Unilääkkeitä useammalla reseptillä ja KELA

Aloin parisen vuotta sitten käyttämään unilääkkeitä, koska eräs krooninen sairaus on merkittävästi heikentänyt uneni laatua. Muutamia lääkkeitä olen kokeillut ja hyvä kombinaatio on löytynyt. Stilnoct on tässä yksi komponentti mutta n. vuosi sitten sen käyttö alkoi hiukan lähtemään lapasesta ja hupskeikkaa olinkin yhdessä vaiheessa hakemassa reseptia jo kolmelta eri lääkäriltä. Käytännössä siis otin triplasti määrätyt annokset. Olen kuitenkin saanut tilanteen jo aika hyvin kasaan ja pikkuhiljaa oppinut käyttämään lääkettä oikein - vieläkin on petraamista.

En ole koskaan ollut huumeiden käyttäjä - en juuri lainkaan käytä alkoholia ja pippaloissakin aina kieltäydyn kannabiksesta vaikka sitä tarjottaisiinkin. (Ne käyttäkööt jotka haluavat, jos hallitsevat homman. Minulla ei ole asiasta voimakasta mielipidettä, vaikka olen hupikäytön vakaviakin seurauksiakin läheltä nähnyt).

Haluaisin kysyä kahta asiaa:
A) Voiko useampien reseptien hakemisesta koitua ongelmia? Millaisia?
B) Tarkemmin, seuraako KELA näitä asioita jotenkin tarkasti tai ilmoittaako se herkästi asioista lääkäreille (sikäli kuin tiedän, KELA on tapauksessani ainoa ulkopuolinen taho jolla periaatteessa on tieto kaikista lääkehankinnoistani)?

Sähköisiä reseptejä en ole käyttänyt, lääkärit ovat olleet eri lafkoista eikä heillä pitäisi olla yhteisiä tietokantoja. Eri apteekkeja olen myös aika paljon käyttänyt (en mitenkään systemaattisesti, vaan aivan sattumalta, koska Stadissa niitä on monessa kulmassa).

En tarvitse moralisointia tai mummon vanhoja reseptejä unettomuuteen (kaikkea olen kokeillut ja liikuntaakin harrastan paljon, sairauteni sallimissa rajoissa). En käytä unilääkkeitä saadakseni kiksejä, käytän niitä todelliseen ongelmaan josta kärsin vuosia. En aja autoa niitä käytettyäni - keskustassa sporallakin pääsee. (Sivumennen sanoen, mielestäni nämä lääkkeet saavat liiaksikin päivittelyä osakseen, en ole itsessäni huomannut mitään sivuoireita, päinvastoin ne ovat todella lisänneet elämäni laatua ja jaksamista. En toki kiellä, että pitkäaikaisestä käytöstä voi seurata ongelmia, eikä tsolpideemi ehkä sovi kaikille. Ja ideaalisti, annostusta pitäisi noudattaa.)
Kiitos tiedoista.

kele.fi