Olen tietoinen, että näitä unilääkekeskusteluja on ollut, mutta en löytänyt niistä aivan sitä hakemaani. Eli olen syönyt unettomuuteen vähän kaikkea mahdollista ja mahdotonta - tällä hetkellä Levarit ja Melatoniini käytössä ja toisinaan epävirallisesti Sirdalud.
Järjettömän lihoamisen jälkeen (kiitos Mirtazapin, kiitos Levozin) haluaisin vaihteeksi jonkun ei-lihottavan lääkkeen. Mulla on bentsoihin toleranssia melko paljon, mutta silti haluaisin bentson (-johdannaisen) lääkkeeksi nyt, koska ne eivät lihota. Eli olisiko apua bentsojohdannaisista enemmän kuin perus nukahtamislääkebentsoista (Tenox), vai olisiko vahvemmat nukahtamislääkkeet (Halcion, Insomin, Dormicum) parempia? Saan lääkkeeni A-klinikalta, joten Dormicumia en tule saamaan, Insominin kanssa voi myös olla ongelmia, mutta esim. Halcionia olen sieltä saanut.
Ja miksi en kokemuksesta tiedä itse? Minulla ei ennen ole ollut näin vahvasa bentsotoleranssia. Syön keskimäärin bentsoja joka toinen päivä ja silloin syön n. Diapamia 40 - 80 mg ja Rivatrilia 4 - 8 mg. Tiedän, että paras ratkaisu olisi tiputtaa bentsoja, ja se onkin tällä hetkellä projektina, mutta ennen sitä tarvitsisin ei-lihottavaa unta.
Kokeiltu on. Lihottaa ja pistää nukkumaan liian pitkään. Sen lisäksi siihenkin kehittyy tosi nopeasti toleranssi. Siis tuo Levozin, mikä miulla on, kuuluu samaan lääkeluokkaan (neuroleptit), mutta Levozin on Seroquelia astetta voimakkaampo.
Lähinnä haluaisin tietää, että onko tässä tilanteessa parempi ottaa johdannaisia vai vahvoja bentsoja. Sen verran höveli päihdelääkäri mulla A-klinellä, että kirjoittaa kyllä ihan mitä pyydän. Paitsi Dormicumia, koska se epäilee, että myisin ne, koska itselläni ei ole piikkitaustaa ja ottaisin lääkkken ihan suun kautta.
Dormicumia tai varsinkaan Halcionia en ottaisi, koska vaikka niillä ehkä saisikin itsensä tipautettua, niin unessa ne eivät pidä. Insominia suosittelisin kokeilemaan, paras unilääke ollut itselleni (toki bentsotole siihenkin tietysti vaikuttaa). Johdannaisiin taas ristitoleranssi ei välttämättä ole täydellinen, joten niistä saattaisi olla apua. Itse kuitenkin pyrkisin ensin kokeilemaan tuota Insominia 5mg-15mg annoksella.
Minäkin suosittelisin Insominia. Hups, käyköhän mulle köpelösti tämän suositteluni vuoksi? Täällä on näemmä ollut taas melko tiukkapipoinen mode .
Mulla on melko korkea benzotoleranssi ja pitkä benzoriippuvuushistoria ja sekä Tenox, että nuo johdannaislääkkeet(zopikloni tai zolpideemi) ovat menettäneet mulla tehonsa jo vuosia sitten täysin. Insominilla olen onnistunut saamaan kohtuullisen, välillä jopa todella hyvin unta, ihan 10 mg annoksellakin. Yritän kuitenkin olla ottamatta sitä kovin usein, jottei sekin menettäisi tehoaan.
Riippuu toki hieman siitä, millaisia univaikeuksia aloittajalla on. Jos ongelmat ovat pelkästään siinä nukahtamisessa, mutteivat unessa pysymisessä, niin silloin Dormicum(joka tosin taisi olla poissuljettu vaihtoehto) tai Halcion voivat olla hyvinkin avuksi, mutta jos sitä pyörimistä on pitkin yötä, niin silloin nuo tai Z-lääkkeet eivät kuulosta kovinkaan järkeviltä.
Neurolepteja en suosittele, kuin äärimmäisen vaikeaan unettomuuteen, mihin mikään muu ei auta, koska leptiuni ei ole oikeaa, virkistävää ja palauttavaa unta IMO. Eipä tosin mikään kemiallinen uni oikeaa unta ole, mutta edes vähän paremmanlaatuista, kuin kaamea leptikooma . Lepteillä on toki tunnetusti ne muutkin, vakavat haittavaikutuksensa, eivätkä ne todellakaan ole mitään ensisijaisia lääkkeitä univaikeuksiin.
Mulle pieni määrä mirtazapiinia oli muuten oikein toimiva unilääke, mutta kuten aloittajakin, lihoin siitä hetkessä aivan valaaksi .
Ei se Insominkaan kaikilla tietenkään toimi. Joillekin parempi vaihtoehto voi olla Tenox tai jopa Opamox, mutta oman kokemukseni perusteella suosittelisin ensisijaisesti pyytämään lääkäriltä sitä Inkkari-respaa.
Insomin olikin joskus ja kaikki kokemukset siitä on positiivisia. Viimeksi kun sain Halcioneja, pyysin alunperin Insominia, mutta se oli lääkärin mieolestä “liian vanha lääke”. Tänään aion puhua sen ympäri niin, että sen on pakko kirjoittaa.
No niin, lääkäri sanoi kauniisti “No, ei sua enempää voi pilata” ja kirjoitti reseptin Insominiin. Pyynnöstä suostui vielä soittamaan sen minimiannoksen apteekkiin, kun en tänään enää A-klinikalla ehdi.
Reilu lääkäri, mutta “lievästi” sanoen englanninkielinen termi “pill pusher” sopii häneen hyvin. Kummallista, että sellainen on A-klinikan ylilääkäri.
Itselläni ei aikoinaan toiminut MIKÄÄN kun oli bentsotolea. Adhd:n tähden oli pieni määrä (2,5mg) d-amfea, 2-4mg Sirdaludia, 5mg Levozin (max jonka suostuin ottamaan) ja yleensä Halcion 25mg päälle. Tuo(kin) oli osasyy bentsojen tiputtamiseen… Halcionissa edelleen 1 säpsähdys riittää, että ei enää voi nukahtaa… Muutaman yön valvominen on paras vaihtoehto, nukkui pari tuntia tai ei… Tosin sen jälkeen psyyke on todella heikossa kunnossa, kuulee ääniä yms näkee kaiken liikkuvan… Lisäksi täys-zombie koulussa yms…
Semmonen kuin Baclofen/lioresal.
Toimii melkeen kuten gamma, mutta vaikutus kestää 12tuntia ja uni on luonnollista.
Aika harvassa on vaan nämä, mutta varsinkin bentsotoleranssi-ihmisille erittäin hyvä lääke!
Google-haulla ei löytynyt mitään lääkeinfoa. Onko nää jotain luonnontuotteita tai huumeita? Vaikutti vähän siltä, ettei ihan apteekissa myydä.
Insominin tosiaan sain annoksella 5 - 10 mg, mutta kusin taas noita toleja ylöspäin pari päivää sitten, joten kokeilen nyt vasta tänään jos melatoniinin ja 5mg yhdistelmä auttaisi. Muita bentsoja en tule pariin päivään ottamaan, paitsi hätätapauksessa yksi riva saa riittää.
Oliskin niin helppoa, että voisi pitää välipäiviä bentsoissa, mutta lääkärinmääräyksillä mennään. Joskus kun oli vasta about 6kk bentsoja syöty niin silloin vielä auttoi jotkut törkeät ylilyönnit bentsojen kanssa. Levozin jne neuroleptit ei pidemmän päälle ole hyvä vaihtoehto, ok ehkä kerran parin kk:n välein yhden yön itsensä niillä tipauttaa (jättävät univaiheita pois ja näin ei takaa edes vaikka 12++++ tunnin unen tuovan virkeää oloa, vaan entistä väsyneemmän olon, eli jos ilman lääkkeitä saisi nukuttua vaikka 4tuntia helpottaisi aivan perkeleesti enemmän kuin lepteillä itsensä tiputtamiset).
En oikein usko, että ainakaan SUURESTA unettomuudesta melatoniineista sun muista ole apua, ainut apu mistä luonnonlääkkeestä ja miksipäs ei myös kemiallisesta lääkkeestä niin kannabis tuo kaikista eniten levollisemman ja normaalimman unen (+ vie vielä kipuja, bonuksena ei tarvitse välttämättä ottaa ennen unia kuin perus bentsot ja särkylääkkeet ja jättää esim bonus lääkkeet kuten oxynorm pois kokonaan illan lääkkeistä.)
En tiedä johtuiko se unenpuutteesta vai mistä, mutta 4 kpl 3mg melatoniinia ja 2 kpl 5mg Insominia pisti minut eilen ihan hyvin uneen. Unta sai toki odotella ja heräsin helposti pieniinkin ääniin, mutta pääasia on, että nukuin 7 tuntia. Tätä ennen olin paastonnut 3 päivää bentsoista ja vetänyt 3 tuntia aiemmin yhden 2mg rivan.
Tätä juuri tarkoitinkin, jos on vaihtoehto paastota bentsoista ja laskea toleansa niin kyllä ne sitten alkaa taas toimimaan, muutenkin tuo insomin on halcionin kanssa vahvimpia unibentsoja eikä vain pelkästään unta auttavaa / parantavaa. Itsellä menee päivittäin jo kolmatta vuotta 2mg rivat aamuin illoin ilman päivänkään taukoa, joten vaihtoehtoa ei ole välillä paastota, mikä tekee omalla kohdalla bentsoista täysin käyttökelvottomia unentuojaksi vaikka söisi paketin kerralla.
Hienoa kuitenkin, että sait nukuttua noinkin paljon. itse nukuin aikalailla tasan kuukauden hyvin (3viikkoa laitoksessa, psykoosista johtuen joten myös lääkkeet olivat aika, sanoisinko tipauttavia). Viikko meni vielä hyvin lataamosta pois lähdön jälkeen, eli se uni tuli siinä 21.00 - 23.00 ja nukuin 8-10tunnin unia, tosin lääkkeet saattoivat vielä vaikuttaa, about 6 kertaa lääkäri yritti, että en olisi lopettanut lääkkeitä seinään pois lähdettyäni, mutta eipä siitä isompia viekkareita sitten tullutkaan, tosin ekan viikon olin kotona ilman lapsiani, joten unirytmi pysyikin erilaisena, koska ei ollut aamuisin meteliä jne jne. Nyt unirytmi taas aika viturallansa, niinkuin on ollut kymmenisen vuotta jo.
Ehdin jo hehkuttamaan, että unirytmi on tullut tuolta lataamosta mukaansa, mutta se taisi ollakin vain lääkkeiden jälkivaikutuksia ikävä kyllä.