Päihdeongelmat ovat sen verran moniulotteinen ja koko elämään vaikuttava asia, että kuka sen sitten arvioi kuuluuko jokin kirjoitus sitten tarpeeksi foorumin aiheeseen.
Joku saa tukea raittiudelle AA;sta ja joku toinen kuntosalilta. Onko kuitenkin niin, että AA:sta saa jauhaa loputtomiin mutta kuntosalia ei saa mainita, koska se ei kuulu aihepiiriin?
Alkoholipolitiikka ja sosiaalipolitiikka liittyvät myös päihdeproblematiikkaan, mutta kuka arvioi missä määrin niitä on sopivaa mainita, koska keskustelu saattaakin lipsahtaa politiikan puolelle.
Ja eikö uskonnoista saa keskustella, jos alkoholistien toipumisohjelmassakin tarjotaan Jumalaa joka toisella askeleella?
Niin, rakkaat ihmiset, kaikki liittyy kaikkeen. Mutta ajattelinkin, että erillinen Asian vierestä -osasto säästäisi niidenkin mielipahaa, joita häiritsee liian kauas päihteistä rönsyilevät aiheet.
Ei tietenkään minkään takia, jos halutaan aihealuetta tiukasti rajata. Silloin tänne ei kuulu myöskään kirjoittaminen uskon ja rukouksen voimasta, eikö?
Minua ei haittaa vaikka kiellettäisiin uskosta puhuminen, en lopeta sittenkään, enkä rukouksen voimaa kiellä, sillä ne kumpikin on kantaneet minua pahan päivän yli. En halua ketään ärsyttää sillä että kirjoitan, mutta uskon että on olemassa ihmisiä jotka myös raitistuvat uskon ja rukouksen voimasta, enkä tarkoita mitään lahkoja, enkä uskontoja, vaan Korkeinta Voimaa joka auttaa kun itse ei jaksa.
Tarkoitinkin kirjoituksellani sitä että jokainen kertokoon omaa kokemusta, miten raitistui, mistä sai apua. Miten selvisi ongelmista kun esim. perhe ei hyväksy uutta joka syntyy kun vanha haihtuu pois.
Se oliskin helppoa jos ei muuta tarvis kuin olla juomatta, mutta kun ja jos on juonut alkoholistisesti tai ainakin runsaasti tai muuten elänyt väärien arvojen mukaan, niin uuden elämän opettelussa onkin tekeminen. Ympäristö ei ehkä pidä siitä ihmisestä mikä tulee kun lopettaa väärät elintavat.
Toivon kovasti että täällä olisi enemmän kirjoituksia miten raitistui ja miten elämä on sujunut.
Ei minun elämä yhtä päivän paistetta ole, välillä on tosi hankalaa, mutta niin on monilla muillakin.
Hei ja hyvää Helluntaita huolestunutläheinen. Vastaan vain lyhyesti koska nettini on ennenaikaisesti hitaammalla moodilla ja toimii hermoja raastavan hitaasti. Mainitsit huipputärkeän seikan tuossa muuttumisen kokonaisvaltaisuuden tarpeessa.
Minä olen raitistunut kirkollisten organisaatioiden avulla. Olen vieläkin kytköksissä Caritaksen (katolilainen) päihde- ja Diakonian sosiaalineuvontaan.
Myös Raamatusta olen löytänyt plärätessäni monia hyviä elämänohjeita ja pappien ja seurakuntien kanssa mulla on paljonkin tekemistä.
Olen ottanut muutokseni ohjenuoraksi raamatusta sopivan kohdan, nimittäin Luukas 5; 37-39. Meikäläisten helppo muistaa ja soveltaa koska siinä puhutaan uuden viinin sopimattomuudesta vanhoihin ruukkuihin. Vapaasti suomennettuna! :mrgreen:
Pysyn linjoilla jos kone sallii, muuten mielummin säästöliekillä. Hyvää viikonloppua kaikille.
Ihanaa iltaa kaikki söpöt poitsut ja miksipä ei tytötkin.
Aivan ihania ajatuksia tässä ketjussa ja kirsti-kyllikin olivat parhaat tällainen hmm poika ei kuitekaan sovi yhteenkään vaan olen kenties PätkäRaitistelija kun olen pätkätöissä kukkakaupassa.
Ihanaa lukea andanten hengellisyydest’ vaikka meikäläiset eivät kovasti fanita kirkkoa. Kuitenkin kirkon papeista meikäläisiä on paljon. Me ollaan niin kaksinaamaisia viinan ja suuntauksen osalta.
Pitäkää toisianne kädestä vaikka se olisikin karvainen ja ratkaistaan kaikki ongelmat rauhassa ja kukkasin. Onnitelkaa minua sillä kohta Antti pääsee naimisiin Sepon kanssa ja alamme elämään raitista elämää lapsen saamisen toivossa. Meistä voi tulla oikea perhe, VAU! Olen niin innoissani asiasta kuin yhden promillen humalassa olisin.
Minä lähes lopetin alkon kanssa leikkimisen tavattuani Sepon, minut huumaa nykyään Sepon partavesi.
Toivottavasti ylläpito ei syyllisty vähemmistön syrjintään, vaan antaa kaikkien kukkien kukkia. Meillä on täällä turus varsin pätevä lakimies ajamaan oikeuksiamme.
Eihän kukaan haluakaan kieltää varsinkaan uskosta puhumista, vaan päinvastoin. Minä ja käsittääkseni myös Juu Ei olemme puhuneet nimenomaan mahdollisimman monipuolisten aiheiden hyväksymisen puolesta.
Kuten ehkä olet huomannut, myös minä keskustelen mielelläni uskon asioista, ja uskonnostakin. Et suinkaan ärsytä minua, joten toivottavasti minäkään en sinua. Arvostan sitä, että kerrot mielipiteesi rohkeasti.
Minusta on hienoa, että ylipäätään keskustellaan ja vaihdetaan näkemyksiä.
Andante on myös kertonut kirkolliselta taholta saamastaan avusta, joka on hyvä asia. Minä voin puolestaan kertoa, että olen ollut töissä eräässä isossa organisaatiossa, jonka arvot perustuvat kristillisyyteen. Itse asiassa myös viimeisin kouluni ammentaa samasta lähteestä, joten minä sarvekas ateisti opiskelin samassa opinahjossa josta valmistuu myös diakoneja.
Kirsti-Kyllikki jo toi esille nämä eri jaot mielestäni hyvin!
Minä haluan kuitenkin täydentää hänen listaansa kertomalla olevani PätkäRaitistelija.
Kirsti-Kyllikin kaikki muutkin ajatukset sopivat tosi hyvin omiin ajatuksiini.