Tumma tähti vähentää ja valistaa.

Wine, olet ihana, kiitos kun tulit lohduttamaan.

Joo, eihän tää koneen kylvettäminen nyt maailmanloppu sentään oo, kyllä mä olen paljon pahempiakin juttuja kännissä tehnyt. Jostain syystä nyt tämä vaan aiheutti sellaisen morkkiksen, ettei mitään rajaa. Toisaalta mulle tulee usein tosi paska olo alkoholin juomista seuraavana päivänä, jopa silloinkin kun morkkikseen ei ole mitään aihetta.

Veikkaan, että kyse on siis ainakin osittain ihan vaan aivokemiasta. Alko vissiin kuluttaa mun serotoniinivarastot täysin tyhjiin tai jotain, kun seuraavana päivänä olen maani myynyt.

Tuttua on. Krapulassa koen aina sellaisen instantdepression, että alta pois. Poraan ihan mitä vaan. “Miks mä en osaa mitään ja kengästäkin katkes korko, eikä mulla ollut lapsena yhtä nättejä vaatteita kuin muilla ja pappa kuoli niin nuorena, etten mä edes muista sitä ja pandoillakin menee huonosti…” Siis aivan kaikki kelpaa!

Todellakin alkoholi vetää aivokemian kuralle. Eivät ehkä ne pienet määrät noin nopeasti ja selvästi, mutta ne känniannokset! Pienetkin päivittäin otettavat (esim kaksi annosta) kyllä altistavat masikselle ja vaikeuttavat masiksesta toipumista, jopa estävät sen. Niinpä, aina vaan lisää syitä meille olla juomatta!

Joo, tuttua on! Ja tosiaan, jos säännöllisesti juo, jo pari annosta alkoholia päivässä vaikuttaa mielialaan latistavasti ja tuottaa masista. Olen huomannut, että olen paljon pirteämpi ja iloisempi, jos olen jo muutaman päivän juomatta. Huomasin sen oikein selkeästi noiden kuuden tipattoman päivän aikana, olin energinen ja pirteä. Nyt ei oo siitä iloisuudesta tietoakaan… no, kävin tossa äsken kävelyllä lähimetsässä, se virkisti ja helpotti oloa. :smiley:

Kyllä on juu kaikki syyt olla juomatta. Vaan silti sitä ihminen on niin hölmö, että jatkaa itsensä tuhoamista. Nytkin tekisi mieli juoda yksi olut, että sais helpotusta tähän paskaan oloon, mutta enpäs juo. Ei se auta kuin tilapäisesti, eikä se apukaan ole todellista.

Yksi juomisen lopettamiseen liittyvistä hyvistä asioista on se, että tietynlainen ylitunteellisuus katoaa. Minä olin loppuaikoina käytännössä aina joko humalassa tai krapulassa (torstai oli monesti ainoa vapaapäivä niistä), ja mielialat olivat sen mukaiset. Kaikenlaiset liikuttavat asiat saivat tipan linssiin, ja “katkeransuloisia” mietteitä oli pää täynnä. Nyt pidän silloisia fiiliksiäni jotenkin tyhminä. Olen paljon kovempi ja koruttomampi nyt kuin semmoisena loputtomassa liemessä marinoituna, nyyhkyttävänä, turvonneena kaljatankkina. (siinäpä itseruoskintaa! :laughing: ) Kyllä asiat liikuttavat vieläkin, muttei niissä ole jotain ihmeellistä itsesäälin sekaista nyyhkymentaliteettia mukana.

Hermot lepäävät ilman viinaa…

Muistan miten saatoin olla kyyneleet silmissä aamulla kun luin lehdestä kuolinilmoituksia. Nyt ei sellaista enää tapahtuisi. Suhde ympäröivän maailman ilmiöihin on paljon tervehenkisempi. Piehtaroin nuorena myös kaikenlaisissa synkissä runoissa ja muussa sysimustassa kulttuurissa ja ihailin nuorena kuolemista, mieluiten sankarivainajana sodassa, ja ylipäänsä olin yksi kohtalokkaan romanttinen hupsu koko mies. Se oli kaikki jotakin itsesumutusta - ehkä oman juomisen justifiointia. Ei semmoista haave1maailmaa ole olemassakaan minkä perään haikailin joskus nuorena. On vain raakaa todellisuutta. Ei sen edessä pidä nyyhkyttää, vaan sitä pitää ottaa kurkusta kiinni ja pakottaa se tottelemaan.

Nyt tuli joku tuplaviesti, sorry…

Antti Heikkilän RIIPPUVUUS - valheiden verkko -kirjassahän tuo esiin nuo riippuvaisen vahvat tunne-elämykset. “Riippuvaiselle normaalielämä ei tuo mitään tunteita. Riippuvuuskäyttätymisestä on tullut hänelle keinotekoinen tunteiden lähde.” Riippuvainen siis tuntee vain olleessaan humalassa tai krapulassa. Spontaani aito tunne on pelottava. “Riippuvainen alkaa toipua vasta voimakkaan aidon tunneprosessin kautta”.

Omalla kohdallani hyvä esimerkki esim. tunne-elämän täydellinen ristiriitaisuus. Kuvittelin esimerkiksi olevani jossain vaiheessa kovasti ihastunut toiseen mieheen, mikä oikeutti poikakaverin pettämisen. Perustelin pettämistä myös sillä, ettei poikakaveri kannustanut minua tarpeeksi ja jouduin hukuttaman murheeni juomalla ja etsimään huomiota muualta. SUURIA TUNTEITA mutta samaan aikaan täydellistä TUNTEETTOMUUTTA. :open_mouth: Myös jonkinlainen fanaattisuus omissa mielipiteissä kuului tuohon vaiheeseen. (olen ehdoton muutenkin, mutta kyllä nyt huomattavasti lievemmin). Raitiutta oli kestänyt reilusti yli kuukauden, ennen kuin aloin nähdä asiat realistisesti. Se oli shokki.

–Vielä suora lainaus kirjasta: alkoholisti sanoo ryyppäävänsä koska lapsi on sairas tai järjestelmä sanoo ajavansa köyhän asiaa määräämällä lisäveroja.–Alkoholisti ei ole aidosti kiinnstunut sairaasta lapsesta. Hän vain ajattelee seuraavaa mahdollisuutta juoda. --Tunteisiin vetoamalla perustellaan kaikkia toimintoja.

Aika karua tekstiä, mutta aika lailla faktaa, kun ajatellaan esimerkkinä mm. huostaan otettuja alkoholistin lapsia, pettämistä jne.Vaikka läheisistä saattaa välittääkin, viina vie aina voiton.Ja sitä ei edes itse aina tiedosta, vaan tekoja perustellaan milloin milläkin.

x

Tää on muuten aika jännä juttu. Aika monet raitistuneet olettavat, että raitistumisen myötä kaikki viha katoaa jonnekin, luonne muuttuu seesteiseksi ja kaikkia maailman vääryyksiä ja ihmisten epätäydellisyyttä kohtaan tulee ylimaallista ymmärtäväisyyttä. Love, peace ja niin edelleen :smiley: Tää on ehkä AA-sanoman aikaansaannosta. Joo, on Ihan ymmärrettävää, että alkoholistin kannattaa välttää vihantunteita, JOS ne ovat ajaneet juomaan. Ja kunnioitan AA:n 12 askeleen ohjelmassa myös niitä viestejä, jotka kannustavat lähimmäisenrakkauteen. Raittius ei tee kuitenkaan täydelliseksi, kuten osa AA-uskovaisista olettaa, ja oman - joskus kärkkään ja ankaran - mielipiteen ilmaiseminen ei tarkoita sitä, että olisi viinantuskissa ja katkera siitä, ettei voi juoda. Herranjestas, ei ihmisen perusluonne miksikään muutu. Ei raitistumista voi lobotomiaan verrata. Mä esimerkiksi tunnen niin suurta inhoa juomista kohtaan, että mun on vaikea hyväksyä muidenkaan dokaamista, jos se on selvästi ongelmaista.Kehotan hankkimaan apua ja that´s it. Seliselit kannattaa säästää niille, jotka ovat luonnostaan ymmärtäväisiä.

Olet ihan oikeassa, Onniina… Ei täällä paljon aiheita mihinkään hallelujaan veisaamiseen ole. Alkoholismi on niin kuin joku silppuri, joka - jos sen läpi pääsee ollenkaan - sylkee rojut palasina pihalle toisesta päästä. Siinä sitten pitää koettaa niitä keräillä. Rikkonaisen elämän jälkeen voi havahtua siihen että unelmat urasta, koulutusta vastaavasta työstä, lapsista tai onnellisista vanhuuspäivistä voi haudata. Itse toki sitä hautansa on kaivanut. Toisaalta taas näen alkoholismini kehityksen osaltaan tämän junttikulttuurin aikaansaannoksena. Nuoruuden kaveriporukassa oli juomisen ja sekoilun pakko. No miksi sitten olin sellaisessa porukassa? Vaihtoehto oli olla yksin.

Vihaa, vihaa, vihaa… Kun katsoo Facebookia tai mitä tahansa netissä, niin siellä tämä synkkä kansa uhoaa ja purkaa katkeruuttaan. Iltalehteä luetaan ja provosoidutaan tyhmään kiukkuun milloin mistäkin. Lööpeissä on pääuutisena se mitä jossain TV-sarjassa tapahtuu. Menköön helvettiin, sanon minä. Juuri tuon Tricksterin neekerirunon kaltaiset oksennukset saavat mulla käyrän jyrkkään nousuun. Ehkä siksi, että ne edustavat juuri sitä junttijurpojen ajattelutapaa, jonka keskellä minä sain 90-luvun alussa kaikkialla elää. Silloinhan juuri somalipakolaiset tulivat. Koko kansa oli liekeissä. Täällä asuu osittain ihan hirveää porukkaa. Ja juuri sen porukan keskeltä minä olen tullut.

Mä uskon, että niistä’ silpuistakin voi koota ihan mielekkään elämän. Eli sikäli olen kyllä luonteeltani positiivinen :smiley: SE voi viedä aikaa. Mikä tahansa on kuitenkin parempi, kuin kaljan kittaaminen ja rypeminen, kansallinen urheilulaji.
Toi viha on merkki siitä, että ihmiset eivät ole tyytyväisiä omaan elämäänsä. Pahimmat rasistit ja väkivaltaiset uhoajat löytyvätkin usein niiden joukosta, joilla ei mene hyvin. Elämä on hiton toivotonta. Vähemmän toivotonta se kyllä olis, jos jättäis ton viinan kanssa läträämisen. Mutta jos huonosti menee, eihän se vika ole viinassa vaan muissa ihmisissä, valtiossa jne. juu… :unamused: Niillä joilla menee taas näennäisesti hyvin, toi viha voi johtua jostain katkeruudesta ja pelosta. tehdään liikaa töitä, haalitaan mammonaa ja sitten ihmetellään, että miks ei ollakaan onnellisia. Sitten syytetään “verovaroilla eleleviä” työttömiä omasta huonosta olosta. Tekisivät vähemmän töitä ja etsisivät elämääsä sisältöä. Ja samat sanat juopotteleville työttömille :smiley:

Täällä on ruodittu alkoholia, tunne-elämää ja kulttuurimme kompastuskiviä. Ajatuksia herättäviä tekstejä ja aika monista jutuista olen samaa mieltä. Kyllä, meissä suomalaisissa on jotain vialla kun ryyppääminen ja vihaaminen ovat miltei kansalaisvelvollisuuksia.

Mutta aiheeseen eli Dark Stariin. Mitä kuuluu ja kuinka kävi viikon takaisten fiilisten kanssa?

Onpas täällä käyty kiinnostavia keskusteluja sillä aikaa, kun olen ollu poissa kirjoituspuuhista! Kiva että äidyitte täällä juttelemaan, vaikka ketjun “emäntä” oli vähän aikaa teillä tietymättömillä. Mua siis tuo juttelu ei häiritse millään lailla, päinvastoin: kivaa, että täälläkin on ollu eloa, vaikka en ole itse ollu paikalla kommentoimassa.

Ajattelin kyllä kommentoida tuota tunne-asiaa, mutta en sit jaksanu enkä ehtiny. Olisi niin paljon sanottavaa, mutta kun en tienny mistä aloittaa, en sit aloittanu ollenkaan.

No se tietokone. Melkein koko viikko meni arpoessa, uskallanko viedä sen korjattavaksi vai en. Kyllä mä sitä miettiessä myös tiesin, että nyt mä ylireagoin ja kunnolla - kone vaan ronkittavaksi ja sit kone korjattuna takas, mikäs siinä sen ihmeellisempää. Järki siis pelasi, mut tunnepuolta ei niin vain järjellä hallitakaan. mä paisuttelin sitä asiaa pikku päässäni ja kehittelin kaikenlaisia ihme kauhuskenaarioita, kuvittelin myös että koko kone on niin totaalisesti nesteen kylvettämä et sitä ei saa enää millään tavalla toimimaan. Kuvittelin, että se korjaaja pitää mua ihan ääliönä, kun ei akka osaa tietsikkaansa varoa. Kuvittelin vaikka mitä.

No kuis kävi? Arvaahan sen. Lopulta, kun olin saanut kerättyä kokoon kaiken rohkeuteni, ja suunnattoman ahdistuneena sydän pamppaillen vein sitä vehettä katsottavaksi, eihän se äijä ollu moksiskaan. Juteltiin siinä hiukan lämpimiksemme, ja äijä kertoi kaataneensa itsekin pari päivää sitten melkein mukillisen kahvia ihkauuteen työläppäriinsä.

Kävi ilmi, että mun tietsikka ei ollu vahingoittunu juuri lainkaan. Yksi pikku osa oli ottanu suunnilleen kaikki hitit, ja sen kun vaihtoi, kaikki pelas taas ja nyt on vehe niin kuin uusi. Olen helpottunu, mutta samalla tunnen itseni suunnattoman tyhmäksi, kun moisesta jutusta kehittelin niin suuren katastrofin.

Tää ylireagointi on mulle kuitenkin tuttua. Olen ollu tällainen jo ihan penskasta pitäen, ja tämä ominaisuus on aiheuttanu mulle koko elämäni varrella paljon turhaa huolta, murhetta ja asioidenhoidon lykkäämistä.

Viinalla ei myöskään ole asiaan osuutta. Tai no, ehkä sillä tavalla on, että tää ylireagointi ja ylimurehtiminen on ollu yksi niistä mun monista ongelmista, joita aloin “lääkitä” alkoholilla. Kännissä kun en ylimurehdi, asiat ei hetkauta lainkaan niin paljon. Kännissä pystyn ajattelemaan, että kyllä tää tästä sutviutuu. Kännissä en oo ollenkaan samanlainen murehtija ja miettijä kuin selvinpäin… kännissä mulle tulee (tai ainakin tuli) sellainen olo, että nyt mä oon samanlainen kuin “normaalit” ihmiset on selvinpäin, että en oo niin neuroottinen murehtija, en oo niin hiljainen introvertti, en mieti sanomisiani neuroottisen tarkkaan vaan olen vapautuneempi.

Kaipa tää oli yksi niistä syistä, miksi aloin juoda. Toinen oli masennuksen turruttaminen, kun en halunnu enkä uskaltanu kohdata tiettyjä elämänmuutoksen aiheuttamia murheita.

Mietin vain, mistä tää ylireagointi johtuu. Se on siis aina liittyny sellaisiin asioihin, joissa mä teen jonkun pikkumokan tai jossa musta paljastuu joku “heikkous”. Mä oon muksusta lähtien vetäny sellasta roolia, että en uskalla näyttää yhtään heikkouksiani, esitän vahvaa viimeiseen asti, esitän että kaikki on hyvin, en uskalla pyytää apua.

Esimerkiksi 4. luokalla terkkarin tarkastuksessa sain lähetteen silmälääkäriin. Olin asiasta aivan silmittömän kauhuissani. En siksi, että olisin sinänsä pelänny itse rillien saamista tai sitä, että mua olisi kiusattu niiden silmälasien takia. Joo, mua kiusattiin kyllä koulussa, mutta en siltikään pelänny toisten lasten reaktiota.

Mä pelkäsin näyttää sitä lappua mun vanhemmille. Kun tulin kotiin, yritin koko päivän kerätä rohkeutta näyttää sen lähetteen vanhemmille, mut en vaan saanu sanotuks. Seuraavana päivänä yritin taas kerätä rohkeutta näyttää sitä lappua, tuloksetta. Mä kyllä tiesin, että ei rilleissä nyt oikeesti oo mitään ihmeellistä, mun isällä ja sukulaisillaki oli sellaiset, mutta en vaan uskaltanu. Sit se lappu jäi näyttämättä, ja kun joitakin päiviä oli kulunu, tajusin etten voi enää näyttää sitä lähetettä mun porukoille, koska siinä oli päivämäärä, milloin se oli annettu. :arrow_right: Lappu roskiin.

Sitten menikin 4. ja 5. luokka sitä salaillessa, että mä en näe kunnolla. Se salailu oli ihan hirveää, pelkäsin koko ajan että paljastun, ja häpesin sitä salailuani tosi paljon… mutta niin vain salailin. Keksin, että kun vähän venytän silmäkulmia, näen ihan hyvin kauas, joten sillä konstilla pärjäsin sit koulussa. 5. luokalla terkkarin tarkastuksessa, kun terkkari kyseli että mitä silmälääkäri oli sanonu, valehtelin että se oli todennu et en tartte viel rillejä, et kattellaan tilannetta. Näöntarkastuksessa tein sitten sen silmien venyttämistempun. Se oli helppoa, koska tarkastuksessa piti pitää silmien edessä sellasta juttua, joka peitti toisen silmän. Ja näinhän kävi, et näkö oli “parantunu” ja terkkari ei ajatellu mitään ihmeellistä koko jutusta, etenkään kun silmälääkärikin oli todennu saman asian.

1. luokalla kuitenkin mun näkö oli huonontunu jo niin paljon, ettei se venytystemppu toiminu näöntarkastuksessa, ja uutta lähetettä pukkas. Tajusin, että rillien saaminen olisi suuri helpotus, ja tällä kertaa lupasin itselleni, et näytän sen lapun porukoille. Vaan mitä kävi? Kun tulin kotiin, en taaskaan kertakaikkiaan pystynyt sanomaan, että sain lähetteen silmälääkärille. Ja sama juttu, lappu vaatekaappiin piiloon.

Joitakin päiviä myöhemmin paras kaverini kertoi, että oli saanu lähetteen silmälääkäriin. Ei se häpeilly tai pelänny asiaan mitenkään, kertoi mulleki ihan avoimesti siitä. Silloin mä tajusin, että hei, eihän siinä oikeesti oo mitään pelättävää, kaikki muut suhtautuu siihen ihan lunkisti! Nyt mä suorastaan halusin näyttää sen lapun mun porukoille. Mutta kun siinä lapussa oli se päivämäärä jolloin se oli annettu, en voinu enää näyttää sitä porukoille, koska he olisivat ihmetelleet, miksen näyttäny sitä aikaisemmin. Kauhea soppa.

Noh, lopulta - joskus 6. luokan loppuvaiheissa - menin myöhemmin ihan oma-aloitteisesti sinne terkkarin juttusille pyytämään uutta lähetettä, tosin tälläkin kerralla siksi, että tää samainen paras kaveri huomasi, että en näe kunnolla. En muista, mitä valehtelin terkkarille siitä vanhasta lähetteestä… jotain se ihmetteli ja vaikutti tosi vihaiselta, mut lopulta asia oli hoidossa. Eikä vanhemmatkaan ollu siitä moksiskaan!

Muistan vielä, että sain ne mun rillit vasta vähän sen jälkeen, kun olin aloittanu 7. luokan uudella yläasteella, jossa mua ei enää kiusattu. Kun sit sain ne mun silmälasit, mun uudet luokkakaverit kommentoi, että onpas hienot, ne sopii sulle! Sain jopa pojilta ihan aidosti positiivisia kommentteja, ei siis mitään piilovittuilua, että ne näyttää hyviltä mun päässä!! :sunglasses:

Tämä on siis vain yksi esimerkki elämän varrelta. Näitä olisi vaikka miten paljon, mutta tämä oli eka kerta, kun sain itselleni aikaiseksi noin isoja ongelmia taipumukseni takia.

Veikkaan kyllä tietäväni, mistä tämä taipumus on peräisin. Mun vanhempien asenteesta. Isä oli sellainen perfektionisti joka vaati multa paljon ja huomautteli herkästi jos jossain mun tekemässä on pikkupuutteita, ja äiti (jolla nyt oli vaikka mitä ongelmia, niistä sit ehkä myöhemmin lisää) ei vaan suostunu näkemään tyttäressään mitään vikoja tai vajavaisuuksia. Hän halus ajatella, että hänen tyttärensä on täydellinen, eikä mikään saanu tai voinu horjuttaa tätä käsitystä. Tästä kai seurasi mulle se ajatus, että en saa olla vajavainen, ja rupesin pelkäämään heikkouksien näyttämistä. Kaipa opin siitä, et ihmisellä ei saa olla puutteita.

Vielä yksi esimerkki tästä äiteen asenteesta, sitä mä lopetan. Kun menin 1. luokalle, mulla oli lievä ässävika, mikä lienee ärrävian lisäksi tyypillistä pienille lapsille. Mut laitettiin puheterapiaan, jota olis ollu aina koulun jälkeen joitakin kertoja viikossa. Ehdin käydä siellä vissiin pari kertaa, ja mä tykkäsin siitä - tai jos nyt en suorastaan tykänny, en inhonnutkaan. En mä pitäny mun ässävikaa minään ihmeellisenä juttuna, eikä ne puheharjoituksetkaan ollu mitään ikäviä. Siinä vaiheessa uskalsin vielä yrittää, uskalsin tehdä virheitäkin ässän ääntämisessä. Se puheterppa oli tosi kannustava ja hyväksyvä. Sitäpaitsi, muistan että mä sain aina onnistuneen käynnin jälkeen sellaisia tosi kivoja tarroja johonkin vihkoon, ja mun mielestä ne tarrat oli hauskoja.

MUTTA. Mitäs mieltä mun äiti oli sitten tästä puheterapiasta? Se veti asiasta aivan kauheat kilarit. Mä en ollenkaan ymmärtäny, miksi, ja muistaakseni sanoinkin äidille, että mun mielestä siellä terapiassa on ihan kivaa, että kyllä mä voin siellä käydä. Mut äiti vaan huusi raivoissaan, että “MUN TYTÄRTÄ EI LAITETA PUHETERAPIAAN, MUN TYTTÄRESSÄ EI OLE MITÄÄN VIKAA!!!” Siihen ne käynnit sitten loppui. Enkä ollu sitä ennen edes ajatellut, että joku ässävika olisi tehnyt musta ihmisenä jotenkin vajavaisen.

Veikkaan, että siitä se lähti. Ja voi olla, että tällaisia tapauksia on ollut enemmän, tää vain jäi mieleen. Tästä kai seuras se, että en uskaltanu epäonnistua, en uskaltanu näyttää itsessäni mitään puutteita, koska munhan piti olla täydellinen, mussa ei saanu olla mitään vikaa.

Olen itse koettanut viime aikoina analysoida omaa ja ikätovereideni elämää tavallaan osana sukupolvien ketjua. Kuvaamasi kaltaiset kokemukset ovat olleet minullekin tuttuja. Mun vanhemmat syntyivät suuriin ikäluokkiin sotaveteraanien lapsiksi. Uskon että ne kasvuolot olivat aika kovat, ja että siitä traumaattisuudesta siirtyi taas jotain meidänkin kasvatukseemme. Mulla oli ankara, taipumaton, todella dominoiva isä ja jollain tavalla pelokas äiti. Mitään “nuorisokulttuuria” ei ymmärretty yhtään. Ei se sotasukupolvikaan mikään pyhä ole - uskon että ankaruus ja väkivaltaisuuskin kotona olivat melko yleisiä ilmiöitä. Suuret ikäluokat piiskattiin nöyriksi, kun niiden vanhemmilla oli lapsena ja nuorena ollut niin kauhean vaikeaa. Mistään ei saanut valittaa. Sitten taas meidät, 60/70-lukujen vaihteen lapset, lyötiin heti kättelyssä lyttyyn, kun meillä ei enää voinut olla aavistustakaan mistään niukkuudesta (nykypäivään verrattuna kyllä oli).

Olin kateellinen jollekin nuorille sukulaisille, joiden faijat olivat syntyneet joskus 1955 vaikka, eikä taas niiden isät edes olleet välttämättä olleet sodassa enää. Ne olivat eläneet 70-luvun nuorisokulttuurin piirissä ja olivat paljon vapaamielisempiä ja ymmärtäväisempiä kuin vielä 60-luvun alussa nuoria olleet. Meillä inhottiin jotain hevibändejä tai nuorisolehtiä mistä olin kiinnostunut. Toisaalla taas faijat itsekin kuuntelivat heviä. Se oli jotain käsittämätöntä. Ylipäätään kokemus oli sellainen että kaikki mitä teen on tyhmää tai jotakin kummallista… että mua piti ikään kuin väkisin pistää ruotuun koko ajan, muutoin olisin mennyt tärviölle. Sittemmin kuitenkin menin tärviölle. Siitä tuli siis tavallaan itse itsensä toteuttanut ennustus tai kauhukuva.

Hyvä ettet loukkaantunut siitä että suollettiin tähän ketjuun kaikenlaista pohdintaa. :laughing: Mulla on paha tapa ilmestyä pitämään palopuheita milloin minnekin.

…sorry, taas onnistuin mokaamaan tähän jonkun tuplaviestin…

Ihan samoja juttuja olen miettiny itsekin, ja ihan samaan johtopäätökseenkin olen tullu, kun olen tässä viime aikoina tonkinu kaikkia mun lapsuuden traumoja. Tää projekti lähti käyntiin, kun tajusin että olen läheisriippuvainen ja että mun tietyt tuhoisat käyttäytymismallit ja tietyt tunteet, joita koen, selittyy melkeinpä täysin lapsuuden tapahtumilla. Ja toisaalta taas mun molemmilla vanhemmilla on omat traumansa, jotka ovat siirtyneet lapsuudessa heille omilta vanhemmiltaan, jne…

Jokainen siirtää lapsiinsa omia traumojaan, kukin tavallaan. Me ihmiset vissiin nyt vain satutaan olemaan tämmöisiä, mutta onneksi ei ihan helposti sentään mennä kokonaan rikki. Ja sit tietty riippuu sen hetkisistä olosuhteista, lapsen omasta persoonallisuudesta jne, millä tavalla ja miten paljon se mukula traumatisoituu. Omalla kohdallani mietin, et onneksi olen osannut tunnistaa oman läheisriippuvuuden, päihdeongelman/ongelmat sun muita juttuja, niin voi ehkä välttää kaikkea sitä roskaa siirtämästä (mahdollisten) omien penskojen niskoille.

Sama ongelma. Toisaalta mun vanhemmat on luonteeltaan suhteellisen rentoja, ehkä ennakkoluulottomiakin, mutta siitä ei ollu mitään apua, koska pahaksi onneksi sattuivat kuulumaan tiukkaan uskonnolliseen lahkoon… joten arvata saattaa, et meilläkin sit paheksuttiin hevibändejä, nuorisokulttuuria, nykymaailman menoa. Tai ei pelkästään paheksuttu, vaan pidettiin suorastaan perkeleellisinä, ihan kirjaimellisesti siis. :unamused:

En loukkaantunut, päinvastoin, oli kiva huomata et ihmiset innostui keskustelemaan täällä mun ketjussa. Tule ihmeessä jatkossakin pitämään palopuheita tänne, jos siltä tuntuu. :laughing:

No, jospa sitten kertoisi vielä kuulumisia itse asiasta eli alkoholista. Olen ollut humalassa koko viikon… elämästä. :smiley:

Mulla on menny työt ja opiskelut ihan päin persettä varmaan viimeiset pari-kolme vuotta, erinäisistä syistä. En pystyny keskittymään kumpaankaan, joten annoin vaan kaiken mennä penkin alle ja istuin kotona yhteiskunnan rahoilla. Nyt sitten olen päässyt elämän syrjästä kiinni, kun tossa viime kuun lopulla tuli duunitarjous yhdestä firmasta, jossa ehdinkin olla jo aikaisemmin aika monta vuotta töissä. Osa-aikaista ja keikkaluontoista tää kyllä on, enkä tiedä sen jatkumisesta, mutta onpahan jotain tekemistä ja saan hiukka ylimääräistä rahaakin, vaikka kela nappaa tilipussista puolet. Jostain syystä sekään ei nyt haittaa.

Siivousduunista on kyse, eli minkään valtakunnan statusta sillä ei saa, mutta onhan seki parempaa kuin sanoa olevansa kokopäiväisesti työtön. Saisin kyllä varmaan suht helposti oman alan duunia ja paljon paremmin palkattuakin, jos vain hakisin, mutta jos rehellisiä ollaan, en usko että tällä hetkellä pystyisin siihen. Homma vaatisi aivotyötä: niin logiikkaa, luovuutta kuin kärsivällisyyttäkin, ja mä en tällä hetkellä pysty enkä jaksa sellaista.

Fyysisen duunin painaminen on oikeastaan jopa kivaa. Mä melkein tykkään siitä. Ei tartte ajatella mitään monimutkaista, voi vaan painaa menemään ja mietiskellä omiaan, asukkaat kohteissa on ihan mukavia ja juttelee, ja kaiken tän kotona koneella istumisen vastapainoksi on jopa hauskaa ravata rappuja pitkin ja kanniskella tavaroita. Mä myös kävelen joka päivä duuniin, ainaki yhteen suuntaan matkan, samoin kohteiden välit. Jo pelkistä matkoista tulee reippaasti yli tunti per päivä, reipasta kävelyä tai puolijuoksua.

Huomasin tossa männä viikolla, että mulle tulee töissä aivan mahtava fiilis: energinen, iloinen, suorastaan euforinen. Vaikka yöunet olis jääny vähiin, ja tavallaan väsyttää, silti piisaa virtaa. Mä veikkaan, että kyseessä on endorfiinihumala… tai, jos tätä kirjoitusta on uskominen, kyseessä onkin anandamidi-pilvi. No, olkoon mitä vain, joku välittäjäaine siellä mun aivoissa nyt jyllää lisääntyneen liikunnan johdosta, enkä mä valita.

Mielialaan vaikuttaa vielä sekin, että mun oma asenne on muuttunu aika reippaasti siitä, kun viimeksi tein samaa siivousduunia. Mun itsetunto on parantunut ja tiedän olevani hyvä siivooja. Tykkään tehdä puhdasta jälkeä, ja tykkään erityisesti siitä, että noista mun siivouskohteista alkoi tulla firmaan vuolaita kehuja vähän sen jälkeen, kun olin aloittanu hommani uudestaan. Muutaman kerran on asukkaat tullu myös tyytyväisinä kehumaan, kun ollaan rapussa törmätty. Kehut on tuolla alalla aika harvinaisia; yleensä siivousduunissa saa pelkkiä valituksia ja palautteen puute on merkki siitä, et on tehny työnsä hyvin. :sunglasses:

Huomaan, että myös Mies on aktivoitunu, kun olen itse ollu duunissa. Se on ruvennu järkkäämään kaikennäköistä täällä kotosalla, ja tykkää vaan, kun en ole koko päivää jaloissa pyörimässä tai siis oikeammin tietsikalla jumittamassa. Tää mun aktiivisuus ja vähentynyt alkonkäyttö on tehny ihmeitä myös parisuhteelle: Miehestä on tullu jotenkin paljon hellempi, huomaavaisempi ja rakastavampi. No, se alkoi jo mun vähennysprojektin myötä, kun viimeisimmät känniörvellykset alkoi haihtua Miehen muistoista ja uusia ei tullut, mutta kyllä tää työntekokin tekee ihmeitä.

Joskus työpäivän päätteeksi, ja erityisesti onnistuneen viikon päätteeksi perjantaina, on tehny mieli istahtaa kotona soffalle ja korkata sidukka. En ole sitä kuitenkaan tehny, koska lupasin itselleni että en ota, ja koska tää anandamidi-pilvi on niin mahtava olotila, että en halua turruttaa sitä alkolla.

Saa nähdä, kauanko tää onni ja autuus jatkuu, ja milloin iskee vitutus. Mua pelottaa olla onnellinen, koska pelkään et jos lakkaan pelkäämästä pahinta ja annan vaan mennä, tulee joku romahdus ja kaikki menee päin helvettiä. Yritän kuitenkin olla murehtimatta. Tällä hetkellä olen onnellinen ja tyytyväinen, ja se riittää: tämä hetki on joka tapauksessa kaikki, mitä mulla on. Eilinen on mennyt ja huominen ei oo vielä täällä.

Tämä yleinen onnellisuus on tehny sen, että ei tee mieli paeta todellisuutta nettiin tai alkoon. Mulla on netinkäyttö vähentyny ihan itsestään, eli silloinkin kun olen kotona, käytän vähemmän aikaa datailuun ja enemmän vaikka kämpän järkkäämiseen.

Join tuon tietsikkasekoilun jälkeisten seitsemän päivän aikana 4 annosta, kolmena eri päivänä. Kaksi kertaa oli kyllä mun itse asettamien rajojen ulkopuolella, mutta en juonu sentään yksin, olin seurassa, ja molemmilla kerroilla join vain yhden annoksen. Enempää ei edes tehny mieli. Repsahduksia ne kuitenkin oli, koska en juonu sosiaalisista syistä vaan siksi, että mun teki mieli. Maistui ne juomat hyvältä, mut enempää ei sit uponnu, ja hyvä niin.

Eilen meillä oli porukkaa istumassa iltaa, ja join koko illan aikana kaksi annosta: kaverin tarjoamaa viskiä ja meidän brandya. Tää meni kyllä ihan sosiaalisen juomisen piikkiin ja oli siis onnistunu kerta. Annokset pysyi tälläkin kertaa ihan onnistuneesti noissa kahdessa, koska en tykänny siitä humalasta erityisen paljon, alkoi vaan väsyttää. Selvinpäin on kivempaa.

Tänään kyllä uhkasi jano iskeä. Olen nyt oiken pannu merkille, että se on toi kirkas kevätaurinko, joka lennättää mielen terasseille. Haaveilin kylmästä, huurteisesta siideristä ja viihtyisästä terassista. Jos joku olisi pyytäny seurakseen terassille tai pussikaljalle luonnon helmaan, olisin empimättä menny. Mutta muuten päätin, että vaikka mieli tekee, en juo itsekseni enkä ehdota oma-aloitteisesti Miehelle tai jollekin kaverille, että mennään yhdelle (tai kahdelle tai kolmelle tai…)

Veikkaan, että myös yleinen hyvä olo ja tietsikkasotkun selvitys vaikuttivat asiaan. Olen nimittäin huomannut myös sen, että kun olen iloinen jostain, mun tekisi mieli vielä kohottaa sitä iloa alkoholilla. Samoin, mulla on se ikävä taipumus sittenkin unohtaa kaikki morkkikset aika nopeasti: heti, kun tietokonehomma oli taas kunnossa, iski jano.

Jano loppui kuitenkin siihen, kun tajusin, että kaikkein eniten mä kaipaisin vain sitä kylmää, raikasta ja huurteista tuoppia nenäni eteen, en niinkään alkoholia, koska selvinpäin on kiva olla. Siispä tein itselleni nätin ja raikkaan drinkin: isoon viinilasiin jääkylmää vettä, sopivasti kirpakkaa sitruunamehua ja “jääpaloiksi” pakastevadelmia. Halpaa, hyvää (jos tykkää kuivasta ja kirpeästä), huurteista, kaunista ja vieläpä terveellistä. Kun mä sitä lipitin, olin ihan aidosti sitä mieltä, että en todellakaan jääny mistään paitsi, kun siinä ei ollut alkoa. Tai no jäin joo paitsi rahanmenosta, huonosta omastatunnosta ja ehkä siitä riskistä, että oliskin mennyt pitkäksi ja karannu lapasista.

Jospa tää tästä taas suttaantuisi. Tänään en juo. Ei mun tarvitse juoda.

Oon viime päivinä kävelly paljon luonnossa. Ihan kivenheiton päässä siitä, missä asun, on sellainen pikku metsä, joka on aivan luonnontilassa. Siellä metsässä on myös vanhoja uhrikiviä, hautakumpuja, uhrilehto, sun muita wanhoja pyhiä paikkoja. Joskus käppäilen siellä yksin, nyt on tullu seikkailtua siellä kavereiden ja/tai Miehen kanssa. Välillä hyötykasveja keräämässä, välillä muinaispaikkoja katselemassa, välillä ihan vaan fiilistelemässä paikan ainutlaatuista tunnelmaa.

Metsässä käyskentely on mulle kuin kirkossa kävisin, sillä erolla, että metsää mä pidän ihan aidosti pyhänä paikkana. Siellä mieli hiljentyy, ja mut valtaa syvä rauha ja kunnioitus luontoa kohtaan. Eilenkin iltakävelyllä, kun istuttiin hiljaa kalliolla Miehen ja yhden kaverin kanssa ja katseltiin maisemaa, mut valtasi sellainen rauhallinen onnen tunne. Tunsin suorastaan halua rukoilla, vaikka en edes tiennyt, ketä tai mitä olisin rukoillut. Toisaalta tuntui siltä, että rukoilin jo ihan vain siinä istumalla, ihan vain olemalla siinä luonnon helmassa. Sanoja ei tarvittu, ei edes ajatuksia - rauhan ja kauneuden kokeminen riitti.

Tunsin, että olen kotona - kotona tässä maailmankaikkeudessa, jonka osa minäkin olen. Tunsin, kuinka pieniä ja näennäisen merkityksettömiä me ihmiset ollaan tässä maailmankaikkeudessa, mutta silti niin arvokkaita ja ainutlaatuisia. Universumin osasina meillä on täällä tärkeä paikka, vaikka olemmekin pieniä - eihän tää universumi olisi tällainen ilman linnunrataa, maapalloa, meitä ihmisiä, ilman minuakaan, ilman tuota pikkuruista ruohonkortta jalkojeni juuressa. Kaikki valtavan suurikin koostuu loppupeleissä ihan pikkuruisista palasista. Jokainen pieni pala on arvokas… ei pienuudestaan huolimatta, vaan sen vuoksi; sen vuoksi, että se on juuri sellainen kuin se on, että se on juuri siinä paikassa jossa se nyt on.

Mietin myös, minkälainen tämä paikka on ollu silloin, kun ne lähistöllä olleet uhrikivet on vielä ollu käytössä. Onko täällä ollu puita? Mitä ne muinaisajan ihmiset on miettiny? Minkälaisina he kokivat metsän ja luonnon?

Olen kyllä rämpiny jos jonkimoisissa metsissä, ja yleensä aina mut on siellä vallannu syvä rauha, mutta tää nimenomainen metsä tässä meidän lähistöllä on jotain ainutlaatuista. Missään ei oo ollu niin voimakasta tunnetta jostain pyhästä.

Mietiskelin myös suhdettani alkoholiin. Ollaan jo varmaan parina kesänä Miehen kanssa suunniteltu, että pitäis mennä piknikille juurikin noille samaisille kallioille. Tajusin, että aikaisemmin mun haaveissa on ollu piknikki eväiden ja punkkupullon kera, että sitä paikan kauneutta ja mukavaa hetkeä pitäis jotenkin juhlistaa hyvän viinin tai vaikka oluen kanssa. Jotenkin siis siihenkin hetkeen piti kuulua se alkoholi.

Nyt rupesin ihmettelemään, että miksi turruttaa tätä kauneutta jollain terveyttä tuhoavalla liuottimella. Miksi pistää aivonsa sumuun, niin ettei kunnolla edes tajua sitä kauneutta? Miksi turruttaa itsensä ja aistinsa, miksi latistaa kokemusta? Kyllähän juu lasillinen tai pari voisi olla ok, se voisi tuoda jotain lisääkin, mutta ei enempää… oivalsin, ekaa kertaa siellä kallioilla istuskellessa, että kyllä tää maailma on kauniimpi paikka selvinpäin, ilman alkoholia.

Jotain asennemuutosta on ehkä tapahtumassa, jotain edistystä. Mielen tasolla ainakin. Mutta siitä kai sen pysyvän ulkoisen muutoksenkin täytyy lähteä, mielen tasolta.

Kyllä se suomalaisen tie vie aina metsään. :smiley: Mulla on koira, jonka kanssa kuljetaan pitkin metsiä ja muuallakin… Juuri koiran kanssa kahdestaan on metsässä ehkä parasta, ei tarvitse puhua mitään mutta on kuitenkin yhdessä jonkun kanssa.

Kauneuden kokemukset voivat olla minulle vaikeita, koska tulee surumielinen olo. Yleensä taas vastareaktio surumielisiin tunteisiin on - minulle tyypillisesti - aggressiivinen ajatus. Pitäisi päästä siitä kierteestä eroon. Tulee mieleen surullisia asioita, ja seuraava ajatus onkin että tulisipa joku nipottaja vaikkapa valittamaan jostain niin voisi nostaa keskisormen pystyyn tms. Totta kai tuollainen sisäinen mekanismi on kuin tehty kovan linjan juomarille. Mutta aggressio on myös voimaa… ja kun sen saa valjastettua johonkin järkevään käyttöön, voi siitä seurata hyvääkin. Sulla on hyvässä vauhdissa selvästi jonkinlaisen seestyneisyyden, sisäisen harmonian saavuttaminen. Itselläni on siihen vielä pitempi matka.

Mullekin tulee usein surumielinen olo tuollaisista kauneuden kokemuksista. Mutta siinä olen sitten taas erilainen, että mulla ei tule vastareaktiona mitään aggressiivisuutta. Mulla aggressiivisuus on enemmänkin vastareaktio ahdistuneisuuteen: ensin iskee ahdistus, sitten ärtymys ja kiukku.

Surumielisyys tuottaa mulla ennemminkin haikeuden tunteita, riippuen tietty siitä, mikä sen surumielisyyden aiheuttaa. Usein koen myös surumielisyyden kauniina. Tästä syystä kauneuden kokemukset voi olla mulle hyvin intensiivisiä, koska ne tuottavat myös haikeutta ja melankoliaa, jotka puolestaan ruokkivat sitä jo olemassa olevaa kauneuden tunnetta. Joskus tuntuu, että pakahdun siihen kaikkeen, ja siitähän kihoavat sitten kyyneleet silmiin. Ja ne kyyneleetkin tuntuu niin kauniilta ja hyvältä, on ihanaa itkeä onnesta.

Kyllä, aggressio on myös voimaa. Se voi olla tekosyy juomiseen, tai sen voi muuttaa sellaiseksi sisuksi, jonka voimalla saa asioita tehtyä. Sen voimalla oon usein päättänyt, että enpäs juo, en ainakaan tällä hetkellä. Vähän vielä kirosanoja mukaan päätöstä voimistamaan: “Viina perkele, tänään et mua vie. Enpäs juo!” :smiling_imp: On hyvä taito osata muuttaa tunteitaan voimavaraksi, positiivisella tavalla.

Sitä oon tähänastisen elämäni aikana koettanut opetella, että en olisi tunteiden vietävissä. Nuorempana mun ainoa keino hallita tunteita oli tukahduttaa ne, varsinkin järjellä. Muuten ne mun tunteet olisivat vieneet mut mennessään. Olin oikein ylilooginen, pelkäsin jopa mun tunteita, noita outoja, irrationaalisia juttuja, jotka meinasivat saada mut valtaansa. Nyt olen oppinu, että kyllä ne tunteet saa tulla, mutta voin itse päättää, mitä niillä teen.

Kaipa se alkon kanssa läträys oli kans tapa tukahduttaa tunteet, varsinkin kun tossa jokunen vuosi sitten elämä mullistui aikalailla. Elämäntilanne ja maailmankatsomus keikahti päälaelleen, enkä pystynyt handlaamaan sitä. Alkoholilla sitten mä sitä ahdistustani ja masennustani lääkitsin - tai siis, turrutin pois.

Ehkä juu jonkinlaista seestymistä on alkanu tulla. Kaipa se lähti siitä, että lakkasin tukahduttamasta ongelmiani ja tunteitani sillä alkoholilla. Kohtasin ne. Kun tapahtuneet on nostettu pintaan, kohdattu ne, käsitelty ne, vasta sitten niistä voi päästää irti. Hyväksyä, että tapahtunut on tapahtunutta eikä muuksi muutu, ainoa mitä voin muuttaa on se, miten mä niihin suhtaudun: katkeroidunko vai otanko opikseni.