Tyhjyys on tuskista suurin
ja siitä minäkin sain pisteen.
Naiiviudelle ja
Kyynisyydelle
En tiennytkään, että alkoholismi on joku ideologia . Olen tähän asti luullut, että se on riippuvuus, sairaus tai ehkä enemmänkin sairauden oire :mrgreen: . Tietenkin johonkin ideologiaankin voi kehittyä riippuvuus, mutta en mä silti alkoholismia yhdistäisi mihinkään suureen aatteen paloon.
…
Et voi auttaa mitenkään. Mielipiteeni on jyrkkä, mutta on elämänkokemus sen tekee. Isäni, ja isäni puolelta lähes kaikki sukulaiset ovat alkoholisteja. Nähty, koettu, jne. Älä pilaa omaa elämääsi vatvomalla, vaikka onhan se ehkä hurjaa sanoa näin. Minun elämäämääni isäni on vaikuttanut vain negatiivisesti omalla alkoholistin elämällään.
No, paha sanoa, kun en tapausta tarkemmin tunne, eikä sinun siitä tarvitse kertoakaan, ellet halua, mutta edelleenkään mä en usko, että mikään aate olisi se juttu, mikä alkoholismiin johtaisi. Toki esim. joissain alakulttuureissa päihteiden käyttö saattaa olla yleistä ja suosittua, mutta se ei tee automaattisesti kenestäkään alkoholistia. Kyllä ne syyt ovat jossain syvemmällä.
…
Minun boldaukseni. Tuota juuri kutsutaan riippuvuudeksi ja tässä tapauksessa kyse tuntuu olevan vieläpä pahasta riippuvuudesta. Alkoholiriippuvuus, kuten yleensäkään mikään riippuvuus ei ole ideologia, eikä sellaiseksi muutu, vaikka sitä asiaa miten päin pyörittelisi. Riippuvuus on riippuvuus, eli sairaus, tai kuten itse paremmin koen; oire sairaudesta. Totta on se, että päihderiippuvainen voi useasti yrittää kusettaa läheisiään ja eritoten itseään selittämällä päihteiden käyttönsä olevan elämäntapa, eräänlainen vapaa valinta(oma, vapaa valinta se toki onkin, että aloittaako päihteiden käytön, mutta koukkuun jääminen ei sitten enää olekaan, mikäli sattuu olemaan addiktoituva luonne ja taustalla on jotakin muuta ongelmaa, jonka turruttamiseen tarvitsee päihteitä), koska riippuvuusongelmaa on vaikea myöntää. Päihteiden käyttöä siis “harrastetaan” ihan vain huvin vuoksi, koska se kuuluu asiaan tms.
Vai onko sittenkin kyse siitä, että sinä yrität kusettaa itseäsi? Onko sinun jollain tapaa helpompi hyväksyä veljesi alkoholismi, jos olet luokitellut sen “ideologiaksi”?
Alkoholismi on tosiaan tunnettu sairaudeksi jo yli sadan vuoden ajan, nykyisin käytössä olevassa kansainvälisessä tautiluokitusjärjestelmässä ICD-10:ssä koodi F10.2.
kaypahoito.fi/web/kh/suositu … ./nix00353
Pikaisella googlehaulla löytyi mm. seuraava määritelmä:
Alkoholismi on krooninen sairaus, jossa elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin saamisesta. Alkoholiriippuvuudelle (alkoholismille) on ominaista alkoholin jatkuva, usein toistuva tai pakonomainen käyttö riippumatta käytön aiheuttamista sosiaalisista tai terveydellisistä haitoista.
terveyskirjasto.fi/terveyski … i=dlk00196
Faktaa aiheesta löytynee luultavasti myös täältä plinkin sivuilta.
Ketjun aloittaja voi pyöritellä asiaa omassa mielessään ihan miten itse haluaa, mutta sairaus on sairaus eikä se ideologiaksi muutu, oli siitä mutu-tuntumalla mitä mieltä tahansa.
(Mites vaikka anoreksia tai bulimia, ovatkohan nekin ideologioita…?)
Ihme aine tuo alkoholi kun itellä takana 40v joka viikonloppu iso pullo viinaa ja tölkki valkkaria+koppa kaljjaa, viikolla sit 6 isoa ja nyt keväästä astin ilman viinaa eikä oluttakaan viikolla mutta tänään kolme pinttiä karhua ja pullo valkkaria. Ilmeisesti mun lääkitys estää alkoholin himon ja nyt nousee neuroton yhteen tablettiin ja siitä viikko yksi aamuin illoin ja lopulta 2+2 ja paperissa lukee et käytetään alkoholismin hoitoon. Tämä tuli lisäksi kipuun ja kun olen ollut selvä en hetkeen ole ollut näin kipeä mutta viinan himoa en ole potenut, kavereita käynyt niin sanonut että pullo pöytään ja mä tuon lasit mutten itselleni. Miten tämä voi näin mennä, lääkityksellä on kyllä ny hyvät sormet pelissä. No kunhan saan kivut hallintaan taidan lopettaa koko homman ja lopetan ihmettelyn kun tässä on sattunut kaikenmoista.