uusi ulkosuomalainen vähentäjä ilmoittautuu

Hei palstalaiset,

Ilmoittauduin tänne tänään koska olen kauhukseni huomannut olevani viinin pauloissa niin tiukasti etten meinaa päästä irti.
Lapsuudenkodissani isä käytti alkoholia ja masennuslääkkeitä vuosia, kunnes joutui sairaseläkkeelle ja kuoli viisikymppisenä. Itse aloitin alkoholinkäytön teininä, ja taukoa on ollut vain raskauksien ja imetysten verran, muuten olen aina juonut reippaasti, mieluiten yksin kotona, kun lapset ovat menneet nukkumaan.
Monta kertaa olen tehnyt päätöksen etten juo kuin kerran viikossa/ kerran kuussa/ vain lasillisen/ jne… mutta nämä päätökset eivät pidä. Nyt tilanne on luisunut salavihkaa pahemmaksi parin viime vuoden aikana. Kolme vuotta sitten sain masennusdiagnoosin, ja siitä lähtien olen käyttänyt lääkkeitä ja juonut. Tänään olin puoleen päivään asti ihan seis, kun illalla meni yli puoli pulloa punaviiniä ja sen päälle unilääke keskellä yötä :cry: Se pysäytti (taas kerran) miettimään, mihin tämä johtaa. Tähän asti työssäkäynti on sujunut, mutta perhe-elämä kyllä kärsii juomisestani ja sen seurauksista, vaikka en lasten nähden juokaan.

Pelottaa, että kuljen isäni jalanjälkiä. En asu suomessa vaan pienellä paikkakunnalla toisessa maassa, enkä ainakaan täällä omilla kylillä halua mennä (ainakaan vielä) mihinkään ryhmään, syystä että olen palveluammatissa enkä missään nimessä halua kohdata mahdollisia asiakkaita missään aa-tukipalvelussa tai ryhmässä… Siksi tämä netin ryhmä tuntuu hyvältä tässä vaiheessa.

sen on aina merkki että jotain on tehtävä kun itsekin herää siihen todellisuuteen että on ongelma. suosittelen todella lämpimästi äitiryhmää,siellä saa ammattilaisten neuvoja ja tukea ja ryhmäntuki on korvaamaton.

olen yrittänyt etsiä sitä äitiryhmää mutten löydä. Mistä sinne pääsee?

Onkohan mun siirryttävä tuonne lopettajien palstalle. Taas tänä viikonloppuna jouduin toteamaan, ettei kohtuukäyttö onnistu vaan juon kunnes viinipullo on tyhjä. Ihan sama miten tiukasti olen päättänyt etten mene viinakaupan kautta, niin kun työviikko loppui niin sinnehän minä menin, tietysti, ajatellen että tällä kertaa juon sitten sen yhden pullon siististi ja mukavasti vähitellen ruuan kanssa ja toisen säästän ensi viikonlopuksi…no just niin joo. Tänään taas kauhea morkkis, puoliunessa koko päivä ja kissanp****n maku suussa.

Surkeinta tässä on se, että tunnen jo kuvion: Tämän tyypillisen sunnuntaipäätöksen, että “nyt otan vähentämisen tosissani”, joka kestää seuraavan viikonlopun yli, mutta ei koskaan kahden viikonlopun yli.

Pelottaa ja ahdistaa ajatus, että lopettaisin kokonaan. Ihan kuin joutuisin eroamaan rakkaasta ystävästä ja suuresta nautinnosta. Ajatus, etten saisi enää koskaan kokea ihanaa nousuhumalaa on aivan tuskallinen. Mutta onhan tämä tullut jo aivan selväksi, ettei vähentäminen ole minun kohdallani mikään todellinen vaihtoehto!

Minuun ei tehoa se menetelmä, että "päätät, että TÄNÄÄN / TÄLLÄ HETKELLÄ et juo / osta alkoholia. Koska eihän siinä oikeasti tähdätä yhden päivän raittiuteen vaan tavoitteena olisi, että ei juoda enää ollenkaan, ja siksi tämä ajatus aiheuttaa suurta ahdistusta!!!

Lopetin aikoinani tupakoinnin tuolla menetelmällä, päätin kun tupakanhimo iski että JUURI NYT en laita tupakkaa suuhuni, ja se oli helvetillisen vaikeaa. Tupakoinnin terveyshaitat olivat niin jokapäiväisiä ja selviä että ne pelästyttivät minut lopettamaan vaikka se tuskallinen prosessi olikin. Krapulasta paranee, naamasta juominen varmaan jonkin verran alkaa jo näkyä mutta sen saa meikillä peittoon, ympäristö ei tiedä mitään mun juomisesta - ainakaan vielä.

Turha tässä on odotella, että asia paranisi tai korjaantuisi itsestään :frowning:
Auttakaa mua, miten olette päässeet tällaisesta vaiheesta yli?

Äitiryhmä alkoi jo muutama viikko sitten,sinne ei enään pääse…

mun ongelma oli myös nuo viikonloput vaikka en yleensä juonutkaan kuin n. 4 pientä olutta, yleensä ei ollut edes krapulaa mutta väsymys kyllä. sitten meni hermo kun en voinut itse lopettaa joten kävin hakemassa antabuskuurin.
minun tavoite ei ainakaan vielä ole lopettaa loppuelämäksi vaan pitää nyt pidempi raitisjakso ja sitten kokeilla onnistuuko kohtuu käyttö. jos ei niin sitten se on lopetettava kokonaan.
minut pelästytti lähinnä se että huomasin hermoston alkaneen tottua humalassa oloon ja ne jälkiolotilat kesti pahimmillaan 3 päivää…ei varsinaista krapulaa vaan koordinaatio vaikeuksia,keskittymisvaikeuksia, yms…

Miten se antabus vaikuttaa?
Muistan, että oma isäni, kova juoppo joka sittemmin kuolikin viinaan, oli joskus antabuskuurilla ja joi siitä huolimatta. Kai sillä oli aika kauhea olo, en tiedä tarkkaan kun olin vasta lapsi. Siitä jäi sellainen vaikutelma, että antabus ei vie sitä himoa pois vaan aiheuttaa sen että alkoholista tulee paha olo?

Tuosta lasten hyvittelystä… En juo lasten ollessa hereillä, mutta aamulla olen tietysti usein kuin p***lle ammuttu karhu ja väsyneenä, kun olen edellisillan juopotellut, todella ärtyisä ja lyhytpinnainen. Sitä sitten yritän lapsille hyvitellä minäkin kauhean huonon omantunnon kanssa. Ja muistelen, miten oma isä oli kännissä eikä myöntänyt juoneensa vaikka olisi ollut sammumisen partaalla, ja lapsena oli vaan sellainen olo että tässä on nyt pahasti jotain pielessä, hirveä epävarmuus ja pelko. Itse en siis esiinny humalassa lasten edessä, mutta heillä on varmaan tuo sama olo, että äiti on tosi ärtyisä ja karjuu, jokin ei ole kohdallaan, sellainen mistä ei saa puhua :cry:

En haluaisi mennä mihinkään itseapuryhmään, se ei ajallisesti järjästyisi nykyisessä elämäntilanteessa. Siksi toivonkin täältä vertaistukea… eikö kukaan, joka on siellä äitiryhmässä, voisi siellä ehdottaa että mut otettaisiin vielä jäseneksi. En huomannut ilmoittautua ajoissa ja nyt on liian myöhäistä, harmittaa :frowning:

Juu antabus ei vie viinan himoa pois mutta aiheuttaa antabus-reaktion… täytyy olla aika pohjalla että lähtee kokeileen lähteekö henki jos juo samaan aikaan…

voihan sitä tietty kysyä pääseekö äitiryhmään mutta en usko että sinne pääsee enään kun siellä on aika tiukat rajat… :frowning:
laita sähköpostia tuonne paihdelinkki@a-klinikka.fi ja kysy sieltä :slight_smile:

Kiitos vinkistä, kokeilen heti :slight_smile: