Ulosotto edessä, kokemuksia?

Hei,

Olen saanut elämääni hieman järjestykseen ja vakituisen kivan työn. Vippivelkojen lyhennykset tällä hetkellä 1600e kuussa, joten ajattelin päästää isoimmat ulosottoon. Uskon että toipumiseni olisi helpompaa ja malttaiin olla pelaamatta, kun velat olisivat yhdessä paikassa ja jäisi rahaa ruokaan. Minulla on 8kpl, 17000e isompia vippejä ja 16kpl 40-300e vippejä/maksuja. Isommat vipit ja lainat osa perinnässä.

Osaako kukaan kertoa, kuinka kauan ulosoton alkaminen kestää? Ajattelin, että jos päästäisin nuo 8 isompaa velkaa ulosottoon, ehtisin maksella ennen sen alkua nuo pienemmät kaikki pois.

Elämä olisi helpompaa, jos maksettavana olisi ainoastaan ulosotto, asuminen ja puhelinlasku ja opintolaina.

Onko kukaan maksanut noin 25000 valkoja ulosottoon? Kuinka kauan maksaminen kesti?

Ulosoton alkamiseen menee yleensä noin puoli vuotta ja siihen kuinka kauan menee lyhentää tuo 25k niin on palkasta kiinni…helpottaisi kummasti jos tietäisi suunnilleen paljon palkka, onko lapsia jne. Peruspalkkaisella ihmisellä sanoisin noin 4-5 vuotta…itse maksoin 30k lähäripalkalla 4 vuodessa, mutta tein paljon töitä ja maksoin liikaa veroja, että kerran vuoteen lyheni palautuksista kerralla kunnolla…ne jaksaa joka lyhennyksen eri lainoille niin alkuun se lyhentäminen niin paljoa paina kuin sitten loppupäässä kun velkojia vähemmän…tsemppiä!

Mulla palkka noin 40000e vuodessa. Mulla oli 38 eri lainaa. Pelasin kaikki.

Nyt mulla on 8 isoa lainaa joista kaikkine kuluineen ulosottoon muodostuisi 25k velka.

Lisäksi minulla on vielä 16 50-400e velkaa. Ajattelin että olisi helpompaa hengittää jos vaan päästäisiin nuo isot ulosottoon ja ennen ulosoton alkua maksaisin pieniä pois niin monta kuin pystyn. Ja loput pikkulainat kituuttaisin pois ulosoton ohella.

Olen onnistunut jo hyvin maksamaankin velkamäärää pienemmäksi kun sain kokoaikatyön.

Lainani on järjestelty jo kahteen kertaan joten uo lienee ainoa vaihtoehto. Ja helpoin. Olen kärsinyt vakavasta masennuksesta jo vuosia. Minulla ei ole varaa sairastaa eikä hoitaa itseäni. Ulosotossa minulle jäisi rahaa myös elämiseen eikä sairauslomaa tarvitsisi pelätä.

Jotenkin tasainen kokoaikatyö ja säännöllisyys ovat auttaneet. Ja olin olkapään vuoksi pitkällä sairaslomalla, En joutunut sairaspäivärahalle koska työssäni saan ensimmäisen kuukauden sairaslomalta täyttä palkkaa. Sairausloma jotenkin pysäytti pelaamisen. Olen sen jälkeen, siis tammikuun jälkeen, pelannut vain kolme kertaa.

Saako työnantaja tietää ulosotosta? Ja tuleeko sieltä paljon kirjeitä kotiin?

Kiitos muuten vastauksesta. Helpotti.

Avaa Kansalaisen asiointitili, kaikki ulosoton posti tulee silloin sinne, mitään ei tule kirjeenä kotiin (paitsi Käräjäoikeuden tiedoksiannot). Palkanlaskija tietää ulosotosta, käsittääkseni heillä on vaitiolovelvollisuus…? Jos iso firma, niin kukaan muu ei tiedä.

Kuten surutar sanoi, kannattaa avata asiointitili, se vähentää postilaatikkoon tulevaa kirjemäärää.

Jos sovit uo-miehen kanssa että maksat itse kuukausittain lyhennykset, ei työnantaja/palkanmaksaja tule tietämään ulosotosta. Jos jätät lyhennykset maksamatta, rahat peritään suoraan palkasta jolloin palkanmaksaja tulee tietoiseksi ulosotosta.