unilääkkeet!

sellasta kyselisin, että mitä sanotte lääkärille, että saisitte unilääkkeitä, lähinnä tsolpideemia? kyseessä kun ei ole mikään huvikäyttö vaan kerrankin ihkaoikeasti tarvitsee apua, että arki toimisi normaalisti.

olen itse saanut vaikean elämänmuutoksen jälkeen muutaman kerran 10x10mg zolpidemia, triptyliä (joka nyt on täyttä paskaa) ja tenoxia 10x10mg (joka ei oikein pure sekään.) yksityisen firman työterveyslääkärit on olleet aina naama tosi vääränä sitä myöntäessään! nyt aika julkiselle myöhemmin jos sieltä paremmin saisi… syynä on usein ikä (mulla 21), että ei noin nuorelle mitään uni -tai rauhoittavialääkkeitä eikä pitkäaikaiseen käyttöön, mitä sit avuksi?!

mitä niille täytyy selitellä? kun tulee valvottua pari-kolme vuorokautta helposti ja kaikki keinot tuntuu olevan käytetty, mutta kun ei nukahda niin ei nukahda!

älyttömän kohtuutonta, että suomessa ESIM. sm ja div.-tason jääkiekkoilijat saavat tuosta noin vaan 100x10mg boksin zolpidemia, tai muuta vastaavaa lähestulkoon huvikäyttöön, mutta entä kun sitä oikeasti tarvitsisi apua nukahtamiseen? hienoa tää lääkäritoiminta suomessa…

Mene lääkäriin ja kerrot vaivastasi. Otat vastaan sen mitä määräävät
ja kokeilet ilman ennakkoluuloja. Jos vaivasi jatkuu toistat tuota lääkärissä
käyntiä ja kerrot ettei edellisestä lääkkeestä ollut apua, tai jos on liikaa
sivuvaikutuksia tjsp.

Ensin sieltä tosiaan määrätään niitä “tehottomampia” aineita, mutta haitat
on myös yleensä vähäisemmät (mm. riippuvuuden synty). Jaksat vaan käydä
uudelleen, niin kyllä se apu löytyy ennenpitkää, vaikka olet varmaan akuutissa
avun tarpeessa. Homma ei vain toimi siten, että kävelet sinne ja määräät
omat reseptisi. Voithan toki mainita aiemmat reseptisi ja niiden vaikutukset
unettomuuteen.

Jos sieltä julkiselta puolelta ei 3-5 käynnin jälkeen löydy apua ja alat turhautua,
niin kokeile yksityisiä sen jälkeen.

Kannattaa myös harkita elämäntapojen tarkastelua. Liikutko tarpeeksi ?
Syötkö hyvin ? Juotko liikaa kahvia ?

Jos ei perusasiat ole kunnossa, niin pitkällä aikavälillä paskot vain omiin
housuihisi hakemalla unen sieltä purkista. Voi olla, että toleranssin kehittyessä
se uni ei enää tulekaan ja taas olet siinä vaiheessa, että mennäkö lääkäriin
hakemaan jotain edellisten kaveriksi.

Edellinen tietenkin pelkkää spekulaatiota, koska voihan sinulla olla ihan jees
elämäntavat ja vaivasi johtuu esim. väliaikaisesta stressistä mitä et voi välttää
(työ, koulu jne.). Kannattaa kyllä mietiskellä mistä se unettomuus johtuu ylipäätänsä,
ja miten voisit suoraan vaikuttaa sen syihin sen sijaan, että lähdet niitä peittelemään.

Koitat muistaa, että olet hyvinvointiyhteiskunnan jäsen ja sinulla on oikeus
hyvinvointiin. Kunnon yöunet on hyvinvoinnin peruspilareita. Sinun ei tarvitse
valehdella, tai keksiä mitään tarinoita jotta saat apua vaivaasi. Unohdat sen
tsolpideemin ja lähdet avoimin mielin kokeilemaan muitakin vaihtoehtoja.

ataraxista minä nukun vähän liiankin hyvin ja sit on tietenkin levotsin 100mg nii nukkuu takuu varmasti.

Jos kerran kyseessä on nukahtamisvaiva, eli sit ku nukahdat niin uni maittaa, zolpideemi olisi siihen hyvä. Kuten sanoitkin.

Imovane myös.

Mutta, vielä parempi on tsaleploni, eli sonata. Jota ei tosin saa apteekista vasta kuin keväällä. (tehtaalla toimitusvaikeuksia)

Sitten toinen nimenomaan nukahtamiseen hyvä on Halcion, joskus ennen muinoin paljonkin käytetty lääke.

Se ei oikeasti ole mikään hullunvahva mörkölääke, mutta kielen alta sillä on erittäin nopea onset. (itse silloin tällöin joudun noita ottamaan, jos ei uni tule, käytännössä 0.25mg tabletilla nukahtaa sillä hetkellä, kun se on kokonaan kielen alta liuennut.) Joillakin lääkäreillä on tuota lääkettä vastaan joku kammo, toisilla ei. Se ei ole vesiliukoinen, niin kuin dormicum, joten en ymmärrä sitä, että siinä sanotaan olevan “väärinkäyttöpotentiaalia”.

Niin ja tenoxia saa myös 20mg:senä.

15mg mirzapin voisi olla myös hyvä, tosin se ei nukuta kuin ensimmäisen viikon, säännöllisesti käytettynä.

Mutta bentsoihin ei kannata totutella, toisaalta unettomuus on äärimmäisen vittumainen vaiva.
Kannattaa kertoa lääkerille totuus!

Itse puhun aina niin kuin asiat ovat, eikä mikään instanssi ole halveksinut vaikka addiktiostani olenkin kertonut. Ei tietenkään pidä joka vastaantulijalle sitä toitottaa, mutta kysyttäessä esim virastoissa yms. Nytkin työpaikalla tietää pomo ainakin ja muutama muukin, rehellisesti kerroin, kun kerta kysyivät. No problem. Tosin en ole kirurgi enkä liikennelentäjä… :mrgreen:

kiitos vastauksista!

tosiaan tuntuu, että kaikki on hyvin kun sitä zolpidemia on yöpöydällä ja tietää, että siitä sitä apua sitten saa. vituttaa tulla sen tennaripurkin kanssa sieltä apteekista kun tietää, ettei se toimi. vitutuksissani nappasin yksi ilta sitten 5x10mg lastin niitä ja voin sanoa, että sillä kyllä sammu samantien ja nukkuikin sitten! mutta ei tollanen toimi ja ole missään muodossa järkevää.

ja onhan sitä toleranssia kertynytkin, ettei se esim 1x10mg stella helpota, se on joku 3 otettava ja niistä tulee halluja, tuleeko noista muista miten helposti? kokemusta on siis zolpidmista,stelloista ja stilcnotista ja kaikki toimii! tenoxista ei ole tullut, ehkä vähän pyörryttävä olo aluksi vain. ketäköhän ja mitäköhän varten esim. edes valmistetaan sadan napin paketteja zolpia…?!

tosiaan kaikki elämäntavat kondiksessa, käyn töissä, sosiaalinen elämä pelaa eikä suurempaa stressiä oo, tupakoin jonkunverran en paljon, en juo kahvia/energiajuomia/limuja, syön ihan hyvin, liikun ja ulkoilen, alkoholia käytän sillointällöin 1-2lasia viiniä illassa tai sitten kunnon kännit joskus bailatessa, mutta sehän on normaalia eikä vaikuta tähän muuten:-) vuorotyö vie kyllä joskus veronsa unen puoleen ja töiden kannalta kun sitä unta ei ole alla ikinä! sillonkun zolpia on olen niin onnellinen ja nukun kun pikkuvauva eikä aamulla oo yhtään tokkurainen olokaan!

tosiaan aionkin rehellisesti kertoa mistä on ollu apua ja mistä ei, sanoin yksityisellekin mistä on ollut iloa ja mistä ei, passitti puhumaan ongelmista ja niistähän on puhuttu, mutta ei ne lukot sillä puolella kyllä oo. julkiselle puolellekin on niin ihanaa kun kuukauden päähän saa aina niitä aikoja :cry:

21…

joo kyllähän se toimis, mutta 10 boksista se ei hirveen pitkälle riitä :smiley:

.

Oma kokemus Halcionista oli todella negatiivinen. Onset ei ollut yhtään sen nopeampi kuin tsolpideemilläkään (molemmat sublinguaalisesti, tuo tsolpideemi ei hyvältä maistu, mutta siihen tottuu). Tsolpideemillä, vaikka se onkin nukahtamislääke, nukun sen 6-7 tuntia heräämättä jo 5mg annoksella. Halcionilla 0,25mg annoksella sen sijaan nukuin vain 3 tuntia, otin toisen ja nukuin 2 tuntia lisää. Sen jälkeen otin ilmeisesti kolmannen ja vielä neljännenkin ja kadotin muistini muutamaksi tunniksi ja tein äärettömän typeriä asioita. Triatsolaami aiheuttaa bentsodiatsepiineista eniten tuota muistinmenetystä, psykoosia ym. mukavaa. En todellakaan voi suositella kenellekään.

^Mulla taas Halcion on ainoa jonka avulla nukahtaa melko tod. näk. Kokonaisen joutuu ottamaan (mikä on neljäosa entisestä vahvuudesta) ja jos oikein hyvä sägä käy ni mikää ei sit enää havahduta mua hereille vaan nukahan. Jos joku asia tai ääni havahduttaa mut, ni en nuku enää… On liian lyhyt vaikutusaika. Mulla se 1½h korkeintaa tai sit ei enää toimi.

Ei Halcionia tosin mielellään määrätä. Johtuisko “Zombie-pölystä” joka lainattu Nikki Sixxin elämänkerrasta. Vetivät tuota koksun seassa… Oli markkinoiltakin pois jonkun aikaa ilm addiktio-potentiaalin (näin lekuri mulle väitti) takia. Mä jos saan unenpäästä kii, pystyn nukkumaa. Jos ei nukahda ni sit ei nukahda… Eri asia niillä ketkä ei saa unta jos herää parin tunnin sisää…

Mun mielestä stilkkareit määrätää melko helpost; aika samaa kastii ku Imovane. Eli ekoja “päihdyttäviä” joita ainakin mulle teekoossa tyrkytetty useampaa otteesee tuohon ongelmaan.

Nykyään lääkärit ovat tosi nihkeitä kirjoittamaan ylipäätään mitään bentsoja,saati sitten sellaisia joita nukahtamiseen tarvitsisi (esim. Halcion). Suosittelisin että kokeilet sellaista lääkettä kuin Ketipinor. Se kuulostaa vähän hurjalta koska se on skitsofrenia lääke mut se oikeasti auttaa tehokkaasti uniongelmiin (oletan nyt että et käytä mitään neurolepteja).
Aamulla on ihan ok herätä,ei juurikaan mitään pöhnää ole jos on vaan tarpeeks nukkunut. Niin ja lääkäri kirjottaa tota ketipinoria ihan varmasti mielellään kun vaan pyydät. Pyydä 100mg nappeja siltä se on sopiva annos jos ei oo neuroleptitaustaa. Jotku nukkuu vähemmälläki ja voithan säki koittaa aluks ottaa puolikkaan tollasen.

Totta :laughing: Olen kyllä huomannut, että 25mg Ketipinoria nukuttaa paremmin kuin vaikka 300mg… Ketiapiinistakin kyllä saa tottumaton päänsä aivan sekaisin :laughing:
Tsopikloni-toleranssini on sen verran korkea, että se aiheuttaa mulle lähinnä kaikkea kuolemaan liittyviä hallusinaatioita,mutta ei väsytä yhtään… :open_mouth:

Kyllä mul halcion on se paras nukahtamislääke.

Jos ongelma o semmonen ettei saa unta, tuo on tod. hyvä. (mut jos noihi totuttelee, ei sit apua tuu ku dc,stä, jos niistäkää! stilkkarit o jauhoo…

Jos unen pituus on ongelma, ite vedän levareita tai 300millisiä ketipinorei=seroquel.

Olkaa rehellisiä!

Lekurit o sitä varten, et ne auttaa. Olkaa rehellisiä, tai mä ammun vittu sut!!!

Ps. voi tulla kokeilee. (liukkaita vai 9mm. (liukkaat o .308 .30-06, kuiten ette vittu jannut mee vittu viilaan niitä!)

Mähän sanoin että jannut, älkää viilatko niitä!

Liukkaalla osuu sataan metriin, viilattu paska heittää jo 20ppiin montakyt senttiä!

Mutta tehokas v-jousi on kans iha jees, jos tappaa haluaa.

Tai jos tyypin tunnet, ni herska (jota tod.näk ette mistää saa(tenoxipellet!!!) tai lakkaöverit!

^^Toi tarvii huumoria, vaikka faktaa onki. Ja joo, on opareflat viel pari tuntia… :smiling_imp:

Aivan täysin samaa mieltä, ei helvetissä ketiapiinia, tuota nykyajan lääkäreiden trendilääkettä mitä kirjoitetaan vaivaan kuin vaivaan, ja annokset nousee jumalattoman nopeasti kuin myös kilot, varaudu ~~20kg / puolvuotta painon nousuun myös. Halcionia lähtisin itse suosittelemaan, vaikka itsellä ei toimi vaikka ottaisi 4-6 kerralla… johtuen taas tuosta 2 rivatrilin vuoden mittaisesta käytöstä ja sitä ennen xanorista ja sitä ennen sitä ja tätä ja tota ja taas tätä eli päivittäisillä bentsoilla menty pitkään joten unettomuuten ei apua löydy bentsojohdanneisista lääkkeistä. Oikeastaan bentsotolet korkealla omaaville suosittelen nukkumattoman yön kerran pari viikossa niin saa unta sitten seuraavana yönä kun valvoo sen pari päivää putkeen. tämä siis taas minun mielipide, niitäkin on paljon kuin myös makuja sano koira kun pallejansa nuoli… :laughing:

Ite tein näin aikoinani (kun tolea riitti valitettavan korkealle) pitkään. Sit jos oli työt tai koulut ni hankin tuohon rinnalle 5mg Levozineja (ei väsytä niin paljon aamulla) ja Sirdaludia (e-pilsut vahvistaa sivu-vaikutukset jopa 4-kertaisiksi). Ku tolet oli korkealla ni mikään bentso-pohjainen uni-lääke ei toiminut lainkaan.

Juu sama vika ollut yli vuoden, ettei mikään benjo-pohjainen uni/nukahdus lääke toimi. pikemminkin piristää mitä enemmän otat.