Hei!
Olen 40-v. vuoroviikkoäiti ja ongelmana on alkoholi. Arki on “hyvin kasassa”. Lapset vien harrastuksiin, tarjoan tervellistä ruokaa, läksyissä autan mielellään, järkkään kaikkea mielenkiintoista tekemistä ja pidän kaikin puolin erittäin hyvää huolta. Työni on vastuullista, haastavaa ja antoisaa. Olen luonteeltani suorittaja, aktivisti ja uudistaja; mutta sopiva maalaisjärki on kyllä hallussa. Kunnes tulee kyseeseen alkoholi… Mietin, kuinka kauan tämä pakka kestää?! Olen hakenut apua joka suunnasta jo useamman (+5) vuoden, mutta tuloksetta.
Ensin minua ei otettu vakavasti missään ja sitten vähän liikaa. Pyysin eron jälkeen keskusteluapua ja seuraavaksi itkuisen puhelinsoiton jälkeen minut ohjattiin katkolle!? Olin todella hämmentyny, mihin päädyint! Aivan väärä paikka! Kuuntelin pari yötä huumevieroituksessa olevien ihmisten itkua, huutoa ja oksentelua. Ihmettelin, miksi siellä olin. Olin siellä kuin äiti nuorille, kuunnellen ja opastaen. Iltapäivän keskustelussa minulta kysyttiin kuinka pitkä putki minulla oli ollut. Vastasin rehellisesti, etten ole ikinä juonut kahtena peräkkäisenä päivänä. Minulle naurettiin. Alkoholisti valehtelee? Eikös se ole oletus? Lastensuojeluilmoituksen jälkeen aloin itsekin selittelemään myös itselleni, ettei tule kummallisia merkintöjä.
Kunta ei halunnut antaa maksusitoumusta minnekään, joten maksoin itse avohoidon vuodeksi. Se oli siihen asti oikein hyvä ja toimiva kunnes terapeutti/vertainen alkoi puhumaan ilkeästi toisista repsahtaneista ja tajusin, ettei mitään yksityisyyttä ollut. Kysymättä kaikkien flap-taulut heitettiin esille. Nämä sisältäen mm. sukulaisten nimiä ja plus-merkkejä sukulaisten epäilyistä alkoholin käytöstä.
Yritin vielä senkin jälkeen mennä keskustelemaan ryhmän kanssa, mutta keskustelu vaikutti varsin kummalliselta. Pitkiä etukäteen suunniteltuja puheenvuoroja, joissa tehtiin itsestä erityisiä tai ylivertaisia. Korostettiin sitä valtavaa ihanaista muutosta ja henkistä paremmuutta ja hyvinvointia. Mielestäni kaikki avoimuus ja rehellisyys puuttui. Nämä sanoin suurimmat olivat juuri itse repahtaneita.
Onko neuvoja, mistä saa oikeaa rehellistä vakuuttava apua?
On helppo sanoa, että NÖYRRY. Itse uskon, että pelkkä uskoontulo tmv. ei tule auttamaan minua. Olen liian realisti ja kriittinen. Tarvitsen avukseni järkeä ja perusteluja päätöksiä hoidon suhteen. Kädet ristiin ei tule onnistumaan minulle. Se vaatisi koko elämänkatsomukseni romuttamista. Kaikkea sitä, mitä olen rakentanut itse teini-iästä asti. Välillä surullisenakin. Olisihan se helppoa, jos voisi heittäytyä ja uskoa.
Minua kiinnostaisi myös vaihtoehtoiset hoitomuodot, etuotsalohkon sähköimpulssit ym. Eikäs nyt kuitenkin ole sairaudesta kyse?