Uusvanha alkkari palveluksessanne

Heipä hei kaikille raittiuden ystäville!

Täsä mää ny sit ole! Vuosia sivusta seuranneena ansiokkaita kirjoituksianne päätin minäkin liittyä joukkoon kuivaan.

Hiukan ei niin seikkaperäistä tietoa itsestäni. Olen puolensataa kesää nähnyt mies ja useita vuosia kamppaillut etanolin kanssa. Välillä on tullut menestyksen hetkiä, mutta useimmiten olen löytänyt itseni sohvalta järkyttävissä vieroitusoireissa. Enpä ole katkoiltakaan välttynyt.

Siispä ulkopuolista apua on tarvittu ja se alkaa kantamaan hedelmää. En halua kertakaikkiaan pilata enää loppuelämääni pöhnissäni ja/tai karmeissa kanuunoissa. Terveyteni olen jotenkuten onnistunut säilyttämään törkeistä alkoholimääristä huolimatta. Nyt se kuuluisa kop, kop. Ryhmiin en ole liittynyt ainakaan vielä. Toistaiseksi säännölliset käynnit päihdeklinikalla tuntuvat riittävän. Lisäksi liikunta - luku ja ATK-harrastukseni olen saanut elvytettyä tämän vajaan neljän kuukauden totaaliraittiuden aikana.

Työelämässä vaikeudet kaljanjuonnin kontrolloimisessa jo alkoivat. Jouduin saikuttamaan alkon takia sangen monesti. Töissä olin aina selvin päin, eikä siis varoituksia tullut tilille. Mutta voisinpa väittää, että epäilyksiä on ollut niin työnantajan, kuin työntekijöidenkin puolelta. Sen verran tässä iässä on jo oppinut tulkitsemaan ihmisten sanatonta käyttäytymistä ja viestintää. Tällä hetkellä en ole työelämässä. Prioriteetti nro yksi on kohdallani tällä hetkellä raittiina elämisen ylläpitäminen keinolla millä hyvänsä.

Juomiseni oli viime vuosina työeämästä irronneena jotakuinkin tämänsorttista: Kaupasta kolmen tolpan mallasta salkku völjyyn aikeissa ottaa muutama illalla. No, aamulla jatkoin ajatuksena ettei tässä nyt mitään jos vähän korjailee. Niin ne monet muutkin tekevät. Parin tai useamman viikon ja lukemattomien salkkujen jälkeen putki poikki ja karmeissa viekkareissa “ei koskaan enää” ajatus päässä. Ja näin kävi lukemattomia kertoja, ennenkuin ymmärsin viimein hakeutua katkolle. Ei enää pystynyt eikä uskaltanut itsekseen lopettaa. Siitä se ajatus täydellisestä juomattomuudesta pikkuhiljaa lähti. Toki mopo lähti lapasesta vielä muutaman kerran olusien kanssa, mutta periaatepäätös oli kuitenkin tehtynä. En juuri känni-ääliöinyt vaan kotosalla itsekseni ja hiljakseen telkkaria katselin ja olutta lipittelin. Huomasin, että omia tuntemuksia tuli projisoitua aika paljon tuon näköradion kautta, olivat ne sitten huvittuneita tai surullisia. Joskus piti jollekin Stand-Up tyypille nauraa vedet silmissä ja toisinaan taas vähän pyyhkäistä silmänurkkaa jonkun elokuvan liikuttavassa kohtauksessa. Alkoholilla oli toki osuutta asiaan. Muuta seuraa ei ollut, eikä huvittanut lähteä kuuntelemaan huutavia ihmisiä kapakkaan.

Plinkistä on jo nyt ollut minulle suurta apua. Monenkirjavia kokemuksia on näemmä koettu forumilaisten keskuudessa. Hyvin koskettaviakin. Olen yrittänyt omaa alkoholismiani analysoida yhdessä terapeutin kanssa ja tietysti myös itsekseni. Pari päällimmäistä syytä voi olla yksin oleminen sekä vanhempieni harrastustoiminnasta aiheutunut “lasinen lapsuus”. Ja muita, ehkä lievempiä syitä voi olla vaikka kuinka ja paljon. Oli miten oli, olen jättänyt jo hiljalleen taakse sinne kuuluvat asiat. Välillä voi jotain ikäviä muistoja putkahdella menneisyydestä mieleen, mutta tärkeintä on kuitenkin tähtäillä eteenpäin.

Kaverit jäivät työpaikalle, mutta on sentään pari hyvin pitkäaikaista ystävää joiden kanssa pidetään yhteyksiä ja toisinaan näkyilläänkin. Asuvat siis eri paikkakunnilla. Viihdyn kyllä itsekseni ihan kohtuullisesti, eikä tarvitse olla seinille hyppimässä seuran puutteen vuoksi.

Tässä minun ensiraapaisuni plinkkiin. Raittiutta ja voimia sen ylläpitämiseen kaikille ikään, säätyyn ja sukupuoleen katsomatta.

Kovin tuttu ja samantyyppinen tarina ku niin monilla, mut hienosti kirjoitettu avaus!

Kuulolla ollaan… :slight_smile:

Kiitos TM!

Jep, yhtäläisyyksiä olen paljon täällä harhaillessani löytänyt.

Tuossa alkosta irtautumisessa täysin samoja oireita, kuin monilla muilla. Ja välillä täytyy sitä mallasdemonia huidella oikein urakalla kuiskuttelemasta vietteleviä ehdotuksiaan. Kyllä se suivaantuu ja häipyy aina vähäksi aikaa, kun muistaa että olvipenteleen kärsivällisyys tuntuu toistaiseksi olevan omaani lyhyempi.

No jatkellaanhan taas. Pöytäkoneelta mukavampi etsiä kirjaimia, kun tältä halvalta tabletilta.

Joo, nyt on aikaa vastailla pikkasen paremmin. Eli toi sun tarinas liippasi aika läheltä omaani ainakin monelta osin. Tullut tehtyä noita lopettamis päätöksiä, välillä hyvällä ja toisinaan vähemmän hyvällä menestyksellä, mut joka kerta on päädytty lahtökuoppiin. Breikit olleet tyyliin 2 vko - 4 kk ja sit on taas tullut “joku”, et mitä jos sitä pystyisi sittenkin olemaan pelkästään kohtuukäyttäjä.
No, sitä mä nyt olenkin ollut mut pohjustan sen verran et tuli hommattua emännän kanssa se jokaisen suomalaisen unelma, eli omakotitalo. Parikyt vuotta kerrostalossa asuneena tuli tietenkin kaikki mahdolliset jutut vastaan ruohonleikkurista, moottorisahasta, puutöistä, kattoremontista, uutta kylppäriä, terassia, autotallia, painepesurista korkeapaine ruiskuihin kaikki kerralla syliin! Kuntotarkastajan mukaan tää tönö on ihan hyvässä tikissä iästä huolimatta (1961), “mut paljon on tekemistä” ja rakennusalan ihmisenä mulle se oli sama mitä pitää tehdä, oon kaikessa hyvä.

No sitä kaikkea on tullut tosiaan tehtyäkin, mut yks asia mikä murtui sinä hetkenä ku nimet oli paperissa ja avaimet kourassa, tää tarvii talkoohenkeä ja siinä ohessa sitä talkoojuomaa. Mun kohdalla se mennyt sillee, et ku nyt on sukulaiset, kaverit ja vähän muutkin käynyt ihmettelemässä tätä, niin on siihen kuulunut kuin automaattisesti huurteiset ja pienet snapsit, koska “hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä”. No, jos olisin ilmoittanut et tarjolla kahvia, mehua ja pullaa, ni tuskin tänne ois kukaan tullut viikonlopuksi. (eli eri paikkakunnalta on kaikki ns. oikeat tutut)

Mut en laita heidän piikkiin mitään, ei se ole heidän vika et jos mun vkl. pikkasen venähtää. Kunhan vaan teen ja toimin niinkuin Isännältä odottaa sopii!

Touko-Kesäkuun vaihteessa tää juttu tuli kuin vahingossa aivan puskista ja siitä asti olen ollut samaan aikaan sekä ylpeä, hieman pelokas yhteenmuuton suhteen, joutunut pyytämään välillä neuvoja/ apua ja korjaillut sitten balanssia muutamilla huureteisilla, mitkä “olen ansainnut koska…” Niinpä. Aika moni isäntä ei tartte yhtään mitään selviytyäkseen normaalista perus elämästä. Parempi puolisko on ollut +/-0 mieltä mun toiminnasta, mut tyytyväinen kun en hillu enää humalassa. Olen vain pienessä hiprakassa ja senkin peittelen parhaani mukaan, mut ei se nyt läpi mee. Oon vaan sanonut et oisko jotain parempaakin tekemistä ku ihmetellä mun bissejä jääkaapissa? Ne on siellä ja juon mitä juon, välillä en ollenkaan. No ne päivät ovat aika harvassa, mut ilman riitelyjä ollaan kuitenkin edetty.

Mutta, tuleva vkl. on nyt sinetöity et riittää tältä vuodelta yövieraat. Kaikki ovat nähneet keitten pitääkin. Samalla se on mun oma hiljainen lupaus, et nyt riittää se kaljan kantaminen tähän kämppään ja aika palata siihen mihin jäin, elää selvinpäin siinä missä muutkin. Eli aloitan taas kerran alusta, mut varmaankin aika paljon viisastuneempana, koska oikeesti musta tuntuu jo valmiiks, et menis jo toi vkl. ja sais alkaa keskittymään olennaiseen, yhdessä elämiseen ilman alkoa.

Tuli nyt ainakin jotain kerrottua myös itestäni, ku mulla ei ole nyt varsinaista omaa palstatilaa ku toi “AA vai ei”, mikä on nyt lähinnä avoin sivu kaikenlaiselle siihen liittyvään.

Mut joo, tsemppiä sulle ja itelleni kans! Katotaan miten toi Syyskuu lähtee käyntiin!

Nuo yhteiset tapahtumat tuttavien kanssa ovat kyllä paha pala. Lähes poikkeuksetta alkoholia maan tavalla niissä nautitaan. Ongelmaiselle monesti tekemätön paikka kieltäytyä.

Itselläni ei tuon kaltaisia tilanteita juuri tule. Luultavasti sortuisin ja tissutteluviikot lähtisivät käyntiin.

Täälläkin monesti ilmennyt nousuhumalan tavoittelu se tietty minuakin riivaa. Eihän siinä mitään, jos joskus vaikka viikonloppuiltana sen muutaman napostelisi. Minusta siihen ei ole. Aamulla pakko sipaista tasoittavat, eikä sitä enää saman päivän aikana poikki saa. Kierre on valmis. Kai sitä hakee aamulla vielä sitä illan olotilaa. Nousussahan elämä tuntuu hienolta, ihmiset ovat ihania eikä sitä itsekään koe olevansa hullumpi yksilö. Käsitykset kyllä äkkiä muuttuvat kun humala vaihtuu jatkuvaksi pöhnästelyksi.

On tässä itsellänikin vielä pitkä matka kuljettavana. Oppia on tullut paljon raitismatkojen kivisellä tiellä, mutta taistelukenttää tuntuu vielä riittävän yllin kyllin.

Omalla kohdallani pahimpia juurakoita polullani ovat ajoittainen tylsyyteen vaipuminen ja lähes jatkuva unettomuus. Nämä kaksi yhdistettynä kasvattavat riskiä retkahdukseen merkittävästi. Kovasti saa ponnistella, että tuon kombinaation saa ohitettua. Olen viritellyt jotain tekemistäkin pahojen hetkien ilmaantuessa, mutta kun ei oikein mikään tunnu miltään eikä kiinnostusta puuhasteluun ole. Silloin koen olevani ikään kuin korkeushyppääjä joka on juuri riman päällä. Että meneekö yli ja jääkö rima heiluen kannattimilleen. Liian usein persaus on tuonut riman mukanaan. Mutta periksi ei anneta!

Mukava kun kerroit omia kokemuksiasi polullasi, jatkellaanhan taas ja tsemppiä sinnekin muita kanssatallaajia unohtamatta!

Mun ensikokeilut tän Plinkin kautta sai hyvää palautetta ja tuohon, mitä kirjoitit lainaan nyt viisaampien sanoja.
HALT, = Hungry, Angry, Lonely, Tired. Kaikki tukevat keskenään toisiaan, nälkäisyys tekee kiukkuiseksi ja itekseen pinnistellessä se on yksinäitä ja uuvuttavaa. (mun vapaa suomennos, sorry :wink:)

Ton syömisen olen katsonut ehdottomaksi päivän ohjelmakseni, eli kunnon kotiruokaa ja maitoa, ruisleipää ym. Siihen loppuu kaljanhimo ku seinään, ainakin mulla. Vuosia sitte saatoin olla syömättä lähes viikonkin ja ihmettelen edelleenkin et miten voi olla mahdollista…?

Mut hyvin syöneenä nukkuukin usein paremmin ja ne kaks kun on reilassa, ni ei ole kovin ärtynytkään silloin.

Kylläpä se minuunkin pätee HALT:n teesit. Sopivaa murkinointitiheyttä - oli putki päällä tai ei - on hyvin tärkeä pitää yllä juuri mainitsemistasi syistä. Minulla meni ravinnotta juuri putkien takia pitkiä aikoja. Ei maistunut eikä mennyt väkiselläkään. Täräyttivät kerran katkohoidossa jopa tippaletkun käsivarteen kun kerroin menneiden päivien/viikkojen ruokailutottumuksistani. Tarpeen se olikin, ei paljon ruoka ollut maistillaan.

Tässä olen forumilla vielä sen verran untuvikko, että paljon tulee jo aikaisemmin toistettua asiaa. Mutta olkoon tämä kirjainten etsiminen näppäimistöltä osa terapiaa. Paljonhan täälläkin on puhuttu, että kirjoittaminen saattaa auttaa. Saapi vähän purettua ongelmavyyhtiä tätäkin kautta kasaamatta sitä kuitenkaan varsinaisesti kenenkään niskoille. Erittäin hienoa, että tällainen kanava on olemassa.

Siis kirjoittaminenhan on sitä parhaimmillaan, jos pystyy pukemaan ajatuksensa sanoiksi, oli se sitten osoitettu jollekin tai vain halusta kertoa tunteistaan. Se on sitä itsensä tutkiskelua “ääneen”, samalla huomata ja oivaltaa.

Monet kerrat mennyt aikoinaan psykiatrisella silleen, ettei itse hoitajan ole tarvinnut sanoa juuri sanaakaan. Ei koska mulla on ollut taakkani hartioilla, ei hänellä.

Sitähän tää plinkkikin tavallaan on, saada sanotuksi edes jollain tapaa se et mitä miettii. Parhaimmillaan siihen myös saa vastakaikua ja sitä kautta tukea.

Näin se on. Tuntemuksille on, jos ei niin pakko, niin ainakin hyvä etsiä joku purkautumisväylä pään sisäistä myllerrystä selvittämään.

TV:n orja kun olen, niin katselin taannoin aamusydämellä ohjelman jakson, jossa vieraana oli pari masennukseen sairastunutta nuorta aikuista. Sen paremmin teemaan puuttumatta äkkäsin heidän mielipiteensä oikean terapeutin ja erityisesti oikeanlaisen henkilökemian löytymiseen hoitosuhteessa. Se jos mikä on hyvin tärkeä pointti potilaan ja hoitavan henkilön kanssakäymisessä. Minulla on ollut omani kanssa heti alusta hyvä suhde (no niin vääräleuat, eipä olla kaksimielisiä). Eli hän osaa kuunnella ja nakella sopivaan väliin joko osuvan kommentin tai kysymyksen. Ja erItyisesti hänestä huokuu empatia, joka tuntuu nykymaailmassa olevan osa katoavaa kansanperinnettä.

Juurikin noin. Mulla tuli eteen se terapiaan ohjaus siinä kohtaa ku TK- lääkärit eivät enää voineet auttaa/ ymmärtää et mikä mua oikein “vaivaa”? Oli unettomuutta siinä määrin etten nukkunut välillä vuorokauteen lainkaan. Selailin yöt pitkät sättejä ja kaikenlaisia kanavia netissä, mistä sai sitten mukamas vastauksia omaan levottomuuteen ja siihen, ettei se mun maailmanpyörä meinannut pysähtyä sitten mitenkään. Lääkityksenä tarjottiin nukahtamis- ja rauhoittavia pillereitä, mut ei tehonneet. Nukuin pari tuntia ja olin taas kuin duracell-pupu, täynnä energiaa. Toi kaikki siis silloin ku olin ollut juomatta jo pari kuukautta mut samaa oli edeltänyt kyllä vuosien mittainen tissuttelu yökköjen seurana Suomi24:ssä jne. Mut missä oli se luvattu mielenrauha kun lopetin, sitä jäin ihmettelemään kun olotila tuntui vaan pahenevan selvinpäin?

No, aikansa kun kävin terapiassa kertoilemassa juttujani ja saavutuksiani, niin alkuun näytti vain siltä et kaikki johtui juomisen jälkeisistä olotiloista, mitkä tasaantuu ajan kanssa. Silloin juttelu oli molemminpuoleista ja kaiken maailman testit tehtiin tyyliin rasti ruutuun jne. Olin tietenkin niitten mukaan sekä alkoholin suurkuluttaja ja sen jälkeisen masennuksen uhri. Sit tapahtui käänne ku kaikki romahti. En pystynyt enää toimimaan millään tasolla. Jo kaupassa käynti oli liikaa. Alettiin sit tekemään toisenlaisia analyysejä et mihin katosi se energinen minä kuin tuhka tuuleen? Aivan toinen kaveri kuin ennen. Väsynyt ja loppuun palanut. Puolen vuoden käyntien jälkeen sain diaknoosiksi 2-suuntaisen mielialahäiriön, minkä täällä on vissiin saaneet melkein puolet… (ehkä hieman liioittelua), mut kun alettiin perehtymään siihen asiaan tarkemmin ja sain asianmukaisen lääkityksen, ni se muutti oikeastaan koko elämäni. Se oli tärkein käännekohta ettei mua enää käsitelty masentuneena vaan sairastuneena kyseiseen mielenhäiriöön.
Siihen loppuivat yölliset valvomiset ja pääsin suunnilleen samaan rytmiin ku ns. “tavalliset ihmiset”. Se oli mulle kuin yhtä juhlaa.

Näistä on nyt jo neljättä vuotta aikaa, mut edelleenkin syön lääkkeitä selvitäkseni jokapäiväisistä askareista.
Niillä saadaan se tasapaino aikaiseksi ja sellaiset hypermania tilat vältettyä. Tosin senkin kanssa oli opetaltava elämään ihan uudella tapaa ja tuntemaan/ ennakoimaan ittensä, et koska alkaa vauhtipyörä pyörimään liian lujaa. Oli suuri apu käydä ryhmissä, joissa asiaa tarkasteltiin juuri sellaisena kuin se on. Samalla totesin et kaikki a-klinikan käynnit ym:t oli olleet siihen mennessä täysin turhaa. Hoito päättyi pari vuotta sitten omasta pyynnöstäni ja keskustelusta, ettei sille ole enää akuuttia tarvetta.

Et tällaista täällä päässä. Ps. en saanut hullun papereita (vitsi) :smiley:

Kerroit tossa alussa et tykkäät myös lukemisesta? Suosittelen vaikka kirjastosta lainaamalla Raimo O. Kojon kirjaa “Eroon Viinasta”. On aika hyvä läpikatsaus alkoholismista ja siihen saatavilla olevista avuista.

Vae victis! Se belsebuubi vei parin viikon reissulle ja tarjosi mallasta ihan kotisohvalleni. Tietty vainolainen käski minun itseni hakea ne. Nyt se on häädetty ja viekkareista toivuttu. Jouduin piipahtamaan oikein päihdeklinikalla hakemassa pahimpiin oireisiin helpotusta. Työ ja tuska oli selläkin käydä, mutta oli melkein pakko. Kyseessä siis kotona suoritettava katkaisuhoito eli avokatko näin tarkennuksena, jos joku ei tiedä.

Olisin toennut kyllä itsekin, mutta pari kramppia kokeneena oli parempi hakea vahvemmat b vitamiinit ja pamit, ettei käy ohrasesti. Kuten moni täälläkin varmaan tietää, niin kramppi ei ole mikään leikin asia. Varsinkaan itsekseen ollessa.

Se on todella järkyttävää huomata heti krampin jälkeen, että kontrolli meni täysin. Muista ei kohtauksesta mitään ja joka ainoa lihas on niin jumissa, ettei kävelemään tahdo päästä. Toisella kertaa puraisin kieleeni niin, että jouduin käymään lekurin pakeilla. Niin ja kohtaukset tulivat n. 2-4 päivän kuivilla olon jälkeen.

Eipä auta kuin aloittaa taas raitistelu. Tälläkin kertaa tosissaan. Tottahan toki raittiusjaksoilla on paljon opittu. En siis sanoisi, että ihan nollista lähdetään.

Saattaa olla, että lähiaikoina saan osa-aikatyötä. Toivottavasti se tuo helpotusta näiden seinien tuijotteluun. Ei se oikein tunnu riittävän lenkkipolkujenkaan kiertely. Kai sitä täytyy hakeutua jonkinsorttiseen ryhmään. Kynnys kohdallani on vain kovin korkea. Vieläpä pieni kaupunki ja leimautumisen pelko. No nyt taas raittiina, eikä edelleenkään nosteta käsiä pystyyn.

.

Minulla on jonkun verran matkaa lähimpään naapuriryhmään, eikä ole automobiilia käytössä. Lisäksi kun elän taloudellisesti juuri ja juuri pärjäten, niin matkakustannukset ovat tällä hetkellä liian korkeat kotipitäjästäni matkustamiseen. Kuten moni muukin myös minä olen törmäillyt siihen paradoksiin, että juomiseen rahat jostain syystä ovat riittäneet. Niinpä niin, juo shamppanjaa ja säästä tulitikuissa.

Täytyy vielä punnita asiaa. Tänään sain ilokseni kuulla, että ehkä jo lokakuun alussa pääsisi työn syrjään kiinni. Se helpottaisi kummasti asioita ja antaisi, jos mahdollista, vieläkin enemmän päättäväisyyttä täysraittiuteen. Kohtuuseen kun en pysty.

Nyt tuntuu ihan hyvältä ja kiva hölkötellä metsän siimeksessä putoavien värikylläisten lehtien seassa.

Ei se liikkeellelähtö tosiaan nollasta ala. Ei se aloitettu raitistuminen sieltä aivoista kokonaan pois liukene, kyllä siitä jotain positiivista ajattelua ja jotain työkaluja jäljelle jää. Muuutenhan olisi elämä kovin synkää monenkin kohdalla, jos aina epäonnistumisen kohdatessa kaikki tehty työ olisi häipynyt kadoksiin.

Työnsaanti, vaikka tilapäinenkin, se voi olla aina jotain seuraavia muutoksia liikkeelleheilauttava voima.

Ei muuta kuin eteenpäin, kyllä sinä siitä selviät!

Kiitos kannustuksesta MM!
On sitä oppia tullut paljonkin kuivina kausina. Raitistumisen tiellä vain tuntuu olevan runsaasti sudenkuoppia. Kun yhdestä kompuroi ylös, niin jo toinen ansa on edessä.

Minun työkalupakissani on tällä hetkellä ehkä liian vähän tarvittavia instrumentteja. Lisää vähän tarvittaisiin. Tuo työn saaminen olisi ehkä se tärkein. Kuten mainittu, niin kuntoilu on auttanut minua paljon, mikä tietty on ihan loogista. Ja on niitä muitakin aktiviteetteja pienimuotoisesti.

Olen ehkä turvattoman lapsuuden takia liian epäluuloinen uusien ihmisten suhteen. No tämä nyt on vain oma analyysi. Voin olla väärässäkin. Oli miten oli, minun on vähän vaikea alkaa verkostoitumaan ja hankkimaan uusia kontakteja. Onhan minua haukuttu huumorintajuiseksi mieheksi, jonka kanssa on helppo ja mukava keskustella. Tiedä sitten oliko mielistelyä. No on se kuitenkin tullut useammasta suusta vieläpä eri ajankohtina, joten olkoon sitten niin.

Elämäntilanteeni on kuitenkin muuttunut siinä määrin, että luotetut ystävät asuvat muualla. Ja tällä iällä on vähän vaikeampi löytää samanhenkistä seuraa. No enpä ole introverttina kyllä laitellut juuri tikkua ristiin seuran haussa. Sitä kun ajattelee, että oma ja säännöllinen terapeutin seura riittää mainiosti. Taidan olla väärässä?

Tervehdys kanssatallaajat!

Raittiina on pysytty viime retkun jälkeen ja samaa on edelleen luvassa. Hölköttämisen metsässä olen ottanut vakituisesti päivärytmiini. Aamuisin kahvimukin jälkeen lenkkivermeet ylle ja ulos enempiä miettimättä. Hyvän olon lisäksi kunto on noiden raittiusjaksojen aikana mukavasti kohentunut, eikä tarvitse jokaisen ylämäen jälkeen puuskuttaa henkihieverissä. Joskus nuorempana tuli juostua oikein urakalla, eikä silloin tullut annettua periksi vaikka toisinaan pahalta tuntuikin. Se ominaisuus näyttää onneksi pysyneen minussa. Kaipa siitä on hyötyä raitistumisessakin.

Ensi viikolla päihdeterapeutin puheille. Saa nyt nähdä, kuinka kauan siellä tulee käytyä. Ainakin toistaiseksi. Kuten aiemmin mainitsin, niin kemiat toimivat ja koen saavani lisävoimia hänen kanssaan käydyissä keskusteluissa. Livenä käytävä vertaistuki ryhmämuodostelmassa vielä vähän ujostuttaa, mutta ei edelleenkään ole poissuljettu. Sitä on ajatuksissaan vielä niin syvällä raittiusjuoksuhaudassa, että on vähän epävarmuutta aseiden suhteen kun se etanolille löyhkäävä pirulainen alkaa höökiä päälle.

En ole tietenkään kaikkia ketjuja käynyt läpi enkä tiedä onko seuraavaa asiaa puitu täällä. Luultavasti on. Eli kun tulee ne retkahduksen tunnusmerkit esiin eivätkä lähde ajatuksen tai tekojen voimalla pois, niin olen silloin turvautunut lääkinnälliseen apuun. Siis bentsoihin ja ainoastaan tarvittaessa. Näin on käynyt hyvin harvoin. Vaikka olen lievästi lääkevastainen, niin hyväksyn ne itselleni kohtuullisessa määrin jos ne ehkäisevät juomakierteen. Reseptiähän minulla ei ole. Ainoastaan klinikalta saatuja olen käyttänyt. Viime retkahdukseen mennessä olivat loppuneet. Olisivat saattaneet talutella minut pahimman vaiheen yli.

Täältä tähän, raittiita syyspäiviä!