Takana on pari päivää tissuttelua, nyt ei pysty nukkumaan. Silmät kiinni ja säpsähdys hereille ja päällä pelot-tärinä-horkka olotila, on jopa helpompi valvoa. Oi kumpa olisi kylmä kalja tai lasi viiniä, sillä sitä saisi hermot kuriin ja unta pari tuntia, mutta sen takiahan tässä olotilassa ollaan. Olisiko kellään tipsiä kuinka tästä yöstä selviää ?
Olin 18 päivää ilman alkoja, ennen tätä hölmöilyä. Mikä sai menemään alkoon ja hakemaan punkkua ja 2 dl taskumattia ? Olisipa osannut jättää tuohon iltaan, mutta heti aamusta piti saada loiventava, join sitten vajaan pullon punaviiniä, sen mitä oli jäänyt edellisillasta - niin ja salaa vaimolta. Voi kun osaisi olla ottamatta loiventavia krapularyyppyjä. Olisiko antabuksesta tässä hyötyä ?
Minulla on kaikkea sitä mitä nelikymppinen mies voi toivoa, hyvä vaimo, mahtavat lapset, hyvä ja arvostettu työ, talot, autot jne. mutta silti pitää leikkiä. Miksi ? Olenko alkoholisti ? En yleensä juo näin rankasti, nämä pitkät vapaat ovat kirous. Kyllä se on myönnettävä, että viina on minulle ongelma.
Se että kirjoitan tänne tuntuu isolta asialta. Onko vinkkejä, apua ja tukea kuinka kannattaa toimia ?
Yritän päivittää tänne tilannetta, niin katsotaan kuinka etenee.
Hei! Voisit ehkä noin ‘ensiavuksi’ lukea Kaaleppisen viestin toisesta ketjusta (Kuusi vuotta sitten) ja antaa toivon ajatukselle sijaa elämässäsi. Toivottomassa tilanteessa on ollut itse kukin aikanaan, mutta siihen ei tarvitse jäädä. Tervetuloa mukaan!
Tuo on kyllä hyvä pointti että keskittyy positiivisiin asioihin - ei niihin negatiiviisiin. Kiitti vinkistä. Menee varmaan tämä päivä vielä toipuessa ja yrittäessä nukkua edes vähän. vatsakin alkaa toimimaan ruuan kanssa.
Mutta miten pysyä alkoista erossa jatkossa ? Jotenkin tuntuu vaikealta. Pystyn olemaan ilman viikon tai viikkoja, mutta sitten repsahdus ja taas menee pari päivää omassa maailmassa. Nytkin on selattu kaikki soitetut ja vastatut puhelut. Tekstarit ja spostit läpi, että mitähän sitä on tullu tehtyä. Onneksi pysyn päivällä tolkuissani.
No tänään alkot nolla. So far so good.
Tulevaisuutta ei kannata hirveän paljon miettiä, kun siitä ei kukaan tiedä. Mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvien asioiden sureminen ei kannata sitäkään vähää…
Päivä kerrallaan tässä mennään, yhtä jalkaa Ja jokaisesta päivästä löytyy joku hyvä ja iloinen asia - vaikka sitten se, että on ollut raittiina tai se, että löytyy pulssi. Noista sitten voi pikkuhiljaa laajentaa näkemystään vaikka siihen, ettei tänään satanut ihan niin paljon kuin eilen
Hommahan etenee näin, että kun krapula ja morkkiksesi helpottuu, niin jatkat entiseen malliin, eli juomistasi. Se on ihan varma että juomisesi ei ole vielä juotu etkä tule lopettamaan tähään kirjoitukseesi. Eikö olekkin karua, mutta tässä vaiheessa takaan että olen oikiassa.
Toivon todellakin unettomalle tärisiälle kaikkia parasta elämässä, mutta haluan vain kertoa kuinka vakavasta asiasta on kysymys, nimittäin kokemusta on.
Hienoa että tärisijä olet rohjennut kirjoittaa tänne ja myönnit ongelmasi alkoholin suhteen. Tästä se matka lähtee kohti raittiutta.
Herra Z tervetuloa palstalle.
Eikös olekkin aika hassua, että jossain vaiheessa pitkistä vapaista ja lomista tulee kirous? Se on niiden lomien ja vapaiden syy, että tulee oltua kännissä päivästä toiseen. Ihan tuttua minullekkin, nykyään tosin lomat ja vapaat ovat siunauksia, jolloin voi tehdä kaikenlaista mukavaa tai olla tekemättä. Voi olla, että vähentäminen ei ole mahdollista kohdallasi, mutta sen voin sanoa varmasti, että LOPETTAMINEN on mahdollista myös sinun kohdallasi.
Raitistumisen eteen täytyy yleensä tehdä joitain konkreettisia asioita kuten; sulkea korkki, kävellä alkon ohi, ohittaa kaljahyllyt, kieltäytyä alkoholista sitä tarjottaessa jne. Apuakin on saatavilla, soita A-klinikalle, hommaa antabukset, mene AAn, joitakin mainitakseni. Kokeile ja etsi itsellesi sopivat väylät edetä.
Kiitokset prossalle omantuntoni tulkkina olemisesta. Kiitos, että sanoit ääneen sen mitä en voinut itselleni tunnustaa. Nyt vastatoimien toteuttaminen on helpompaa ?
Antabus, Revio tai jokin muu tuntuisi olevan itselle se millä pakottaisi itsensä pidemmälle raittiille jaksolle ja oppimaan sanomaan ei. Onko kokemuksia kannattaako hakea resepti yksityiseltä ?
Miten en ollut osannut ymmärtää miten lomista ja vapaista oli tullut luvattuja perseet olalle päiviä… Kiitokset basille tuosta yksinkertaisesta oivalluksesta.
Lopettaja vai vähentäjä ? Jos lopettais niin ei tarttis vähentää ? jos vähentäis niin ei tarttis lopettaa ? Uhkapelit lopetin n. 18 kk sitten. Olen tilassa että yksikin peli voi viedä taas miehen mennessään… Tupakoinnin lopetin n. 6 vuotta sitten. Voin polttaa askin kaksi ja olla polttamatta seuraavan vuoden… Nyt pitäisi selvittää tämä seuraava ongelma.
Kyllä kyrsii käydä sukuloimassa näin juhlapyhinä ja olla sen näkönen että taasen on valvottu…mutta niinhän mä olen ollut aina!
Aikanaan kun minä tein päätöksen alkaa käyttämään antabusta, niin menin yksityiselle lääkärille ja kerroin hänelle syyt miksi mielestäni tarvitsen antabusta. Sain reseptin ja uuden ajan jossa sitten tarkistettiin maksa arvot. Nyttemmin en ole enää antabusta käyttänyt, mutta kyllä se on mielestäni ihan hyvä tuki, varsinkin ensivaikeuksien ylipääsemiseksi.
Alkoholiongelmaisen kohtuujuomis yritykset ovat verrattavissa siihen kuin yrittääs parantaa ripulin pieremällä, eli ennemmin tai myöhemmin on paskat housuissa.
Joo, kyllä Antabus on oiva apukeino varsinkin raittiuden alussa. Ainakin mut se pelasti monta kertaa lähtemästä baariin. Vieläkin otan puolikkaan tabun joka aamu.
Mites tärisijä, nyt kun ei enää tärisyttänytkään, aloit empimpään pitäiskö lopettaa vai vähentää. Krapulassasi 24.12 kysyit miten pystyisit olee ilman alkoholia. Näin se miedontuu, kun olo kohenee. Itselläni sama vika. Itseasiassa sekä alkoholistit ja suurkuluttajat miettivät usein noin. Suurkuluttajalla siinä on kaksi hyvää vaihtoehtoa ja alkoholistille yksi ainoa. Mites sun vaimo ja lapset? Onko huomautellut? Entä historia, onko määrät aina vaan lisääntyneet siitä huolimatta että mokaat vai ootko joskus ennen pystynyt vähentämään pidempiaikaisesti. En halua ottaa kantaa valinnoillesi, mutta mielestäni noita kannattaisi myös rehellisesti pohtia. Itse olen muutaman vuoden kamppaillut asian kanssa ja tullut siihen tulokseen että lopettaminen olisi ainoa järkevä keino. Poikkeuksiakin on, mutta näin yleisesti. Sekin on jo jotain, että tietäisi missä menee. Tsemppiä sulle! Itselläni alkoi pelottavan ylihyväolo tänään. Siinä sitä helposti taas mennään.
Oikeastaa henkinen olo ei ole parantunut siis ajatukset lopettamisesta on edelleen mielessä. Toki morkkis ja pahin hävetys kaikonnut. Kait se on merkki paremmasta olosta kun miettii olisiko sitä uudenvuoden selvin päin antabuksella vai päätöksellä.
Olen sen verran ‘sisäsiisti’ juoppo näin vanhemmiten ettei vaimo valita kun osaa käyttäytyä. Varmasti kärsii sisällänsä ja siksi tässä yritänkin ryhdistäytyä.
Eikä tämä minullekkaan eka kerta ole kun lopetellaan. Määrät eivät ole kamalasti kasvaneet, sillä pidän aina välillä nenän valkaisu viikkoja sekä tipattomia tammikuita. Mutta tämä tuurijuoppous kyrsii ja tuntuu ettei vähentäminen ole ratkaisu juuri nyt. Voihan se olla että tässä on liian ankara itselleen, mutta se mikä toiselle on kohtuus on toiselle liikaa…
Onhan noita sääntöjä tullut aseteltua ennenkin ja joskus pidempiä aikoja ihan onnistuneestikkin. Joko säännöt on vääriä tai sitten en pysty niitä noudattamaan.
mites depay? Mikä olo? Entä tilanne? Ollaanko uusi vuosi tipattomasti ?
Kukaan, siis ei edes Ahtisaari, ole niin hyvä neuvottelija kuin alkoholisti, jolle kaikki juomista säätelevät sopimukset ovat todellakin vain neuvottelukysymyksiä eli ne ovat aina muutettavissa.
Neuvotteluoikeus kannattaa tuossa kohtaa evätä sisäiseltä juomarilta ja näyttää tylysti punaista EI-korttia vaan…
Noh, krapula on periaatteessa ohi, mutta päässä pyörii niin paljon. Mieli vaihtelee laidasta laitaan ja levottomuus painaa. Kai ne on joitain vieroitusoireita. Se lopettamisen päätös laittaa pään entistäkin sekaisin. Se kyllä helpottaa ajan kanssa, niinkuin ennenkin on käynyt. Kunpa se vaan jäisi siihen että päättää lopettaa. Raittiutta täytyy silti ylläpitää jollain tavalla. Se on haastavaa, enkä ole löytänyt siihen vielä pysyvää ratkaisua, enkä pysyvää halua. Yksi päivä kerrallaan on tietysti hyvä alku. Tarkoitus olisi olla uusivuosi selvinpäin, koska tarkoitus olisi lopettaa juominen. En vaan jaksa enää luvata mitään, ne lupaukset kun on ennenkin petetty. Siksi olen vain tänään selvinpäin. Mulla on myös tuota tuurijuoppoutta. Se on petollista kun pitkään selvinpäinollessaan päättää, että jos nyt vielä kokeilisi. Saatan onnistua aikani olemaan vähentäjä mutta aikaisemmat kokemukseni osoittavat, että ennemmin tai myöhemmin olen samassa tilanteessa ruikuttamassa elämän kurjuutta. Pitäisi varmaan myöntää olevansa alkoholisti. Ongelmainen ainakin olen.
Parasta myöntää olevansa alkoholisti, ei sekään sinusta vielä raitistujaa tee. Minulle se on ollut lupa repsahtaa; “enhän minä tälle mitään voi, olen alkoholisti ja juon”. Silti sanon olevani, ja olen alkoholisti. Olen päättänyt olla juomatta uutena vuotena, limpparit on jo ostettu. Ja koko ajan pelkään ettei päätös pidä.
Hae antabus-resepti. On ihan sama haetko sen yksityiseltä, tk-sta, työterveydestä. Hae vaikka valelääkäriltä kunhan teet sen nopeasti ja huom: otat sen antabuksen joka aamu. Niinäkin aamuina kun lähdet töihin ja ajattelet ettei nyt ole vaaraa sortua kun on työpäivä.
Mistä tiedät olevasi alkoholisti? Siitä että kysyt asiaa itseltäsi ja muilta. Jos alkoholi ei olisi sinulle ongelma, ei sinun tarvitsisi sitä miettiäkään.
Matti Nykäsen sanotaan lohkaisseen: “En suosittele antabusta kenellekään. Siitä tulee viinan kanssa tosi huono olo”. Lieneekö sanonut vai toiset laittaneet sanat suuhun, totuus se kuitenkin on. Älä leiki antabuksella.
Itselläni on tällä kertaa kolmas raitis päivä illassa.
Tällä kertaa, yrityksiä on lukuisia, kaikki huonolla menestyksellä. Olen lukenut näitä kirjoituksia koko päivän. Mukava kuulla että on tiedossa unettomia öitä, päänsärkyjä, kiukunpuuskia ja kaikkea mahdollista kurjuutta. Onhan niitä ollut tähänkin asti mutta en ole vielä älynnyt niiden johtuneen viinan puutteesta. Milloin on kuutamon vika kun ei uni tule, milloin mitäkin mutta ei koskaan viina. No nyt avautui silmät tässäkin asiassa. On helpompi kärsiä kun tietää syyn.
Sitten pitää myös muistaa se että kaikki nuo vaivat ovat myös ohimeneviä! Tosin itselläni esim. väsymys oli todella totaalista ja kesti useamman kuukauden mutta nyt sekin alkaa väistyä. Katsotaan iskeekö se “tammikuumasennus” kuitenkin, ehkä ei kuitenkaan yhtä voimakkaana kuin aikaisemmin. Tsemppiä, kyllä se normaali olotila palaa kuvioihin sitkeydellä ja sitten ihmettelee että miksi ei tullut lopetettua jo aikaisemmin.
Viikko tipattomasti. Vielä tämä ilta ja päästään uudelle viikolle.
Yllättävän paljon viiinan haluja, jos olisi ollut alkoja eilen saatavillla olisi tullut rinksut tehtyä.
Olen yhä varmempi tarvitsevani antabuksen pitääkseni itseni raittiina.
Joku kirjoitti asiasta hyvin: samanaikaisesti kamppaillaan addiktiota vastaan ja sisäinen sankari neuvottele alkon suuntaan. Olen huomannut tämän juuri aiheuttavan ahdistusta sisälläni. Olen tehnyt kompromissin sisäisesti: en juo kotona, en juo juhlissa tai bileissä, en käy baareissa muutenkaan. Joten jää sinne vielä pieni rako missä alkoilla… Tosin mahdollisuudet on olemattomat. Toinen asia on että haen antabuskuurin ainakin 6 kk ja katsotaan sitten uusi aikajakso.
Hyvä päätös, onnittelut.
Ajattelin sinua aamulla, mietin oletko puhunut asiasta perheesi kanssa? Ainakin vaimosi olisi hyvä tietää ajatuksistasi ettei sitten tietämättään aiheuttasi ongelmia päätökseesi.
Parempaa uutta vuotta
t. Tuulenviemää