Uusi täällä

Ilmoittaudun mukaan Lopettajiin :slight_smile: . Olen raitistunut päihde- ja mielenterveysalan työläinen, jolla on elämä kunnossa ja vertaistukijoukkoa ympärillä. Suosittelen tätä palvelua asiakkailleni, viimeksi tänään. On mahdollista, että joudun kysymään täällä asioista, joihin ei ole helppo löytää vastausta ilman yhteyksiä. Eräs tällainen minulle vieras alue on kuulovammaisille päihdeongelmaisille suunnattu päihdetyö ja mahd. heille suunnattu vertaistukitoiminta. On olemassa sellaisia syntyperäisiä suomalaisia, joille viittomakieli on ensimmäinen kieli, ja joille suomenkieliset tekstit saattavat olla vaikeaselkoisia. Onko kenelläkään täällä tietoa em. palveluista?

Tervehdys,
sinulla on hauska nimimerkki, jonka voi käsittää aika monimielisesti.
En osaa auttaa sinua kysymyksessäsi, mutta täällähän on ammatilaisille suunnattu osio, josta saa ekonsultaatiota. Kannattaa kysyä sieltä.

Tämä palsta taas on vertaistukipalsta raittiuteen aikoville, pyrkiville ja jo siinä kiinni oleville. Toivottavasti saat vastauksen kysymykseesi, mutta muutoin toivotan sinut tervetulleeksi jakamaan tarinaasi tiestäsi raittiuteen. :stuck_out_tongue:

Heipä hei Toipumistyöläinen.

Empä oo ikinä kuullut kuulovammaisten omista päihdepalveluista, mutta nytpä kuulin. :slight_smile: Kiinnostava juttu, mutta luulen että esim. Stakesin Neuvoa-antavista, THL:n sivuilta tai kuntien omilta sivuilta voi löytyä tuollaista faktatietoa enempi. Voisi kyllä kuvitella, että asiaksryhmä on niin pieni ja marginaalinen, ettei kovin paljon tarjontaa löydy valitettavasti.

Mutta tämähän on siis raittiiden ja raitistumaan pyrkivien vertaistukipalsta, kuten Basilica edellä sanoikin. Joten toipuneena/toipuvana alkoholistina olet tervetullut foorumille, TT.

Hei Toipumistyöläinen!

Olethan huomannut viittomakielisen Päihdelinkin? Viittomakielisestä Päihdelinkistä löytyy mm. tietoartikkeleita, Audit-testi ja oma-apukeinoja viitottuna. En malta olla mainitsematta, että Viittomakielinen Päihdelinkki sai viime vuonna kunniamaininnan “Vuoden yhteiskuntaviestintäteko” -kilpailussa :slight_smile:

Viittomakielinen Päihdelinkki löytyy täältä: paihdelinkki.fi/viittomakielinen

Lisäksi VAPA (vammaisten päihde- ja mielenterveystyön tukipalvelut) on taho, josta kannattaa kysellä kuurojen päihdepalveluihin liittyvistä asioista ja materiaalista. VAPA:n sivut löytyvät täältä: vapa.info/

Ystävällisin terveisin,
Päihdelinkin toimitus

Ajattelinpa kirjautua tänne ja en oikeastaan ole uusi kun ennenkin täällä ollut.
Vuosi raittiutta takana ja kivasti menee.
Totuttelen vähän palstaan tämä on varmaan muuttunut.

Hei kaikille raitistelijoille ja pysytään sillä linjalla.

Hei!
Olen myös uusi täällä, parina päivänä palstoja seurannut. On ihanaa lukea ihmisistä, jotka ovat kokeneet samankaltaisia asioita kuin itsekin, ja tietävät tämän juomisen tuskan ja raitistumisen vaikeuden, kaikkineen. Itselläni tällä hetkellä pahinta on itsetunnon romahtaminen ja ahdistuneisuus, kun retkahdin.Yritän kovasti järjestellä asioita päässäni. Mielialalääkityksen myös aloitin lääkärin kehoituksesta, aikaisemmin en ole sitä halunnut. Rauhoittavia ei voi syödä, jotta ei jää niihin kiinni. Nyt ollaan niin alkutaipaleella vielä, että voi vaan toivoa ja uskoa, että se korkki pysyy kiinni. Juoda ei enää jaksa, ei fyysisesti eikä psyykkisesti.

Moi
Lainasin myös tämän Särön topicista
ViestiKirjoittaja marina56 » 16.6.2011 23:33:51
Öitä Tuppi! Joo kyllä ymmärrän tuon systeemin, ajattelin, että jotain sellaista viikkojen mittaista lopettelemista pikkuhiljaa. Mutta oon kyllä kokenut ihan kunnon ruumiillisia vieroitusoireita, tärinät ja vapinat ja muut, sydämentykytykset. Kun se niiden hoiteleminen tahtoo vaan mennä kännin puolelle, mulla, aina. Siksi mä nyt yritän kaikkeni näiden muutaman päivän kärsimisen jälkeen, että mun ei tarvis juoda enää ikinä
."

Moi vielä
Se on totta, alkoonkin väsyy. Psyyke alkaa kärsimään ja samoin fyysiikka. Siinä kohtaa juuri sen että näin ei voi enää jatkua. Kokonaan lopettaminen on kaikkein mahtavin palkinto mitä näistä litkuista eroon pääseminen antaa. Itseluottamus tulee takaisin, tulee energiaa lisää ja näkee asioita jopa pieniäkin eritavalla.
Se on kaikkien meidän tavoite ja jokainen joutuu hakeen asiaan kompromisseja miten omalta kohdaltaan asian vie läpi.
Öitä sinullekkin :slight_smile:
T.T