En tiedä olenko tyypillinen kirjoittaja täällä, mutta tuntuu että jostain pitää saada tukea että osaa lopettaa alkoholin käytön kokonaan.
Olen alle 3-kymppinen kahden lapsen äiti. Olen naimisissa ja käyn töissä. Alkoholin käyttöni alkoi nuorena, heti yläasteen alkaessa. Nuorena vedin ihan tolkuttomia kännejä joka viikonloppu. Muisti meni aina. 20-vuotiaana juomiseen alkoi tulemaan hieman tolkkua. Aloin juomaan vettä siidereiden ohella enkä menettänyt enää kontrollia. Join kuitenkin viikossa useinkin yli 16 annosta. Kun suunnittelimme lasta, niin lopetin alkoholin käytön. Lapsen syntymän jälkeen juominen pysyi hyvin hanskassa. Join yleensä max. 2 siideriä kerrallaan. Pikkuhiljaa määrät kasvoi ja joka ikinen viikonloppu ostin aina 4 isoa siideriä. Sen lisäksi join viikolla kaksi kertaa 3 annosta kerrallaan. Alkoholin vähentämisprosessi alkoi varmaan pari vuotta sitten. Aloin tekemään selvän rajan, etten juo kuin max5 annosta kerrallaan, koska se on alle suurkulutuksen.
Hyvin pysyinkin siinä. Yleensä juominen on nimenomaan tapa rentoutua kun saa lapset nukkumaan. Mutta en saa siitä enää hyvää oloa + olen todennut että minulla taitaa olla vahva alttius alkoholismille. Jos juon vähän yhdellä kerralla, niin jään periaatteessa odottamaan milloin saan juoda enemmän.
Meni todella pitkä aika ettei minulla ollut koskaan krapuloita, koska en juonut isoja määriä. Olen aina ollut urheilullinen ja huolehtinut itsestäni, joten senkin vuoksi haluan luopua alkoholista. Olen pitänyt tipattomia jaksoja pitkin vuotta, max. 8 viikkoa kerrallaan. Silloin olen voinut todella hyvin. Sitten on ollut jotkut juhlat ja ihmiset ovat ihmetelleet miksi en juo. Sitä sitten itsekin alkaa kyseenalaistamaan että olenko jotenkin tiukkapipoinen. Sitten juomattomuus loppuu ja harmittaa.
Nyt minulla on lopettamisprosessi meneillään. Viimeisen kuukauden aikana olen repsahtanut jo kolme kertaa ja olen juonut silloin 9 annosta kerrallaan, mistä on seurannut joka kerta krapula. Käytän Jeppe Juomapäiväkirjaa, mutta halusin vielä tulla tänne kirjoittamaan koska tuntuu että läheisiltä en saa kaipaamaani tukea. He eivät ymmärrä että minulle alkoholin on ongelma. Vaikka en välttämättä juo muiden mielestä paljon, niin tiedän itse että määrät saattavat lisääntyä esim. kun lapset kasvavat ja muuttavat kotoa. Sitä en halua.
Haluan nauttia raittiista elämästä ja antaa myös lapsille hyvän esimerkin. Tiedän että pystyn lopettamaan alkoholin käytön. Repsahdukset opettavat. Olen esimerkiksi ajatellut että luovun jostain kauheasta kun en saa saunaolutta tai kesällä terassisiideriä.
Eilen olin ostanut kaksi pulloa viiniä kun ystävät tulivat kylään (meitä oli 4 henkilöä). Jossain vaiheessa minulle heräsi ajatus että 3 lasia ei riitä minulle ja ostin lisää juomaa. Lopputulos oli se, että join 9 annosta. En siis usko että minusta voi tulla koskaan kohtuukäyttäjää. Juominen lähtee helposti lapasesta.
Jeppe juomapäiväkirja on hyvä apu, täältä saan toivottavasti vielä lisätsemppiä. Täällä en myöskään voi valehdella että voisin juoda vain vähän. Itselleni osaan välillä selitellä miksi on hyvä idea juoda. Niin kuin eilenkin selittelin, että ystävät tulevat harvoin käymään, onhan se syy juhlistaa ja juoda.
Kannustakaamme toisiamme kohti raittiutta