Uusi täällä...Moiks....

Alkaa kyllä tuntumaan jo epätoivoiselta tää mun tissuttelu, että päätinpä ees jotain tehä ja tänne liittyä. Olen keski-ikäinen kolmen teinarin yh…jotenkin en ole saanut elämää mallilleen eron jälkeen…Ero oli helpotus mutta kaikki muu sen jälkeen…En vaan osaa tätä lopettaa, näköjään…Taidan olla semmonen eskapisti, joka pakenee todellisuutta, jos ei olueen niin sitten kirjoihin ja elokuviin…Mutta tuo olut taitaa olla se, joka on vienyt voiton, vaikka rakastan lukemista…Tarttis tehä jotain…mutta mitä? Mihinkään ryhmiin en lähe…

Olet ainakin havainnut, että joku on pielessä ja muutosta tarvitaan - se on jo alku! Jokaisella on omat tavoittensa ja myös kompastuskivensä, joten mitä jos vaikka lähtisit siitä, että mietit tarkemmin, mitä haluat juomisessasi muuttaa ja mitä juomisen tilalle kaipaisit, tai että mitä teit ennen juomisen sijaan ja tuntuiko elämä silloin mielekkäämmältä. Ajatustyöstä voi syntyä se muutoshalu ja motivaatio. Kysymykseesi mitä tehdä on tietty vain yksi vastaus: lopettaa liiallinen juominen :slight_smile:.

Tämä nyt pisti heti silmään. Asetat heti alkuun ehtoja, joten ongelmakaan ei ole mielestäsi ehkä kovin suuri.

Toi ryhmàjuttu on aika vaikee monelle, myòs mulle, tosin ehkà eri syistà kuin monelle muulle. Tosin, onhan tàmàkin ryhmà! Ja mikàs sen parempaa, kuin jakaa tààllà kokemuksia ja neuvoja, sekà kannustaa muita! Varmasti myòs pettymykset, alamàet ja lipsahdukset on helpompi jakaa tààllà kuin “silmàtysten” eikà vàlimatkoilla ole merkitystà. Ei pitàisi arvostella ketààn ryhmàterapia haluttomuuden perusteella…jos on tààllà mukana on jo tehnyt paljon eli…myòntànyt ettà on ONGELMA!

Joskus vaan tie raitistumiseen lähtee just niistä epätodennäköisimmistä vaihtoehdoista ja ennakkoluulottomuudesta. Olen aina pitänyt esim. AA:ta aika huuhaana, mutta niin vain eräänä päivänä sinne marssin lopen kyllästyneenä nykytilanteeseen. En minä mistään ohjelmista mitään välitä, puhumattakaan mistään korkeimmista voimista, mutta fakta on, että sen jälkeen kun AA:n ovesta kävelin, en ole juonut. Siitä on nyt 5 kuukautta aikaa.

En viittaa aloittajaan, mutta joskus täällä näkee sen tyyppisiä aloituksia, että myönnetään alkoholin olevan ongelma, mutta halutaan se ratkaista niin ettei sitä juomista kuitenkaan pitäisi lopettaa, oikeastaan vähentääkään.