Tramal kuukautiskipuihin?

Elikkäs… Kuukautiskivut ovat hirrrrveät, eli kokeiltu jo kaikki käsikauppalääkkeet maxiannoksilla ja resepteillä Clotam, Panadol 1g ja Miramax. Eivät auttaneet. Äidiltä sain kerran pahimpaan piikkiin Tramalia ja auttoi. Onko kuukautiskipuihin mahdollista määrätä Tramalia? Panacod taitaa olla yleisempi, mutta syön neuroleptejä, joten ei taida sopia. Ideoita lääkärin kanssa keskusteluun?

En voi muuta sanoa kuin, että vähän on turhan raju lääke kuukautisiin vaikka olisikin erittäin hirveät (niistä mitään tiedä kun mies olen). itellä menee 2 x 200mg / päivä tramalia selkäkipuihin mutta sekään ei enään toimi. Ihmettelen jos saat tramalia edes niitä 50mg :unamused: Tosin kannattaahan sitä aina kokeilla :smiley:

Sitä epäilen kyllä minäkin suuresti, vaikka en mitään menkkakivuista tiedäkään. Mutta jokatapauksessa itselläni on niska- ja hartiat aika romuna, kuvien perusteella jossakin määrin rakenteellistakin vikaa ja kivut ovat aika ajoin vittumaiset… Niin silti Panacodin ja lihasrelaksanttienkin(Sirdalud & Norflex) saaminen on melko vaikeaa. Tai ainakin joutuu aika tarkasti perusteleen tarpeensa.

Toi oli nyt jokatapauksessa vain mun kokemus kipulääkkeiden määräämisestä. Sun tapauksessa se ei ehkä ole niin vaikeaa ja ainahan kannattaa yrittää. Jos tarve on todellinen niin luulen, että löytyy joku inhimillinen lääkäri, joka kirjoittaa esim. ne Tramalit… :wink:

Ourrait. Ainakin Panacodin selosteessa on selitetty syy miksi neuroleptit vähentää kodeiinin toimintaa ja siksi ei suositella yhdistelmänä.

Chronic mikset ole hakenut tramalia noihin yläselkäkipuihin? ja jos vielä on kuvissakin todettu rakenteellista vikaa, voisi auttaa melko paljon. itse söin (vieläkin sairaslomalla, nyt mennyt 8kk jo) keskiselkä kipuihin aikoinaan 2x200mg tramal, 2-3x 4mg sirdalud, 1-3 x 1000mg panadol forte, 1-3x ponstan fortea + 2mg Xanoreita. SUOSITTELEN lääkityksen vaihtamista sirdaludista rivatriliin 2 x 2mg / päivä (tosin aika vaikea saada, lykkäävät ainakin 150kpl 0.5mg rivoja ekaksi sitten vasta 2mg tabuihin). Itse kun vaihdoin rivoihin sain tiputettua xanorin,ponstan,sirdaludin ja panadolin, myös tramalin 200mg / vuorokausi. en olisi ikinä uskonut kuinka hyvä lääke tuo on lihasrelaxanttina. ainiin ja tuolloin kun oli tuo “iso” määrä lääkkeitä / vrk niin jouduin välillä silti käymään sairaalassa ottamassa norflexia + (en juuri nyt muista mitä se särkylääke on) piikkinä suoraan lihakseen, sekin auttoi vain yhden kerran, toiset kerrat ei sitten tehnyt mitään (tuntuu itellä olevan melko suuri tuo lääkkeiden vastustuskyky :frowning: ) … Nyt kun menee vain riva + tramal minkä juuri muutin 100mg (puolivuotta ollut siis niitä vahvimpia, 200mg) tabuihin ja tänään aamusti aloitin testaamaan joko se toimisi / jotenkin pärjäisi tuolla 100mg / aamu. koska pari kk sitten aloitin koittamaan 200mg /aamu etten ota illalla ja särky on ollut vain hieman suurempi. nyt pitää kohtalaisen hyvin kyllä kun saa aamuin illoin 2mg rivaa, ennen oli vain 3mg/päivä. tarkoituksena olisi kokonaan elokuussa saada lopetettua kokonaan tramal vaikka säryt kasvaisi, silloin lähden ulkomaille ja hankala tulleissa yms tramalin kanssa kulkea, rivat menee varmaan helpommin,

Kyl sitä joskus määrätään menkkakipuihin, muijalle söi respal joskus 50-150mg nopeeta tramalii menkkakipuihin…

Ootko MissStoc kokeillut E-pillereitä? Niistä monet on saaneet avun menkkakipuihin. Mulla on ainakin ollut joskus neuroleptejä ja panacodia samanaikaisesti, en huomannut mitään erikoista. Tosin neuroleptikokeilut oli aika lyhyitä ja lähinnä lääkärin käskemänä, enkä halunnut lihota sataa kiloa, niin en sit käyttänyt kuin hetken.

^mä oon samaa mieltä ku nasaalisesti. Tiedän itekii et menkkakivut voi olla tosi karseita ja mul on tuttu saanu kodeja niihin, mut tääl ei kyl määrätä mitää tulehuskipulääkettä vahvempaa… Sitäpaitsi voi kuvitella annostuksen; 2-3x50mg 1-3/pv 3pv/kk menkkakipuihin. 30kpl:een purkin tulis riittää yli vuos jos määrättäis… Mut enpä oo koskaa kuullu kodeiinia vahvemmasta menkkakipujen hoitoon. Iteasias epäilen et lähettää jatkotutkimuksiin…

Mulla kyl auttaa se, kuten tääl on aiemmin todettu et muutama pv ennen menkkoja alkaa syömään pari Ibumaxia/pv. Tarkotus on ettei ehdi kroonistua kipu ihan tulehdukseksi. Vaikea selittää, mut ku syö ennakkoon (olettaen et tietää koska menkat alkaa) särkylääkettä, ni koska se ehkäisee tulehdusta (vaikea kipu), niin sen särkylääkkeen pitäis myös auttaa paremmin. Mul auttaa paremmin kyl 800-1200mg Buranaa ku joku kodeiini tai tramadoli. :unamused: Mut ei kannata sanoa ainakaa et “kokeilin muilta tramalia, se autto”, koska tramal on huumelääke ja lääkärit ei tahdo määrätä huumeita!

Ihan offina et ei miehet tiedä oikeasti kuinka pahast voi sattua menkkojen aikaan. Kuitenkii lähtee osa susta irti ja tuntuu niin vatsassa ku selässäkin ja usein vielä joku päänsärky lisänä et ei tod. oo kivaa… Mul meni ennen e-pillereit viäl mahakii sekasin ja sit ku mielialat vaihdellu useemman päivän ja muutenki turvottan ja masentan, ni ei oo kyl kivaa… Sit ku ibuprofeiini sekottaa mahaa entisestään ni sitäkään ei kovin suuria määriä tahtois syödä… Mul helpotti e-pillerit, mut kausittain on yhä välil koviakin kipuja…

Mutta onko siis kukaan tai kenenkään tuttu Tramalia saanut kk-kipuihin kun kerta sen on todennu tehoovan.

En tiedä ketään, joka olis saanut menkkakipuihin tramalia tai mitään muutakaan opioidia. Mulla on jatkuvassa käytössä vähintään 60mg/vrk oksikodonia ja silti menkkakipuun pitää ottaa buranaa, yleensä 1-2x 800mg/vrk ja korkeintaan menkkojen kahtena ekana päivänä. Mulla ei oo mikään opioidi auttanut menkkakipuihin, vaan ainoastaan burana. Tiedän aika monta, joilla on sama juttu. Oon monta kertaa testannut, et otan menkkakivun iskiessä vaikka oxynormia - ei auta mitenkään. Sit otan buranan, niin kipu häviää täysin.

Joo siis ongelmahan onkin tää, että viimisen vuoden aikana on ylipainoa kertynyt yli ylipainorajan. Tämän seurauksena sitten verenpaine lähtenyt nousuun ja suvussa vielä paljon sydän- ja verisuonitauteja. Joten halusin lopettaa pillerit joita monta vuotta napsin. Noita e-pilsuja ennen siis ovat nuo kaikki clotam, miramx sun muut kokeilut tehty. Mutta nyt haluaisin ilman pillereitä varmuuden vuoksi olla kunnes saan painon taas normaalilukemiin.

Off topic mut enivei, kerran leikkauksessa mulla esirauhotteena oli diapam ja hoitajat sanoivat että nukahdat sitten tohon paikalleen niin kannetaan sut leikkauspöydälle. Siellä minä sitten puol tuntia laskeskelin lattialaattoja ja muuta mukavaa kun eipä ne muhun mitään tehoa saaneet aikaan. :smiley:

Pakko nyt hiukan viilata pilkkua, mutta kun tuli itsellenikin ihan yllätyksenä, kun rupesin asiaa selvittämään. Eli tramadolia ei ole luokiteltu Suomessa huumausaineeksi.

Tosi hyvä lääke kuukautiskipuihin. Mitä vahvempi, sen parempi.

Joo ja toimii myös hyvin vaikkapa hammassärystä varvassärkyyn! Se onkin eriasia saako niitä mihinkin vaivoihin, itselläni meni pari-3kk että jouduin syömään 8x panacodeja ennenkuin sain 400mg/vrk annoksen selkäsärkyihin, nyt 1/2 vuotta tullut tolla annoksella mentyä. tällä viikolla hain 100mg:n tramaleita ja koitan joskos pärjäisi 200mg/vrk muiden lääkkeiden ohella. On muuten tosi mukava lääke lopettaa myös!

Kyllä olisin muuten hakenut ja varmaan saanutkin, mutta kun on tuo Dexedrine(deksamfetamiini) lääkitys.
Dexedrine ja Tramal on eräiden lääkäreiden mielestä yhdistelmä, jota ei missään nimessä kannata suositella serotoniinisyndrooman riskin olemassaolon takia.

Onhan tuota yhdistelmää kuitenkin käytetty joskus ja käytetään edelleen. Joten tuskinpa se niin hengenvaarallinen on, mitä siitä väitetään…? Olikohan täällä plinkissäkin esim. Malibu jolla oli Dexedrinea ja Tramalia samassa paketissa jossain vaiheessa?

Joidenkin lääkäreiden mielestä tuo yhdistelmä on kuitenkin vaarallinen eikä Tramalia siksi mielellään määrätä Dexedrinen kanssa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin sitten Panacod ja sitäkin saa nihkeästi, kun näiden samaisten lääkäreiden keskuudessa sitäkin pidetään kovana kipulääkkeenä ja riippuvuutta aiheuttavana. Esim. Temgesic ei tulisi kuuloonkaan, koska se on kuulemma silkkaa HUUMETTA.

Näin ainakin yksi lääkäri minulle sanoi kieltäytyessään uusimasta Temgesic 0,2mg:a.
“Ja minähän en sinulle tuollaisia huumeita ala kirjoittamaan!!” Sanasta sanaan juurikin tuollaisella kommentilla. Yrmeä äijä kyl. :unamused:

Tuo tapahtui miltein 2v sitten, mutta jäi silti hyvin muistiin. Sillä oli tuo sen verran häijy temppu, kun jäin sitten sen 50x0,2mg Temgesic paketin jälkeen aivan tyhjänpäälle. Oli aiemmin ollut Panacodia, mutta sitä ei Dexedrinen takia uskallettu määrätä, koska siinä pakkausselosteessa se oli maininta, että keskustele lääkärisi kanssa, jos käytät morfiinia(joksi kodeiini muuttuu)

Kyseisen pakkausselostemaininnan varjolla sain sitten sen hetken särkyihini sitä Temgesicia. Saanti kuitenkin tyrehtyi melko nopeasti yllämainitun epäinhimillisen lääkärin takia. Sitten ei tietenkään Tramalikaan tullut kysymykseen eikä myöskään Panacodia voitu määrätä… Että eikun Buranoita+Paratabseja vaan huiviin ja hellurei!! :imp:

Myöhemmin kuitenkin ilmeni, että Dexedrine yhdessä morfiinijohdannaisten kanssa ei ole juurikaan vaarallista ja niin sain Panacodit takaisin. Muuten en olisi varmaan saanut, mutta murtui jalkaterä -09 keväällä ja Tramalia ei uskallettu silloinkaan määrätä, Dexedrinen takia. Sitten tuon jalkamurtuman jälkeen alkoivat niskakivut/yläselkäkivut enemmän vaivaamaan. Nyt on sitten pitänyt popsia Panacodia+erinäisiä lihasrelaksantteja(Sirdalud+Norflex), kun ei muuta uskalleta/voida määrätä!

Eikä vaivaa voida myöskään tutkia tarkemmin(CT-kuva, MRI…) jolloin ongelma voisi selvitä kerralla. Se taas voisi johtaa siihen, että ei tarvisi ottaa enää yhtään mitään särkypilleriä niska- ja hartia vaivoihin!!! :smiling_imp:

Joo sori vaan, kun pistin vähän offiksi… :unamused:
Ei meinaan liity millään tavalla noi mun sepustukset Tramaliin ja kuukautiskipuihin joista tää ketju alkoi … :laughing:

Melkein silti lähtisin hakemaan tuolle sirdalud + norflex kombolle korvaavaa rivatrilia esim 2 x 2mg päivässä jos vain jotenkin sellaisen saisit (uskoisin, että lievittäisi huomattavasti kipujasi). Ja viesti oli siis chronicille ja offtopiccia :unamused: