Tyypillisten vainoharhaisuusoireiden hoito

Olen huumeiden ns. viihdekäyttäjä ja kaveripiirissä on ongelma- ja päivittäiskäyttäjiä. Puhun nyt ns. kovista huumeista, pääasiassa (meta)amfetamiinista, joka hyvin usein aiheuttaa vainoharhaisuutta etenkin valvomiseen combotettuna.

Tästä on heitetty läpät vaikka kuinka monessa biisissä ja moni on varmasti itsekkin todistanut kuinka “puhelin on kuuntelussa”, syystä x. Aikaisemmin olen lähinnä pyöritellyt silmiä että juujuu, mutta lähiaikoina olen huomannut lähipiirissä toistuvaa vainoharhaisuutta juurikin esim. puhelimen kuunteluun tai tietokoneen “hackaamiseen”. Miten olisiko sellaisella ammattilaisten tekemään ja faktoihin perustuvalla “Miksi puheluni ei ole kuuntelussa 101” -kirjoitukselle kysyntää?

Olen toiminut itse 10 vuotta ohjelmistoalalla ja erikoisuutena on mm. serverit ja sitäkautta myös tietoturva. Uskaltaisin väittää että tiedän tietoturvasta ja haittaohjelmista enemmän kuin tavan tallaaja. Siitä huolimatta mielestäni täysin loogiset selitykset eivät näytä menevän perille ja kaikesta löytyy aina joku uusi syy. Lähes aina kyseessä on siitä, että laite käyttäytyy jotenkin omituisesti. Joskus laitteet bugaa tai kolmen yön valvomisen jälkeen saat laitettua päälle jonkun kehittäjätilan josta löytyy kuumottavalta kuuluisia juttuja.

Jos puhelintasi kuunnellaan, se ei piippaa. Ehkä se on piipannut joskus 70-luvulla, mutta nykyään sen tallenteen saan tod.näk suoraan operaattorilta ja piippausta kuuluu yhtä paljon kun käyttäisit luvatta naapurin wifiä (ei piippausta).

Nämä kuumottelijat eivät tunnu ymmärtävän sitä faktaa, että samoja laitteita käyttävät valtiot, poliisit, armeijat, pankit, suuryritykset, jne. Toisinsanoen ihan kaikki.

Todennäköisesti aina on olemassa jokin tietoturva-aukko, mutta ne otetaan nykyään hyvin tosissaan koska käyttäjien yksityisyys ja ennenkaikkea raha on kiinni siitä että ne aukot pysyy kiinni. Uusia aukkoja löytyy toki jatkuvasti, mutta niiden hyödyntäminen vaatii äärimmäistä osaamista ja usein vaatii hyvin spesifit olosuhteet. Ellet siis ole vakooja tai ole velkaa venäjän mafialle satoja tuhansia euroja, puhelimesi ei todennäköisesti ole kuuntelussa.

Poliisin (tai jonkun muun viraston) on käsittääkseni toimitettava ilmoitus telekuuntelusta jälkikäteen kuunnellulle. Voisi kuvitella, että jos tälläistä ilmoitusta ei ole saanut niin puhelinta ei ole ainakaan poliisin toimesta kuunneltu. Osaako joku valottaa miten tämä toimii lakiteknisesti? Voiko esim. korruptoitunut syyttäjä, tuomari ja lakimies yhdessä junailla siten, että saat syytteen telekuuntelusta saaduilla tiedoilla ilman että asianomainen saa siitä tiedon? Mutuilisin että tuskin.

Sellainen idea tuli mieleen näin perjantai-iltana. Eli olisiko tälle tarvetta ja mahdollisesti muita tietoteknisesti päteviä ihmisiä auttamaan projektissa?

^ Kirjoitatko tuota nyt ihan tosissasi? Vastaan silti…

Psykoottisessa tilassa olevaa ihmistä ei saa vakuutettua ulos harhoistaan latelemalla tiskiin todisteita ja faktoja, vaikka ne olisivat itsestään selviä kaikille ns. tässä maailmassa eläville. Se on vähän niinku pointti siinä psykoosissa, että todellisuuden taju on TÄYSIN VÄÄRISTYNYT sitä asiaa/niitä asioita kohtaan, mistä milloinkin harhat kehitetään :wink: . Kyllä se vakuuttaminen on mahdollista, mutta silloin sun pitäisi olla tunnetasolla tosi iso auktoriteetti tälle harhaiselle. Useimmiten nuo vakuuttelut ja vastaväitteet ovat turhaakin turhempia tuossa tilanteessa.

Itse olen ollut elämäni aikana useamman kerran psykoosissa. Joskus aineiden myötävaikutuksella, joskus “vain” omista mielenterveysongelmistani johtuen. Tuolloin olen joskus mm. kuvitellut, että muut ihmiset pystyvät lukemaan ajatuksiani. Tuo on vielä paljon absurdimpaa, kuin puhelimen kuuntelu tai tietokoneen hakkerointi, jotka periaatteessa ovat mahdollisia. Oikeasti, ts. silloin, kun olen edes kutakuinkin tolkuissani, en tietenkään usko sekuntiakaan, että ajatuksiani voi lukea tai ketään voisi vähempää kiinnostaa kuunnella puhelintani. Jälkeenpäin lähinnä naurattaa, miten pöljiä juttuja oma pää on voinutkaan tuottaa. Siinä tilanteessa ne ovat kuitenkin olleet mulle totisinta totta. Jos joku on kovasti yrittänyt väittää harhojani epätosiksi ja perustella sitä sillä ja tällä, se on lähinnä lisännyt bensaa liekkeihin, eli olen ajatellut, että tuokin on samassa juonessa “niiden” kanssa. En siis suosittele, että lähdet kovin kiivaasti kiistämään kenenkään harhoja. Ei niihin missään tapauksessa pidä mukaankaan lähteä. Sellainen neutraali suhtautuminen, että “sä ajattelet noin, mutta mä en ole samaa mieltä”, eikä sen enempää puheita aiheesta on paras. Jos joku on harhojensa vuoksi akuutisti vaaraksi itselleen ja/tai muille, niin soita lanssi. Korjaavat kyllä talteen sellaiseen mestaan, jossa ihan eri alan ammattilaiset osaavat hoitaa näitä ongelmia.

EDIT: Paranoidinen psykoosi on “keksitty” aika kauan ennen tietotekniikkaa. Milloin sanomalehdet ovat kirjoittaneet juuri tästä harhaisesta ihmisestä/ihmiselle, milloin radiossa on puhuttu juuri hänestä tai lähetetty hänelle viestejä, milloin ämmät kylän raitilla ovat juorunneet ja tienneet vähän liian paljon jne. Jos tietotekniikkaa ei olisi tai se ei olisi näin arkinen asia jokaiselle tavalliselle ihmiselle(Toki ympäristö aina vaikuttaa harhojen sisältöön enemmän tai vähemmän), niin ne harhat kehitettäisiin ihan mistä tahansa muusta asiasta. Siksipä en näe kovinkaan kummoisena ideana “hoitaa” vainoharhaisuutta tietotekniikka-alan asiantuntijuuden keinoin.

Kyllä ainakin omalla kohdalla olen pystynyt helpottamaan oireita ja vähentämään kuumottelua. Kyseessä ollut toki silloinen naisystävä, joten ehkä minun sanaan pystyi luottamaan enemmän vaikka kuulemma luottamus myös minua kohtaan kärsi. Hänen sanojensa mukaan se helpotti, että otti asian puheeksi ja rauhallisesti järjellä ajateltiin asiaa. Tyyliin “kukaan ei jaksa ajaa tänne 500km päähän että voisi hakata sinut henkihieveriin kun sanoit hänelle ikävästi”. Nämä keissit oli kyllä enemmänkin ns. jälkioireita eli pahin psykoosi oli jo kärsitty, mutta silloin tällöin tulee tuollaisia fläsäreitä jonka huomaa kun toinen on yhtäkkiä ihan hiljaa, kuumottaa ohi ajavia autoja kesken lenkillä käymisen yms.

^ Kuten itsekin sanoit, tuossa taisi olla kyse ennemmin ihan tyypillisistä pirilaskuista/pirikuurin jälkeisestä depiksestä. Ei siinä tilassa olekaan ongelmana akuutti harhaisuus, vaan lähinnä se, että kaikki on paskaa, paitsi kusi ja masentuneessa ja välittäjäaineiltaan sekaisessa päässään paisuttelee asioita turhan dramaattisiin mittasuhteisiin. Totta kai monia ihmisiä rauhoittaa ja oloaan parantaa se, jos joku rakas ihminen lohduttaa, kun on paha olla, johtui se paha olo sitten pirilaskuista, jostakin mielenterveyden häiriöstä, ikävästä tapahtumasta tai ihan siitä, että kaikilla on joskus paha olla.

Mulla on tuon ajoittaisen psykoottisuuden lisäksi kosolti muitakin MT-ongelmia. Mm. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö, posttraumaattinen stressihäiriö ja masennusta. Jos mulla on paha ahdistuskohtaus, traumafläsärikohtaus tai jään luuppaamaan joihinkin rasittaviin pakkoajatuksiin, niin kyllä mua usein auttaa(Joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta kuitenkin), jos mieheni ottaa mut kainaloon ja lohduttaa tai ystävä palauttelee maan pinnalle ja vie ajatuksiani muihin, mukavampiin asioihin. Noilla em. oloilla/tiloilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä psykoosin kanssa, vaikka toki niihinkin liittyy paljon epärealistisia ajatuskuvioita. Jos mä olen ihan psykoottinen, niin ei niitä harhoja mun päästäni häädä kukaan millään puheilla, vaikka hetkellisesti olo toki saattaakin hieman parantua hyvässä ja turvalliseksi kokemassani seurassa. Ei mun tarvitse pelkästään itsestäni puhua. Eiköhän liene varsin yleistä, että harhaisten ihmisten läheiset, kuten myös lääkärit ja muu hoitohenkilökunta sanovat, että sä olet harhoissa ja alkavat vieläpä vängätä asiasta. Jos psykoottiset tilat paranisivat sillä, että harhaiselle sanottaa:“sä olet harhainen, lopeta tuo, tuossa ei ole mitään järkeä”(sitten mahdolliset perustelut päälle), niin eiväthän psykoosit olisi mikään ongelma ensinkään.

Itseänikin huvittavat(Joskus ovat ärsyttäneetkin, mutta enimmäkseen huvittaneet) nämä tietyn porukan puhelinta kuunnellaan -jutut. Noissa ei siis ole kyse mistään piri-, valvomis- tai muista harhoista. Ei ainakaan kaikilla ja koko ajan. Ihan niin tolkuissaan ovat, kuin nyt tyyppilliset Subu-nistit&sekakäyttäjät yleensä voivat olla ja jos siellä joku vähän harhainen onkin, niin ei se mitään joukkopsykoosia aiheuta. Sitten puhutaan puhelimeen/viestitellään jollakin “tosi nokkelalla” salakielellä, josta tajuaa pikkulapsikin, että huumeista puhutaan. Ja auta armias, jos joku erehtyy puhumaan puhelimeen asioista niiden oikeilla nimillä. Nousee hirveä meteli siitä, kuinka nyt ollaan kusessa koko porukka :laughing: .

En tiedä, johtuuko tuo ihan tyhmyydestä, että uskotaan kaikki urbaanilegendat vai siitä, että halutaan jotakin jännitystä tylsään elämään ja tuollainen on hauska leikki. No, antaa poikien ja tyttöjen(Ihan aikuisista ihmisistä on kyse ainakin iän puolesta, henkisen kehityksen tasosta en arvaa sanoa mitään…) leikkiä, jos se päivää piristää. Luulenpa vain, että kytillä on aika paljon parempaakin tekemistä, kuin kuunnella joidenkin pikkunistien puhelimia, joiden huumebisnekset ovat lähinnä sitä, että siirrellään paria nappia edestakaisin kaverin kanssa.