Tramalreflat?

Tervehdys!

Olen tässä jo jonkin aikaa (2kk) syönyt tramaleita (nopeita) 200mg/pv, nyt on toinen päivä ilman ja olo alkaa tuntua aika nihkeeltä. Alkaako kunnon viekkarit vasta tästä vai tuleeko tramaleista samanlaiset viekut ku bentsoista/lyricasta? :confused:

Kiitän vastauksista.

Reflat loppuvat varmasti täysin viikon sisällä. Päähäsi jää vain pieni muistijälki, että olipa Tramalit mukavia :sunglasses: . Se sun täytyy vain poistaa päästäsi ja olet sitten normi kansalainen…

Jokeri

Saan kyllä tramaleita huomenna eli en ole lopettamassa syöntiä alla olevan takia.

Minulla on paha hermovamma jalassa, tuntuu kuin varpaista lähtisi sähköiskuja niveliin asti. Ensin lyrica nostettiin 600mg/pv ja tramal 50mg 2x/pv, apua ei tullut joten tramal nostettiin 50mg 4x/pv. Tästäkään ei ole apua ja psykiatrini sanoi että seuraava askel olisi todennäköisesti Norspan 10ug laastari.

Kysynkö psykiatrilta tramal-annoksen nostoa vai siirrynkö nöyrästi Norspan laastariin? Ja olisiko depot-muotoisista tableteista enemmän apua, noin mututuntumalta? :question:

^ Norspan ei välttämättä vie kipujasi pois, itellä ei ainakaan ollut suurenmoista eroa vrt 400mg tramal / vrk ja 10mg norspan laastari, aiheutti vain helvetinmoisen kutinan laastarialueelle… Voi tietty auttaakin tuo norspan. Itellä meni aamuin illoin 200mg tramal debot + paljon muita kipulääkkeitä buustaamaan (tarvitti “parhaimmillaan” 2 eri dosettia kun ei mahtunut lokeroihin esim vaikka pelkät aamulääkkeet, nyt menee melkeimpä viikon lääkkeet yhteen pieneen lokeroon :slight_smile: ). nykyisin oxycontin 10mg + rivatril. ja muut lääkkeet jätettu pois, koska ei ole tarvinnut buustaamaan enään opiaatteja, tuo oxycontin on pitänyt kivut suht hyvin hallinnassa.

^Jaa, tuo Norspan 10ug/h on näkemykseni mukaan niin pieni annos, että se ei vastaa millään tavalla 200mg/vrk Tramadolia…

Minusta sinun kannattaisi pysyä Tramadolissa ja nostaa se tarvittaessa sinne 400mg/vrk. Onko tabletti 100mg x 4 nopeaa vai sama määrä depottia on makuasia. Jos sinulla on vaikeuksia aamuyöstä, niin silloin illalla otettu depot voisi olla oikea ratkaisu.

Sitten kun olet Tramadolissa päätynyt siihen 400mg/vrk (ilman riittävää analgeesiä), niin vasta sen jälkeen on lääkkeen vaihdon arviointi aiheellista.

Jokeri

Kiitos vastauksista.

Taidampa siis kysyä psykiatrilta jälleen annostuksen nostoa vaikka tuonne 300mg/pv, ja jos ei auta niin lopulta 400mg/pv. Tuli vielä mieleen että onko tramadolista helpompi päästä eroon, vaikka se olisi ns. kattoannoksessa eli 400mg/pv, kuin buprenorfiinista, vaikka se olisikin laastarimuodossa? :exclamation:

Tramadolissahan on SNRI-vaikutus eli se nostattaa mielialaa, estäen selektiivisesti noradrenaliinin ja serotoniinin takaisinottoa, joka voi vaikeuttaa tramalista eroon pääsyä. :confused:

Sori, ehkä hieman OT, mutta mistä lähtien psykiatrit ovat hoitaneet jalkojen hermovammoja ja niiden lääkityksiä :open_mouth: . Minä ihan luulin, että psykiatrit hoitavat vähän toisen pään ongelmia. Kertokaa nyt ihmeessä, jos multa on mennyt jotain ohi.

Anteeksi jos olin epäselvä aiemmin. Kävin fysiatrian erikoislääkärillä, pahan hermovamman johdosta, joka suositteli psykiatrilleni tramal annoksen nostoa ja Norspan 10mg-laastaria. Psykiatri siis konsultoi fysiatrian erikoislääkärin kanssa tilanteestani ja päätyi annoksen nostoon.

Muut tropit eli Lyrica 600mg/pv, Rivatril 4mg/pv, Sirdalud 4mg/pv, Stilnoct 10mg iltaisin, Valdoxan (agomelatiini) 25mg/pv, Ketipinor 250mg iltaisin, Propral 40mg/pv ja Pantoprazol 40mg/pv on psykiatri määrännyt, lisäksi Tramal-depot 100mg 2x/pv. :unamused:

^ Ahaa, tämä hieman selvensi asiaa :slight_smile: . Lääkärihän se on psykiatrikin ja hyvä toki, jos saa mahdollisimman monet asiat keskitettyä saman katon alle. Kummastelin vain, että voiko psykiatri todella tehdä diagnoosin jalan hermovammasta, mutta näin ei sitten kaiketi ollutkaan. Lopetan offauksen, jatkakaa Tramaleista.

No, sen verran vielä, että Tramalit ovat kyllä kokemukseni mukaan myös erittäin hyvä mielialalääke, vaikka harvemmin niitä kai yksin siihen tarkoitukseen määrätään.

^ Juu itellekin ehdoitettiin MT-Toimistosta, että voisivat hoitaa vaikka kaikki lääkkeeni uusinnat, sossuhakemukset yms, siis koko paletin kerralla saman katon alla, tosin totesin siellä, että sossulta en enää saa mitään kun vakuutusyhtiö maksaa eläkettä + kela omia tukiansa “liikaa” joten en sossulta enään mitään saa ja lääkärinkin uusinnat on vain 48 ja 50-150 päivän välillä, riippuen kuinka paljon milloinkin kirjoitetaan. Oxyjä yleensä sen 98kpl ja rivoja 100-300kpl uusinnasta riippuen. Kuitenkin avun olisin tuolta ottanut vastaan, jos ei olisi jo ollut tottunut täyttelemään kaikenmaailman lappuja ja uusimiset olisivat muuten hankalia.

Juu itsellä vaihdettiin 200mg debot x 2 / pvä eli sen 400mg/vrk suoraan 5mg norspaniin → viikon päästä 10mg norspaniin ja vaikutus oli sanotaanko lievähkö + aiheutti helvetinmoiset kutinat laastarin alueilla aina (jotkut sanovat että irtoilevat paljon, itellä kyllä pysyi erittäinkin tiukasti viikonkin jälkeen aina vaihdon yhteydessä…käytin myös viimeisen viiko 2kpl:ää laastareita, maksimihan on 2 x 20mg tarraa kerralla)

Eli jokeri meinaat siis että tuo 10mg norspan on paljon miedompi vaihtoehto kuin 200mg tramal / vrk??
Itse en huomannut ainakaan suuria kivun lisäyksiä kun norspania pari kk käytin, siitä siirryttiin kuitenkin suoraan 10mg oxycontteihin ja välillä oli 20mg:t mutten halunnut tolea niin nopeasti ja palautin takaisin 10mg:n tabuihin ja vieläkin niillä menen, vaikka kivut kyllä on lisääntynyt koska tole se on noussut tässä vuoden sisällä. Yllättävän kauan kuitenkin tuolla 10mg aamuin illoin olen pärjännyt ja vieläkin se on toistaiseksi ellei vielä pykälällä kivut lisäänny, moni pelotteli että saattaa tarvita noston jo kuukauden kahden päästä.

Tramalista voi olla petollista vieroittautua, itse sitä en tiedä kun ollaan aina vain vahvempaan menty, mutta se serotoniini voi siinä aiheuttaa ikäviäkin tuntemuksia, varsinkin jos seinään lopettaa käytön. (itellä ainakin kun meni masis lääke efexor annoksella 225mg, niin sen seinäänlopettaminen tramalien ja xanorinkin kanssa oli yhtä tuskaa, sähköiskut, levottomat jalat, muistikatkokset jne, nämä kuitenkin helpotti kuukaudessa jolloin otin myös pois tuon xanorin ja vaihdoin rivatriliin, jokseenkin pelkään tuota xanoria vaikka olisikin vain debotti, tiedä miksi sitten vaikka noita bentsoja on mennyt iät ja ajat, nytkin mennyt 2mg rivat 4mg/pvä jo 2 ja puoli vuotta, aamuin illoin ilman taukoja). Joten tuohon on vähän paha vastata kummasta on helpompi vierottautua, veikkaisimpa että bupresta jos siitä lähdetään laskettelemaan sitten ihan siihen 5mg laastariin asti ja sen jälkeen stoppi tai vaihto panacodeihin tai miedompaan särkylääkkeeseen jos vielä tarvetta. (panacodeihinkin taas moni jää junnaamaan pitkäksikin aikaa, joillekin se vain aiheuttaa suuremmat riippuvuudet kuin vahvemmat opparit… :unamused: )

" Lyrica 600mg/pv, Rivatril 4mg/pv, Sirdalud 4mg/pv, Stilnoct 10mg iltaisin, Valdoxan (agomelatiini) 25mg/pv, Ketipinor 250mg iltaisin, Propral 40mg/pv ja Pantoprazol 40mg/pv on psykiatri määrännyt, lisäksi Tramal-depot 100mg 2x/pv."

tuo lyrica on kyllä hyvä buustaamaan opiaatteja, itellekin meinattiin lyödä tuo oxyjen kanssa ja aloitusannokseski tuon 600mg/pvä johon tosin kieltäydyin, mieluummin nostan opiaatteja kuin lähden taas samaan vanhaan lääkkeiden kombotukseen, liian kallis lääkekin minulle, eikä aikonaan helpannut tramalien + muiden lääkkeiden kanssa joten siksi en ottanut. itelläkin on ollut tuo sirdalud 4mg:t kun oli xanorit, mutta niistä luovuin vaihtaessa rivatrileihin (paikat ihan jumissa kumminkin, rivoissa kuitenkin hieman tuota lihaksia relaxoivaa). Ketipiaanikin on koitettu, mihin se sulle on määrätty? itellä veti kuupan sekasin, en tykännyt zombina kuljeksia aamuisin ja olla lasten kanssa / edes pystynyt kunnolla olemaan (koitettiimpa vielä jopa aamuin, päivisin + illoin mistä vasta riemu repesikin, hyvä kun pääsi aina ottamaan seuraavan annoksen…). Propralikin itsellä vielä on noita 40mg:tä, oli aikonaan jonkun bentson tukena? hyödytkö vieläkin tuosta stilnoctista vaikka sinulla on päivittäin rivatril käytössä? :open_mouth: Itse lihosin 4kk:n ketiapiinin käytön aikana yli 25kg ilman ruokavalion muutosta, samaten sen loputtua laihduin saman 25kg alle puolessa vuodessa ilman kuntoilua tai ruokavalion muutosta. Itellä on nyt masarit + leptit kokonaan käyttökiellossa, mulle ne ei vain sovi. Onkos tuo ketipinor sulle aloitettu ekaksi pienemmällä ja nyt koko ajan nostellaan kun tehot hiipuu??
Itse tiputtelin lähes kaikki lääkkeet pois aikonaan ja nyt mennään vain rivatril + oxycontinilla, ennen lääkkeitä oli kourakaupalla päivässä, että tarvi käyttää 2 dosettiakin kun ei mahtunut lääkkeet… luulisin ainakin tämän olevan elimistölleni ja päälleni parempi vaihtoehto, ettei kroppa kerää koko ajan kaikenmaailman rompetta elimistöön + pääsee helpommalla ja halvemmalla, mikä tärkeimpänä kivuttomampana.
Itellä ei auta tohon unettomuuteen enään muu kuin kannabis ja sitäkin erittäin harvoin, 1-2kk:n välein, riippuen kuinka kauan valvonut ja ollut unettomat yöt… tai kyllähän kunnon lepti tipauttaa, mutta se olo onkin sitten eri asia seuraavana päivänä. Meinaan kuitenkin vielä koittaa epätoivoisena insominia kun seuraavaksi lääkärillä käyn, vaikka esim halcion ei sano mitään, suurempinakaan määrinä otettuna, saatika muut bentsot. Helvetin bentsot kun ei ilman pärjää pään kanssa, että voisi ottaa unettomuuteen joskus bentsoja :confused:

“tuo lyrica on kyllä hyvä buustaamaan opiaatteja, itellekin meinattiin lyödä tuo oxyjen kanssa ja aloitusannokseski tuon 600mg/pvä johon tosin kieltäydyin, mieluummin nostan opiaatteja kuin lähden taas samaan vanhaan lääkkeiden kombotukseen, liian kallis lääkekin minulle, eikä aikonaan helpannut tramalien + muiden lääkkeiden kanssa joten siksi en ottanut. itelläkin on ollut tuo sirdalud 4mg:t kun oli xanorit, mutta niistä luovuin vaihtaessa rivatrileihin (paikat ihan jumissa kumminkin, rivoissa kuitenkin hieman tuota lihaksia relaxoivaa). Ketipiaanikin on koitettu, mihin se sulle on määrätty?”

Saan maksusitoumuksen sossusta apteekkiin kuukausittain joten siksi tuo lyrica ei ole ollut ongelma minulle, ei mulla ois muuten mitenkään varaa maksaa lyricoitani. Ketiapiini on määrätty pakkoajatuksiin ja ihan unilääkkeeksi, en ole huomannut aamutokkuraisuutta, nukun melko hyvin (eilen menin klo2230 nukkumaan ja heräsin tuossa äsken klo0720), stilnoct auttaa nukahtamaan ja ketiapiini enemmänkin pitää mut unessa. Sirdalud on määrätty selän kipuihin, minulla on paha skolioosi selässä kuten eräs erikoislääkäri sanoi, “Jos syöt naulan niin se tulee ruuvina ulos” :smiley:

^ Hienoa, että auttaa sitten vielä tuon rivankin kanssa :slight_smile: Itellä ei auta ei sitten mikään, ei vaikka puolipaketillista söisi esim halcioneita (erittäin lyhyt vaikutusaika, mutta yksi ytyimmistä unilääkkeistä, ei nukahtamis), pistää valvottamaan vaan enemmän, sama homma rivoilla, niillä sitä vasta ittensä pirteäksi saa kun vetäsee sen 20mg kerralla vaikka illalla niin ei tarvi miettiä unta yöllä, jännät nuo käänteiset vaikutukset kun tarpeeksi kauan syö.
Juu itelläkin oli aikonaan sossu mikä maksoi ihan mitkä vain lääkkeet vaikka kuinka moneen kertaan kuukaudessa, ei tarvinnut kuin soittaa päivällä ja (silloin oli oma henk. koht. asioiden hoitaja) niin sanoi jaksatko odottaa 15min, että hän kirjoittaa, eikä koskaan kysytty kuinka paljon haen, tietysti niin paljon kuin irti vain aina sai :laughing: Myöhemmin muuttui niin, että muuttui yleiseksi, ettei ollut sama käsittelijä aina, niin sen jälkeen täytyi maksaa itse lääkkeet ja sen jälkeen katsottiin mitä maksetaan takaisin… joten siihen loppui monen patentin omaavan kalliiden lääkkeiden kanssa kikkailut, kun ei ikinä tiennyt edes saako rahaa vai onko tullut jostain liikaa. nyt tulee liikaa ja sossu pesi kätensä ulos kun siirryin parin ja puolenvuoden saikun jälkeen vakuutusyhtiön eläkkeelle + kelan lisätuille (taitaa tulla kolmea eri tukea lisäksi kelalta muistaakseni?).
Itsekin syön oxycontteja, rivoja jne selän takia, en avohaavan takia mistä olen täällä maininnut, sen leikkaus ei liity selkäni kipuihin, vaikka alaselässä sijaitseekin, sen kävin vain leikkauttamassa vuosi sen jälkeen kun 4 fasettia paukahti töistä kotiin tultuani, nyt yli 2 vuotta ollut avohaava, 3 kertaa leikattu ja kaikenmaailman ihme kokeilut tehty, ei vieläkään ummessa 2viikossa piti mennä, noh se siitä, selittänyt jo liian moneen kertaan täällä.
Mites tuon painosi kanssa, onko ketiapiini nostattanut sitä huomattavasti? muistaakseni kuului top3:seen lepteistä mikä lihottaa eniten ja vielä kun tuollaista määrääkin syöt, itse sain paljon pienemmällä annoksella itseni lähestulkoon 4kk:n kokeilujakson aikana michelinukoksi… :angry:

Olen raitis alkoholisti, ja ennen kuin haimani räjähti 25.7.2011 ja jouduin sairaaalaan elopainoni oli 127kg joka on vähän liikaa sillä olen vain 172cm pitkä. :smiley: silloinkin lääkkeenä oli ketiapiini, vieläpä samalla annostuksella, kalorit toki tuli oluesta ja viinistä mutta uskon että ketiapiinillakin oli sormensa pelissä. Nyt elopainoni kiikkuu 72-75kg, eli normaalin rajoissa.

Kaikki dissaa ko. lääkettä mutta itselle se on sopinut hyvin. Ainut mistä voisin antaa miinusta, on huonomuistisuus. Lääkäri kyllä sanoi että olen tuhonnut alkoholilla aivojani aika hyvin, join kuitenkin 7vuotta joka päivä lavan kaljaa ja 2x viinipulloa, toki psyykelääkkeet (rivat, lyricat, cymbalta yms) päälle. Enää en siis voi alkoholiin koskea sillä jopa yksi olut saattaa räjäyttää haimani lopullisesti ja sitten sitä ollaan elinluovutusjonossa. :confused: Alkoholin poisjättäminen on ollut yksi vaikeimmista asioista mitä olen elämässäni joutunut tekemään, piti opetella käymään kaupassa selvinpäin, piti opetella nukkua selvinpäin jne. Kävin kouluakin, 3 kurssia vaille tietotekniikkainsinööri vaikka join vessassa välitunnilleilla olutta ja olin kännissä koko kouluajan, sitä olenkin miettinyt miten ihmeessä olen päässyt noin pitkälle vaikka humalassa tein kokeetkin. :laughing: Lopulta kun tie vei sairaalaan puhalsin 4,6promillea ja oloni oli täysin selvä, toleranssini lie noussut seitsemän vuoden aikana… :unamused:

Tulipa vähän OT mutta ketiapiini on sopinut itselleni hyvin, and thats the bottom line cos monivamma said so.