Hei, ensimmäistä kertaa haen vertaistukea näissä asioissa, vaikka muista yhteyksistä sen voima on kyllä tuttu.
Aikuinen poikani on käyttänyt aineita alakouluikäisestä asti “vaihtelevasti”. Murrosiän loppupuolella meno oli hurjaa, lopuksi päätyi sairaalahoitoon - lääkärin mukaan amfetamiini- mutta pojan mukaan alkoholipsykoosissa. Sittemmin (omien sanojensa mukaan) on lopettanut “kaikki huumeet”, ainoastaan pössyttely on elämäntapa. En nyt toista kaikkia luonnonkasvi, “alkoholi on pahin huume” enkä “lailliset lääkkeet” -juttuja, koska arvaan niiden olevan liiankin tuttuja. Itse asiassa olen itsekin lieventänyt ehdottomuuttani kannabiksen suhteen, ja uskon sen lääkinnällisiin hyötyihin tietyissä tapauksissa, olen itsekin nähnyt läheltä sellaista. Olen myös nähnyt niiden laillisten lääkkeiden pöhöttämän ja zombielta vaikuttavan 18-vuotiaan, joka aikuisena kertoo, ettei muista niiltä ajoilta mitään. No, varmaan muitakin aikoja on muistista hukkunut. Molemmat tapaukset siis omassa perheessä.
Mutta poikani pössyttely on eri asia. Hän itse uskoo, että pilvi auttaa häntä mm. keskittymään, rauhoittumaan ja saamaan unta. Noin esimerkiksi. Hän on ollut esikoulusta asti “ongelmalapsi”, koulukiusattu ja leimattu myös monien opettajien taholta. Sairastuin itse vakavasti hänen alakouluaikanaan, ja olen ollut varmasti yksi riskitekijä lisää hänen kehityshistoriassaan. Aikuisiässä hänellä on diagnosoitu ADHD. Tämä “itsehoito” on ainoa, jonka hän hyväksyy. Itsekään en usko, että mikään Concerta tms. olisi hänelle hyväksi, taustan tuntien. Mutta.
Hänellä on jo takanaan pitkä epäonnistumisien kierre, koulujen lopettamisia, särkyneitä ihmissuhteita, velkaa jne. Hänellä on myös lapsi, joka on nyt aloittanut koulun. Hankittu “kaveripohjalta”, joka pohja sittemmin on täysin sortunut, vanhemmat vihaavat toisiaan, ja “vanhemmuus” siinä mielessä, että lapsen etu olisi tärkein, on kyllä pahasti hukassa.
Reilun puolen vuoden aikana on tullut selväksi, että kovat aineet ovat tulleet takaisin elämään (en toki ole varma, mikä tilanne on oikeasti ollut). MDMA ja LSD ainakin. Kuulemma tekisi minullekin hyvää joskus “laajentaa tajuntaa”, se tekee vain hyvää. Ei aina siltä näytä, kun ihminen on kuin haudasta noussut, hermostunut ja viulunkieli käytettyään kaikki dopamiinivarastot tajunnanlaajentamisreissuilla. Nähdäkseni tripit tapahtuvat “vapaalla”, eli aikuisten kesken, mutta silti. Olen niin monta kertaa ennenkin nähnyt, miten hommat lähtevät käsistä. Addiktioherkkä ihminen löytää aina uuden jutun, ja syöksyy mukaan tajuamatta itse missä menee. Hyvä esimerkki on FB ja nettitreffailu, joka sekin on ryöstäytynyt sellaiseksi, että 22 neliön asunnossa yöpyy joskus isä, pieni lapsi ja satunnainen seksituttavuus.
Olen täysin lopussa, oman kuntoni rajoittama ja kuten varmasti jokainen tietää, tilanteen tajuaminen on nyt nostanut aktiiviseksi aikaisemman hädän sieltä nuoruusvuosilta. Lisäksi vaikeusaste on ihan käsittämättömän suuri, kun tilanteeseen liittyy lapsi. Lapsi oireilee, käytöshäiriöitä on ollut aikaisemminkin, mutta ne ovat selvästi lisääntyneet. Lapselle on jo suositeltu - Concertaa, jopa painostettu siihen. Pelkään, että historia alkaa toistaa itseään.
Suhteemme pojan kanssa on koko hänen aikuisikänsä ollut hyvin herkkä ja tulenarka. Tällä hetkellä olemme hädin tuskin puheväleissä. Olen hyvin huono sanomaan suoraan, mutta nyt on tullut sanottuakin. Hän loukkaantuu tietenkin verisesti, ja tyypilliseen tapaansa kääntää ilmiselvästä mokastaan esiin jonkun pienen yksityiskohdan, josta tekee pääasian, ja josta saa syylliseksi käännettyä jonkun toisen.
Toiset lapset sanovat, että hän on ollut aina perheessä erityisasemassa, ja hänen kohdallaan rajat ja säännöt ovat venyneet, ja hän on oppinut elämään sen mukaan. Varmaan pitää paikkansakin, mutta nyt tuntuu siltä, että muutos on tultava, ennen kuin kaikki nääntyvät.
Tällä hetkellä kaikkein suurin huoli on tästä pienestä. En kuvittele, että voisin hänen isäänsä juurikaan vaikuttaa, hän on aikuinen ihminen. Valvon öitä ja mietin, tuleeko minun nyt tehdä ilmoitus lastensuojeluun? Mitä voin kertoa, etten tee pienen elämää vielä vaikeammaksi (vanhempien suhteet)? Olenko jo lyönyt laimin liian kauan, ollut sokea?
Muuttuuko tilanne vielä vaikeammaksi? Toinen lapsistani sanoo, että hän pelkää jopa väkivaltaa (sitä ei ole ollut).
Hän on se, jonka kanssa puhumme jatkuvasti asiasta, ja hän on vasta viime aikoina kertonut minulle sellaisia asioita, joista en ole tiennyt, tai joita en ole vain nähnyt.