Tulipa vain näitä palstoja plärätessä mieleen, että miksi Päihdelinkissä ei ole keskustelualuetta lopettaneille, jotka ovat olleet raittiina jo pidempään? Lopettajalla viitataan mielestäni haluun lopettaa. Lopettanut on lopettanut päihteidenkäytön for good. Joku kirjotti tänne lopettajiin terkkuja raitistelijoille. Tuo termi tuo mieleeni lopettajan, joka on lopettaa tilapäisesti. Pilkunviilausta :mrgreen:
Tälläinen jaottelu muuten kuulostaisi varsin fiksulta ratkaisulta. Vähentelijöissä edelleen vähäteltäisiin, Lopettajissa irtauduttaisiin pysyvästi etanolista (ja siinä sivussa muista myrkyistä) ja Lopettaneissa olisi sitten henkilöitä jotka eivät lykkää sinne tajuntaansa yhtään mitään ylimääräistä ellei lääkäri (tai jokin muu terveysalan erikoisasiantuntija) ehdottomasti toisin vaadi ja paremmaksi näe.
Ihan rakentavasti totean omana näkemyksenäni ja kokemuksestani; hyvä kevätkukka, että alkoholisti ei voi lopettaa, vain toipua. Parantua ei koskaan. Ainakaan omalta kohdaltani en voi sanoa lopettaneeni. En vain tällä hetkellä juo.
Me Lopettajat
Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius? Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Tule mukaan elämänmakuiseen keskusteluun!
Sitä minä vaan, että miten ja mistä lopettaja saisi sellaiset lopettaneen paperit?
Ei kai tuohon muuta varmaa dokumenttia ole kun kuolintodistus.
Me, mikä me?
Eihän tällä foorumilla muissakaan ryhmissä eritellä osallistujia Me ja Te ryhmiin. Miksi alkoholiriippuvaisia pitäisi? Me Lopettajat ja Me Vähentäjät! No entäs nyt sitten vaikka minä? Toista vuotta olin kuivilla, mutta palasin omalla päätöksellä kohtuukäyttöön! Kuulunko minä nyt sitten ryhmään Me Enentäjät? Vai kieliopillisesti oikeammin Me Lisääjät? Joka tapauksessa täällä Alkoholinkäyttö-osiossa ei ole paikkaa kirjoittaa alkoholinkäytöstä yleisemmin, aina on vähän väärässä paikassa.
Huumehaittojen vähentäminen -osiossa on minusta hyvät nimet, kun ne ei jaa porukkaa niin vahvasti ryhmiin. Päihderajattomassa Saunassa taitaa lähes kaikki pyöriä, myös osa tämän puolen nimimerkeistä.
Eli voisihan näitä tämänkin puolen kahtia jaettuja leirejä vähän purkaa. Tai ainakin avata oma tila niille, jotka eivät halua kuulua vain toiseen leiriin. Vaikka sitten näin.
Vanhat korvattaisiin ei niin vahvasti ryhmää korostavilla nimillä:
Vähentämö
Lopettamo
Vapaammalle alkoholikeskustelulle voisi antaa nimen, joka ei liity suoranaisesti omaan tilanteeseen vaan alkoholiin yleensä ja sen aiheuttamiin seurauksiin. Sen osion nimi voisi olla vaikka:
Korkki
Ja sitten muutamalle loputtomaan riita-luuppin ajautuneelle vääntöketjulle ihan oma osio, jonne keskustelut päätyvät vain moderoinnin siirtämänä ja siellä saa sitten jatkaa loputtomiin, eli:
Sodat
^ Kiitos Juu Ei, varsin perustellusta ja mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Voisin monessa kohtaa olla hyvinkin samaa mieltä kanssasi.
Nuo Vähentämö, Lopettamo ja Korkki kuulostavat hyviltä ideoilta. Samoin ehkä tuo Sodat. Karppaajien foorumillahan on erillinen osasto nimeltä Taistelutanner, ja se toimii aika hyvin.
Entäs sitten vielä erillinen Asian vierestä-osasto, jossa saisi kirjoittaa ihan luvan kanssa vaikka politiikasta tai aloittaa kaikenlaisia Nyt syön, Nyt teen, Nyt katson telkkarista, Lempiohjelmat, Lempimusiikki, Lempiväri-ketjuja.?
^ Hyvä idea mainitsemasi Asian vierestä -osasto. Kannatan sen lisäämistä. Yhdellä foorumilla se kulki nimellä Kun sinulla ei ole mitään sanottavaa, sano se täällä
Tervehdys Juu Ei ja tervetuloa takaisin kommentoimaan minulle(kin) vanhalle ja sairaalle alkoholistille.
Hyvää keskiyötä muutkin palstalaiset. Enää en uskalla sanoa alkoholistit, kun tuolta luin, että ihan kaikki eivät edes ole alkoholismi diagnoosia saaneet. No ei se paha vika ole, jos sellainen puuttuu. Samoin palstalta löytyy useampia kirjoittajia, jotka ovat aikaisemmasta ei-niin-kohtuu-käytöstä (joka ei siis kuitenkaan ollut mitenkään holtitonta, ehkä vähän runsaanpuoleista, mutta ilman merkittäviä haittoja)- Niin. Onnistuneet palaamaan kohtuukäyttäjiksi. No sehän on mukavaa.
Samoin kaipaillaan uusia osioita, että saadaan fokusoitua keskustelua oikein. Niin. Näinkin Juu Ei taannoin ajattelit:
“Minusta tällaisten suhteellisen kapeaan aihealueeseen rajatuille foorumeille on just ominaista, että samat aiheet toistuvat. Monille pitkään tällä palstalla olleille samat pohdinnat alkavat varmasti toistuvina kyllästyttää, mutta uusille kirjoittajille, uusille raitistujille ja uusia asioita oivaltaville ne ovat uusia ja tärkeitä, jopa elintärkeitä!”
Mihin tässä nyt keskitytään? Minusta tämän Me Lopettajat -foorumin pyrkimys on erittäinkin hyvin määritelty. Totta tosiaan on kuitenkin, että täällä on muutamia kirjoittajia, jotka määrätietoisesti yrittävät ohjata ajattelua pois palstan tarkoituksesta.
Tästä ei nyt oikein tule mitään. Lopetan.
HYvää yötä teille kaikille terveydentilastanne “huolimatta”!
Huomenta tapsa57 ja muut!
Vastaan nyt kun kirjoituksesi on lähes minulle osoitettu (tuo diagnoosiasia). Ensinnäkin olen pahoillani siitä, että alkoholismisi eteni siihen pisteeseen että tunnet (olet?) olevasi vanha ja sairas. Silti on hyvä ymmärtää ja hyväksyä, että kaikki eivät koskaan pääse tuohon. En tiedä lisääkö se omaa tuskaa, ettei kaikille löydy lopullista syvää rapaojaa ja pohjaa? Pitäisikö mielestäsi odottaa vielä? Itse olen elämäni kunnossa ja tunnen itseni paitsi terveeksi niin myös nuoreksi (vaikka minut iän puolesta luokitellaan keski-ikäiseksi). Tosin esim smokki ( ja moni muu) kertoo miten päivät piti aloittaa aina oluella ja lopulta niitä meni parikymmentä päivittäin ja siihen muut juomat päälle. En ole koskaan juonut päivittäin, peräkkäisinä päivinä tai edes viikottain. Samoin en tunnista tuota smokin (ja erittäin monen muun) mainitsemaa pakonomaisuutta että JOKA päivä oli saatava alkoa, päivä ei siis lähtenyt käyntiin ilman. Minun ongelmani OLI tavassa nauttia (viimeksi olen ollut oikeasti “kunnon” kännissä kerran noin 1,5 v sitten, silloinkaan ei mennyt muisti tai mitään, mutta krapulahan oli ihan sellainen miksi sen muistin). Jos sairastaisin primaaria alkoholismia olisi sen pitänyt kai edetä pahempaan suuntaan. Suunta ollut vallan toinen, 20 v juhlittiin samoin kuin nuoret yleensä eli hauskaa oli Alkolla ja ilman, 30 v istuttiin usein pariskuntailtoja ja silloin viiniä saattoi kertalaakilla mennä 2 pulloa (johon nyt kuolisin), 35 v eka Jatus jos ottaisi vielä vähemmän kerralla, 40 v. ajatus raitistumisesta ideaalina ja nyt muutama vuosi myöhemmin elän raitista elämää, ilolla ja ilman suurempia houkutuksia. Toki on normaalia (mielestäni) että joskus tuntuisi kivalta ottaa pari lasia mutta se ajatus turhana menee nopeasti ohi. Kaikkea hyvää päiväänne lopettajat!
Sen verran Lizzylle, ettei minulla ollut tapana ottaa loiventavia. Pidin tiukasti kiinni siitä, ettei korkkia aukaista ennen kuin kello lyö neljä. Tuon juomisen sivuharrastuksena ehdin toki tehdä aivan asiallista työuraakin.
Hyvin tulee esille se, etttä alkoholin ongelmakäyttäjiä on (ainakin) kahdenlaisia. Itse kuulun siihen “primäärialkoholistien” joukkoon, joille ajatus kohtuukäytöstä on lähinnä mielettömyys - yksi on liian vähän ja monta on liikaa, parempi olla kokonaan ilman. Minun kohdallani tämä pakonomaisuus ei ole mitenkään hiipimällä kehittynyt piirre, vaan nimenomaan synnynnäinen ominaisuus. Päihdeongelma minun tapauksessani on seurausta alkoholisimista.
Sitten on taas niitä, joille alkoholinkäyttö ei ole lainkaan samalla tavalla pakonomaista. Usein huomaa sen ettei tämä pakonomaisuus edes oikein aukea niille, joilta se oma kokemus puuttuu. On vain tullut otetuksi hiukan turhan rivakalla otteella ja tehdään vähän korjausliikettä. Tätä näkee todella paljon tuolla ravintoloidenkin puolella. Uudet ikäluokat tulevat ja bilettävät aikansa ja sitten vakiintuvat ja rauhoittuvat. Joka ikäluokasta osa sitten jää sinne karvalakkipuolelle kuuntelemaan elämän valttikortteja.
Toki on niitäkin, joilla se “korjausliikkeen” tekeminen on enemmänkin pelkää yrittämistä ja itsepetosta.
Lopettaminen on toki mainio vaihtoehto aivan jokaiselle - alkoholi on hermomyrkky ja uusimmat tutkimukset vahvistavat sen vahingollisuuden myös pieninä määrinä. Vanha myytti terveyttä edistävästä alkoholinkäytöstä on siis kokonaan kumottu virheellisenä väittämänä.
On todella hieno asia, että tällainen lopettajille tarkoitettu keskustelupalsta on olemassa. Täällä soisi lopettamisen olevan normaalia ja kaikenlaisen kohtuukäytön epämormaalia. Kaikkialla muualla asia on pikemminkin toisinpäin. Siksi ihmettelenkin sitä, miksi ihmeessä ne kohtuukäytön haikailijat haluavat olla juuri täällä!
Smokille pahoittelut asiavirheestä! Tosin korjaan tekstiäsi itsekin sen verran että jos mielestäsi kuulun kohtuukäytön haikailijoihin niin olet väärässä. Nimenomaan minulla ei ole mitään aikomusta/toiveita käyttää alkoholia vaan olen lopettamassa loppuelämäkseni:)
Joo Lizzy, …
Jokainen saa minun mielestäni aivan itse päättää onko alkoholisti tai haikaileeko lopettamista.
Foorumilla ei ole montaa kirjoittajaa ollut, jotka ovat maininneet oikeasti parantuneensa alkoholismista, tai olevansa vain entisiä alkoholisteja. Mieleeni tulee nyt lähinnä kaksi, eli minä itse ja toinen on tietenkin mies_metsänreunasta, jonka toivonkin joskus palaavan foorumille.
Minullehan aikoinaan tuli loiventavat ja jatkuva putkijuominenkin tutuksi; koska enhän muuten olisi aikoinaan niitä katkaisuhoitoja tarvinnut kolmeen otteeseen.
Ellei parannusta ja käännettä parempaan olisi tullut, minäkin olisin nyt hyvin vanha ja sairas. Tai luultavasti kuollut, tai invalidi. Vanhalla tarkoitan tuossa edellä siis alkoholismin ennen aikojaan vanhentavaa luonnetta.
Kiiitos. Tässähän olisi sekin hyvä puoli, että noiden kirjoittajien joita häiritsee monipuolisista aiheista kirjoittelu, ei tarvitsisi lukea koko Asianvierestä-osastoa, jos haluaisivat keskustella vain ja ainoastaan juomisen lopettamisesta Lopettamossa.
Miulle ei aakea nää teitin funderaukset. Jos sie oot lopettanu, eks sie silloin oo lopettanu ja ei ennää tarvi siit jauhaa, Työ voitte vaik kutsu itteänne IkiRaitistelijat. Sit mie aattelen myös tota kirjotusta Saan olla juomatta tänään. Siin nää IkiRaitistelijat kertoopi, et taas hyö saapi olla juomatta. Onks hyö lopettanu, vai eiks hyö oo??? Mie aattelen ettei oo viel varma onko vai eikö, vai taitaapi joka päivö pakko sitä itteleen hokkee. Tää on lopettajat, mie ymmärrän et kaikki kuka haluu lopettaa voipi kirjottaa, oisko he ToiveRaitistelijat. Repsahtaneet voipi olla UusRaitistelijat, niinku UusAvuttomat.
Äläkää viäntäkö suoraa rautalankaa ihan mutkall, ettei pirukaan enää saa siitä selvää
Mut Kirsti-Kyllikki, mikä sie sit oot?
Mie oon toivon mukaan ikiraitistelija, että en enää ikuna unoha päiväksikään sitä seikkaa, että olen raittiina ja kuinka tärkeää se minulle on! Siks mie jauhan sit joka päivä lopun elämääni ja tää päihelinkki on oiva paikka sitä tehä sitä jauhamista. - Mut mitä sie näist piittoot jos et ensinnähä pysy juomati.
Tuossahan se seisoo mustaa valkoisella. Aloin kuitenkin tapani mukaan nyppimään tekstiä sana sanalta ja pysähdyin horisonttiin ja siintämiseen. Ei horisontissa mitään siinnä jos ei itse pistä siintämään. Raitistumisen alkuun pääseminen ja vakauttaminen oli itselleni yksi vaikeimpia asioita joita olen kokenut. Paljon työtä ja ulkopuolista apua vaativaa.
Samaan hengenvetoon totean, etten tuntenut Plinkkiä, hyppäsin mukaan vasta 4 raittiin vuoden jälkeen. Ja hyvä näin. Muutama vuosi takaperin olin huomattavasti aktiivisempi, mutta päivittäin kyllä tätä palstaa plärään. Ihan senkin takia että minusta on mielenkiintoista lukea erilaisista reiteistä ja kokemuksista.
Palstan nimi on periaatteessa samantekevä, tarkoitus käy selväksi. Itsestähän se on kiinni, onko oikeassa elämässä pysyvämmin aikeidenjulistaja vai toteuttaja!
Hyvää viikonloppua kaikille kirjoittajille. Olemme jollain tasolla kaikki toteuttajia koska teemme jotakin. Hyvää viikonloppua myös ei-vielä-aktiivisille lukijoille. Teistä muutama saattaa myöhemmin rohkaistua hyppäämään mukaan. Olisi kivaa!
Kirjoitanpa minäkin jotain tähän ketjuun.
Tämähän on päihdelinkki, eli täällä kirjoitellaan kaikenlaista mikä liittyy päihteiden väärinkäyttöön.
Miksi täällä pitäisi kirjoitella muusta kuin raittiudesta? tai niistä ongelmista mitkä liittyy siihen kun on juonut alkoholistisesti. Tämähän on kuitenkin vertaistukena hyvä juttu monelle joka lukee ja etsii suuntaa tai miettii onko jo alkoholisti.
minä kirjoitan myös muualla netissä, mutten siellä kerro alkoholismin seurauksista, tai jossain saatan kirjoittaakin jos sen ajattelen auttavan jotain.
Enkä oikeasti näe mitään järkeä kirjoitella joutavia täysin tuntemattomille ihmisille joista en tiedä yhtään mitään. Jokainenhan voi tehdä itselleen vaikka minkälaisen sivuston missä kirjoitella mitä haluaa.
Hyvää ja raitista viikonloppua kaikille! raittius on ihana ja vapauttava asia!