Tajutkaa nyt, hyvät ihmiset, että kaikki lääkkeet, siis aivan kaikki lääkkeet, Buranasta ja verenpainelääkkeistä alkaen, aiheuttavat jonkinasteista riippuvuutta jatkuvalla pitkäjaksoisella käytöllä. Toki useimpien lääkkeiden aiheuttama riippuvuus on vain fysiologista, eli kenellekään ei tule mitään himoja tai kitkuja niiden nappailuun, ja vieroitusoireet voivat olla niin lievät, ettei niitä edes huomaa lainkaan, mutta jotakin pientä koukkuuntumista siellä elimistössä tapahtuu joka tapauksessa aina, kun sitä altistetaan pidemmän aikaa ja yhtäjaksoisesti jollekin kemikaalille.
Neuroleptit eivät tuon riippuvuusasian suhteen ole sitten ensinkään mitään pilipalilääkkeitä
. Ne aiheuttavat pidemmässä käytössä erittäin vaikean fysiologisen riippuvuuden ja jos on syönyt neuroleptejä vuosikausia putkeen, niin niistä vieroittautuminen saattaa olla tyystin mahdotonta, koska vieroitusoireet voivat olla jopa hengenvaarallisia.
Sinällään ymmärrän tuon benzokoukku vs. neuroleptikoukku vertailun, että neuroleptejä harvemmin kukaan alkaa napsia olojen toivossa(paitsi garion, joka tykkää notkua Ketipinorilla ja oli taas ihan pakko
:mrgreen: ), ts. kehitä niihin erityisempää psyykkistä riippuvuutta, joka toki on yleensä pahempi hommeli, kuin pelkkä fyysinen riippuvuus, ja etenkin päihdeongelmaisilla saattaa tuo benzojen nappailu karata herkästi lapasesta, koska niistä saa sitä “jotakin kivaa” sinne psyykepuolellekin, jos on sen sortin ihminen.
Max, jos sulla on skitsofrenia, niin sitten leptilääkitys toki on paikallaan, mutta sekin vain siinä tapauksessa, jos menet herkästi sinne psykoottiselle puolelle ja/tai harhasi häiritsevät elämääsi pahasti. Eivät skitsofreenikotkaan noita troppeja pelkän ahdistuksen hoitoon tarvitse.
Ja kokemusta on Truxalista ja hirveää paskaa se oli, mutta se oli mulle akuutisti tarpeen vaikeiden psykoottisten oireideni tähden. Mulla ei tosin ole skitsofreniaa ja skitsofreenikot nyt kokevat monesti leptilääkityksen eri tavoin, kuin ei-skitsofreenikot, koska leptit saattavat mahdollistaa heille ns. normaalimman elämän. Jos siis skitsofreniaansa tarvitsee leptilääkitystä ja kokee itse elämänlaatunsa sen avulla parantuvan, niin siitä vain. Lääkityksien hyödyt ja haitat tulee aina punnita tapauskohtaisesti. Mikään ahdistuslääke tai mielialantasaaja Truxal ei kuitenkaan missään nimessä ole.