Uusi

Moikka, olen uusi tällä palstalla. Olen 30v mies. Minulla on vaimo ja kaksi pientä lasta (vielä) ja olen työssä käyvä. Minulla onkin ihan hyvä vastuullinen työ jossa myöskin valvotaan alkoholin käyttöä maksa testein. Olen käyttänyt alkoholia aika säännöllisesti siitä 20v-> Aluksi se oli vain hauskanpitoa ja kavereiden kanssa juhlimista niinkuin monella muullakin varmasti. Olen kuitenkin urheilullinen ja tykkään harrastaa liikunta ja minulla on monellaisia mielenkiintoisia harrastuksia. Silti olen nyt todennut sen että minulla on alkoholi ongelma. Minulla on ollut muutama pitempi tauko esim. Tämän vuoden alussa oli 3kk kokonaan tipatonta ja nyt kesän jälkeen 7vk. Omasta mielestä pystyn helposti olemaan vaikka kuukaudenki juomatta milloin vain kun pääseen vain alkuun. Mutta sen tipattoman päätteeksi kun otan niin lähtee aina lapasesta ihan joka kerta. Muisti lähtee ja oon sanonut hirveitä asioita kavereille, ollu putkassa ja millon sairaalassa paikattavana ja vaimon haukkunut pystyyn ja kaikkee mahdollista sekoilua. Luonnollisesti en tietenkään muista näistä mitään, ja vaikka kuinka yrittäisin muistella niin ei tule muistikuvia päähän. Ja siinä meneekin sit taas 1-2vk kun muistelen näitä sekoiluja juomisen jälkeen ja se rupee masentamaan toden teolla. Ja sit kun masentaa ja vapaat koittaa niin miettii että lähtiskö se kaljalla ja lähteehän se yhdeksi illaksi kunnes taas… sama jatkuu. Tuntuu siltä että kun aloitan juomisen ja rupeaa nousemaan tarpeeksi päähän niin luovutan oman elämäni hallinnan ihan täysin. Aamulla saa taas krapulassa ihmetellä että mitä ”olen” saanut aikaan kun ei muistakkaan mitään. Minä en ”ns” tarvitse alkoholia mihinkään. Olen ihan normaali sosiaali taitoinen kaveri, minulla on hyviä mielenkiintoisia harrastuksia joista saan hyvää mieltä ja nautintoa. Minulla on perhe. Mutta joku tuolla pään sisällä huutaa rentouttavaa nousu humalaa välillä, lähinnä silloin kun on työputki takana ja vapaat alkaa. Olen muutamia kertoja onnistunut juomaan vain muutaman kaljan, kun olen ollut kotona vaimon valvovan silmän alla :slight_smile: enkä ole ostanut enempää kaupasta juomista kotiin. Jos lähden kaveri porukalla johonki niin se on sitten menoa, ja kyllä kaveritkin sen tietää. Olen se porukan känniääliö aina. Kävin tämän vuoden alussa kerran AA ryhmässä mutta se ei tuntunut itselleni sopivalle paikalle. Ja minua pelottaa ajatus siitä että en enää ikinä saisi kokea sitä pientä nousu humalaa, ja pelottaa myös se jos tähän ei tule muutosta niin joku kerta voi käydä paljon pahemmin. Ja vaimokaan ei jaksa enää katella tämmöstä sekoilua.

Morjens!

Mielestäni sinun kannattaisi yrittää kohtuukäyttöä ainakin tällä hetkellä vain ja ainoastaan kotona vaimon valvoman silmän alla ja ostamalla kotiin ainoastaan yhdeksi illaksi suunnitellut juomat. Mieluiten keskaria tai muuta mietoa.

Itse juon nykyään ainoastaan perjantain saunaillan 3 x 0.5 litraa keskaria ja hyvin menee!

Paljon tsemppiä ja tervetuloa vähentäjiin!

t. Juhani

Neuvoisin samoin kuin Juhani. Ostat kotiin vain ne muutamat ja juot ne, vaikka sitten siinä vaimon valvovan silmän alla. :laughing: Toisaalta, jos kaipaat nimenomaan sitä humalaa, niin vaihtoehtojahan sulla ei tuossa oikein ole, jos et kuitenkaan halua enää kännäämistäkään jatkaa. Sanoit itekin, että pärjäisit vallan mainiosti kokonaan ilman alkoholia. Olisiko sulla mahdollista lähteä käymään kavereiden kanssa ulkona ihan selväpäisenä? Meinaan vaan, että kaikkihan ei siihen kykene. :smiley: Varmaan meille suurimmalle osalle tulee samanlaisia fiiliksiä, että olisipa ihana kokea se nousuhumala ja olla kännissä. :unamused: Ite olen pohtinut tätä asiaa paljonkin, sillä olen tehnyt jonkin verran töitä baarimikkona, jolloin muuten en ite juonutkaan, koska olin aina töissä. :laughing: Mutta niin, se on niin hauska nähdä ite selväpäisenä, miten ihmiset muka viettää elämänsä hauskinta iltaa jossain baarissa tuhannen tuiterissa. Aluksi meno näyttää omaankin silmään ihan hyvältä, mutta loppuillasta kenenkään jutuissa ei ole päätä eikä häntää eikä suurimalla osalla ole enää tosiaankaan hauskaa. :laughing: Hauskanpito humalassa ei ole aitoa hauskanpitoa, se samanalinen hyvän olon fiilis pitäisi löytää jostakin muualta!

Kuinkas pieni se nousuhumala on tällä hetkellä? Sehän tuppaa lyhenemään, kun juominen lisääntyy. Saatko juomisesta muita positiiviseksi katsomiasi asioita kuin tuon ‘pienen nousuhumalan’?

Sulla on kasassa kaikennäköistä tuttua, mitä olen itsekin huomannut. Perhettä en tosin ole perustanut ja putkassakaan en koskaan ole ollut. Muisti on mennyt monta kertaa ja tutunkuuloista tuokin, että kaikki menee kotona alas, mitä kaupasta sinne kantaa. Eri pituisia tipattomiakin pidin, mutta niiden välillä meni sitten lähes joka päivä alkoholia, vaikka töissä koko ajan kävinkin, eli en mitään 24/7-ryyppäämistä pystynyt tekemään. Mun ratkaisuksi tuli lopulta lopettaa kokonaan, kun halu olla ilman alkoholia kasvoi suuremmaksi kuin halu juoda sitä. Enää ei ole halua juodakaan.

Juhanin neuvojen kannalla ollaan. Nyt kiinnostaisi kuulla- miten menee? Toivottavasti onnistuneita nousukkaita silmän alla?