Uudemmat masennuslääkkeet ja mitä vittua niistä?

Kasataan tähän mielipiteitä ja kokemuksia uudemmista ja erikoisemmista masennuslääkkeistä. EIköhän jokainen ole kyllästynyt siihen paskan markkinointiin, “ei aiheuta riippuvuutta, ei sivuvaikutuksia” viitanen perinteisiin SSRI ja SNRI-lääkkeisiin. Tässä listattu muutama “uudempi” ja harvinaisempi lääkitys, kuka on kokeillut avatkoon puheenvuoronsa.

Tianeptiini?
Tratsodoni?

Selegaliini?
Concerta?

5-htp + tyroksiini?

Yliterveellinen ruokavalio?

Joku muu?

Joko mä kuvittelen, tai toivon niin perkeleen lujasti, mut mun mielestä nyt kuukauden kestäny omega3
kuuri on toiminu sillein, et on ollu tasasempi mieli näin selvinpäin ollessa.

Siis kyllähän asiat vituttaa jos joku ottaa puheeks jonku vaikeen asian tai aukoo päätään, niinku pitääki
mut en saa ihme sieppejä pikku asioista mistä ei tartte ottaa itteensä.

Asiaan voi tietenki myös vaikuttaa se, et yritän tietoisesti koko ajan ajatella optimistisesti. Oon nimittäin
tätä ennen ollu todella vahvasti kallistunut pessimistiseen ajattelu malliin, ja sehän ruokkii itseään.

Asioita voi ja pitää harjotella. Itseään voi kehittää. Läpi koko elämän, jos vaan haluaa yrittää.

word

^Tota pitäis muuten ihan jokaisen masentuneen yksilön ruveta harjotteleen päivittäin, koska mulla
toi toimii. Kaikki pitää vaan tapahtua tietoisesti. Nurjauttaa se ajattelu tapa tavallaan täysin toisenlaiseks.

Siitähän se lähtee jos on lähteäkseen. Päivittäistä itseterapiaa, ja malttia.

edit. pahottelen ku lähti hiukan raiteiltaan tää ketju mut nyt sit loppu off-topik jauhanta ja jatkakaa…

Niin, eihän nuo “uudet”(joo, niitä kutsutaan edelleen uusiksi) masislääkkeet eli ässäsäriit ja SNRI:t taida olla sen tehokkaampia ku vanhemmatkaan mutta sivuvaikutuksia kuulemma on vähemmän. Mutt oon kyll keskustelun aloittajan kanssa samaa mieltä ett paskapuhetta on noiden markkinointi sillä sivuoireita riittää ja tehokin on mitä on…

Mutt noista (vielä) uudemmista:
Tianeptiinista mulla ei oo tietoa pahemmin, onko vieläkään myyntilupaa Suomessa?
Tukiasemalla joku oli sitä kokeillu tosin…Harmi ettei sivuston keskustelupalsta oo käytössä, siellä löytys varmasti enemmän kokemuksia ku täältä.

Tietääkseni nyt on syyskuussa tulossa joku uus masislääke markkinoille mutt ei se ainakaan tieneptiini ollu (muistaakseni korjaa jotenkin vuorokausirytmiä joka masentuneella on usein päin peetä).

Tradsodonit ym. ei kyll sano mulle mitään ja en oo kuullu ett Concertaa määrättäs depikseen. Tosin varmasti aluks toimis, en epäile yhtään :slight_smile: Ite joskus otin muutaman napin ja anto kummasti energiaa. Kalaöljyjä tohtori Toloset suosii eikä psykiatritkaan niitä taida enää dissata.

Eli summa summarum:
kannattaa vilkuilla jenkkiläisiä keskustelupalstoja, yleensä uudet villitykset tulee sieltä Suomeen. Kun tuo selegaliini näyttäs olevan esim. parkinsonin tautiin lääke, niin tuli vaan mieleen ett yks mikä sulta puuttu tosta listasta ois Lamictal (lamotrigiini tms.). Alunperin epilepsialääke…
Sitä oon kokeillu eikä tullu ainakaan sivuoireita. Tosin tehosta vaikea sanoa kun samaan aikaan käytin oopiumteetä :frowning:

Aamen.

Oon ehdottomasti samaa mieltä siitä, että jos yrittää ajatella positiivisemmin, niin elämä tuntuukin positiivisemmalta! Olen itsekin tuota harjoittanut ja huomannut, että elämä tuntuu vähän paremmalta, vaikka asiat eivät sinänsä ole miksikään muuttuneet. Tuosta omega3:sta on tehty tutkimuksia ja joissain kai todettu, että omegalla saisi saman vaikutuksen kuin joillain masennuslääkkeillä.Itse en ole kokeillut, mutta harkinnut kyllä.

Omegahapot on opiaattiummetukseen hyvä lääke. Tota pullossa myytävää kalanmaksaöljyä mikä ei maksa kuin 7-9e per pullo pari hörppyä / päivä, kai sillä on muutakin terveyttä edistäviä vaikutuksia, kolesterolitasot, sydän, vaikuttaa varmasti mielialaankin en oo tämän lääkekoktailin seasta ehtinyt sen vaikutusta niin tarkkailla. Joskus aikanaan söin Omega3/6 kapseleita, auttoi jonkun verran, mitä siitä vielä muistaa kun ei ollut samoja määriä lääkkeitä, pelkät bentsot.

Tai ajoiko Omega-kapseleiden käyttö minut syömään tajuttoman määrän lääkkeitä?

Tianeptiini on täsmälääkkeenä helvetin hyvä ja ei SSRI/SNRI-maasennuslääkkeitä tehostavana loistava. MAOIn kanssa lähtee henki, SSRI:lläkin voi käydä köpelösti, ei kannata mennä ilman lääkärin lupaa ottamaan. Huonona puolena lyhyt halflife, onnellisuuspillerin vaikutus kestää vain n. 3 tuntia. Tianeptiini on hyvä nappi kun pahin masennus tai ahdistus iskee päälle, pärjää vähemmin bentsoin. 5-htp+tyroksiini+b-vitamiini(näiden imeytymiseen)+tianeptiini sopii melkein masennukseen kuin masennukseen/ahdistukseen.

Sori mä en nyt ihan tajunnu mitä sä tällä tarkotit.? Miks se muka olis pistäny sut syömään läjän lääkkehitä.?

Duloksetiini valmisteet on mua jeesannu, ku tuli ennen tota pirii rätkittyä niin paljo, että paskat nakkas elämästä, Mutta nyt olen kuin uusi ihminen pystyn käymään kaupassakin jo ilman panikointia… Omega-3 tekee oikeesti suonille hyvää, itse ainakin huoomannu ku vetää pakit nii veri on muuttunu mustast punaseksi… tadaa

Juup! Kuten muutama muukin jo totesi, niin tossa oli aika hyvin kiteytetty koko homman ydin.

Ja se optimistisuus-juttukin pitää varmasti paikkaansa suurimman osan kohdalla. Niinkun edes suunnilleen terveiden ihmisten kohdalla.

niin…mulla mirtatzapiiini 30 mg,orion enne ollu joku remeron?
kun haluan nukkua ja otan olutta 8-12 pulloo per päivä ja en jaksa herätä niin palvelee hyvin-
ku ei kiinnosta herätä ja ei kiinnosta mikään niin erityisesti että haluaisinkaa muuta
kuin nukkua kellon ympäri
eli 12 tuntii…
mieluummin nukkusin aina-
ku tätä on jatkunu 1,5 vuotta niin
jopa kaksi kertaa
on tämä suomen suurimpiin lukeutuva kaupunki joka on hehkuttanut kriisiavusta NIIN
Se on järjestänyt keskustluapua kriisiini minulle ( vittuako niistä kriiseistä - normi-ilmiö- normi elämää-kriisit kuuluu elämään…syöpää, keuhkoahtaumaa, sisarusten eroja,kuolemaa,työpaikkahäirintää, työpaikkakiusaamista, puolison kiusattuna olemista- jee normi päivä-päivä pulkassa…))
ja olen saanut apua ja uskoa molemmilla kerroilla ja hulluhan uskoo ett kaikki järjestyy…
viimeks sanoin että ei kai tää oo oikeesti mun lääke, kun ei jaksa
…tarkistetaan-
mutta mitä helvetin väliä…helvetissä tavataan tyyppien kaa…joo olen KATKERA - mutta toivon etten tulevaisuudessa
ja mitä vittua siitä…
katkerako…
joo…OLEN!

se oikee sana-väliinputoaja :bulb: nyt hoksasin

Vähänkö on vaikea saada selvää mitä tässä yritetään sanoa! Suorastaan taiteellisen epäselvää.

Tuo optimistisuus juttu on tavallaan sellasta itsensä psyykkausta. Ja sitä ei liian raskaasti kannata ruveta
harjotteleen varsinki jos on aikasemmin ollu tapana pessimistinen ajattelu tyyli. Muuten voi helpommin sit
heittää ns hanskat tiskii jos yrittää liian lujasti ja joutuu pettymään, semmosta kevyttä päivittäistä harjottelua ni
sanoisin et kyl se siit sit lähtee.

Ja uskon siihen et jonain päivänä se voi jäädä päälle ihan itestään ilman et koko aikaa tarvis yrittää ajatella
‘väkisin’ optimistisesti. Kaikkeen voi totutella.

Sen lisäks suurta roolia näyttelee masennuksen poistossa se et yrittää muuttaa omia päivän rutiineita.
Koittaa vaik väkisin keksiä jotain tekemistä päivälle, tiedän, se on vaikeeta jos on kovakin masennus, mut
jostain on aina alotettava ja jos ei taho onnistua ni tekee vaikka itelleen “lukujärjestyksen” ma-pe, joka päivälle
joku juttu, ei tarvii tod olla mitää ihmeellisyyksiä vaikka lenkkeily, kirjasto, kaupassa käynti, siivous, mistä nyt kukaki vähääkään tykkää/pystyy tekee, ja koittaa vaikka vähän väkistenki saada toteutuu ne mitä sinne on saanu kirjattuu, yleensä onnistumisen tunne on sit se mikä palkitsee ja tulee parempi mieli, ku on saanu jotain aikaseks.
Jos ei tee mitään, ei voi kokea onnistumisen tunnetta.

En tiiä stna, mut mä oon sitä mieltä et lääkkeillä ei pelkästään poisteta masennusta, vaan ite joutuu myös
tekemään jotain sen eteen. Tottahan lääkkeillä voi parantaa niit jotain välittäjäaine hässäköitä tuolt yläkerrasta,
mut kyl sen lisäks ite täytyy yrittää asennoitua asioihin erillailla–> muuttaa itseään.

edit typot

Ei tietenkään pelkät lääkkeet riitä, lääkkeet on hyviä akuuteissa tapauksissa niiden kohdalla ketkä ei vielä ole pillereitä ämpärikaupalla syönyt, ne jotka taas on, voi mun puolesta vetää mitä huvittaa. (tai näin sen pitäis olla)

No joo, takas aiheeseen; Onko kellään tietoa sellasesta lääkkeestä kuin symbalta? Mulle on mun pöpi kaveri suositellu niitä, siihen kun oon pöpi/vitutukseen.

Mulla on edronax, selektiivinen NRI. Hyvin on toiminut, energiaa on ihan eri malliin. Betasalpaajia vaan tarvii kun toi pistää pumppuun liikaa kierroksia. Kalaöljyt sun muut lisäravinteet ollu jo vuosia käytössä, ei mitään vaikutusta mielialaan. Duloksetiinista en tykännyt yhtään. Ixel oli ihan ok, mut jotenkin se serotoniini tekee meitsistä vähän oudon, toi pelkkä NRI riittää näköjään hyvin.

Ootsä saanut reseptillä tota? Hemmetti mä kans katselin sitä tos kun olin vaihtamassa… myös valdoxan näytti kiinnostavalta.

Lasketaanko venlafaksiini? Mulle ainakin joskus aiheutti ihan mielettömät viekkarit. Oksentamista, huimaamista, sellaista yleistä sairauden tunnetta ja sitten tietysti todella kovat henkiset oireet.

Minuakin kiinnostaisi tuo tianeptiini! Onko täällä siis ketään, joka olisi saanut sitä reseptillä? Vaikka erityisluvalla. Se vaikuttaa, mitä olen lukenut, todella hyvältä lääkkeeltä. Tällä hetkellä minulla menee Efexor - ei siinäkään mitään vikaa iole, mutta tuo vaan vaikuttaisi tehokkaammalta.

Duloksetiini (Cymbalta) oli ihan kauheeta kuraa! Ja miksikä näin? Siksi, että

• kallista ku perkele
  • mukamas aamulääke, paskanmarjat, mua se väsytti
  • alkuun löi pakin sekasin
  • keräs nestettä kehoon; näytin oikeesti pöhöttyneemmältä ku yhenkään ryyppyputken jälkeen
  • pieniä tehoja alko saamaan vasta 60mg:lla, ois varmaan pitäny nostaa 120:een loppuviimetteeks

Eli juuei mulle.

Nyt menee venlafaksiinia 150mg/vrk ja olen oikein tyytyväinen.