Joskus nuorempana luin Raamatun läpi ihan sen takia, että tulipahan sekin luettua. Ei todellakaan mikään lukuelämys. Nykyään Raamattu löytyy verkostakin. Sitä pääsee googlettamaan hakusanoilla. Kun vertailee itse etsimäänsä tietoa erilaisiin uskonnollisiin väittämiin Raamatunkin lukeminen käy kiinnostavaksi.
Kirkollisissa keskusteluissa vedotaan aika usein Apostoli Paavaliin. Jostain sain selville, etteivät kaikki Paavalin nimissä olevat kirjeet ole Paavalin kynästä syntyneitä lainkaan. Ne kirjeet, jotka yleisesti tunnustetaan Paavalin kirjeiksi, ovat aika henkilökohtaista kerrontaa. Tuota kerrontaa oli varsin mielenkiintoista lukea pohtien Paavalin persoonallisuutta hyödyntäen Freudin oppeja. Pienetkin sanavalinnat paljastavat merkityksellisiä luonteenpiirteitä. Hakusanoilla synti ja Paavali löytyy aika mielenkiintoinen yksityiskohta. Paavali kertoo itsestään paljon syntisenä ihmisenä. Kertoo jopa rukoilleensa Jumalan avulla irtipääsyä synnistä, joka painaa hänen mieltään jatkuvasti, kuin keppi ihon läpi työnnettynä. Ei kulemma päässyt - Jumala halusi hänen oppivan nöyryyttä tuon synnin kautta. Sitä kautta tulee myös tuo tämän päivän uskonnollinen opetus. Jumala hyväksyy meidät syntisinä ihmisinä, jos kerran hyväksyi Paavalinkin.
Minkälainen sitten on synti, josta ei pääse rukoilemallakaan eroon? Joillekin se on tietenkin viinanhimo. Tähän Paavalin kirjeistä ei kuitenkaan vihjeitä löydy. Tuo kuvaus ihon läpi työnnetystä kepistä yhdistettynä Paavalin kielteisiin ajatuksiin naisista herättää kysymyksiä. Varsinkin, kun Paavali ottti suojiinsa pitkäksi aikaa myös pakoilevan orjapojan. Meinasi oikein vaikeuksiin joutua karkulaista suojelemalla. Oikeastaan aika hauska yksityiskohta, kun ajattelee kirkon piirissä tänäkin päivänä käytävää keskustelua naispapeudesta ja homoseksuaalisuudesta. Näissähän aika usein vedotaan nimenomaan Apostoli Paavalin sanomisiin. Erityisen paljon ajatuksia herättää Katolisessa kirkossa oleva käytäntö olla sekaantumatta naisiin. Poikalapsiin siellä kuitenkin sekaannutaan.
Paavalihan oli lähtöjään kirjanoppinut ja fariseuslainen. Yhtenä yönä hän sitten näki unta Jeesuksesta, jossa hänet käskettiin evankeliumia julistamaan. Jeesuksen opetuslapset eivät oikein pitäneet Paavalista. Näin Paavali laitettiin kaukolähetystyöhön. Kaupatessaan kristinuskoa Euroopan suunnalla Paavali joutui myös tekemäään aika paljon myönnytyksiä. Yksi näistä oli luopuminen poikalasten ympärileikkauksesta. Iso merkitys on myös sillä, että Paavali joutui hyväksymään kirkkoihin Jumala-aiheisia kuvia. Periaatteessahan Jumalnkuvan palveluun suhtaudutaan Raamatussa kielteisesti. Eurooppalaisille näyttävät Jumalapatsaat ja Jumalankuvat olivat kuitenkin tietynlainen kynnyskysymys, johon oli sopeuduttava. Olihan Kreikan ja Rooman kuvataide jo tuolloin varsin uskonnollisaiheista.
Minun mielestäni se kristinusko, jota kirkoissa opetetaan, on aika pahasti eksyksissä nimenomaan Paavalin takia. Mielestäni Paavali sotki kristinuskoon omia farisealaisia sääntöjään ja määräyksiään, joista Jeesus nimeomaisesti halusi eroon. Tietyllä tavalla Jeesuksen ilosanoman sijaan on astuttu takaisin tietynlaiseen vanhatestamentilliseen kirjanoppineisuuteen, jossa Raamatulle kirjana annetaan merkitys, jota sille ei kuulu. Tämä toki vain aivan omana ajattelunani.
Kun Raamatusta tarkoin seuloo erilleen sen kirjoittajien kaunopuheisuuden ja arvolataukset, kirjan merkitykset kyllä avautuvat aivan uudella tavalla. On hyvä muistaa, että niin vankkaa asemaa, kuin kirjalla on, ei iltapäivälehtien kaltaisella tyhjällä viestinnällä saavuteta. 