Uusi elämä

Olen viettänyt käytännössä koko päivän lukien Lopettajien viestejä, joista olen saanut ihan mielettömästi voimaa ja luottamusta siihen, että jos näin moni muukin painii alkoholiongelmien kanssa, ja on saanut/saamassa niistä voiton, niin miksen minäkin? Paljon on vielä lukematta, mutta halusin tässä vaiheessa avata ketjun ja huutaa hep, minäkin olen samassa suossa! Pelottaa kyllä ja jännittää kirjoittaa, sillä tämä on ensimmäinen kerta, kun myönnän edes anonyyminä, että minulla mitään ongelmaa on. Ajatellut kyllä olen “päissäni”, että ei tämä ihan oikein ole, mutta se on aina sitten unohtunut, viimeistään iltaan tai seuraavaan viikonloppuun mennessä.

Mun tarina on aika samankaltainen kuin muutamalla täällä (anteeksi, en vielä muista nimiänne, joten en niitä mainitse, etten sekoita). Olen nelikymppinen, työssäkäyvä nainen, joka tissuttelee melko monena arki-iltana ja viikonloppuisin enemmän. Joskus saattaa mennä koko viikkokin, etten arkena juo. Mielestäni en juo kauhean paljon, muutaman oluen per ilta (pienikokoisella naisella sekin tuntuu), ja viikonloppuna vähän enemmän, mutta minua häiritsee se, että en hallitse juomistani, vaan sitä on vaan “pakko” saada, vaikka ei välttis tekisi niin mielikään. Monesti on käynyt vkonloppuna siten, että kun illaksi varaamani muutamat oluset on juotu jo hyvissä ajoin, niin vielä juoksen ennen kauppaan ennen sulkemisaikaa hakemaan toisen lastin. Niin että tuleehan siinä sitten otettua. Seuraava päivä menee sitten harakoille, vaikka ei olisikaan kohmeloa, niin on nukkunut huonosti. Maanantaina ei ole ainakaan virkistynyt olo. Lisäksi vielä sekin, että toisinaan piilottelen puolisolta juomisiani, oluita on ollut piilossa ja limukan sekaan on helppo kätkeä bacardia. Aivan idioottimaista.

En minä aina ole ollut tällainen. Teininä en juonut ollenkaan, vasta päälle parikymppisenä saatoin ottaa jotain tyyliin kerran kuukaudessa tai kahdessa, mutta näköjään vuosien saatossa määrät ja tahti ovat kasvaneet. Hyvin siis olen oppinut vanhemmallakin iällä.

Olen joskus yrittänyt vähentää, ja ottaa kultivoituneesti lasin, korkeintaan kaksi punaviiniä, mutta ei se näytä onnistuvan minulta. Parempi olla tykkänään ilman. Tänään en aio ottaa mitään. Tänään on tosin epäonnistumisen päivä, mutta sehän on vain hyvä päivä aloittaa uusi elämä. Ei tästä muuten mitään tule. En tiedä sovinko/olenko tervetullut forumille, kun en koe olevani rappioalkoholisti, vaan vain ihan tavallinen nainen, joka haluaa päihteettömän elämän. Tai kyllä minä alkoholisti olen, sillä alkoholi näyttää vievän 100-0.

Tässä vaiheessa se tuntuu aika huimalta ajatukselta, olla kokonaan ilman alkoholia viikkokausia (no hei, aloitetaan päivistä!), puhumattakaan kuukausista, mutta ilmeisesti sellainenkin on mahdollista, ja siihen pyrin. Kiitos, jos jaksoit lukea vuodatukseni! Helpotti vähän.

Hei ja tervetuloa tänne! Ei täällä tarvitsekaan olla rappioalkoholisti, mutta senhän tietty tiesitkin jo :smiley: . Hyvin samanlainen on minun juomishistoriani kuin sinun ja samassa ikäryhmässäkin ollaan. Viikonloppupainotteinen pakonomainen ryyppääminen oli minunkin ongelmani ja halusin sen lopettaa. Minun mielikuvissani viikonloppu tarkoitti vain kännäämistä. Ja arkisin kävi helposti juuri niinkuin sinullekin; ajattelin ottaa pari olutta, mutta löysinkin itseni hakemasta niitä lisää juuri ennen kaupan sulkeutumista. Aloittamisen jälkeistä lopettamisen vaikeutta… Alkoholin takia huonosti nukuttuja öitä ja väsyneitä työpäiviä. On hyvä työ, talo ja perhe - ja ongelma alkoholin kanssa.

Itse join viimeiksi tasan 6 viikkoa sitten. Elämänmuutoksen opettelu on tässä ollut se suurin juttu, joskin perjantaisin polttelee vieläkin aika voimakkaasti. Tätä uutta ajanlaskua en kuitenkaan alusta halua aloittaa, joten retkahtamiseen on ainakin tällä hetkellä tosi korkea kynnys.

Tsemppiä sulle Tapiiri ja kirjoita ihmeessä fiiliksiäsi tänne. Vertaistuki on yllättävän helpottavaa!

Hei Kehä, ja kiitos kun vastasit! :smiley: Huomasinkin sinun viestisi tuolla toisaalla, ja mm. niistä sain voimaa päätöksentekoon. Kuulosti niin tutulta, ja tässä vaiheessa vielä utopistiselta, että jos sitä ihminen voisi olla 6 vkoakin selvinpäin!

Juuei, ei tarvitse olla rappiolla ja pohjalla tänne kirjoittaakseen ja vertaistukea hakeakseen. Olen niin iloinen, että ns. tavallisilla ihmisilläkin voi olla samoja ongelmia kuin itsellä - jos sellaisesta voi olla iloinen, ymmärrätte varmaan kuitenkin mitä tarkoitan. Eihän alkoholinkäytöstä nyt varsinaisesti keskustella ainakaan rehellisesti työpaikan kahvipöydässä. Suurin osa vaikenee tai on linjalla “lasi tai korkeintaan kaksi punaviiniä lauantai-iltana”, ja kun itse tietää mitä joi viikonloppuna, niin on korvat punaisina hiljaa ja ajattelee että voi vee mikä paska olen. Ja sitten kuitenkin ajelee töistä lähtiessä kaupan kautta kotiin.

Minä olen ehdollistanut alkoholin tiettyihin tilanteisiin, esim. saunassa ei voi käydä, jos ei saa saunaolutta. Mieluummin olen jättänyt saunan väliin, jos tällainen tilanne uhkaa. Tästäkin pitää oppia pois jotenkin. Puhumattakaan kaikesta muusta. Aina on löytynyt syy: lenkki/siivous/asennus/ketutus/juhlakalja. Ehkä asioita voi juhlistaa muutenkin kuin turraamalla pienessä pöhnässä? Hmmm… jos rehellisiä ollaan, niin aina ei ole tarvinnut edes syytä.

Ajattelin kyllä avata fiiliksiäni varsinkin tiukkojen paikkojen tullen, vaikka en ehkä osaa ilmaista itseäni parhaiten kirjoittamalla(kaan). Ihmisillä on todella koskettavia tarinoita, joita olen tänään suorastaan ahminut. En kehdanne kommentoida kovin vanhoihin asioihin, jotka ovat menneet “ohi”, mutta koetan pysyä kyydissä muuten.

Juuri tuota poisoppimista on tässä eniten pitänyt minunkin harjoitella. Mutta paljon olen myös jo saanut, lähinnä henkisellä tasolla. Olen ylpeä itsestäni ja itsetuntokin tuntuu vähän vahvemmalta jo. On ihanaa voida avata kenelle tahansa ovi koska tahansa, ajaa autoa milloin vain, liikuskella ulkosalla myös viikonloppuisin ja herätä pirteänä oli päivä mikä hyvänsä. Ja mikä tärkeintä - elää ilman sitä juomisen aiheuttamaa häpeää ja syyllisyyttä. Se on vapauttavaa.

Koska olin “salajuoppo”, niin en ole tästä juomattomuudestani meteliä lähipiirissä tai työpaikan kahvipöydässä pitänyt, vaikka ne illan viinilasilliset välillä kahvipöytäkeskustelun aiheena onkin. Joidenkin niiden kahden punaviinilasillis-naisten kohdalla kyllä huomaan välillä miettiväni, että onkohan tullut kuitenkin laskuvirhe (joskus se olemus kielii vähän muuta).

Minusta tuntui silloin ihan alussa, että aika ei minun kohdallani voi ikinä kulua niin, että olisin joskus jo yli kuukauden kyennyt olemaan juomatta. Mutta niin se vaan on kaikesta huolimatta kulunut. Usko pois, se kuluu kyllä. Uskonvahvistusta olen paljon täältä plinkistä hakenut ja käynyt päivittäin lukemassa viestejä ja kirjoittelemassakin jotain. Vaikka minäkään en alussa oikein osannut (en ole koskaan aikaisemmin ollut millään tällaisella keskustelufoorumilla jäsenenä).

Ajattele, olet jo pysähtynyt miettimään juomistasi ja huomannut, että se aiheuttaa sinulle kärsimystä. Olet jo pitkällä! Nyt vaan, päivä kerrallaan (vaikka se alkuun vähän hitaalta tuntuukin) kohti raitista tulevaisuutta. Kyllä sinä pystyt!!

^ Kiitos kannustuksesta! Kyllä se tästä lähtee sujumaan, onhan päivä jo illassa :wink:

No kieltämättä joskus tehnyt mieli kysyä kahvipöytäkeskustelussa, että mitä te sille loppupullolle teette, kaadatteko pois, vai haihtuuko se siitä viikon aikana. Mutta samapa tuolle, enhän itsekään kerro totuutta juomisestani.

Mutta nyt lauantai-illan parasta viihdettä eli Avara Luonto telkkarissa.

Raitista iltaa kaikille!

Tervehdys!

Tämä päivä mennyt oikein hyvin, lukuunottamatta järkyttävää väsymystä, kun en saanut nukuttua kunnolla. Otin yöllä nukahtamislääkkeen, mutta siitä huolimatta nukuin vain koiranunta. Nyt en saa lääkkeen makua pois suusta, ja kitalaen takaosa tuntuu ihan kuin halvaantuneelta.

Kävin ryhmäliikuntatunnillakin. Jotain liikuntaa olisin tänään harrastanut joka tapauksessa, vaikka olisinkin eilen ottanut, mutta tänään ei niin tarvinnut pelätä sydäriä. Lisäksi olen puuhastellut kaikkea pientä, tuntenut itseni tehokkaaksi.

Sunnuntait on kyllä aina olleet helppoja päiviä, eipä sillä. Ensimmäiset koetinkivet lienee tiistain tai keskiviikon kohdalla, kun saattais käydä saunassa tai alkaa tuntua, että onhan tässä jo tehty töitä monta päivää, ja viikko on puolessa - eiköhän oteta sille :unamused: Mutta tällä kertaa ei!

Lämpimästi tervetuloa Tapiiri minunkin puolestani :smiley:

Tarinasi on äärettömän tuttu. Olen vain sinua nuorempi, mutta väliäkö tuolla, samassa mennään. Minäkään en juonut ihan teininä, itsesiassa teininä olin varma että en alkaisi juomaan ikinä. No, aloinpa kuitenkin, elämäni huonoin päätös… Olen myös naukkaillut muutamia vuosia niin, että arkena on mennyt päivänä tai kahtena vähän, joskus ei ollenkaan (hampaita kiristellen) ja viikonloppuna sitten senkin edestä. Salaa en ole minä juonut kotona mieheltäni, ihan reippaasti ja julki törttöillyt täällä minkä kerennyt, samoin pitkin kyliä. Muilta ihmisiltä olenkin salannut kaiken, ne kaupunkireissutkin kavereiltani joissa he eivät ole aina olleet mukana.

Itse olin juuri päivää vajaa 6 viikkoa juomatta, kunnes tapahtui jotain mistä voit lukea ketjustani. Olen siis tuore repsahtaja, perjantaina tuntui aivan samalta juoda ja vaikka vakaasti olin päättänyt kuitenkin juoda vain muutaman niin hullustihan siinä kävi ja taisi mennä muutama kymmenen oikein pitkän kaavan kautta. Todistaa hyvin sitä miten sen yhdenkin juoman kanssa kohdallani käy.

Oliko lauantai ensimmäinen raitis päiväsi? Mikäli oli, taaperrat kanssani samoissa eli etenemme kohti toisen päivän iltaa. Oli miten oli, ota kätösestäni kiinni, mennään yhdessä? :slight_smile:

Kiitos, Jilla, tervetulotoivotuksesta! :smiley:

Tosiaan teininä ja parikymppisenäkään en juonut. Ekat kännit kyllä otin kait jotain 19-vuotiaana väkevällä omenaviinillä, mistä johtuen en pysty juomaan omenatäysmehua vieläkään, yök. Mutta noin niinkuin yleensä alkoholi ei kuulunut elämääni. Kotona viinasta ei tehty isoa numeroa. Isällä saattoi olla perjantaipullo, mutta sen haihtumista ei juuri huomannut viikonlopun aikana. Mitään örvellystä kotona ei siis ollut.

Luin eilen, Jilla, mm. sinun ketjusi ahmien läpi, ja ilmeisesti hieman järkytyin tapahtumien saamasta käänteestä, kun en osannut kommentoida mitään, anteeksi. Olet yksi mun esikuvista täällä, jos saan sanoa. Hyvä, että kerroit rehellisesti miten kävi, jotta mahdolliset harhakuvitelmat raitistumisen helppoudesta karisee meikäläisellä(kin). Minäkään en pysty ottamaan vain yhtä, vaan aina se on vähintään parikolme, enemmänkin. Ja jos en saa vapaasti ottaa niin paljon kuin haluan, niin se on vähintään kiukku tai maailmanloppu. Siksi olen tullut siihen tulokseen, että parempi olla kokonaan ilman.

Kyllä, eilen oli eka raitis päiväni, joten tasoissa mennään :slight_smile: Perjantailta jäi kyllä pari pientä olutta, jotka on nyt mun käsilaukussa. Ostin silloin nimittäin repullisen olutta, mutta jo kotimatkalla minua alkoi harmittaa, että minkä ihmeen takia minä näitä raahaan, haluanko minä oikeasti turrata niiden kanssa taas yhden perjantai-illan. Ahisti siis jo valmiiksi. Ne kaksi laitoin siis itseltäni piiloon, ja taidan kaataa ne nyt pois. Siis kaadan pois, en vain taida.

Kätönen käteen, yhdessä mennään eteenpäin!

Voi kiitos tapiiri kauniista sanoistasi ja mukavaa, jos olet tykännyt lukea ketjuani. Eikä niihin repsahduksiin oikein mitään osaa sanoa, en minä ainakaan. En tiedä vieläkään miten niihin suhtautuisin, siis muidenkaan repsahduksiin. Ne on jotenkin niin pelottavia ja samaan aikaan vaikka ne saavat kammoksuun ajatusta omasta repsahduksesta, ne myös saattavat heikkona hetkenä tehdä pientä tunnetta että voisinko minäkin…? Miten kieroa… No se piti sitten kokeilla itse ja kappas, ei olisi kannattanut. Ei todellakaan. Mutta kantapään kautta olen aina asioita oppinut ja niin kai sitä joutuu tekeen tässäkin asiassa.

Hyvä päätös pistää juomat pois. Mitä niitä veskassa kanniskeleen kun ei juoda meinaa kuitenkaan. Suotta siellä kiusaavat :slight_smile: hyvän päätöksen olet tehnyt, kokemuksesta voin sanoa, että edessäpäin on hienoja aikoja. Toki myös huonoja ja negatiivisia, mutta kyllä juomattomuus on upea asia. Paras asia minun elämässäni, siitä lähtee muutkin asiat sujuun aivan erilailla. Nyt vasta taas ymmärrän selkeämmin tätäkin asiaa. Harmi, että jouduin vielä juomaan, se on asia jossa on sulateltavaa. Se ei todella antanut yhtään mitään. Joten, mennään yhdessä tätä parempaa tietä :slight_smile: tämä plinkki on hieno paikka, olen iloinen kun olet mukana. Tästä tulee toinen koti ja plinkkiläisistä ystäviä. Me täällä ollaan kaikki samasta syystä ja usko pois, ymmärretään mainiosti :slight_smile:

Tervetuloa vielä minunkin puolestani!

Tämä oli jotenkin niin mahtava. Tällä systeemillä mä näen toimineeni useasti, ja monessa asiassa. Niinkuin tänäänkin vihdoin sain sen antabuksen juotua. Ajatusketju meni näin just jotenkin. Voisin saunan jälkeen ehkä juoda sen. Voisinkin juoda sen sittenkin nyt samantien. Otankin sen nyt. Näitä pieniä korjausliikkeitä, jotka toimii oikeaan suuntaan. Ja samaa suosittelen esim. tuohon raittiuden helppouden tai retkahtamisten miettimiseen näin niinkun alussa. Että ei sellaista nyt kannata miettiä, vaan että tänään en juo. Tai vaikka että seuraavaan tuntiin en juo. Tekee sitten saman päätöksen tunnin päästä uudelleen. Jos menee vikaan, se on yksi askel väärään suuntaan, sitten tehdään taas korjausliike. Ei jäädä vatvomaan liikoja, tehdään niitä pieniä liikkeitä.

Se hetkessä eläminen ylipäätään on loistava taito, jos sen oikein oivaltaa. Ja jos ei aina ihan kokonaan saa siitä kiinni, niin jos edes välillä.

Se on tässä juomisessakin sellainen homma, että se viinahimo menee kyllä ohi, jos se tulee. Se pitäisi muistaa. Ja muistaa ajatella vaikka tunti kerrallaan, tai miksi ei minuuttikin. Ajatella juuri niin, että päätän sitten taas uudelleen. Eikä alkaa meneen asioiden edelle ja ajatella vaikka aamulla, että kuinkahan selviää illasta. Kun siinä on se aamu ja päiväkin ensin :slight_smile: miksi murehtia etukäteen.

Niin ja sitten siitä hetkessä elämisestä sekin, että ylipäätään jos ei tee mieli juoda, ei kannata syöksähdellä asioiden edelle tulevaisuuteen ja alkaa pohtiin sitä, mitä tapahtuu, jos tekeekin mieli. Siis tietynlaisia varasuunnitelmia on tottakai hyvä olla sen varalle, mutta tiedätte mitä tarkoitan? Tässä ollaan, nyt juuri tässä hetkessä. Esimerkiksi minun ei tee tippaakaan mieli juoda nyt, enkä jaksa murehtia miten on ensi perjantaina tai vaikka huomenna. Jos rupean murehtimaan liikaa, on pelkona se, että pian tekeekin mieli. Ja jos kokoajan pelkää tuleeko vielä juomaan, niin varmaan ennemmin tai myöhemmin tulee. Itse ajattelisin näin. Minulle ehkä vähän kävikin niin.

Taas koitetaan… Päivä kerrallaan. Huolehditaan yhdessä tästä päivästä ja vaikka vain tästä minuutista. Hetkestä. Ei ole kiire minnekään eikä tarvitse ahnehtia. Noooo, nämä onkin nyt niitä minun illan ajatuksia, toitotan täälläkin niin jos menisi itselle päähän? :mrgreen:

Voivoi, ei ole kyllä kauhean hyvin ole mennyt tämä minun lopettaminen. Viime viikonloppuna oltiin reissussa, jossa tuli otettua tiettyjen asioiden kunniaksi muutama, samoin eilen ja toissapäivänä - ilman “syytä”. Ketuttaa! Mieli kyllä teki ottaakin, tavallaan, mutta juhlistaminen olisi kyllä onnistunut ilmankin kaljaa. Eikä se edes maistunut kauhean hyvälle, tuli vain turra olokin. Muutama viikko meni ihan helposti ilman alkoholia. Olisi pitänyt vaan jatkaa samalla linjalla. Ja nyt jatkankin. Harmittaa, kun pitää vaihtaa allekirjoitukseen uusi päivämääräkin.

En tarkoituksella ole käynyt tällä forumilla tänä aikana, koska ajattelin että mitä vähemmän ajattelen juomista tai luen asiaan liittyvää, niin sitä helpommin juomattomuus sujuu. En tiiä, olisiko pitänyt tehdä toisin. Eipä minusta tukeakaan ole ollut kellekään.

Täytyy lisätä, että tuo kolme viikkoa, jonka olin juomatta, on pisin aika moneen vuoteen, jonka olen ollut juomatta! En edes muista milloin viimeksi olisi ollut noin(kaan) pitkä aika ilman alkoholia, minä kun en edes mitään tipattomia tammikuita ole ikinä pitänyt. Niin että sikäli jonkin sortin saavutus.