Uniongelmaa

Niin olisi seuraavanlainen ongelma: on akuutti kriisi, enkä pysty nukkumaan kunnolla. Olen vuosia kärsinyt nukahtamisvaikeuksista ja myös siitä, että heräilen, enkä enää saa unta. Nyt on kuukauden verran kestänyt pahempi ajanjakso, jona nukahdan vasta aamuyöllä ja heräilen pitkin yötä. En saa nukuttua putkeen kuin ihan maksimissaan kaksi tuntia, ja sen jälkeen herään. Sain lääkäriltä tenoxia, joka auttoi muutamana yönä, ei enää. TK-lääkärille on aika vasta kuukauden päähän, samoin omalle psykiatrille. TK-päivystykseen en voi mennä, koska sieltä ei apua saa, saatika reseptiä mihinkään. Mietin tässä nyt sitten sitä, että jos yksityiselle menen, niin riittääkö yleislääkäri, vai onko pakko mennä psykiatrille?, Haluaisin jotain lääkettä, joka auttaisi pahimman yli.

Alan olla todella väsynyt. Kyseessä ei ole viihdekäyttö, vaan oikeasti haluan nukkua! Bentsoja en ole ikinä viihteillyt, tuo tenox on ensimmäinen unilääke, jota olen suostunut syömään. mm. mirtatsapiini, cymbalta ja ketipinor on kokeiltu, ei apua. Toivottavasti ei tulkita hankintayritykseksi, koska en todella tiedä, mitä tekisin…

Mulla samaa vikaa, ollut aina. Nukun pari tuntia vuorokaudessa ja tällä on menty jo aika pitkään.

Mä olen vähän sitä mieltä, ettei sua tossa tilanteessa auta, kun sen verta tykit ryynit, että jäät niihin koukkuun ja siinähän sitten olet. Tuurilla vois löytyy joku miedompikin valmiste, mutta jaksaako sitä kukaan tuhatta eri lääkettä kokeilla läpi.

Ei sua auta nyt mikään, ellet saa sit yksityiseltä hyyyvin lyhytaikaisesti vaikka jotain bentsoja. Eipä niitä pidempiaikaiseen käyttöön pitäisi määrätäkkään. Ihan yleislääkärille mä menisin, ellet sitten halua jutella jonkun kanssa tai kriisi on sitä laatua, että ne käskis sut psykalle jokatapauksessa.

Vastaisuuden varalle pistä elämäntapas kuntoon. Kokeile jättää viljat pois, auttaa vitun moneen vaivaan. Tai sitten tervetuloa kerhoon! Meihin, jotka ei nuku.

Nukahtamislääkkeet toimii vain n. paria tuntia, joten niistä ei apua oo jos kerran heräilet ja en tiä onko varsinaisia unilääkkeitä edes olemassa…? Eli muuten sanoisin, et pyydä stellaa, mut ei se heräilyä estä ja se koukuttaa alle kuukaudessa ja tolet alkaa nousta alle viikossa hyvinkin herkästi jolloin edessä on ongelma, ku yksi tabletti vuorokaudessa on maksimi annos, jota ei voi ylittää ilman SIC! merkintää ja korkein annos, mitä lääkäri voi poikkeustilanteessa kirjottaa on 3tbl, joka ei riitä, ku tolet nousee. Parhaan avun heräilyyn valitettavasti saa neurolepteistä ja mirtazapiinista ja jos ne ei auta ni olet samanlainen toivoton tapaus kun mä. Lääkäri sano, et harkitse sit yötyötä, ku haluut duuniin, koska olet yöihminen, eikä sille voi mitään. Jotkut vaan on tällasia.

:open_mouth: Miten tämä Melatoniini? En ole koskaan kokeillut, mutta mitä jengi siitä kertonut=palaute hyvää… :question:

Itse en ole melatoniinia kokeillut, mutta olen myös kuullut positiivista palautetta siitä. Mulle sitäkin kirjoitettiin, mutta en edes silloin vaivautunut kokeilemaan, olin silloin hiukan eri tilassa…

Lääkäri sanoi mulle, että joitakin se auttaa, jotkut eivät saa siitä apua, mutta kannattaa kokeilla. Eipä siinä kai mitään menetäkkään. Siihen ei ainakaan voi koukkuun jäädä. Sen kauppanimi olio joku “Circadin” tai jotain sinnepäin.

Unettomuus voi olla yhtä helvettiä, joten toivon että asiat korjaantuu.

Voihan sitä ehdottaa lekurille lähetettä sairaalaa ja siellä katsastaa läpi, että mitä tarvii, niinku ,et ne pitäis pari päivää inessä ja testais, millä tipahat, yleensä käsittääkseni Lahdessa se tehtäis psykiatrisella puolela… tai pyydä 400mg Leponex, taattuu unta :wink:

Mulla sama ongelma ollut pikkulikasta asti. Iltapäivät nukuin ja yöt valvoin. Eikä ole muuttunut miksikään.
Juomisen lopettamisen jälkeen olen kokeillut nukahtamislääkkeitä,ekaa kertaa elämässäni, vaihtelevalla tuloksella. Viimeisin tuttavuus (tuore) Stella ja ainakin vielä auttaa

Ei noista lyhyt- tai keskipitkistä nukahtamis/unilääkkeistä oikein oo hyötyä. Itse olen kärsinyt uniongelmista jo lähemmäs parikymmentä vuotta ja kokeillut vaikka mitä. Sitten törmäsin tälläiseen lääkkeeseen kuin triptyl, se on jotain vanhemman sukupolven masennuslääkkeitä, muttä sitä käytetään unettomuuden hoitoon. Itselle sitä on määrätty 100mg illalla ja sammun siitä kuin saunalyhty. Laskin itse annoksen 50mg:aan ja sippaan silläkin aivan helpolla. Ja noissa lyhytkestosissa lääkkeissä pitäisi mennä samantien sänkyyn ja pistää silmät kiinni ja odottaa että uni tulisi. Triptylit alkavat vaikuttaa aika pitkän ajan päästä ottamisesta, itse otan niin että ottamisen jälkeen katson vielä tunnin verran telkkaria ja sitten painun sänkyyn lukemaan ja useinmiten herään aamulla kirja naamalla. Lisäksi nukahtamislääkkeet ja bentsot aiheuttavat kuitenkin riippuvuutta, joten niitä ei suositella käyttää pidempää aikaa. Triptyleissä riippuvuusvaaraa ei ole. Suosittelin vakavista uniongelmista kärsivälle isälleni näitä lääkkeitä ja nyt isukki nukkuu pitkät yöunet heräämättä kertaakaan yön aikana (kuten minäkin) ja näistä ei edes ole pöhnässä aamulla :slight_smile:

Melatoniinia sain pari viikkoa sitten, ei auttanut. Ensi viikolla aika lääkärille, ja yritän nyt sitten saada jotain, joka auttaisi. Alan olla fyysisesti ja henkisesti loppu, kun oon niin paljon valvonut. Lähinnä tarvitsen jotain, jolla kääntää unirytmin takaisin. Luultavasti se riittäisi ja nukkuminen taas helpottuisi.

Höh, ei tohon mitään lääkettä oo, valvot yhen yön ja sit meet aikaseen illalla nukkumaan. Mä joudun ite tekee ton kerran viikossa melkein.

Noihan on varmaan lyhytvaikutteisimmat nukahtamislääkkeet mitä löytyy.

totta, mut mitkä on pitkävaikutteisia?

Gekko: ei tuo yön valvominen auttanut, kokeiltu on. Nyt olen 24/7 todella väsynyt, koska saan aamuyöllä vasta nukuttua ja aamuisin pitää aikaisin herätä aina milloin minnekin. Pitäisi saada nukahdettua joskus ennen puolta yötä, jotta ehtisi nukkumaan tarpeeksi.

Ootko kokeillu käydä lenkillä joka päivä esim 5km kävellen? tiedän et kuulostaa pahalt mut ei se sit ku tottuu siihen et joka päivä vaan liikkuu johonkin.

Mulla on kans unettomuusongelma. Herään joka yö klo 2.00-3.00 enkä saa enää sen jälkeen unta. Olen kokeillut Seroquelia, Doxalia, Tolvonia, Surmontilia - nyt menee Prazine. Mikään ei auta. Bentsot on kans kokeiltu ja niitä en edes saa, vaikka vois ehkä jeesatakin. Nukahtamislääkkeitäkään (Stellaa, Imovanea) mun on turha edes pyytää. Mua syrjitään: en pääse enää yksityislääkärille jonkun KELA-merkinnän takia ja terveyskeskuslääkäri ei kirjoita mitään. Kaikki menee tän päihdekuntoutuspaikan lääkärin kautta.

Tsih mainitsit tuon Triptylin. Joku muukin on minulle tuota valmistetta kehunut.

No nyt on auttanut tenox jonkin verran, tai siis n. joka toisena yönä. Joudun ottamaan vähän extraa, mutta minkäs teet, kun lääkärit eivät uskoneet, että on iso ongelma… Rivatrilia oon kelannut, josko voisi auttaa…

En oo nukkun tänään päivällä tai viime yönnä silmäystäkään. Ei viekäkään väsytä, vaik en oo stimui ottan (mitä omat 3 tai 4 dexeä tänää kuten aina). On mul 1 tennari ja 2 stilkkaria kyl, mut tuskin auttaa. Kyl mä uskon et nukun ilman lääkkeit tän yön; toista yötä en kestä valvoa putkee tai huomen oon aivan down ja itken… :unamused: :frowning:

Mulla auttoi aikanaan Atarax. Jonkin verran (1-1,5 h) ennen nukkumaanmenoa 1-3 kpl 25 mg:aa ja hyvin nukutti. Ei ainakaan mulla koukuttanut viikkojen käyttö. Lisäksi Mirtazapin (muistaakseni 15 mg). Tenoxin teho hiipui aika nopeasti (ja pelkäsin hysteerisesti koukkua), jolloin fiksu psykiatri määräsi Ataraxia, vaikkei unettomuudella ollut mitään tekemistä allergian kanssa. Jokainen tilanne lienee erilainen, mutta tuota kannattaa minusta kokeilla.

Ei tuohon häriöön ole oikein mitään patenttiratkaisua. Tenox ja muut benzodiatsepiinit (tai lähisukulaiset) eli stellat, imovanet ja sen sellaiset ovat: ensinnäkin lyhytvaikutteisia (heräät parin tunnin päästä) ja niihin kehittyy toleranssi nopeahkosti (ei vaikuta enää) ja riippuvuus ajan myötä, mitä on hankala lopettaa. Kokelisin mirtazapiiniä ensialkuun, neuroleptit joita tässä ketjussa on lueteltu aiheuttaa nukkumista. Mutta jälkimmäiset ovat tarkoitettu psykiatrisiin sairauksiin, eikä ainakaan allekirjoittaneen raajat halunneet nousta sängystä aamulla ja joidenkin kohdalla menee työkyky täysin ylenpalttisen väsymyksen takia. Olo ei ole silti mikään mukava, päinvastoin.

Mutta mirtazapiini voi auttaa järkevällä tavalla ja niitä voi käyttää pitkään… (nykyaikainen masennuslääke jolla ei pahemmin sivuvaikutuksia). Muita vaihtoehtoja (liikunnan lisäksi) ei pahemmin ole. Sörnäisten a-klinikalla oli unikoulu-niminen ryhmä, jota veti asiaa tuntevat hoitajat. Jotain hyötyä oli rentoutumisen opettelussakin. Itse sain jonkinlaista helpotusta. Kemikaalien ja viinan avulla nukkuminen on aina lyhytjännitteistä…tulee ennenpitkää bumerangina takas. Tässä konstit joita olen kokeillut vuosien varrella, mutta ongelma on vielä olemassa. Joo ja alkoholi kantsii lopettaa, menee koko pakka sekaisin.

Melatoniini jakaa kyllä selkeästi ihmiset niihin, kenellä se ei vaikuta yhtään mitään ja niihin, kenellä se on “täsmälääke”. Itse kärsin vuosia nukahtamisvaikeuksista. 3h sängyssä pyöriskelyä ei ollut harvinaista, 5 tuntiakin saatoi joskus mennä, sitten nukkui valoisan ajan ohi ja taas sama ongelma yöllä edessä. Siinä vaiheessa on valmis vetämään vaikka sirdaludia nokkaan, kunhan saa tajun pois. Ikävä kierre… Mulla toimii melatoniin (3 mg, nopeavaikutteinen) niin, että olen nukahtanut tähän asti, n. vuoden ajan 100% varmuudella alle tunnissa. Useimmiten about 20 minuutissa. Ja nykyään ei tarvii ottaa noita läheskään joka yö, eli minun unettomuuteni johtui melatoniin vähäisestä erittymisestä käpyrauhasesta. Aivan turhaan kävin läpi suunnilleen kaikki mahdolliset nukahtamislääkkeet.
Melatoniinia käytetään myös aikaerosta johtuvan unirytmin palauttamiseen. Harmi, kun tuo ei toimi kaikilla. Minä ainakin elän siinä uskossa, että se on turvallinen ja vähiten haitallinen lääke.

Tuo on hyvä konsti. Lääkäreiltä toivoisin kannustusta liikunnan pariin. Siis juuri tuollaisen kävelylenkin tai pienen hölkän pariin. Moni unettomuus varmaan johtuu siitä, että ei yksinkertaisesti rasiteta kehoa. Joskus kävin lenkillä ihan vain sen takia, että unen saanti olisi helpompaa. Masentuneena lenkille lähteminen on kohtuullinen haastavaa, mutta se tunne kun todella nykahtaa ilman kemikaaleja, luonnolliseen väsymykseen, on todella palkitseva ja motivoi toistekkin lähtemään lenkille. Tässä on kyllä vaarana, että lenkkeilystä tulee tapa, mutta ihminen on valmis uhrautumaan hyvien unien eteen. Hyvät unet on kai kaiken hyvän olon ja terveyden perusta? Unettomuudesta kärsivä on koko ajan väsynyt tai muuten käy vajaalla, mutta sitten itse nukkuminen/nukahtaminen on vaikeaa.

Kahdeksantoista vuotta syömishäiriöisen aivoilla ajattelevana mirtatsapiinia en suostu syömään, koska sillä on klassisesti ruokahalua/painoa lisäävä vaikutus. vaikkakaan haittavaikutuksia ei ilmene kaikilla, mutta jos ruokahalun säätelyn kanssa on ongelmia, en sitä lääkkeillä halua lisätä. Zyprexa on toinen valmiste. Muuten olen suht avoin kaikille lääkkeille :stuck_out_tongue: