Vähennys olisi edessä

Huh. Tiedä oikein mitä nyt pitäisi kirjoittaa tai sanoa. “Ongelmaahan” mulla ei juomisen kanssa muka ole ollut. Tuntuu, että kun en mikää ihan rapajuoppo ole, niin ei ongelmaa muka olisi.

Yhtäkkiä tässä on vaan tullut huomattua, että en osaa olla ilman alkoholia. Ennen oli vaan sitä, että otin joka viikonloppu reilusti. Nyt siihen on tullut päälle vielä arkisin tissuttelu, ei enää ihan joka päivä. Ei mun paljon tarvi juoda, ihan joku 4-6 riittää arki-iltana. Silti mun on usein se saatava. En aina sovi menoja, koska tiedän että tarkottaisi selvinpäin oloa kokonaan. Nyt kun tänään en oo mitään ottanut, niin suuta kuivaa ja tekisi mieli. Yritän aloittaa tipatonta, mutta aina tulee “hyvä” syy, miksei se nyt just onnistu. Esimerkinnä nyt nää mm-kisat, kun kyllähän nyt kisakatsomoa pitäessä on kiva muutama ottaa tai kun nyt on niin kivat terdesäät.

Exä jätti tänne viikonloppuna kaljaa ja tälle puolivitsillä totesin, että ei noi varmaan säily täällä siihen saakka kunnes tuut uusiks kylään. Tosin exä tietää, että tykkään ottaa (ei tosin tiedä koko totuutta määristä), joten sanoi ettei se nyt haittaa vaikka joisinkin :laughing: . Viimeksi oon kuukauden ollu juomatta varmaan kaksi vuotta sitten. Nyt vaan tahti on kiihtynyt sen jälkeen. Kuukauden haluaisin olla ilman, mutta jotenkin ahdistaa ajatus, että en siinä onnistu. Jos nyt sitten kokeilisi edes olla tämän viikon ilman alkuun… :unamused:

Tiedän, että korvaan sitä huonoa oloa ja stressiä ottamalla muutaman, joka turruttaa ne tunteet. En oikein tiedä mitä pitäsi tehdä.

Moikka moi kultakalana.
Ihan kelpo tavoite olla tämä viikko raittiina. Toki kuukauden raittius olisi jo upea saavutus. Vaihtoehtoinen tavoite voisi olla pitää arkipäivät nollalinjalla ja ottaa vain perjantaina ja lauantaina sellaisella kohtuudella, ettei sunnuntaina ole hirveää jysäriä. No sunnuntaihan ei ole arkipäivä, mutta parempi pitää sekin tipattomana niin on maanantaiaamuna tyytyväisempi itseensä.

ja kun ne alkoivat lipsumaan penkin alle alkoholin takia, turvauduin Antabukseen ja hyvin meni.
Eli Antabustakin voisi harkita vaikka siihen kuukauden raittiuteen.

Itselläni on nykyään tilanne aika hyvä. Oma ketjuni on " Muutosten vuosi 2016 ".

Kannattaa lukea myös lyhyt ketju " Supermaksan treenaaminen ".

Vähentäminen kannattaa aina ja jos se ei onnistu kannattaa lopettaa kokonaan!
Tsemppiä!!!

t. Juhani

Moi juhanikari.

Hyvä pointti tuo, että koittaisi pitää arkipäivät nollilla. Voisi hyvin toimiakin. Täytyy yrittää lukaista läpi nuo keskustelut, tulee varmasti hyviä juttuja esille. Antabus kuulostaa jotenkin pelottavalta omaan korvaan, kun ei ole ikinä pahemmin mitään nappeja tullut syötyä.

Kummiskin, eipä se viime viikko sujunut sitten ollenkaan. Olin vissiin yhden vai kaksi päivää kokonaan ottamatta… Laittelin sitten laskuriin juomat suunnilleen, jonka tulos oli 52 annosta. En edes ennen tota lukua ollut tajunnut, kuinka monta niitä oli kurkusta tullut vedettyä alas. Tän viikon oon jo paremmin vetänyt, vain eilen kaksi tarjottua siideriä (jostain syystä en osannut kieltäytyä). Viikonlopun yritän tosissaan nyt olla ottamatta, kuten tämänkin päivän. Kävelin jo kaupassakin tyytyväisesti kaljaosaston ohi :slight_smile: Jos viikonloppuna lipsuu, en ota sitä maailman loppuna kumminkaan. Jatkaapi seuraavana päivänä taas ilman ja koittaa saada aina vaan enemmän niitä välipäiviä.

Hienoa kuulla että sulla on mennyt jo tää viikko paremmin! Kyllä toi about 50 annosta viikossa tuntuu aika kovalta etenkin jos se toistuu viikosta toiseen. Lizzy luki jo madonluvut mulle 24:stä viikkoannoksesta.

En ole katsonut mitä netissä Antabuksesta sanotaan kun en ole tarvinnut sitä vuosikausiin. Tiedän kuitenkin ettei se ole mikään punaisen kolmion lääke eikä aiheuta mitään riippuvuutta, ellei sitten henkistä riippuvuutta kun pitää hyvin raittiina. Itse sain Antabukseni yksityiseltä lekurilta resepti käteen siltä istumalta. Olen kuitenkin lukenut Päihdelinkistä eräältä nimimerkiltä että oli juonut niin paljon että piti ensin maksa - arvot ottaa ja parin päivän päästä oli resepti kädessä.

Kun itse olin käyttänyt Antabusta, päätin kokeilla sen tehoa. Join puolen litran keskarin jolloin naama alkoi punottaa, pumppu hakata ja lievästi henkeä ahdistaa. Menin lepäämään ja kun promillet laski, katosi myös oireet. Eli kyllä toimii!

t. Juhani

Huomenta Juhani!
Mulle tuli jotenkin sinun pelastamistarve…ei ole Lizzyn keksintöä nuo rajat. Toisin kuin varsinkin suomalaisessa kulttuurissa rajoja 24/16 on pidetty kansan keskuudessa jonkinlaisina “tuevarajoina”. Sellaisia kuin ei ole olemassakaan, viimeisimmät tutkimukset (lääketiede on lähellä sydäntäni) sellainen kohtuuannos viikossa jolla haitat jäisivät hyvin pieniksi olisi noin 3-5! Annosta viikossa. Siinä ajattelemisen aihetta. Mihin sinäkin Juhani sitä viinaketta tarvitset.? Sinulla on ymmärtäväinen ja kirjoituksista päätellen erittäin mukava vaimo. Hänen vuokseen (ja ennen kaikkea itsesi) olisin sinuna valmis heittämään koko soppakauhan nurkkaan ja nauttimaan elämän muista puolista. Ei ole klishee sanoa uusista harrastuksista. Reppu selkään ja patikoimaan, Koli, Nuuksio, Lappi jne :smiley: Kaikkea hyvää!

Samaa mieltä lizzyn kanssa. Juhani vaikuttaa jonkun sortin masonkistilta, joka nauttii kärvistelystä.

Kokonaan juomatta oleminen on kokemukseni mukaan paljon helpompa kuin koittaa koko ajan säätää.

Hyvät Lizzy ja Dave! Arvostan suuresti raittiuttanne kuin myös avuntarjouksesta minulle!

Join eilen 2 litraa keskaria. Koira herätti minut aamukahdeksalta ulos. Tein kunnon lenkin että pisun lisäksi tuli kakitkin. Palatessa panin kahvin tippumaan ja vaimo valmisteli aamupalaa aurinkoiselle ja lämpimälle terassille. Ei häivähdystäkään krapulasta.

Päivän mittaan houdimme monta asiaa kuten kaupassa käynti, puutarhamyymälässä käynti, taimien istutus ja pahasti kanssa toista tun

Vaimo valmisteli ruuat jotka grillasin kaasugrillissä. Korkkasimme pullon punkkua josta vaimo lasillisen ja minä lopun pulloa. Sitä on vieläkin lasillinen jäljellä. Kaapissa on lisää punkkua ja jääkaapin ovessa kylmä valkkari edellisiltä kävijöiltä, muttei ole mielessäkään kinuta niitä vaimolta. Sovittiin että huomisesta alkaen on ainakin viikon vesilinja. En tiedä kaunko lomapaikassamme olemme, mutta joten viimeistään silloin pitää palata.

Mitä kärvistelyyn tulee, niin mielestäni yksi kärvisteliä on lopettaja Sydis joka retkahtaa " kaksin käsin " n. kuukauden välein tunnetuin seurauksin. Hänestä ei huolestuttavasti ole vähään aikaan kuulunut mitään. Toivottavasti on kuivilla.

Mitä säätämiseen tulee niin on pakko säätää, kuten neuvotella vaimon kanssa juomisesta ettei homma karkaa hanskasta. En itse luokittele alkoholia niinkään annosmäärien mukaan vaan sen mukaan ettei sosiaalisia ongelmia tule kuten perheriitoja. Alkoholi on terveydelle vaarallista, mutta niin on tupakkakin, ilmansaasteet, vieläkin Tsernobyl sienissä,liikenne etc.

Ehkä teidän tsemppinne pidentää tuntuvasti lomatipatontani? Ja jos mulla alkaa pahasti mopo keulia, toivon että olette tukenani lopettajiin siirtyessä!

Hyvää raittiin viikonlopun jatkoa teille molemmille! :slight_smile:

t. Juhani

t. Juhani