VAARALLISET huumeet, käytettäessä kombona tms.

Serotoniinijärjestelmäänhän liki kaikki Suomessa käytettävät mielialalääkkeet (eli trisykliset, SSRI-, SNRI- ja MAOI-läkkeet) vaikuttavat.

Ai katsos vaan. Se linkki unohtui, kiitos kun korjasit asian.

Serotoniinioireyhtymän voi aiheuttaa moni muukin yhdistelmä.
Jaksisko kaivaa sen sivun esiin.

kuopionlaakeinformaatiokesku … ys8-05.pdf

Tuolta löytyy…

Suurin ongelma tossa kombossa taitaa olla tapaukset, et eka on vedetty se perjantaipullo pohjille ja sit “pikku” myötätuulessa mennään huikkakipolle läträän, jolloin arviointikyky on mitä on.Eli vitusti viinaa ja sit pikku öyskäröinnit viellä litkulla päälle.

Noh, pointti kuitenkin oli se, et liiottelua tohon komboon varmasti liittyy(kuten holi+bentsot+subu komboonkin), mikä on sinänsä vaan hyvä asia, koska molemmat ovat oikeasti vaarallisia, ainakin jos ei tiedä, mitä on tekemässä. Lisäksi niin yleisiä kummatkin, että aina valitettavasti löytyy niitä jotka riskejä ei tunne/välitä.

Jeps. Tuosta on ollut keskustelua täällä aikaisemminkin. “Serotoniinioireyhtymän riski on olemassa, jos potilaalla on käytössä samanaikaisesti kahta tai useampaa näistä aineista”, ja sitten on taulukko aineista.

Taulukossa kuitenkin riittää kritisoitavaa. Suurin ongelma on se, että riskin suuruutta eri aineiden kohdalla ei eritellä. Taulukon mukaan esimerkiksi MDMA + moklobemidi (eli MAOI) aiheuttaa samanlaisen riskin kuin MDMA + fluoksetiini (eli SSRI) tai vaikkapa MDMA + LSD. Olen itse kokeillut kahta viimeksi mainittua komboa, niin kuin on noin ziljoona muutakin ihmistä, eikä ole serotoniinioireyhtymä päässyt yllättämään. Sen sijaan MDMA + moklobemidi on kiistatta hengenvaarallinen kombo, joka on Suomessakin tappanut ihmisiä. Monet muutkin aineet yhdisteltyinä epäilemättä aiheuttavat serotoniinioireyhtymän riskin, mutta riskin suuruus onkin sitten jo toinen juttu. Esimerkiksi MDMA + SSRI yhdistelmän riski on suuruusluokaltaan käytännössä olematon.

Taulukkoa edeltävässä tekstissä sanotaan, että serotoniinioireyhtymä tunnetaan terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa huonosti. Se selittänee varovaisen suhtautumisen myös MDMA:n ja SSRI:n yhteiskäyttöön.

Erowid toteaa aiheesta lyhyesti:
“SSRIs in Combination with MDMA: Generally reduces the effects of the MDMA significantly.”
erowid.org/chemicals/maois/maois_info8.shtml

Juu,
musta on myös vaikea mennä arvioimaan, kenelle mikäkin kombo voi olla vaarallinen ja kenelle ei.

Itsellä on tähän mennessä onneksi vain yksi kerta, jolloin todella tunsin oloni pahaksi ja ajattelin, että kohta lähtee taju, ei nähnyt kunnolla ja hengittäminen oli vaikeaa.
Jossain ketjussa tämän kirjoitinkin. Siinä oli siis kyseessä
alkoholi (n.½-1 l siideriä)+esso+pirivedot+lakkashotti.
Ja n. kolmen neljän tunnin päästä tuosta lakasta lisää poretta.
Luultavasti kaikki olisi ollut ihan okei, mutta tuon lakan yhdistäminen tuohon oli jotain äärimmäisen typerää. Ja ystävä joka sitä annosteli, sanoikin jälkeenpäin, että taisi olla liian paljon… Olin ensikertalainen…

Mutta joo siis… Kaksi ystävääni eivät tuosta kombosta olleet moksiskaan. Sekaisin juu. Mutta eivät siinä tilassa kuin minä.

SSRI voi heikentää sienien vaikutusta… MAO-estäjillä sitä taas voi boostata (toisin kuin ekstaasin kanssa, serotoniinisyndrooman riskiä ei ole - mao-estäjät ovat hyvä tapa boostata suurta osaa tryptamiineista).

Aivan… Ekassa viestissä mainittu SSRI+essot kombo taas ei ole vaarallinen vaan SSRI estää MDMA:n vaikutuksen, jolloin se on täysin hukkaanheitettyä. Aika usein tässä sekoitetaan MAO-estäjät ja SSRI:t… siis MAO-estäjät näistä ekstaasin kanssa nimenomaan ovat se todella hengenvaarallinen juttu.

Juu, ei kannata - eikä siitä kaiketi saa edes mitään kovin hyvää komboa muutenkaan.

Eikä hanavesikään - onpa siitäkin ihmisiä satunnaisesti saaneet hengenvaarallisia tulehduksia. Jos sellainen leviää vaikka sydämeen niin sitten on jo selviämismahdollisuudet aika heikot…

Vaan taitaapa nuo pullotettu vesi ja hanavesi olla useimmiten ne ainoat realistiset vaihtoehdot - tai realistisista vaihtoehdoista turvallisimmat.

joo niin se on…ja vaarallistakin voi olla kaiken lisäks kai??

Entäs efexor+tramal yhdistelmä?

Nostetaan samalla tätäkin

Käytän Zyprexaa ja Aurorixia. Onko näillä yhteisvaikutuksia Panacodien, Subutexin, pirin ja koksun kanssa?

“Eräät muut lääkkeet, esim. dekstrometorfaani (yskänlääke), voimakkaat kipulääkkeet (opiaatit ja petidiini), simetidiini (mahalääke) ja muut masennuslääkkeet saattavat samanaikaisesti Aurorixin kanssa käytettäessä muuttaa toistensa vaikutuksia. Kerro lääkärille tai apteekkihenkilökunnalle, jos parhaillaan käytät tai olet äskettäin käyttänyt muita lääkkeitä, myös lääkkeitä, joita lääkäri ei ole määrännyt.”

raha, ja loputon varasto kokaa

.

Joo 3 vuotta vanha kysymys mutta vastaampa kuitenkin kun tämä on nostettu taas ylös, eli tuolla voi saada aikaan seretoniinisyndrooman, varsinkin jos molemmat annokset ovat isot ja pitkään käytetään. itse lopetin kun siirryin 225mg efoxor/pvä annoksesta max annokseen tramalia.

.

SSRI:stä en tiedä, mutta tuttavallani meni ainakin ihan överiksi Efexoriin yhdistettynä. Oli siis aikaisemminkin DXM:ää vetänyt ettei ollut mistään ensimmäisestä kerrasta kiinni. Eroteltu kummallakin kerralla.

Omasta kokemuksesta, kun on ollut pidempi kuuri jotain SSRI/SNRI-lääkettä on DXM toiminut samalla tavalla ilman mielialalääkkeitä. Sienet + SSRI ei taas ole toiminut juuri mitenkään.

Yksilöllistähän noi on mutta ei ole järkevää käyttää yhdessä.

mulla oli muistaakseni n.4kk. fluoksetiini kuuri (SSRI) takana (annos 20-40mg/vrk) ja aloitin dexmittelyn
masentuneena kun olin, mutta mitään haittavaikutuksia en saanut, serotoniinisyndroomaan oireita
tai muuta, jollei 39,5c lämpöä lasketa. vai tuleeko se aina dexmeissä, nousut ku alkaa ruumiin lämpö
nousee hurjiin lukemiin pitkäksi aikaa.? oli miten oli, kertokoon joku joka tietää…

Olen myöskin Snri/NASSA-lääke mirtatsapiinin kanssa dexmitelly, ja muita oireita ei paitsi korkea kuume.
mutta nykypäivänä en missään nimessä ottais esim fluoksetiini kuurin aikana dexmiä, sillä tuskin otan sitä
ollenkaan, jollei tule joku tilapäinen mielenhärö joskus.

en todellakaan silti suosittele kenenkään vetävän masarikuurin aikana dexmiä, tuskin se ainakaan hyvää
tekee, ja riskit serotoniinisyndroomaan triplaantuvat. se ei enää ole leikin asia, itse pidättäytyisin masari
kuurista jos mieleni tekisi niin paljon dxm:ää että sitä olisi pakko ottaa.

olihan se hauskan pelottavaa ainetta aikoinaan, mutta romuttaa pääkoppaa pidemmän päälle. ja hyvin
potentiaalisesti. psyykekin voi kallistu vähintään 90astetta luoteeseen, kun se sata annosta lähenee…

:confused: