Ulosotosta

Hei!

Asia on nyt niin että olen joutunut ulosottoon pelivelkojen takia.Velat on kaikki erilaisia pikavippejä joita on varmaankin lähemmäs parikymmentä.Viimesimmän vipin otin n.6kk sitten ja nyt vasta palkastani lähti osa ulosottoon.

Olen lukenut että ulosotto ottaa 1/3 osan palkasta mutta multa lähti lähemmäs puolet.Miten se on mahdollista?Vaikuttaako se että asun vielä kotona?Maksan tosin puolet vuokrasta ja omat ruokani.

Miten esimerkiksi jos joku siirtää esim tililleni 1000euroa,ottaako ulosotto osansa myös siitä tai vastaavasti vaikuttaako se siihen että seuraavasta palkasta lähtee suurempi osa?

Olin suunnitellut muuttoa omaan kotiin mutta nyt siihen ei ole enää varaa.Tuolla määrällä mitä jää käteen en pysty maksamaan edes kaupungin asunnon vuokraa,laskuja ja saamaan vielä ruokaa syödäkseni

Laskeskelin että menee 2-3 vuotta noiden maksuun ja ennen sitä mun on yksinkertaisesti pakko muuttaa omilleni.Miten ihmeessä se tulee onnistumaan kun ei ole yksinkertasesti varaa?

Hei vaan Vieras!

Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko ihan pakko muuttaa kotoa pois? Jos vaan kertoisit kotona tilanteen ja eivätkö muutenkin jotain huomaa postin perusteella?? Ei varmasti ole helppoa läheisilleen kertoa, mutta kannattaisi. Itse tietysti tunnet vanhempasi paremmin.

Varaa aika kunnan velkaneuvontaan vaikka lehtitietojen mukaan siellä kuulemma kovat jonot onkin. Ihan pienten velkojen takia ei kyllä kannata velkajärjestelyäkään ottaa. Joskus tulevaisuudessa voit olla oikeasti veloissa. Mutta saat ainakin infoa koskien tuota ulosottoa. Eikä mikään estä sinua menemästä ulosottovirastoon juttelemaan.

Jos olisit lapseni niin toivoisin, että kertoisit minulle. Yhdessä asiat muuttuvat pienemmiksi.

Voimia!

Hei,
Etkö saanut mitään kirjettä,ennakkoilmoitusta ulosotosta? Eivätkö kertoneet paljonko veloittavat? Tuntuu oudolta että ovat vaan suoraan veloittaneet ilman mitään ilmoitusta. Itselläni nyt haastevaiheessa ja oon jo yli kuukauden odeutellut jotain tietoa ulosotosta.

Eikös se mene niin, että se kolmasosa on bruttotulosta? Jos siis saat tuloja vaikka 2k€ (ja käteen jää vaikka1600€) niin verottaja vie sinulta 2k€- 1/3 = 660€. Tarkoittaa siis sitä, että saat palkkaa bruttona 1340€(miinus verot). Eli käteen tulisi näin ollen 1072€ 20% verokortilla…

Aika iskeä faktoja tiskiin ulosoton suhteen! Tiedän miten kuvio etenee, entisenä ulosottovelkaisena… Lähestulkoon mikään aikaisempi viesti ei ole pitänyt paikkaansa ulosoton etenemisestä ja pidätyksestä :smiley: !

Ensiksi vieras; Tuo 6kk kuulostaa aivan normaalilta ajalta viimeisimmän pikavipin jälkeen(itsellä ainakin oli näin jälkikäteen muisteltuna aika tarkkaan kans 6kk). Prosessi on pitkä ja etenee vaihe kerrallaan. Ensiksi lähettelee vippifirmat maksuhuomatuksia ja jollei niitä maksa siirtävät perintään, perintätoimistot maksukehoituksia ja kun niihin ei reagoi niin asia etenee käräjäoikeuteen haastemiehelle. Oikeudesta tulee yksipuolinen velkomustuomio ja on 2 viikkoa aikaa maksaa se kantajalle tai neuvotella. Tämän jälkeen velka siirtyy ulosottomiehelle. Joka vaiheessa on taho joka kiskoo omansa pois. Eniten veloittaa käräjäoikeus. Aluksi 100€ vippi saatta helposti kasvaa jopa 700€:n kun on ulosottomiehelle asti edennyt tätä reittiä…

Ei vaikuta mitenkään asutko sitten katuojassa, vanhempien luona vaiko vuokralla itse. Eli asumismuotosi ei vaikuta ulosmittauksen määrään (pois lukien omistusasuminen, ulosottomies voi ulosmitata asuntosi, tai minkä tahansa omaisuutesi) Autonkin voivat jopa viedä jollei itse osaa neuvotella ja ole yhteyksissä ulosottomieheen! Ihmisiä hekin ovat ja varsin ymmärtäväisiä ja usein tyytyvät tuohon palkan ulosmittaukseen jollei nyt jostain ihan mega suurista veloista ole kyse…

Jos joku siirtää tilillesi rahaa, ei sitä ulosottomies ulosmittaa. Ja heillä ei ole oikeutta lähettää pankkiin maksukieltoa, että ulosmittaisivat tuon 1/3. Ja ei vaikuta palkan ulosmittaukseen pankkitilillesi tehdyt siirrot!

Rohkenen kysyä, kuinka perkeleesti olet saanut tahkottua velkaa pikavipeillä? :astonished: Viitaten tuohon 2-3 vuoteen… Itse lyhentyi reilu 5000€ ulosotto puolessa vuodessa (lisäksi jouduin maksamaan erikseen muutaman kuukauden päästä esille tulleet, varottomuus esteestä johtuvat n.1000€ ulosotot. Nämä kaksi n.500€ erää maksoin itse kiltisti jo maksukehotus vaiheessa, ennenkuin etenivät palkan ulosmittaukseen) Äkkiseltään jos lasken 5000€ X 4-6= 20 000€-30 000€. Jos sinulla velka tuohon haitariin osuu niin sitten se on se 2-3 vuotta…

Wlaker_un; Kolmasosa menee nettotulosta. Ensiksi vetää omansa verottaja ja vasta kakkosena ulosottomies on apajilla! Tuo laskukaava ei pidä paikkaansa.

Menisi näin vastaavalla 20% verokortilla ja 2000€ Brutolla kuukaudessa.

Ennakonpidätys(vero)=2000x0,2=400€
Tyel=2000x0,0515=103€
Työttömyysvakuutusmaksu= 2000x0,006=12€

Nettpalkka=2000€-400€-103€=1497€ (työttömyysvakuutusmaksu pidätetään bruttotulosta, nettotuloa laskettaessa sitä ei vähennetä. Nettopalkka on yhtäkuin Brutto-Ennakonpidätys-Tyel)

Ulosmittaus= 1497€x0,333=498,5€

1497€-498,5€-12€=986,5€ Siinä summa joka jäisi käteen ulosoton jälkeen tällä oletetulla 2000€ bruttotulolla.

Tuolla sinun laskentakaavalla olisi ollut verotonta tuloa tuo ulosmittaus 660€. Ensin vähennetään palkasta aina kaikki mahdolliset kulut bruttopalkasta ja vasta käteenjäävästä nettopalkasta (vasta nettopalkka on raha jonka itse saisi tilille). Ulosotto ei kiilaa muiden instanssien edelle, verot ja pakolliset maksut täytyy hoitaa ja sen jälkeen hyökkää ulosottomies kimppun! Muutenhan olisikin “kannattavaa” hankkia velkoja ja pitää rahat vaikka sukan varressa jos niiden lyhentäminen olisi täysin verovapaata tuloa…

Palaan vielä ketjun aloittajaan Vieras; Tilanne ei ole mahdollinen, ettäkö et olisi tietoinen että ulosottomies alkaa pidättämään palkasta (tai tarkemmin sanottuna työnantaja). Työnantajalle on lähetetty samanaikaisesti postitse Päätös ulosmittauksesta kuin sinullekin. Aina tulee Päätös ulosmittauksesta postitse! Ja se on se viimeisin kirje mikä kolahtaa UO-viranomaiselta (lukuunottamatta Valtion perimiskuittia jokaisen lyhennyksen jälkeen) Ja ennen “Päätös ulosmittauksesta” kirjettä on tullut jo kaksi kirjetta samaa asiaa koskien ulosotosta. Ekaksi tulee Vireilletuloilmoitus, sen jälkeen tulee maksukehotus ja jollei maksukehotusta maksa tai neuvottele niin tulee päätös ulosmittauksesta. Ja ennen näitä ulosoton lukuisia kirjeitä on olleet jo alkuperäinen vippifirma ja perintätoimistot, käräjäoikeudet yhteydessä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä tiedän että niitä sataa joka tuutista sellasta vauhtia ettei voi kukaan olla huomaamatta :laughing: !

Ja lopuksi. Pidätykseen vaikuttaa myös tulot, pidätysprosentti kasvaa vaiheittain tulojen kasvaessa. Tulojen ylittäessä n.2500€ on 36% pidätys (edellyttäen että suojaosuuden määrä 20,82€ pv on sama mitä silloin kun itsellä alkoi ulosotto vajaat 2 vuotta sitten. Ulosotto pystyy ulosmittaamaan jopa 50% palkasta! Kasvaa vaiheittain pidätysprosentti tulojen kasvaessa, jos tienaat enemmän, maksat enemmän ulosottoa, mutta tuo 50€ on maksimi ja ei siihenkään mitään ihan mitään megaluokan tuloja vaadita, n. 3700€-3800€kk riittää jo 50% ulosmittaamiseen.

Elikkä se siitä :slight_smile: Ei voi sanoa lyhyesti virsi kaunis, mutta ketjun aloittaja pyysi tietoja ja jaoin tänne oman asiantuntemukseni ulosoton suhteen :slight_smile: Ja näissä kirjoittamissani teksteissä ei ollut olettamuksia ja kysymysmerkkejä :exclamation: Kaikki puhdasta tietoa oman kokemuksen kautta, ainoa jos on ulosottolaki muuttunut tässä vuoden sisällä niin sitten olen voinut puhua läpiä päähäni, mutta jos pohjaa edelleen samat säännöt niin siinä on mustaa valkoisella :slight_smile: Toivottavasti tuli vastauksia kysymyksiin heille, jotka ovat miettineet ulosoton kiemuroita ja koukeroita :smiley:

Mukavaa pelaamatonta illanjatkoa kaikille :exclamation:

-Ed

Kirjoitusvirhettä pukkaa. Piti tietty lukea 50%, 50€ sijaan!

Hieman mä aloin nauramaan ääneen:D

Tää on niin totta. Se oli ihan kamalaa. Mä kerran revin kaks pussillista avaamattomia kirjekuoria palasiksi ja kiikutin roskiin. Ja sitten tietenkin uo otti palkasta siivun varmaan reilun vuoden ajan:)

Stained; Joo kyl niitä tuli sillon kun sieniä sateella:D Siinä vaiheessa kun vippifirmat pommitti päivittäin kirjeitä ja maksumuistutuksia ja kehotuksia ja kun siirtyi perintään niin sieltä alkoi kans rynnäkkö. Monta kiloa paperia ja koittaa toivottamana miettiä mitä tekis. Tulin tulokseen että vittu menkööt. Antaa tulla lisää niin paljon ku haluavat lähettää ja viimeinen pysäkki on se ulosotto ja sitä kautta sit lopulta alkoi lyhentymään palkan kautta. Olisi ollut ihan toivotonta ja ei kiinnostus/voimat riittäneet alkaa edes yrittämään järjestelemään maksusopimuksia mitkä ei olisi kuitenkaan pitäneet…

Kiitti tiedoista. Ei muuta ku pirteänä odotteleen ulosottoa ens vuonna

Kiitos vastauksista!

Hmm noita kirjeitä on tullu ja tein päätöksen olla edes avaamatta muita kun käräjäoikeuden lappuja.Tuolla noita on ja pitäis varmaan tutkiskella.Kai sitä yritti vaan piilotella asiaa itseltään ja koittaa unohtaa asian koska jossain vaiheessa kun selvis etten pysty enää velkoja maksamaan,se oli todella iso isku päin kasvoja ja meni pitkän aikaa että pääsin asian kanssa sinuiksi.

Tosiaan mulla tuli nyt lähemmäs puolet vähemmän palkkaa kun normaalisti.Vai voiko olla että kun olen tehnyt todella pienellä veroprosentilla ja nyt paukkunut tulorajat ja ne ottaa automaattisesti isomman veroprosentin?

Velkaa on paljon.Pakko sanoa että en edes tiedä tarkkaa summaa mutta mitä olen laskeskellut niin noin 10-15 tuhatta euroa.Korkojen kera tohon menee se 3 vuotta ainakin plus 2 vuotta kunnes tiedot on ns puhtaat.

Mistä voisin saada tietooni tuon tarkan summan?

OK, My bad tuosta ulosoton kuittauksesta! Hyvä kun ed korjasit!

Tarkan tiedon saat tarttumalla puhelimeen ja soittamalla ulosottomiehelle. Puhelinnumero löytyy jokaisesta ulosotto kirjeestä joka sinulle on tullut. Sieltä ulosottomies näkee koneelta. Eli ei sen monimutkaisempaa :smiley:

Noniin,tänään sain lappusen UOlta jossa mainittiin että palkasta voidaan ulosmitata ENINTÄÄN puolet.Tossa myös mainittiin jostain suojaosuudesta joka on 21,69 per päivä.Lappu tuli siis nimellä ennakkoilmoitus ulosmittauksesta.

Siis miten ihmeessä multa tosiaan lähti jo palkasta noin iso osa vaikka saan vasta ennakkoilmotuksia asiasta?

Suojaosuus näemmä kasvanut. Oliko saamasi kirje muka ensimmäinen ulosotosta tullut kirje? :open_mouth: Tuo ei voi olla kyllä mahdollista että ennakkoilmoitus tulee jälkeen, kuin palkasta on jo pidätetty. Ennakkoilmoituksen jälkeen tulee “päätös ulosmittauksesta”. Kyllä sieltä pitäisi tulla ajallaan aina asianmukaisesti kaikki ilmoitukset ja kehotukset! Oletko ollut aina kärkkymässä postia ensimmäisenä sen saapuessa? Vaihtoehdoiksi ei voi jäädä muuta kuin että joku muu pimittää sinulta postiasi :astonished: Jos asut yksin niin tätä mahdollisuutta ei tietenkään ole. Joku muu on sitten ottanut postin haltuunsa tai postissa tapahtunut virhe, johon en jaksa oikein uskoa. Kyllä ulosotto lähettää aina asianmukaiset kirjeet, eihän heillä ole mitään syytä ja oikeutta jättää näitä postittamatta.

Siis on UOlta tullu kirjeitä missä pyydetään maksamaan tietty vippi tällöin ja tällöin mikäli en halua maksuhäiriötä/ulosottoon tjt.

En oo siis kaikkia noita kirjeitä avannut :S luullut että ne kaikki on samanlaisia eri vipeistä vaan.

Multa meni siis n. 40-45% ulosottoon palkastani.Tienaan ihan ok mutta tämä määrä mitä mulle UOn jälkeen jää käteen on kyllä kaikkien menojen (vuokra osuus,ruoka) jälkeen todella vähän.Tässähän melkeen kannattaisi irtisanoutua ja alkaa työttömäks niin sais kelalta melkeen saman verran.Tosin eipä toi nyt ole käynyt mielessä,aion hoitaa noi velat kunnialla että sit joskus voin vaan muistella minkälaiseen kuseen sitä pelien takia joutu.Kaikki muu elämä kärsii ja esim vaatteisiin ei ole varaa saatika illanviettoihin kavereiden kanssa

Pk-seudulla vuokrat on helposti vähintään 500-600e joten aika huonolta näyttää.Jotain positiivista niin saanpahan aikasemmin maksettua nuo velat kun aluksi luulin.

Tästä voit laskea pidätyksen!

1/3 nettopalkasta jos nettopalkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus
36% nettopalkasta jos nettopalkka on suurempi kuin neljä kertaa suojaosuus
39% nettopalkasta jos nettopalkka on suurempi kuin neljä ja puoli kertaa suojaosuus
42% nettopalkasta jos nettopalkka on suurempi kuin viisi kertaa suojaosuus
46% nettopalkasta jos nettopalkka on suuremi kuin viisi ja puoli kertaa suojaosuus
50% nettopalkasta jos nettopalkka on suurempi kuin kuusi kertaa suojaosuus

Sinulla sitten varmaan tuo 42%

21,69€x30x5=3253,5€ Minun logiikkani mukaan nettopalkan täytyy ylittää tuo 3253,5€ kk jotta pidätys olisi 42%

3253,5€x0,42=1366,47€ 3253,5€-1366,47€=1877,03€ pitäisi jäädä vielä käteen kuussa ulosoton jälkeen

Tai vaihtoehtona on päiväkohtainen tulo josta pidätykset lasketaan, 5x21,69= 108,45 Jos tuon verran nettoaa päivässä. Jos lasketaan päiväkohtaisen palkan mukaan niin pidätys on suurempi, kun jos otetaan koko kuukausi laskuun niin viikonloput kasvattaa suojaosuuden määrää.

En tiedä mitä laskutapaa tulisi käyttää. Loogistahan olisi mielestäni että jokaiselta päivältä lasketaan suojaosuus, oli töissä taikka ei. Yksi mahdollisuus on että työnantajasi on pidättänyt liikaa jos käyttää jäljempänä esittämääni pidätysmallia nettopalkka nousee päivässä helpommin tuohon 108,45€ kuin kuukaudessa 3253,5€! Tuo tarkoittaisi yli 4000€ bruttotuloja kuussa!

Kannattaa olla yhteydessä ulosottoon ja selvittää laskutapa, pidättääkö mahdollisesti työnantajasi liikaa!

Lisäksi pieni vinkki, eikä niinkään pieni, älä heitä enää yhtäkään ulosotosta saamaasi kirjettä roskiin tai revi :exclamation: Saatat säästää satoja euroja! Palkkakuitista näet mikä summa on pidätetty palkastasi ulosottoon, jokaisen palkan ulosmittauksen jälkeen tulee valtion perimis kuitti :exclamation: Itse täytyy olla kärppänä ja varmistaa, että työnantaja siirtää palkastasi pidätetyt rahat ulosottoon! Itsellä oli n. 2-3 viikon viive aina ennen kuin tuli valtion perimiskuitti. Ja aina katoin läpi että täsmäsi palkkakuitin summa perimis kuitin kanssa. Meillä kun työnantaja “panttasi” välillä tuota rahaa omalla tilillään jonkin aikaa. Huomasin kerran kun oli ulosotto loppupuolella ja otin projektiksi käydä kaikki palkkakuitit ja ulosottokuitit läpi että ensimmäisistä pidätyksistä oli yksi n. 300€ pidätys josta ei ollut tullut ulosotosta kuittia. Soitin ulosottovirkailijalle ja kysyin miksei ole tosta mainintaa. Ulosottomies sanoi että ei sellaista summa ole tullutkaan. Käski soittaa palkanlaskijalle ja kysyä mihin tämä pidätys on ohjattu. Soitin palkanlaskijalle ja hän selvitti, oli “vahingossa” jäänyt maksamatta tuo ulosottoon. Haukan katseeni ansiosta tuo summa meni sitten sinne minne sen olisi kuulunutkin mennä :slight_smile: Jollen itse olisi huomannut, olisin ottanut 300€ takkiin ja antanut työnantajalle sen rahan. Työnantaja pidättää kaikki ulosotot palkastasi, mutta heidän täytyy itse siirtää kyseinen raha ulosottoon, sitä ei heiltä ulosotto suoraan pysty tietty mitenkään ottamaan. Eli tarkkaavaisuutta :wink:

Eli jos tienaa 3x suoja osuus niin se tietää jotain 1900e kuussa.Onko tuo ennen veroja vai verojen jälkeen?En tienaa kyllä noin paljoa ja tolla 1900e pitäisi lähteä se kolmasosa eli 600e ja mulla on pienemmät tulot mutta esim nyt meni jotain vajaa 800e ulosottoon.Todella outoa kyllä…

On kyllä todella noloa lähteä soittelemaan että mites nyt lähtee niin paljon palkasta vaikka itehän sitä on tullu hommat kustua :S Työpaikallani on ulkoistettu palkanlaskenta ja tietääkseni pomonikaan ei tiedä näistä UO sotkuista mikä on kyllä hyvä asia.

Voiko siis olla että olen tehnyt liian pienellä vero% töitä ja nyt verottaja on ilman ilmoitusta nostanu vero%?Teen siis todella pienellä vero% ja se pitäis nostaa suuremmaksi mutta tietääkseni en ole tienannut vielä niin paljoa että tulokatto olisi tullu vastaan.Mites jos se tulokatto tulee vastaan kesken vuotta,voiko verottaja kyselemättä alkaa ottamaan tuloista isompaa vero%?

Hirvittää ajatuskin että kohta lähtis vielä enemmän palkasta kun pitää tuo vero% nostaa.

21,69x30x4=2062,8 Eli jos tienaat nettona verojen jälkeen alle tun 2600 ja rapiat niin pidätyksen kuuluisi olla 1/3 osaa palkasta. Itselläni otettiin aina se 1/3 paria poikkeusta lukuunottamatta kun oli ihan jäätäviä ylitöitä ja pieni veroprossa, pari kertaa paukkui 50% ulosottopidätys aikanaan ja molemmilla kerroilla kyllä käteenjäävä nettopalkka oli yli kolme tonnia. Normaalisti jää itsellä alle tuon suojaosuus x4, joka on seuraava aste isommalle pidätykselle. Tosiaan jos nettopalkka on alle tuon niin pidätyksen pitäisi olla 1/3 osa netosta.

Sinun kannattaa asettaa asiat vaakakuppiin ja puntaroida vaihtoehdot mielessäsi. Kumpi on parempi, että palkastasi pidätetään liikaa ja joudut kitkuttelemaan kun ei rahat meinaa riittää mihinkään? Vaiko se että otat itse asiat järjestykseen ja selvität ne. Pari puhelinsoittoa ja varmasti korjaantuu niin kuin kuuluisi mennä… Toki tuossa saattaa tulla nolo tilanne ja varmasti hävettää, itsellä oli alkuaikoina sama :exclamation: Mutta itse on päätös tehtävä, yksi “häpeällinen” (eikä se oikeasti ole edes häpeällistä) soitto ja asiat lähtisi rullaamaan niin kuin kuuluukin, vai katsoa vaan vierestä kun pidätetään tuntuvasti liikaa rahaa joka palkasta :exclamation: Jos ylpeytesi ei salli selvittää sotkua (tiedän kuinka kiusallista se alussa saattaa olla jollei ole tottunut vastaaviin tilanteisiin), et voi muuta todellakaan tehdä kuin seurata vierestä. Palkanlaskija ja ulosottoviranomainen eivät rupea itse tätä verkkoa selvittämään jollet niin vaadi, se on varma :exclamation: Ihmisiä hekin ovat ja et ole yhtään sen pahempaa kastia ulosottomiehen silmissä kuin muutkaan ulosmitattavat velalliset. Varmasti ovat työnsä puolesta nähneet laidasta laitaan kaikenlaista ja ei sitä ventovieraan silmissä voi itseään nolata. Puhelimitse olin yhteydessä muutaman kerran ulosottomiehen kanssa ja koskaan en henkilökohtaisesti häntä ole tavannut. Toivotti jopa parempia tuulia elämään kun ulosotto loppui :slight_smile:

Ja mitä verokorttiin ja prosenttiin tulee, olet alkuvuodesta toimittanut työnantajalle verokortin. Onko sinulla yksi tuloraja koko vuodelle vai portaikko verokortti? Kyllä jokaisessa palkkalaskelmassa lukee vuoden bruttotulot ja pidätetyt ennakon pidätykset sekä tulorajat. Jos tuloraja on ylittynyt, menee lisä prosentin puolelle. Itsellä ei ole lähelläkään lisäprosenttia, olen alkuvuodessa mitoittanut verokorttini sen mukaan että ei varmasti pauku vuotuiset tulorajat ja näinollen ei mene lisä prosentin puolelle. 39,5% on oma lisäprosenttini jos tulorajani ylittyy. Mutta vuoden tulothan täytyy jo miettiä tarkkaan tammikuussa ja mitoittaa verokortti sen mukaan, todella helppoa nykyään netissä itse. Itse olen hilannut prosentin sen verran yläkanttiin ettei mene yli. Päinvastoin, lähes säännöllisesti tulee ylitöitä tehtyä, silti tulee joka joulu 4 numeroinen palautussumma tilille, ennemmin maksan pari prosenttia veroa enemmän ja saan kerran vuodessa tuntuvat veronpalautukset. Niin ja ei se verottaja mitään kysele tai ilmoittele. Veroprosentti on se minkälaisella verokortin olet toimittanut. Jos olet itsellesi hankkinut pienen verokortin ja tulot paukkuu niin loppuvuoden maksat alkuvuoden alimittaisia veroja isompana pidätyksenä lisäprosentin kautta.

Etkö muuten saa palkkalaskelmaa ollenkaan? Siitä sen näet kuinka paljon on ennakonpidätystä(veroa) otettu.

Huh nyt selvis! Kiitos Ed89 :slight_smile:

Elikkä siis en saa palkkakuittia vaan se tulee verkkopankkiin.Olin kokonaan unohtanut sen ja nyt kävin katsomassa.UOhon meni ihan oikea määrä mutta vero% olikin nostettu 27% eli tosta johtunee :slight_smile:

Eli nyt laitan uuden verokortin ja thats it?

Olen siis nuori ja tyhmä eikä nämä asiat ole tosiaankaan mulle selviä.Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä mutta täällä suurinosa valitettavasti on käynyt/käy saman asian läpi.Täältä on niin helppo kysyä kun tietää aina saavansa asiallisen vastauksen :slight_smile: