Hei,
Olen käyttänyt opioideja lähes päivittäin noin 1,5 vuotta. Kaikki alkoi siitä, kun minulle aloitettiin Panacod-lääkitys välilevyn pullistuman vuoksi. Söin sitä muutaman kuukauden, kunnes lääke vaihdettiin Tramaliin, jota olen ottanut näihin päiviin saakka noin 400-600mg päivässä. Tämän lisäksi olen satunnaisesti käyttänyt oksikodonia muutamien viikkojen ajan noin 200-400mg päiväannoksilla tramadolin lisäksi, sekä lyhytaikaisesti fentanyyliä 50ug annostuksella. Tramalin olen lopettanut hiljattain ja oksikodonia otin viimeksi pari kuukautta sitten, mutta sen sijaan olen viimeisen 4 kk ajan vetänyt buprenorfiinia aina, jos tramalia tai oxyä ei ole ollut saatavilla. Näiden lisäksi minulla on Lyrica ollut alusta saakka päivittäin, jota menee maksimiannoksella, sekä bentsoja satunnaisesti.
Tämän hetken ongelmana lähinnä on se, ettei minulla ole varaa enää hankkia subutexia eikä lopettaminen tunnu onnistuvan omin avuin. Muuta motivaatiota lopettamiseen sinällään ei ole, vaikken euforiaa oppareista olekaan saanut enää pitkään aikaan. Surkea elämäni on kuitenkin miellyttävämpää opioidien vaikutuksen aikana ja työtkin sujuvat paremmin, mutta taloudellisen tilanteen vuoksi minulla ei ole mahdollista maksaa jokaisesta päiväannoksesta sitä 50-60€, mitä tällä hetkellä menee. Olen miettinyt, miten työterveyslääkäri suhtautuisi tilanteeseen, jos haluaisin päästä korvaushoidon kaltaiseen vieroitukseen? Pelkään lähinnä, että tässä tilanteessa minusta tehtäisiin merkintä rekisteriin, minkä jälkeen en enää saisi koskaan pkv-lääkkeitä, saatikka sitten opioideja. Lisäksi olen miettinyt mahdollisia oikeudellisia seurauksia, sillä panacodia, tramalia ja lyricaa lukuunottamatta olen ostanut kaiken kadulta.
Sanottakoon vielä, että kävin kuntani päihdeneuvonnassa kysymässä korvaushoidosta. Tämä vaatisi kaksi epäonnistunutta vieroitusyritystä, minkä jälkeen pääsen jonoon, josta menee puoli vuotta, että pääsen lääkärin arvioitavaksi, onko perusteita korvaushoidolle.