomattomat päivät possuun. Ajattelin hoitaa asian niin, että joka maanantai kävisin täällä tekemässä talletuksen eli edellisen viikon juomattomat päivät.

Mitä jos muutkin valitsisitte vakkaripäivän jolloin käytte talletuksen tekemässä, on se sitten rahaa tai jotain muuta? Siitä voisimme sitten seurata miten homma edistyy.

Vilma, tuo on sun ehdotus on vallan mainio. Eihän sen talletuksen tosiaan tarvitse olla konkreettista valuuttaa. Tänne voi tallettaa muutakin aineetonta hyvää.
Katsotaan, minkälaiseksi tämä muovautuu, ei tehdä valmiita raameja.

Mukavaa vuoden vaihdetta ja Oikein Hyvää Uutta Vuotta 2019 tähänkin ketjuun.

Päivien talletus toimii yhtä hyvin! Mä oon vaan semmoinen, että haluan nähdä konkreettisesti hyödyn, hyvän olon lisäksi. Musta on kiva käydä lasketuttamassa aina toi pullopalautuspossukin. Kivasti näkyy saldossa tilillä, samalla mihin myös bonukset kolahtaa.

Viikon tapahtumapäivitys maanantaisin sopii myös minulle, ja noina täysinä satapäivinä päivitän saldon. :slight_smile:

Hyvä idea. Paitsi mulla ei ole koskaan käteistä. Ja baariin menee usein jotain väliltä 10€-100€ per kerta - riippuen minkälaista seuraa saa. Mutta joo - pitää ostaa se possu kyllä. Ja mielellään läpinäkyvä. Näkyy konkreettisesti.

Tai sitten isken rahastoon niitä suoraan tililtä. Vaikka tän hetken maailmatalous on sen verran kuoppainen, että liian moni tekee tappiota.

Mukava idea :smiley:
Mä voin siirtää ”sivutilille” 10 e jokaisesta päivästä kun selviän juomatta…yleensä kun se pullo punkkua menee vähän yli tai vähän ali kympin suunnilleen!

Porsaita äidin oomme kaikki, siinää ja miinää. :stuck_out_tongue:

Tällä possulla on tämä laiffi mennyt alusta alkaen sen verran päin persettä, että yksi alkoholismi ainoastaan korjaa kurssia, ja vuosi 2018 kirjautuu tässä kurjassa elämässä toistaiseksi parhaana. :sunglasses:

Ajattelin lähteä possuilemaan semmoisella periaatteella, että aina kun entisessä elämässä olisin viinilaatikon vapaapäiviksi ostanut ja nykyisessä elämässä jätän ostamatta laitan laatikon hinnan 30e säästöön.

Kiva aloitus ja ajatus!

Minä käytän niin vähän käteistä että en oikein perinteisen säästöpossun kanssa pärjää mutta tekisin tästä sellaisen oman versioni että pyrin vähentämään verkkopankin kategorioissa ”baarit ja yökerhot” ja ”alkoholimyymälät” näkyviä menoja samoin kuin takseihin kuluvaa rahaa (liittyy useimmiten juuri baarireissuihin). Alkoon mulla menee aika vähän ja ruokakaupoista en alkoholia osta löhes koskaan.

Pitää vielä miettiä miten muotoilen tavoitteeni konkreettisemmin.

Tuumailin vielä tätä rahahommaa tarkemmin. Mun tulot on sitä matalempaa puolta, mutta säännölliset ne onneksi on kuitenkin ja vuorolisiäkin kun saa niin se on ekstraa.
Mulla on 50e mennyt tosi kauan sivutilille ja toinen 50e eläkevakuutukseen joka kuukausi. Viime syksynä lisäsin 100e sivutilille meneväksi joka kuukausi. Tuo sivutili on semmonen matkatili eli ihan kotimaan junalipuista lähtien maksetaan sieltä. Ajattelin jos korottas sitä vielä yhdellä viiskymppisellä.
Koska silloin kun mä tän matkani aloitin niin kerran kaksi kuussa ostin sen viinipöntön ja mitäs ne maksaa kappale? 30-40e? sitten ne likööripullot siihen päälle eli niitäkin muutama kuussa. Ja sitten ne kaupan siiderit siihen päälle vielä, en jaksa enää edes laseka niitten määrää. Nuohan ne oli se mun “perusostokset” ja tajusin just, että mulla oli yks luottokorttikin jolla kuittalin noita viinakaupan ostoksia. Se kortti on edelleen olemassa vaan en ole sitä käyttänyt enää tän plinkin jälkeen :open_mouth:
Miehellä on suuremmat tulot kuin minulla, mutta itse olen nuo viinaostokseni aina pääsääntösesti tehnyt eli tiedän mitä niihin on mennyt.
Yhdessä me tuonne tilille kuitenkin sitä rahaakin säästetään ja asuntolainaa lyhennetään vaikka mies maksaa kyllä talon ja auton menoja paljon enemmän kuin minä.

No perhana vieköön tää juttuhan lähti käsistä kun oli tarkoitus vain muutama sana kirjoittaa eikä meidän koko taloutta tänne levitellä :laughing: mutta siis kun en käytä paljoa käteistä niin toisella tavalla sitten säästän ja samalla iloitsen kun tajusin kuinka paljon enemmäns itä rahaa onkaan ihan vahingossakin jäänyt enemmän käytettäväksi kun ei niitä pönttöjä enää osta!

hyvin tuumailtu, Vilmasto.
mullakin syttyi nyt säästämisen ahneus :laughing: että josko sittenkin korottaisin viikkosummani edes kahteenkymppiin. eli 80 e/kk sivuun.
pitäisi onnistua. toisaalta stressiä en tästä halua ottaa.
eka kymppi on jo sivussa, vaan possu vieläkin hankkimatta. raportoin sit tarkkaan millainen possu päätyi tähän kotiin asustamaan :stuck_out_tongue:

Mulla muuten olis semmoinen ihana lähes antiikkinen Postin säästöpossu :smiley:

Mutta en mä silti lähde siihen käteisen säästämiseen. Sen sijaan pistän tosiaan erikoistarkkailuun baarit, yökerhot ja taksit.

Raporttini joulukuulta on verkkopankin mukaan:

Baarit ja yökerhot: 100€
Taksit: 100€ (tästä osa kaverilta saatu takaisin sampanjan muodossa :laughing: )
Alko: 70€ (muistelen että näistä osa meni kyllä tuliaisiksi, en tiedä jäikö itselle mitään…)

(Otan mukaan vain baarikäynteihin liittyvät taksimatkat.)

Tuo on ihan hyvä taso! Paitsi tipattoman tammikuuni tavoite on tietysti kummassakin 0€ (”itsepetosfaktorilla” korotettuna koska tipattomani ei todnäk tule olemaan täysin tipaton) :laughing:

Edit: Unohdin tästä tilastostani Alkon! Se lisätty tuonne.

Vilmasto tää nauratti mua kauheesti :laughing: :laughing: :laughing:

Yllyttitte perkele. Joulua edeltävä viikko plus joulu niin 450e meni viinaan omaa rahaa. Sitten sen lisäksi tuli juotua paljon muutakin… Kun oli bileitä ja vastaavia.

Pohdiskelin että mulla on menny keskimäärin 50 e viikossa alkoholiin, joten tästä perusrahasta jatkossa sitten vähentelen viikottaiset juomat ja katson saldon vuoden lopussa.
Jos vaan muistan.
Possua en hanki, laitan vaikka kerran kuussa säästötilille merkinnällä ‘kieltäytymisen tulos’

Kaikki päivät kerätty raittiina säästöön ja possuunkin humpsahti 50 € :slight_smile: