Truxalista!

Minulle määrättiin tätä (Truxal) lääkettä ahdistuksen hoitoon tarvittavana lääkkeenä. Olen koittanut etsiä tietoa siitä netistä ja lähinnä minua mietityttää sen vaikutusaika. Kuinkahan kauan lääke vaikuttaa ottamisen jälkeen ja jos haluan mieltä tasoittavan vaikutuksen + rauhoittavan vaikutuksen niin minkälaisilla annoksilla minun kannattaisi lääkettä syödä?

Minulla on 25mg tabletteja joita ohjeen mukaan 3 kertaa päivässä saan syödä.

^Ja taas neuroleptejä ahdistukseen :imp:

Mutta ota siis ohjeen mukaan (kemikaalin puoliintumisaika on 8-12 tuntia). En edes halua tietää mitä myrkkyjä syöt siihen skitsofreniaasi…

Ehkäpä joku muu tietä minua paremmin mitkä ovat Truxalin vaikutukset skitsofreniaa sairastavalla ihmisellä…? Ehkäpä se voi jopa olla tässä tapauksessa paikallaan…

Ps. Eikös nämä ole niitä nappeja joita vankilassa syöttävät ihmisille kuin leipää?

Sen takia neuroleptejä että eivät aiheuta riippuvuutta. En haluaisikaan mitään bentsoja syödä ahdistukseen ja olla lopulta koukussa niihin.

Neuroleptit vasta sitä riippuvuutta aiheuttavatkin (+kaikkea muuta vähemmän kivaa)!
Jos lääkärisi on muuta väittänyt, niin hän tietoisesti valehtelee. Tietystikkään ne eivät aiheuta psyykkistä mielihyväriippuvuutta koska niistä mielihyvää ei voi saada. Johan pelkät rotatkin tutkimuksissa ottavat nämä myrkyt rangaistuksena, eivät palkintona.

Mutta ymmärrän erittäin hyvin, että ihmiset jotka sairastavat skitsofreniaa näitä troppeja syövät. Heille usein näistä on ihan merkittävää hyötyä oireiden kurissa pitämiseen…

Ahdistuneisuteen ja mieltä tasaamaan… Millä tavalla haluat sen tasaavan mieltäsi, niin kuin mielialavaihteluja vai? Jos, niin miksi ihmeessä ei ihan siihen tarkotettuja lääkkeitä? :open_mouth: Siis saahan sitä neurolepteilläkin toki vallan hyvin tasattua, kun ei tunne enää yhtikäs mitään, mutta kyllä mä mielummin valitsisin ihan “oikean” mielialantasaajan. Lamictal, Deprakine tai Neurotol. Poistaa nekin ahdistuneisuutta, jos se johtuu mielialan myllerryksestä.

Mutta noh, jos haluat syödä leptejä, niin kai Truxal sitten on oikea lääke. Zombiuttava efekti lienee pitkäkestoinen, koska kyseessähän on aika kova neurolepti. Pitäisi olla erittäin sedatiivinen, tietää Wikipedia.

Omakohtaista kokemusta ei oo, mutta serkku kertoi, että noista tuli aivan järkyttävä olo.

Tajutkaa nyt, hyvät ihmiset, että kaikki lääkkeet, siis aivan kaikki lääkkeet, Buranasta ja verenpainelääkkeistä alkaen, aiheuttavat jonkinasteista riippuvuutta jatkuvalla pitkäjaksoisella käytöllä. Toki useimpien lääkkeiden aiheuttama riippuvuus on vain fysiologista, eli kenellekään ei tule mitään himoja tai kitkuja niiden nappailuun, ja vieroitusoireet voivat olla niin lievät, ettei niitä edes huomaa lainkaan, mutta jotakin pientä koukkuuntumista siellä elimistössä tapahtuu joka tapauksessa aina, kun sitä altistetaan pidemmän aikaa ja yhtäjaksoisesti jollekin kemikaalille.

Neuroleptit eivät tuon riippuvuusasian suhteen ole sitten ensinkään mitään pilipalilääkkeitä :smiling_imp: . Ne aiheuttavat pidemmässä käytössä erittäin vaikean fysiologisen riippuvuuden ja jos on syönyt neuroleptejä vuosikausia putkeen, niin niistä vieroittautuminen saattaa olla tyystin mahdotonta, koska vieroitusoireet voivat olla jopa hengenvaarallisia.

Sinällään ymmärrän tuon benzokoukku vs. neuroleptikoukku vertailun, että neuroleptejä harvemmin kukaan alkaa napsia olojen toivossa(paitsi garion, joka tykkää notkua Ketipinorilla ja oli taas ihan pakko :laughing: :mrgreen: ), ts. kehitä niihin erityisempää psyykkistä riippuvuutta, joka toki on yleensä pahempi hommeli, kuin pelkkä fyysinen riippuvuus, ja etenkin päihdeongelmaisilla saattaa tuo benzojen nappailu karata herkästi lapasesta, koska niistä saa sitä “jotakin kivaa” sinne psyykepuolellekin, jos on sen sortin ihminen.

Max, jos sulla on skitsofrenia, niin sitten leptilääkitys toki on paikallaan, mutta sekin vain siinä tapauksessa, jos menet herkästi sinne psykoottiselle puolelle ja/tai harhasi häiritsevät elämääsi pahasti. Eivät skitsofreenikotkaan noita troppeja pelkän ahdistuksen hoitoon tarvitse.

Ja kokemusta on Truxalista ja hirveää paskaa se oli, mutta se oli mulle akuutisti tarpeen vaikeiden psykoottisten oireideni tähden. Mulla ei tosin ole skitsofreniaa ja skitsofreenikot nyt kokevat monesti leptilääkityksen eri tavoin, kuin ei-skitsofreenikot, koska leptit saattavat mahdollistaa heille ns. normaalimman elämän. Jos siis skitsofreniaansa tarvitsee leptilääkitystä ja kokee itse elämänlaatunsa sen avulla parantuvan, niin siitä vain. Lääkityksien hyödyt ja haitat tulee aina punnita tapauskohtaisesti. Mikään ahdistuslääke tai mielialantasaaja Truxal ei kuitenkaan missään nimessä ole.

Joo, siis skitsofreniaani syön Serdolectiä 12mg aamuisin ja se riittää pitämään harhat yms poissa, mutta sepä ei tasaakkaan mieltä kun veikkaan että minulla on jonkinlaisia mieliala ongelmia jotka kyllä vaikuttavat myös päihteiden käyttööni. Siksi haluaisinkin jotain mieltä tasaavaa lääkitystä ja koska minulle on tuota truxalia määrätty niin ajattelin että olisiko se hyvä siihen hommaan. Varmasti jotakin ahdistuneisuuteen liittyvää minulla on myös joka vaikuttaa päihteidenkäyttööni ja nyt kun yritän olla ilman päihteitä, niin tämmöiset ongelmat pitäisi saada kuriin.

Minulla ei vaan ole pienintäkään havaintoa siitä kuinka paljon minun pitäisi nappailla tätä truxalia ahdistuksen ja mielialavaihteluiden poissa pitämiseksi. En tiedä kauanko yksi tabletti vaikuttaa ja kuinka paljon minun pitäisi lääkettä ottaa jotta saisin toivotun vaikutuksen. Eli kerran päivässä vai kahdesti? Sivuvaikutuksia en ole vielä huomannut jonkinasteisen väsymyksen lisäksi, mutta sen väsymyksenkin pitäisi vissiin lähteä pois jossain vaiheessa.

No lääkärin ohjeen mukaan, lääkkeiden vaikutukset on yksilöllisiä. Lyhyt puoliintumsiaikahan tolla on, niin mutuilen, että ota se isoin sulle määrätty määrä. Henk.koht kokemusta ei löydy, mutta kyllähän lääkkeiden ns. sisäänajo kestää, eli se, että lääkettä alkaa olla tasasesti elimistössä sen verran kuin halutaan. Ota säännöllisesti tiettyyn kellonaikaan lääkärin määräämä annos, niin pitäis toimia ainakin siihen mihin se on määrätty.

Sanoit, että sulle on 3 krt päivässä määrätty otettavaksi tota. Laitosoleiluista on jäänyt mieleen, että jos jotakin tiettyä lääkettä meni 3krt/pv, sai lääkkeen klo 8, 16 ja 21. Että jos vaikka koitat tota rytmiä.

Äläkä vaan missään nimessä itse ala säädellä sitä lääkitystä, leptien kanssa se ei oikeesti oo mikään leikin asia. Kun pelkkä Ketipinorillakin säätäminen omin päin sai yhden tutun verenpaineen laskemaan tosi rajusti eikä muuta kun ensiapuun.

Mut siltikään Truxal ei oo mikään mielialantasaaja, joten suosittelen ottamaan lääkärin kanssa puheeksi ihan siihen tarkotetut lääkkeet.